Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: BMW op 1 en 2 in IMSA Indianapolis, Tijmen van der Helm best geklasseerde Nederlander (lang)

240923 IMSA Race winners
Blijdschap bij BMW na de overwinning in de 'Battle on the Bricks', de IMSA-race op Indianapolis

BMW leek lange tijd niet uit de verf te komen met de V8 Hybrid, maar na het eerste podium in het FIA WEC was er nu eindelijk de lang verwachte eerste ‘echte’ overwinning (de zege vorig jaar op Watkins Glen was slechts het gevolg van een diskwalificatie van Porsche) in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie. In de mede door regen turbulente zes-uursrace van Indianapolis wonnen Philipp Eng en Jesse Krohn, merkgenoten Connor De Phillippi en Nick Yelloly completeerden de 1-2 voor BMW. Best geklasseerde Nederlander was Tijmen van der Helm, die met zijn teamgenoten in de JDC Miller Motorsports-Porsche vierde werd. In LMP2 zegevierde de TDS Racing-Oreca van McElrea/Jensen/Thomas. Porsches wonnen de beide GT-klassen, de AO Racing-Porsche van Michael Christensen en Laurin Heinrich GTD-Pro, de Wright-911 van Heylen/Skeer/Adelson GTD.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

240923 IMSA Start
Start van de race, nog bij droog weer, maar dat zou snel veranderen

Er was al regen voorspeld voor de racedag op Indianapolis, maar de neerslag was sterker dan menigeen verwacht had, waardoor het veld in het middelste gedeelte van de wedstrijd bijna een uur lang achter de safety-car reed. In de beginfase leverde de van pole gestarte Ganassi Racing-Cadillac met Sébastien Bourdais en Renger van der Zande een sterke prestatie en Van der Zande voerde halverwege de race het veld aan, waarmee hij extra punten scoorde. In het voorlaatste uur echter maakte een lekke rechter achterband met Bourdais aan het stuur een einde aan de kansen voor het team. Van der Zande en Bourdais eindigden als achtste. “Een fantastische dag tot we een lekke band kregen”, zei Van der Zande. “Sébastien reed de pits uit en net voor de ingang van de pitstraat kreeg hij een lekke band, waardoor hij nog een heel rondje zo moest rijden. Aardig wat schade aan de achterkant, dat was eigenlijk het einde van onze kansen. We hebben nog één ronde terug kunnen pakken, maar met één ronde achterstand finishen was niet waarvoor we kwamen. We hadden hoog ingezet op deze race, veel getest en gewerkt. De snelheid in de auto was fantastisch, voor het eerst, want vorig jaar waren we hier ontzettend langzaam. Maar ja, helaas niet om over naar huis te schrijven. Ik had zelf wel een mooie stint, mooie gevechten op de baan. Nu nog Petit Le Mans om naar uit te kijken.”

240923 IMSA BMW actie
De BMW's, hier de winnende auto van Eng en Krohn, hadden een vrij probleemloze race

De BMW’s kenden daarentegen een vrij probleemloze race en konden de eerste en tweede plaats veroveren nadat Louis Delétraz in de nummer 40-WTR-Acura, die bij de laatste neutralisatie geen pitstop had gemaakt, in de slotfase nog een keer naar binnen moest. Daardoor was de weg naar de overwinning vrij voor Philipp Eng, die aan de finish 1,647 seconde voorsprong op zijn merkgenoot De Phillippi had. De Acura van Delétraz en Jordan Taylor verloor uiteindelijk ook de derde plaats als gevolg van een ‘drive-through’ vanwege een aanrijding met de SunEnergy1-Mercedes in het laatste halfuur. Daarmee ging de laatste podiumplaats naar de nummer 6-Porsche van Mathieu Jaminet en Nick Tandy, die met dit resultaat flink dichterbij merkgenoten Felipe Nasr en Dane Cameron in de tussenstand kwamen. De nummer 7-Porsche verloor in de slotfase veel tijd door een probleem met de stuurbekrachtiging en kwam niet verder dan de negende plaats in de klasse.

240923 IMSA Helm
Tijmen van der Helm en zijn teamgenoten eindigden als vierde met de JDC Miller Motorsports-Porsche

Tijmen van der Helm eindigde samen met zijn teamgenoten Phil Hanson en Richard Westbrook als vierde, het beste seizoensresultaat tot dusver voor de JDC Miller Motorsports-Porsche. “We moesten helemaal van achteren komen”, zei Van der Helm. “Ik mocht de start doen en de eerste twee uur, wat best goed ging. Ik kon goed met de kopgroep meekomen. Westbrook had een incident met een andere auto, waardoor we een ‘drive-through’ kregen, maar voor de rest zijn we aardig teruggekomen. Ik denk dat we niet kunnen klagen over deze vierde plaats, volgende keer hopelijk nog wat beter.” De Proton-Porsche met Bent Viscaal, Gianmaria Bruni en Alessio Picariello eindigde als zevende.

In de LMP2-klasse hadden vrijwel alle teams te maken met problemen en/of straffen. De overwinning ging naar het Franse team TDS Racing met Hunter McElrea, Steven Thomas en Mikkel Jensen, 26 seconden voor het team Inter Europol by PR1/Mathiasen Motorsports van Tom Dillmann, Nick Boulle en Jakub Smiechowski. De Era Motorsport-Oreca van Connor Zilisch, Ryan Dalziel en Dwight Merriman eindigde op de derde plaats, ondanks een ‘drive-through’ vanwege een aanrijding.

240923 IMSA AO Porsche
De AO-Porsche, bijgenaamd 'Rexy', vergrootte met de GTD-Pro-klassezege zijn voorsprong in de titelstrijd

De AO Racing-Porsche, die na de technische diskwalificatie vanwege onvoldoende rijhoogte van achteraan moest starten, behaalde met Laurin Heinrich en Michael Christensen de overwinning in de GTD-Pro-klasse en vergrootte daarmee de voorsprong als leider in de tussenstand. De AO-Porsche streed de hele race met de nummer 64-Multimatic-Ford en de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus om de leiding. De beslissing kwam bij de laatste pitstops, toen Heinrich voor de Ford weer de baan op kwam en vervolgens de overwinning naar huis kon rijden. Mike Rockenfeller en Harry Tincknell eindigden als tweede met de Ford, de Corvette van Alex Sims en António García completeerde als derde het podium.

Voor de van pole gestarte Nicky Catsburg en Tommy Milner in de nummer 4-Corvette zat er niet meer in dan de elfde plaats in de klasse. “Eén groot drama helaas”, verzuchtte Catsburg. “Van pole-position gestart, een mooie eerste stint gereden, aan de leiding totdat de eerste ‘yellow’ kwam, en dan is het altijd weer tijd voor de grote loterij, wat voor ons helaas ook weer het geval was. We verloren wat posities, kregen een ‘drive-through’ vanwege een aanrijding in het verkeer. Later kreeg mijn teamgenoot nog een aanrijding, waardoor er wat afbrak en we naar binnen moesten voor reparatie. Helaas zat het er weer niet in voor ons. Ik heb het idee dat we een snelle auto hebben, maar het zit dit jaar gewoon niet mee. Het is iedere keer hetzelfde verhaal, dat we een goede kwalificatie hebben en een goede eerste stint, tot aan de eerste ‘yellow’, dan nemen mensen bepaalde gokjes die goed uitpakken, maar voor ons niet. Maar goed, we blijven ons best doen en hopelijk kunnen we Petit Le Mans winnen.”

240923 IMSA Dontje
Voor Indy Dontje, hier met de Winward-Mercedes, wachtte na de wedstrijd de race naar huis voor een aanstaande geboorte

De GTD-winst ging voor het eerst dit seizoen naar Wright Motorsports met rijders Jan Heylen, Elliott Skeer en Adam Adelson. De Turner Motorsport-BMW van Robby Foley en Patrick Gallagher en Jake Walker eindigde als tweede, voor de van pole gestarte Preston-Korthoff-Mercedes van Mike Skeen, Kenton Koch en Mikaël Grenier. De Winward-Mercedes van Russell Ward, Philip Ellis en Indy Dontje eindigde als vijfde, waarmee het team een grote stap dichterbij de titel kwam. “Een oké-race”, oordeelde Dontje. “Een paar foutjes met de strategie, waardoor we een ronde achter kwamen, maar uiteindelijk zijn we goed teruggekomen. De snelheid was er nog niet helemaal, we hebben nog wat te doen voor Road Atlanta. Wel genoten om op Indianapolis te hebben gereden. Mijn naam komt daarvandaan, dus super cool om hier over de ‘bricks’ te hebben gereden! Helaas niet het resultaat, maar we kunnen nu eenmaal niet alles winnen. In Atlanta gaan we proberen de titels binnen te halen, daar kijk ik naar uit. Nu snel naar huis, mijn vriendin is hoogzwanger, het kan ieder moment gebeuren!” Kay van Berlo werd met de KellyMoss with Riley-Porsche achtste in de klasse.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet