Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: Historische zege voor Bronze Cup-BMW in strategische strijd op Monza, Caresani en Pijl al kampioen

240922 Start
Niet alle 50 auto's zouden heelhuids door de eerste twee krappe chicanes op Monza komen...

Autodromo Nazionale Monza speelde gastheer van de één na laatste ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS. Voor het eerst sinds de oprichting van de Endurance Cup in 2011 was het een auto buiten de Pro-klasse die er met de algemene zege vandoor ging. Sam De Haan, Ahmad Al Harthy en Jens Klingmann uit de Bronze Cup kwamen als eerste aan de finish met de door Team WRT gerunde OQ by Oman Racing-BMW, mede dankzij een extra ingevoerde regel omtrent de pitstops. Colin Caresani en Daan Pijl, uitkomend als 'Daan Arrow', schreven de Silver Cup-titel op hun naam in stijl samen met Winward Racing-ploegmaat Tanart Sathienthirakul.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)


50 van de 52 ingeschreven GT3-auto's zouden aan de start staan op het legendarische Italiaanse circuits. Robin Frijns en Maxime Oosten vielen bij ROWE Racing in voor Philipp Eng en Nick Yelloly, vanwege een conflict met de IMSA-race op Indianapolis, maar de laatstgenoemde Nederlander maakte een flinke crash mee in de kwalificatie op de zondagochtend, en dus werd de nummer-98-BMW teruggetrokken. Tijdens de verkenningsronde richting de grid liep de nummer-71-AF Corse-Ferrari een waterlek op en zou niet vanaf P11 beginnen, maar vanuit de pitstraat op bijna tien ronden achterstand.

240922 DrudiSorensenThiim
Drudi, Sørensen en Thiim kwamen naar Monza als kampioenschapsleiders en verlieten Monza als kampioenschapsleiders

Na de testdagen op donderdag concludeerde de SRO dat de auto's een volledige stint van een uur niet konden volhouden vanwege het nieuwe asfalt en de brandstoftanks van 120 liter. De organisatie was genoodzaakt om een nieuwe regel in te voeren voor de wedstrijd van drie uur op Monza: naast de twee verplichte rijderswissels moest er tenminste één extra pitstop worden gemaakt. Deze pitstop mocht op ieder moment van de race worden ingelost. De maximale stintlengte werd teruggedraaid van 60 naar 50 minuten. Dacht je het alsnog te kunnen redden zonder de extra pitstop, dan kon je naar binnenkomen om je stintlengte te resetten – iets waar de uiteindelijke winnaars goed gebruik van zouden maken.

240922 FarfusHarperHesse
Farfus, Harper en Hesse zagen een kans op de overwinning in rook opgaan door een los wiel na een pitstop

Alessio Rovera begon vanaf de pole position na een dominant optreden van de nummer-51-AF Corse-Ferrari in de kwalificatie en hij leek bijna de enige coureur die ongeschonden door de eerste twee chicanes kwam. Direct achter hem in de Variante del Rettifilo werd Mattia Drudi (Comtoyou Racing) gesandwicht tussen Lucas Auer (Mercedes-AMG Team MANN-FILTER) en Sheldon van der Linde (Team WRT), en ze namen Franck Perera (GRT Grasser Racing Team) en Fabian Schiller (Mercedes-AMG Team GetSpeed) mee. In de Variante della Roggia ging Roee Meyuhas (Boutsen VDS) veel te laat in de ankers en schakelde Michael Verhagen (Lionspeed GP), Mex Jansens teamgenoot Tim Creswick (Walkenhorst Motorsport), Morris Schurings teamgenoot Ralf Bohn (Herberth Motorsport) en Ashish Patel (Kessel Racing) uit. De Haan en Van der Linde kwamen meermaals binnen om schade te laten repareren, maar bleven achter de safety car in de ronde van de leider.

240922 ClarkLismontVanUitert
Van Uitert opweg naar een podium in de Gold Cup samen met Clark en Lismont

Rovera reed samen met Ayhancan Güven (Schumacher CLRT) en Raffaele Marciello (Team WRT) weg van de rest van het veld. Auer lag nog vijfde achter Julien Andlauer (Rutronik Racing), maar zou ver terugvallen vanwege een drive-through penalty. Het neefje van Gerhard Berger werd als de verantwoordelijke gezien voor de botsing in de eerste chicane. Drudi vonden we op de zevende plaats, maar zou met mede-kampioenschapsleiders Marco Sørensen en Nicki Thiim niet in de buurt van de punten komen vanwege mechanische problemen. Vincent Abril nam de leidende Ferrari van Rovera over, terwijl achter de Franse-Monegask Valentino Rossi (Team WRT) en Kévin Estre (Schumacher CLRT) begonnen te vechten om de tweede plaats. Estre maakte echter een ongebruikelijke fout. Hij kwam met twee wielen op het gras in de remzone van de Variante Ascari en de Porsche ging achterwaarts de grindbak in.

240922 2015 SalikhovSiedler
Het beste algemene resultaat voor een niet-Pro-auto vóór afgelopen zondag kwam in 2015 met een Ferrari 458 Italia GT3... andere tijden

Tijdens een neutralisatie aan het begin van het laatste uur waren er deelnemers die binnenkwamen voor hun laatste pitstop en later de gok zouden nemen om geen banden meer te wisselen of bij te tanken, maar alleen door de pitstraat te rijden om de stintlengte te resetten, waaronder de uiteindelijk winnende OQ by Oman-BMW. Abril kwam na de safety car pas naar binnen voor de laatste rijderswissel en overhandigde de Ferrari aan Alessandro Pier Guidi, gevolgd door Rossi die in de auto mocht blijven en daardoor een snellere stop had, maar ze moesten allebei jagen op de coureurs die alleen maar de stintlengte zouden resetten. Uiteindelijk kwam Ricardo Feller (Tresor Attempo Racing) zo aan kop voor Klingmann, Van der Lindes teamgenoot Dries Vanthoor en Jake Dennis (Century Motorsport). Pier Guidi, realiserend dat hij vijftiende lag en alleen terug aan de leiding kon komen door middel van inhaalacties, reed de laatste driekwartier alsof zijn leven ervan afhing.

240922 AbrilPierGuidiRovera
Pier Guidi reed een uitmuntende stint in de slotfase, maar hij kwam uiteindelijk twee seconden tekort op de leidende BMW

Klingmann moest wachten tot er nog vijf minuten op de klok stond, voordat hij zichzelf de leider van de race kon noemen met Vanthoor direct achter hem. Pier Guidi maakte ondertussen twee à drie seconden per ronde goed en zat achterop de versnellingsbak van Vanthoor met nog twee ronden te gaan. De Belg deed zijn uiterste best om Klingmann te beschermen. Pier Guidi was zo wanhopig dat hij de eerste chicane afsneed in de laatste ronde om bij Klingmann te komen. Er paste geen velletje papier tussen de OQ by Oman-BMW en de AF Corse-Ferrari, totdat Pier Guidi voor de Parabolica afremde om Vanthoor toch de plek terug te geven.

240922 DeHaanAlHarthyKlingmann
Klingmann kon niet geloven dat hij samen met zijn Bronze Cup-collega's als eerste aan de finish was gekomen

Bronze Cup-trio De Haan, Al Harthy en Klingmann schreven geschiedenis door een Endurance Cup-race te winnen als niet-Pro deelnemers. De beste finishpositie hiervoor was de tweede plek van Pro-Am-duo Rinat Salikhov en Norbert Siedler in de Rinaldi-Ferrari in 2015, toevallig ook op Monza. Van der Linde, Vanthoor en Charles Weerts maakten er een één-tweeresultaat van voor Team WRT gerunde BMW's. Abril, Pier Guidi en Rovera completeerden het podium voor Alex Aka, Feller en Christopher Haase. Marciello, Maxime Martin en Rossi moesten genoegen nemen met de vijfde stek.

240922 CheeverFroggattHui
Cheever, Froggatt en Hui moeten het tegen zes andere teams opnemen in de titelstrijd in de Bronze Cup

Achter de OQ by Oman-BMW kwam Dennis als tweede in de Bronze Cup over de streep samen met Darren Leung en Toby Sowery. Ook Max Hofer en Andrey Mukovoz (Tresor Attempto Racing) namen de eerdergenoemde gok met de derde plaats als resultaat. Eddie Cheever, Chris Froggatt and Jonathan Hui (Sky Tempesta Racing) werden vierde in hun klasse en hebben de leiding in de Bronze Cup-puntenstand overgenomen na een crash van Andrea Bertolini en Jef en Louis Machiels (AF Corse). Niels Koolen werd achtste in zijn GT3-debuut met de Comtoyou-Aston Martin. McLaren maakte veel kans op een goede score in de Bronze Cup, maar Rob Bell, Mark Radcliffe en Fran Rueda (Optimum Motorsport) vielen uit door schade en Louis Prette, Miguel Ramos en Adam Smalley (Garage 59) moesten opgeven vanwege een compleet afgebroken deur.

240922 CaresaniPijlSathienthirakul
Caresani, Pijl en Sathienthirakul zijn de eerste kampioenen van de GT World Challenge Europe Endurance Cup in 2024

Mateo Llarena, Baptiste Moulin en Artem Petrov (GRT Grasser Racing Team) reden lange tijd aan de leiding in de Silver Cup, voordat de eerstgenoemde werd uitgeschakeld door Jef Machiels. Dat opende de deur voor Caresani, Pijl en Sathienthirakul om niet alleen in hun klasse te winnen, maar ook om de titel al veilig te stellen. Jop Rappange (Dinamic GT) viel met de vierde stek net buiten de prijzen achter Nicolas Baert, Sebastian Øgaard en Kobe Pauwels (Comtoyou Racing) en Lorcan Hanafin, Romain Leroux en Maxime Robin (Walkenhorst Motorsport).

240922 BerettaMainiOwega
De chaos vermijden was belangrijker dan ooit op Monza, zo ontdekten Gold Cup-winnaars Beretta, Maini en Owega

Ook in de Gold Cup was het een kwestie van de chaos overleven. Al Faisal Al Zubair (AlManar Racing by GetSpeed) crashte tegen de zijkant van Leung, voordat Lorenzo Ferrari, Leonardo Moncini en Lorenzo Patrese (Tresor Attempto Racing) vanaf de leidende positie uitvielen met mechanische problemen. Romain Carton, Hugo Cook en Arthur Rougier (CSA Racing) kwamen op zes ronden achterstand vanwege een afgebroken achtervleugel. Job van Uitert werd derde in de Gold Cup, nadat zijn Comtoyou-teamgenoot Matisse Lismont een lekke band opliep halverwege de race. Paul Evrard, Gilles Magnus en Jim Pla (Saintéloc Racing) moesten eveneens terugkomen van een lekke band en verdienden de tweede positie. Klassewinnaars Michele Beretta, Arjun Maini en Jusuf Owega (Haupt Racing Team) zegevierden door uit de problemen te blijven.

240922 EvrardMagnusPla
Dankzij pech voor hun rivalen gaan Evrard, Magnus en Pla met een voorsprong van 27 punten in de Gold Cup richting het Midden-Oosten

UITSLAG RACE

De Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS zal op 30 november een eenmalige trip maken naar Saoedi-Arabië. Maar liefst elf rijderstrio's zullen om het kampioenschap strijden in het algemeen klassement tijdens een wedstrijd van zes uur op het Jeddah Corniche Circuit.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet