GT: Ye en Yuan slepen titel binnen in GT World Challenge Asia, kou en regen in GT Open
Het Aziatisch GT-kampioenschap moest vanwege de pandemie vijf jaar wachten om terug te keren naar Shanghai
De Fanatec GT World Challenge Asia powered by AWS reisde voor het eerst sinds 2019 af voor China. Shanghai International Circuit mocht het seizoen afsluiten. Het gevecht voor het kampioenschap leek te gaan tussen Lu Wei (Origine Motorsprt) en Anthony Liu en Alessio Picariello (Absolute Racing), maar de andere Porsche van Ye Hongli en Yuan Bo (Origine Motorsport) was de lachende derde. Ondertussen werd er op de Red Bull Ring geracet in bijna winters weer. Alessio Deledda en Jordan Pepper (Oregon Team) en Christopher Haase en Simon Reicher (Eastalent-Racing) deelden de overwinningen in de International GT Open.
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO en GT Sport
GT World Challenge Asia
Chen Weian (Harmony Racing) mocht Race 1 vanaf de pole position aanvangen, maar hij verloor de leiding aan James Yu (Audi Sport Asia Team Absolute) voor de eerste bocht. In het middenveld was Chris Chia (Phantom Global Racing) veel te enthousiast en crashte direct achterop Wang Zhongwei (Climax Racing). Na een korte safety car-periode ging Liu voorbij aan Yuan voor de vierde stek achter Yu, Chen en Cheng Congfu (FAW Audi Sport Asia Racing Team). André Canard (Absolute Corse) probeerde plekken goed te maken na een slechte start, maar ramde zijn Ferrari in de zijkant van Lu, die als kampioenschapsleider met een voorsprong van 16 punten op Ye en Yuan naar Shanghai was gekomen. De paarse Origine-Porsche moest met forse schade opgeven. Liu en Picariello hoefden bij de rijderswissel geen successtrafseconden te incasseren en schoven op naar P2.
Oosten scoorde vier podiumfinishes in acht races in de Silver-Am-klasse
De Belg wist in de slotfase Yu’s teamgenoot Akash Nandy in te halen. Liu en Picariello schreven zo de zaterdagswedstrijd op hun naam en zetten een achterstand van 19 punten op Lu om in een voorsprong van 6 punten. Nandy en Yu konden de eerste plek algemeen niet vasthouden, maar zegevierden nog wel in de Silver Cup voor Cheng en Adderly Fong, en Chen en Liang Jiatong. Ye en Yuan finishten als vierde algemeen en liepen een achterstand van 10 punten op Liu en Picariello op. Ze waren wel weer dominant in de Silver-Am-klasse voor Han Mingwan en Kim Jaehyun (Vollgas Motorsports). Nederlander Maxime Oosten en Ruan Cun Fan (Team KRC) completeerden het Silver-Am-podium ondanks een stop-en-go. David Tjiptobiantoro (Garage 75) won het Am-kampioenschap door als tweede te finishen samen met Christian Colombo achter klassewinnaars Hu Yuqi en Zhou Bihuang (Climax Racing).
Cheng en Fong sleepten twee kampioenschappen binnen: de Silver Cup en de China Cup
UITSLAG RACE 1
Ralf Aron (Climax Racing) en Daniel Morad (Craft-Bamboo Racing) reden samen weg van het veld tijdens de eerste stint van Race 2. Toen Wang Zhongwei en Cao Qi de Mercedes-AMG’s eenmaal over hadden genomen, werden ze binnengehengeld door Yuan. De laatstgenoemde slaagde erin zijn Chinese landgenoten voorbij te steken en reed samen met Ye naar de overwinning. Ye en Yuan verdienden het kampioenschap in het algemeen klassement, aangezien Lu en Laurin Heinrich als vijfde finishten, en Liu en Picariello moesten na de pitstop met successtrafseconden terugkomen vanaf P9. Ze werden uiteindelijk zesde en ook dat was niet genoeg om Ye en Yuan in de puntenstand te verslaan. Liu en Picariello konden nog wel vieren dat ze de Pro-Am-titel hadden gepakt.
Kampioenen Ye en Yuan sloten het seizoen af in stijl met hun tweede zege van 2024
Oosten was opnieuw succesvol met de tweede positie in de Silver-Am-klasse samen met Ruan, voor de Nissan van ‘Hirobon’ en Yu Kanamaru (5ZIGEN). Chen en Liang wonnen in de Silver Cup met de achtste plek algemeen. Cheng en Fong deden met de tweede positie in hun klasse meer dan genoeg om niet alleen kampioen te worden in de Silver Cup, maar ook in de China Cup, een speciale categorie voor alleen de Chinese teams en coureurs. Hu en Zhou gingen voor de dubbelzege in de Am-klasse, terwijl Li Lichao en Min Heng er een één-twee van maakten voor Climax Racing.
Het lukte Liu niet om zijn kampioenschap in het algemeen klassement te verdedigen, maar wel in de Pro-Am-klasse
UITSLAG RACE 2
De Fanatec GT World Challenge Asia powered by AWS zal in 2025 opnieuw Sepang, Buriram, Fuji en Okayama aandoen. Vanwege de herintroductie van de 10-uursrace op Suzuka, zal het Aziatische GT-kampioenschap daar niet neerstrijken, maar dat geeft Indonesië ruimte op de kalender met het relatief nieuwe circuit van Mandalika. China mag wederom de seizoensfinale organiseren, maar of dat op het Shanghai International Circuit gaat gebeuren, blijft nog even de vraag.
International GT Open
De zomer is officieel voorbij. Dat merkten de deelnemers van de International GT Open op de Red Bull Ring maar al te goed met temperaturen van 9°C. Er was zelfs een waarschuwing voor sneeuw in de Murtal-regio. Deledda en Pepper domineerden Race 1 in de Oostenrijkse bergen. Het Lamborghini-duo ging van start tot finish op jacht naar hun tweede overwinning van het seizoen. Gustav Bergström en Nico Menzel (Car Collection Motorsport) werden tweede voor de andere Oregon-Lamborghini van Leonardo Pulcini en de herstelde Rolf Ineichen. Anthony Bartone en Fabian Schiller (GetSpeed) moesten genoegen nemen met P4, nadat ze in de pits waren geraakt door Am-klasseleider Heiko Neumann (Team Motopark). Karol Basz en Marcin Jedliński (Olimp Racing) waren het snelst onder de Pro-Am-deelnemers, maar ze moesten hun meerdere erkennen in Giacomo Altoè en Ernst Kirchmayr (racing one). Neumann kreeg een tijdstraf voor de eerdergenoemde unsafe release en spinde vervolgens, waardoor hij en Timo Rumpfkeil de zege in de Am-klasse verloren aan debutant Ziad Ghandour (AF Corse).
Niemand kon Deledda en Pepper bijhouden op de zaterdag in Spielberg
UITSLAG RACE 1
Altoè wist op de zondagochtend het beste om te gaan met de zware regen en pakte de pole position voor Race 2. Bartone aquaplaneerde op hoge snelheid van de baan en na een klap in de Tecpro-muur zouden hij en Schiller niet deelnemen aan de wedstrijd – een grote tegenslag in de titelstrijd. Haase en Reicher hadden daarentegen meer geluk. Ze kwamen als eerste over de streep op het thuiscircuit van Eastalent-Racing en staan weer bovenaan in de puntenstand na een teleurstellende P9 van Deledda. Vincent Abril en Nicola Marinangeli (Spirit of Race) versloegen Ineichen en Pulcini op de baan voor de tweede positie. De laatstgenoemden verloren het laatste plekje op het podium aan James Kell en Dean Macdonald (Greystone GT) vanwege een tijdstraf voor een valse start. Eddie Cheever en Marco Pulcini (Spirit of Race) breidden hun voorsprong in het Pro-Am-kampioenschap uit door hun klasse te winnen voor Thomas Ikin en Morten Strømsted (Team Motopark). Datzelfde gold voor Giuseppe Cipriani (Il Barone Rampante) die in de Am-klasse 0.234 seconden eerder over de streep kwam dan Neumann en Rumpfkeil.
Haase jagend op Altoè tijdens de eerste stnit op de zondag
UITSLAG RACE 2
De International GT Open strijkt op 28 en 29 september neer voor twee, hopelijk warmere races op het Circuit de Barcelona-Catalunya.