Sportscars: Vele indrukken, maar geen goed resultaat voor Morris Schuring in Japan
De Manthey-Porsche van Morris Schuring op de grid in Fuji
“Een super gave ervaring!” Het enthousiasme bij coureur Morris Schuring uit Den Dolder over zijn eerste reis naar Japan is duidelijk hoorbaar. Hij bezocht Tokio, genoot van de Japanse keuken en racete op de beroemde Fuji Speedway. De indrukken waren de moeite waard, maar het resultaat in de zes-uursrace van het FIA WEC was niet om over naar huis te schrijven. “Alles wat mis kon gaan, ging mis”, gaf Schuring te kennen. In de slotfase van de race werd de Porsche van het team Manthey EMA, die Schuring deelde met Yasser Shahin en Richard Lietz, aangereden door een concurrent. Na een lekke band zat er niet meer in dan de 14e plaats.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
In de aanloop naar het zevende en voorlaatste evenement van het FIA WEC-seizoen was Schuring al eerder naar Japan gereisd om wat van het land te ontdekken. Hij vertelt: “Ik heb tweeënhalve dag in Tokio doorgebracht waar ik heel veel gezien heb. De historische wijk Ginza, de beroemde Shibuya Crossing, een van de drukste voetgangersoversteekplaatsen ter wereld, echt mooi om mee te maken. En natuurlijk lekker eten: iedere avond hebben we genoten van sushi, Wagyu op de grill, echt heerlijk!”
Op vrijdag stonden de eerste trainingen op het programma, die de rijders met de Manthey EMA-Porsche respectievelijk met de 14e en de twaalfde tijd in de klasse afsloten. De derde en laatste vrije training op zaterdagochtend resulteerde ook in de twaalfde plaats. In de kwalificatie, waarin zoals altijd Yasser Shahin, de rijder met ‘brons’-status in actie kwam, werd het team als 15e geklasseerd, wat dus ook de 15e startplaats voor de race betekende. “Dat is zo’n beetje het maximale wat erin zat”, aldus Schuring. Over het circuit en de Japanse racecultuur was hij zeer positief: “Een enorm leuk circuit, heel veel enthousiaste fans. Heel bijzonder en typisch voor Japan is ook de zogeheten ‘Circuit Safari’, waarbij fans tijdens de training met reisbussen tussen de raceauto’s door rijden. Dat is ook een aparte ervaring!”
Voor Schuring en zijn teamgenoten was het plan om tijdens de zes-uursrace strategisch naar voren te rijden. Yasser Shahin, die de start en de eerste rijbeurt voor zijn rekening nam, klom al op naar de negende plaats. Vervolgens stapte Schuring in de auto, die door een zuinige rijstijl brandstof wist te besparen, waarmee tijd gewonnen werd. Ook met de banden ging hij zuinig om, wat goed uitpakte. De inzet van het team werd uiteindelijk echter niet beloond, want Richard Lietz, die als derde en laatste in de auto zat, werd tijdens zijn stint geraakt door een van de auto’s uit de prototype-klasse, wat een lekke band tot gevolg had. Tot aan dat incident streed de Porsche voor een klassering in de top vijf, maar na de extra pitstop moesten de rijders genoegen nemen met de 14e plaats.
Omdat Schuring en zijn teamgenoten daarmee geen punten scoorden, had het team met de andere Porsche 911 GT3 R van Manthey, Alex Malykhin, Joel Sturm en Klaus Bachler, aan de tweede plaats in Fuji genoeg om voortijdig de kampioenstitel binnen te halen. “Feliciaties aan Alex, Joel en Klaus! Het is natuurlijk mooi dat Manthey kampioen geworden is, maar voor ons was het een race om snel te vergeten”, zei Morris Schuring. Op 2 november staat voor hem de achtste en laatste race van het seizoen in het FIA WEC op het programma, een wedstrijd over acht uur op het circuit van Bahrein.