Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Monoposto Racing

Retro: Groei en stabiliteit bij de Historic Monoposto’s. Titel voor Kees van der Wouden

Afgelopen weekend waren de Historic Monoposto’s tijdens de “Trophy of the Dunes” op Circuit Zandvoort actief. Deze door Helana van der Wouden opgerichte serie is inmiddels alweer 28 jaar de norm voor het Historische eenzitter racen in de Lage Landen. Terwijl veel series vechten om te overleven kent de HMR eigenlijk alleen maar groei. Voor de Trophy of the Dunes stonden maar liefst dertig auto’s ingeschreven. Kees van der Wouden werd overigens al de eerste kampioen dit seizoen. Al hing dit in de tweede wedstrijd aan een flinterdun draadje.

2024 Helana
Helana van der Wouden al 28 jaar lang de stuwende kracht achter Historic Monoposto Racing(HMR). Een klasse die eigenlijk alleen maar groeiende is.

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

2024 KW Racing
Het team van KW Racing behaalde dit jaar de titel in de FF2000 Div 1 met Kees van der Wouden Jr.

Groei en stabiliteit bij de Historic Monoposto’s

De HMR vormt tegenwoordig een vast bestanddeel van diverse historische evenementen in Nederland, België en Duitsland en beschikt over een aantrekkelijke kalender. Afgelopen weekend vonden de voorlaatste wedstrijden op Circuit Zandvoort plaats. De eerste wedstrijd werd gewonnen door Kees van der Wouden met zijn Royale RP30 terwijl de Zuiderburen Geert Wynants en Cedric Baeten met resp. Royale RP 27 en een Lola T580 als tweede en derde wisten te eindigen.

2024 Close Racing Geert Wynants
Hij had hetzelf niet verwacht maar Geert Wynants reed afgelopen zondag met zijn Royale RP27 de wedstrijd van zijn leven.

Hoewel Kees van der Wouden in de tweede wedstrijd op zondag andermaal de gedoodverfde winnaar leek te worden eindigde deze wedstrijd in een onverwachte thriller waarin de Belgen Cedric Baeten en Geert Wynants een hoofdrol speelden. Een blunder van Wynants in de kwalificatie betekende dat onze sympathieke Zuiderbuur aan de staart van het veld moest starten. “Dit is in mijn carriere nog nooit gebeurd” verklaarde Geert voorafgaande aan de start van de wedstrijd. Gedurende de wedstrijd rolde Wynants met zijn Royale RP27 vanuit de staart van het veld de nodige concurrenten op en vond in de slotfase de aansluiting bij de koplopers Van der Wouden en Baeten.

2024 Cedric Baeten Lola T580
Cedric Baeten, die hier ook nog eens naar de fotograaf lijkt te kijken, kreeg afgelopen zondag de overwinning a.h.w. in de schoot geworpen.

Verwarring in de allerlaatste ronde want Van der Wouden viel als koploper enorm terug. Achteraf bleek dat de gaskabel bleef hangen en later toch weer oppakte waardoor Van der Wouden nog als vijfde over de finish kwam. Een beetje dankzij de hulp van een safetycar kon Wynants veel terrein goed maken. De overwinning ging naar Cedric Baeten met zijn prachtige Lola T580 terwijl Wynants op 1.8 secs. achterstand als tweede wist te eindigen in een wedstrijd die eigenlijk alles in zich had. Wynants verklaarde achteraf wel de mooiste wedstrijd uit zijn carriere gereden te hebben. Voor Van der Wouden was de vijfde plek voldoende om als eerste de titel in de Div 1 in de wacht te slepen.

2024 Cedric Baeten and crew
Cedric Baeten heeft zich van amateur tot semi professioneel rijder weten te ontwikkelen.

De Belgen Baeten en Wynants kunnen hem niet meer passeren. Wel wordt het voor onze beide zuiderburen voor de Finale op Spa Francorchamps begin oktober een spannend onderonsje want met 118 punten staan zij in de tussenstand van de serie gelijk in punten. De Duitser Tony Krumbach eindigde met zijn fraaie Reynard 87 SF als derde. Vaak zijn er ook bijzondere gastrijders met bijzondere auto’s te zien. Ditmaal was het De Deen Claus Thulstrup met een F2 Brabham BT35 maar de Formule Ford Van Diemens en Reynards, Delta’s en Crosslé’s hebben natuurlijk de overhand.

2024 Brabham BT 35 F2
Vaak vallen er voor de liefhebbers prachtige auto's zoals deze Brabham BT35 F2 bij de HMR te bewonderen.


Lage drempel basis voor succes

Het succes van de serie is eigenlijk gemakkelijk te verklaren. Helana van der Wouden legt uit dat haar serie een non-profit club met een groot hart voor de historische autosport is waarbij de service vooral op low budget racing gericht is. Het moet voor iedereen betaalbaar zijn evenals de internationale wedstrijden die op de kalender staan. Interessant is dat velen van de huidige generatie natuurlijk bekend zijn met deze auto’s maar ook veel jongeren hebben nu toch wel belangstelling.

2024 Lang gerekt lint Formule auots 1
De HMR doet oude tijden herleven. Herinneringen aan de zeventiger en tachtiger jaren toen een lang gerekt lint van formule auto's de standaardnorm op Circuit Zandvoort was.

De gemiddelde leeftijd van de HMR rijders is 48 jaar maar het zakt nu eigenlijk toch wel snel naar beneden omdat de “gevestigde orde” het estafettestokje aan hun kroost overdraagt. De jongste rijder is Maris Schulte(16). De toppers van het kampioenschap Kees van der Wouden en Cedric Baeten zijn resp. 41 en 36 jr. jong. Het is natuurlijk mooi te zien dat Baeten zich inmiddels tot een semiprofessionele rijder heeft weten te ontwikkelen.

2024 Roel Mulder Kraemer
De eeuwige durende historische strijd tussen PRS en Van Diemen. Hier Roel Mulder in gevecht met de Duitser Stefan Krämer.


In tegenstelling tot organisatoren van diverse andere kampioenschappen maakt Helana van der Wouden zich minder zorgen. Van der Wouden: “Ondanks de Brexit hebben wij dankzij onze trouwe Britse rijders gewoon kunnen overleven. Hun inbreng bleef stabiel. Corona was natuurlijk een ander verhaal maar ook dat hebben wij overleefd.” Ook maakt men zich bij de HMR voorlopig nog geen zorgen over de komende BTW verhogingen die pas in 2026 van kracht worden. Anderzijds zou Helana het wel toejuichen indien er qua rijders wat meer aanwas van eigen bodem komt. Helana ziet de toekomst van haar HMR-series dan ook met zeer veel vertrouwen tegemoet.

2024 Tony Krumbach
Tony Krumbach rijdt al 37 jaar met dezelfde Reynard 87 SF 2000. Het waren kwaliteitsproducten deze auto's
.

Stand Kampioenschap voor de SuperSpa Finale op Spa

Formule Vee: Erle Minhinnick(GB) Apal Mk1 FV
Formule Ford 1600 Div 1: Jean Marc Schilling(Lux) Lotus 69 FF1600
Formule Ford 1600 Div 2: Roel Mulder(NL) PRS RH 02
Formule Ford 1600 Div 3: Tim Roser(GB) Swift FB 89
Formule Ford 2000 Div 1: Kees van der Wouden(NL) Royale RP 30
Formule Ford 2000 Div 2: Wichard Theunissen(NL) Van Diemen RF83 FF 2000
Formule 3 Div 1: Jörg Eckerlin(D) Ensign LNF3
Formule 3 Div 2: Claus Thulstrup(DK) Brabham BT35
Formule 3 Div 3: Günther Becker(D) March 813 F3

2024 Gunther Becker
De Duitser Günther Becker met zijn trouwe March 813 had ook afgelopen weekend bij de HRA op Assen kunnen rijden. Hij preferreerde Zandvoort.

2024 Kees van der Wouden
Kees van der Wouden in ieder geval de eerste kampioen die dit seizoen bekend is. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet