Retro: Groeten uit Assen van de TABAC Classic GP
De TABAC Classic GP op Assen was afgelopen weekend aan zijn derde editie toe – en het was goed te zien hoe het evenement naar zijn volwassenheid is toegegroeid. Met een mix aan motorfietsen en auto’s bood de Classic GP de bezoekers een onvergetelijke ervaring. Een groot deel van het wagenpark werd geleverd door drie grote historische klassen van Nederlandse origine: de SuperSixties, de Fast Seventies en de YTCC. AUTOSPORT.NL was er begin tot eind bij.
Tekst en foto’s: Erik van der Schaaff
Wettelijk gezien is reclame voor tabak verboden – en politiek correct is het bepaald ook niet. Toch vond de crew van Lee van Dam een opening in de regels. Het aloude merk van mannengeuren en scheerzeep TABAC verbond zijn naam aan dit geweldige raceweekend. Afgelopen weekend was inmiddels de derde editie van de TABAC Classic GP op het TT Circuit van Assen.
In totaal bestond het programma uit 21 auto- en motorraces, prachtige demo’s. Het kleinste veld telde dit weekend 21 auto’s, het grootste veld had minstens 750 deelnemers. Zoals gewoonlijk was de paddock gevuld met historische raceauto’s, zijspannen, motoren en zelfs bromfietsen.
Tot de hoogtepunten van het evenement kun je de komst van oud-wereldkampioen Emerson Fittipaldi rekenen. De Braziliaanse Formule 1-legende nam plaats achter het stuur van de Lotus 72D, de auto waarmee hij in 1972 zijn eerste F1-wereldtitel behaalde. Het was zijn eerste bezoek aan het circuit van Assen. Nog mooier was dat ook zijn zoon Emerson Junior er was. Hoe gaaf is het als vader en zoon samen het circuit opgaan? Junior ging naar buiten in zijn Eurocup-3-auto van MP Motorsport F3 en senior in zijn iconische zwart-gouden Lotus. Ook van de partij: een dikke Lola F5000, de welbekende Benetton B192 waarmee Michael Schumacher zijn eerste F1-overwinning behaalde, en een fraai Minardi.
Mijn eerste schrede als sportfotograaf zette ik in ’85 op het circuit van Assen tijdens motorraces in het kader van het NK. Daarna bezocht ik een paar keer de TT-weekends. Daar zag ik mannen als de meervoudig WK-zijspankampioenen Steve Webster en Rolf Biland hun strijd strijden tegen Neerlands hoop Steuer en Snieders. Meer dan dertig jaar na hun gloriedagen gaven ze demonstraties met de zijspannen waarmee ze destijds meerdere wereldtitels veroverden.
De echte ouwetjes van de Dutch Vintage Sports Car Club maakten het feest compleet met een Le Mans-start en daarna een reeks snelle rondes over de TT-baan.
Persoonlijk hoogtepunt? Moeilijk te zeggen. Of dat nu de YTCC-races waren of de Fast Seventies of SuperSixties? Geen keuze mogelijk. Het bijzondere was dat diverse deelnemers in twee velden van start gingen.
Ook de Tourenwagen Legenden, veelal ex-DTM-auto’s, waren om van te smullen.
Maar de formuleauto’s uit de Berghe von Trips Pokal waren net zo indrukwekkend. U ziet, mijn leven is niet eenvoudig.
O ja, nog een hoogtepunt. Op zaterdag vond de BromfieTTs plaats, het grootste bromfietsevenement van Nederland. Ergens tussen de 750 en 1000 bromfietsers keerden terug naar hun Clearasil- en leren-jackies-tijd en om zo hun 50cc’tjes over de beroemde piste te sturen.
Al met al een geweldig weekend dat zowel herhaling als veel meer bezoekers verdient.