Indycar: Zege voor Colton Herta. Alex Palou kampioen in anticlimax met Will Power. VeeKay 12e
Een wedstrijd met diverse ingrediënten. Voor Will Power waren zijn titelkansen al over nog voordat de wedstrijd eigenlijk begonnen was. Een loszittende veiligheidsgordel beroofde hem eigenlijk al direct niet alleen van een directe kans op de overwinning maar ook van de titel. VeeKay verloor na de eerste neutralisatie de aansluiting en kwam helaas niet meer terug in de kopgroep. In een magnifiek slot pakte Colton Herta met een fraaie move de eindoverwinning.
Colton Herta en Alex Palou feliciteren elkaar. Beiden hebben alle redenen om te lachen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Zege voor Colton Herta. Alex Palou kampioen in anticlimax met Will Power. VeeKay 12e
In een prachtig slot pakte Colton Herta op zijn thuiscircuit zijn allereerste ovaloverwinning waarin achterblijver Sting Ray Robb een sleutelrol speelde. Het was een bloedstollende move waarmee de Andretti Global rijder de wedstrijd in zijn voordeel wist te beslissen. Vijf ronden voor het einde pakte Herta definitief de leiding. VeeKay eindigde als twaalfde en werd eigenlijk tweemaal het slachtoffer van een neutralisatie.In de eindstand van het kampioenschap wordt de Nederlander als 13e geklasseerd. Tweemaal na een reguliere stop werd de Nederlander slachtoffer van een neutralisatie. Will Power werd het slachtoffer van een loszittende veiligheidsgordel. De Australiër verklaarde nog nooit eerder in zijn carrière zoiets meegemaakt te hebben. Het overkwam hem later overigens nog eens een keer in de wedstrijd. ´´Wij gaan deze gordels voor onderzoek zeker naar de fabrikant terugsturen. Over het verlies van de titel bleef de Australiër overigens vrij nuchter.
Will Power heeft in zijn lange carriere van alles meegemaakt. Maar slecht gefabriceerde veiligheidsgordels is wel het dieptepunt. Daardoor ging een mogelijke derde titel verloren.´´Maar volgend jaar kom ik weer terug.´´
Bandenkeuze:
Harde compound Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, Malukas, Lundqvist, Herta, Armstrong, Grosjean, Ferrucci, Ericsson, McLaughlin, Rahal, Harvey, Rossi, Siegel.
Soft compound
Power, Daly, O´Ward, VeeKay, Dixon, Fittipaldi, Simpson, Lundgaard, Legge, Robb, Palou, Rasmussen.
Vanwege diverse motorenwissels en straffen van andere deelnemers werd de tiende startplek aan Rinus VeeKay toegewezen.
Twee winnaars. Colton Herta en Christian Rasmussen die voor ECR maar liefst één miljoen dollar aan prijzengeld in de wacht sleepte.
De wedstrijd
Na 16 jaar keerde de NTT Indycar.series weer terug naar de highspeed oval van Nashville. Kyle Kirkwood en Josef Newgarden namen direct het commando in de wedstrijd terwijl Will Power twee posities moest prijsgeven. Met een mooie actie pakte VeeKay in de 10e ronde de negende positie.
Palou wist in 10 ronden al tien posities goed te maken terwijl Will Power al in het begin van de wedstrijd zijn titelkansen vanwege een loszittende veiligheidsgordel zijn titelkansen in rook zag opgaan. Power verloor daardoor vijf ronden in de wedstrijd.
Stand 20e ronde: Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, Herta, Malukas, O´Ward, Daly, VeeKay, Armstrong, Dixon. In de 41e ronde kwam VeeKay voor zijn eerste routinestop naar binnen maar bleef om aan het reglement te voldoen op de rode compound. Daarna volgden Kyffin Simpson en Pato O´Ward die met de harde compound opnieuw de baan opging,
Stand 50e ronde: Kirkwood, Newgarden, Rosenqvis15t, Herta, Malukas, Armstrong, Ferrucci, Lundqvist, Ericsson, McLaughlin. VeeKay P15. Felix Rosenqvist zorgde met een klapband in de 55e ronde voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd. Overigens brak ook de achterwielophanging af. De Zweed had overigens dit weekend opnieuw voor drie jaar bij het team van Meyer Shank bijgetekend. Met een spin zorgde Katherine Legge in de 87e ronde voor de tweede neutralisatie. Kort daarvoor had VeeKay net een reguliere stop gemaakt.
Stand 115e ronde: Rossi, Newgarden, Herta, Malukas, McLaughlin, Ericsson, Kirkwood, Lundqvist, Ferrucci, Armstrong. VeeKay P14. Twintig ronden later zorgde Marcus Ericsson voor de derde neutralisatie door de muur te raken. Vrijwel iedereen maakte gebruik van de situatie door opnieuw naar binnen te gaan. Ook VeeKay maakte uiteindelijk gebruik van de situatie. De herstart volgde in de 147e ronde waarbij O´Ward en Malukas de leiding namen.
Kirkwood was in het begin van de wedstrijd een factor maar een overwinning zat er niet in.
Stand 150e ronde: O´Ward, Herta, Malukas, Newgarden, McLaughlin, Kirkwood, Armstrong, Ferrrucci, Lundqvist, Daly, Palou. VeeKay P17. De Top 9 bevond zich in deze wedstrijdfase op de harde compound. Josef Newgarden was in de 178e ronde de eerste coureur die voor zijn laatste stop naar binnen ging. Daarna volgde Scott McLaughlin uit de kopgroep evenals Colton Herta. Tevens hadden de beide Penske-coureurs McLaughlin en Newgarden een momentje terwijl Jack Harvey in de DCR Dallara Honda even flink in de sandwich werd genomen.
Stand 190e ronde: Kirkwood, Malukas, Palou, O´Ward, Armstrong, Herta, Newgarden, McLaughlin, Ferrucci, Daly, Rasmussen. P11 VeeKay. Kirkwood kwam in de 194e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Verschillende strategieën kwamen in de slotfase samen waardoor de strijd om de overwinning tussen Herta en O´Ward leek toe te spitsen terwijl Herta even voor een bloedstollend momentje zorgde door achterblijver Sting Ray Robb op boeiende wijze te passeren. Alex Palou had aan een elfde plek voldoende om ziijn derde Indycar-titel vast te stellen.
Weer een top 10 resultaat voor Conor Daly.
De Spanjaard is geen spectaculaire maar wel een erg berekenende rijder wat hem uiteindelijk zijn derde Indycar-titel opleverde. Wel was het voor het team van Ed Carpenter een goede dag omdat Christian Rasmussen voor het Leader´s Circle klassement maar liefst één miljoen dollar voor het team in de wacht wist te slepen. Leader´s Circle is een enigszins ingewikkelde constructie waarbij per wedstrijd 18 punten worden toegekend. Zeker in de tweede helft van het seizoen ging het niveau van ECR met sprongen omhoog.
VeeKay beleefde een goede tweede seizoenshelft. Helaas viel de strategie in Nashville echter niet zijn kant uit.
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 206 ronden
2. Pat O´Ward Dallara Chevrolet 206 ronden
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 206 ronden
4. Kyle Kirkwood Dallara Honda 206 ronden
5. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 206 ronden
6. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 206 ronden
7. Marcus Armstrong Dallara Honda 206 ronden
8. Linus Lundqvist Dallara Honda 206 ronden
9. David Malukas Dallara Honda 206 ronden
10. Conor Daly Dallara Chevrolet 206 ronden
11. Alex Palou Dallara Honda 206 ronden (kampioen)
12. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 205 ronden
Colton Herta en Alex Palou feliciteren elkaar. Beiden hebben alle redenen om te lachen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Zege voor Colton Herta. Alex Palou kampioen in anticlimax met Will Power. VeeKay 12e
In een prachtig slot pakte Colton Herta op zijn thuiscircuit zijn allereerste ovaloverwinning waarin achterblijver Sting Ray Robb een sleutelrol speelde. Het was een bloedstollende move waarmee de Andretti Global rijder de wedstrijd in zijn voordeel wist te beslissen. Vijf ronden voor het einde pakte Herta definitief de leiding. VeeKay eindigde als twaalfde en werd eigenlijk tweemaal het slachtoffer van een neutralisatie.In de eindstand van het kampioenschap wordt de Nederlander als 13e geklasseerd. Tweemaal na een reguliere stop werd de Nederlander slachtoffer van een neutralisatie. Will Power werd het slachtoffer van een loszittende veiligheidsgordel. De Australiër verklaarde nog nooit eerder in zijn carrière zoiets meegemaakt te hebben. Het overkwam hem later overigens nog eens een keer in de wedstrijd. ´´Wij gaan deze gordels voor onderzoek zeker naar de fabrikant terugsturen. Over het verlies van de titel bleef de Australiër overigens vrij nuchter.
Will Power heeft in zijn lange carriere van alles meegemaakt. Maar slecht gefabriceerde veiligheidsgordels is wel het dieptepunt. Daardoor ging een mogelijke derde titel verloren.´´Maar volgend jaar kom ik weer terug.´´
Bandenkeuze:
Harde compound Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, Malukas, Lundqvist, Herta, Armstrong, Grosjean, Ferrucci, Ericsson, McLaughlin, Rahal, Harvey, Rossi, Siegel.
Soft compound
Power, Daly, O´Ward, VeeKay, Dixon, Fittipaldi, Simpson, Lundgaard, Legge, Robb, Palou, Rasmussen.
Vanwege diverse motorenwissels en straffen van andere deelnemers werd de tiende startplek aan Rinus VeeKay toegewezen.
Twee winnaars. Colton Herta en Christian Rasmussen die voor ECR maar liefst één miljoen dollar aan prijzengeld in de wacht sleepte.
De wedstrijd
Na 16 jaar keerde de NTT Indycar.series weer terug naar de highspeed oval van Nashville. Kyle Kirkwood en Josef Newgarden namen direct het commando in de wedstrijd terwijl Will Power twee posities moest prijsgeven. Met een mooie actie pakte VeeKay in de 10e ronde de negende positie.
Palou wist in 10 ronden al tien posities goed te maken terwijl Will Power al in het begin van de wedstrijd zijn titelkansen vanwege een loszittende veiligheidsgordel zijn titelkansen in rook zag opgaan. Power verloor daardoor vijf ronden in de wedstrijd.
Stand 20e ronde: Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, Herta, Malukas, O´Ward, Daly, VeeKay, Armstrong, Dixon. In de 41e ronde kwam VeeKay voor zijn eerste routinestop naar binnen maar bleef om aan het reglement te voldoen op de rode compound. Daarna volgden Kyffin Simpson en Pato O´Ward die met de harde compound opnieuw de baan opging,
Stand 50e ronde: Kirkwood, Newgarden, Rosenqvis15t, Herta, Malukas, Armstrong, Ferrucci, Lundqvist, Ericsson, McLaughlin. VeeKay P15. Felix Rosenqvist zorgde met een klapband in de 55e ronde voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd. Overigens brak ook de achterwielophanging af. De Zweed had overigens dit weekend opnieuw voor drie jaar bij het team van Meyer Shank bijgetekend. Met een spin zorgde Katherine Legge in de 87e ronde voor de tweede neutralisatie. Kort daarvoor had VeeKay net een reguliere stop gemaakt.
Stand 115e ronde: Rossi, Newgarden, Herta, Malukas, McLaughlin, Ericsson, Kirkwood, Lundqvist, Ferrucci, Armstrong. VeeKay P14. Twintig ronden later zorgde Marcus Ericsson voor de derde neutralisatie door de muur te raken. Vrijwel iedereen maakte gebruik van de situatie door opnieuw naar binnen te gaan. Ook VeeKay maakte uiteindelijk gebruik van de situatie. De herstart volgde in de 147e ronde waarbij O´Ward en Malukas de leiding namen.
Kirkwood was in het begin van de wedstrijd een factor maar een overwinning zat er niet in.
Stand 150e ronde: O´Ward, Herta, Malukas, Newgarden, McLaughlin, Kirkwood, Armstrong, Ferrrucci, Lundqvist, Daly, Palou. VeeKay P17. De Top 9 bevond zich in deze wedstrijdfase op de harde compound. Josef Newgarden was in de 178e ronde de eerste coureur die voor zijn laatste stop naar binnen ging. Daarna volgde Scott McLaughlin uit de kopgroep evenals Colton Herta. Tevens hadden de beide Penske-coureurs McLaughlin en Newgarden een momentje terwijl Jack Harvey in de DCR Dallara Honda even flink in de sandwich werd genomen.
Stand 190e ronde: Kirkwood, Malukas, Palou, O´Ward, Armstrong, Herta, Newgarden, McLaughlin, Ferrucci, Daly, Rasmussen. P11 VeeKay. Kirkwood kwam in de 194e ronde voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Verschillende strategieën kwamen in de slotfase samen waardoor de strijd om de overwinning tussen Herta en O´Ward leek toe te spitsen terwijl Herta even voor een bloedstollend momentje zorgde door achterblijver Sting Ray Robb op boeiende wijze te passeren. Alex Palou had aan een elfde plek voldoende om ziijn derde Indycar-titel vast te stellen.
Weer een top 10 resultaat voor Conor Daly.
De Spanjaard is geen spectaculaire maar wel een erg berekenende rijder wat hem uiteindelijk zijn derde Indycar-titel opleverde. Wel was het voor het team van Ed Carpenter een goede dag omdat Christian Rasmussen voor het Leader´s Circle klassement maar liefst één miljoen dollar voor het team in de wacht wist te slepen. Leader´s Circle is een enigszins ingewikkelde constructie waarbij per wedstrijd 18 punten worden toegekend. Zeker in de tweede helft van het seizoen ging het niveau van ECR met sprongen omhoog.
VeeKay beleefde een goede tweede seizoenshelft. Helaas viel de strategie in Nashville echter niet zijn kant uit.
Uitslag
1. Colton Herta Dallara Honda 206 ronden
2. Pat O´Ward Dallara Chevrolet 206 ronden
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 206 ronden
4. Kyle Kirkwood Dallara Honda 206 ronden
5. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 206 ronden
6. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 206 ronden
7. Marcus Armstrong Dallara Honda 206 ronden
8. Linus Lundqvist Dallara Honda 206 ronden
9. David Malukas Dallara Honda 206 ronden
10. Conor Daly Dallara Chevrolet 206 ronden
11. Alex Palou Dallara Honda 206 ronden (kampioen)
12. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 205 ronden