Formule 1: Koele Oscar Piastri wint fraaie GP van Azerbaijan
Oscar Piastri kreeg één kans om Charles Leclerc in te halen en greep die kans. Onder immense druk van de Ferrari coureur bleef de Australiër in het vervolg koel en verdedigde zijn toppositie fenomenaal en liet zijn McLaren bazen zien dat hij geen genoegen neemt met een tweede plaats bij het team. De Grand Prix van Azerbaijan kende een spannend verloop, door het gehele veld streden groepen om elke millimeter asfalt. Vooraan maakten Charles Leclerc, Oscar Piastri en Sergio Perez en in de slotfase Carlos Sainz er een fraai gevecht van, waar uiteindelijk met nog twee ronden te gaan Sainz en Perez elkaar raakten en hard de rail in doken. Daarachter profiteerde George Russell van deze schuiver en pakte in zijn Mercedes tot zijn eigen verrassing het laatste podium plaats. De als vijftiende gestarte Lando Norris maakte heel laat zijn bandenwissel en hengelde binnen een paar ronden Verstappen in, die weer flink veel problemen kende met zijn Red Bull en genoegen moest nemen met een uiteindelijke vijfde plaats. Ook wordt het inhalen van twee auto's in de slotfase tijdens virtual safety car periode door de wedstrijdleiding nog onderzocht. Toch weer stiekem een mooie eerste en vierde plaats voor McLaren die daarmee veel punten vergaarden om de koppositie in de titelstrijd bij de constructeurs over te nemen van Red Bull Racing. Fernando Alonso eindigde na een onopvallende wedstrijd als zesde. Feest bij Williams die met beide auto's punten scoorden. Alexander Albon kwam als zevende over de finish voor zijn teamgenoot Franco Colapinto, die in zijn pas tweede race heel veel indruk maakte. Na een moeizame wedstrijd pakte Lewis Hamilton toch nog twee punten in zijn Mercedes. Het laatste puntje ging naar Oliver Bearman, die in zijn Hass-Ferrari teamgenoot Nico Hulkenberg terug verwees. De Brit is daarmee de eerste rijder die binnen één seizoen punten haalt voor twee teams.
Tekst: Gerrie Hoekstra (inleiding en PR Verstappen
Foto's: Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull
Het is droog met een buitentemperatuur van 27 graden Celsius voor aanvang van de 51 ronden tellende Grand Prix van Azerbeidzjan op het razendsnelle stratencircuit in Bakoe. Max start na een teleurstellende kwalificatie als zesde, terwijl kampioenschapsconcurrent Lando Norris slechts op de vijftiende startplek staat. Lewis Hamilton en Esteban Ocon zullen de race vanuit de pitstraat aanvangen. De complete top acht start op de medium compound banden, terwijl Alexander Albon in P9 de eerste coureur op de harde compound banden is.
Max komt goed weg vanaf zijn zesde startplek en hij rijdt zij-aan-zij met Russell bij het uitkomen van de eerste bocht, om vervolgens de vijfde plek van de Mercedes-coureur over te nemen bij bocht twee. Polesitter Charles Leclerc behoudt de leiding, gevolgd door Oscar Piastri en Sergio Perez, terwijl Lance Stroll aan het einde van de eerste ronde de pits moet opzoeken met een lekke band na een touché met Yuki Tsunoda. In de openingsfase vinden er vervolgens aan kop geen wisselingen plaats, terwijl Norris zich in ronde acht al heeft teruggevochten tot P10.
Verstappen maakt in ronde 13 zijn eerste pitstop. De medium compound banden worden ingewisseld voor een vers setje harde banden en de Nederlander komt als tiende terug op de baan, maar na een inhaalactie op Daniel Ricciardo en pitstops van de beide Haas-coureurs ligt Max weer op P7. Yuki Tsunoda heeft teveel schade na het incident met Stroll en de Japanner parkeert zijn RB in ronde zestien in de pits, waarmee hij de eerste uitvaller van de wedstrijd is.
Piastri heeft na de eerste ronde pitstops de aansluiting weer gevonden bij leider Charles Leclerc en in ronde 20 gaat de McLaren-coureur met een late uitremactie voorbij aan de Ferrari-coureur bij de eerste bocht. Een paar ronden later ligt Max achter Norris, die nog niet gestopt is. Er ontspint zich een stevig gevecht, maar na een mislukte inhaalpoging blijft Max vast zitten achter Norris, die op zijn beurt vlak achter de nog niet gestopte Albon aan rijdt. De drie heren blijven ronde na ronde als een touwtje achter elkaar rijden, terwijl ook aan kop Leclerc vlak achter Piastri blijft zitten, met Perez op het vinkentouw op plek drie.
In ronde 32 komt Albon naar de pits, terwijl George Russell de aansluiting heeft gevonden met Verstappen. Twee ronden later slaag Russell erin voorbij te gaan aan Verstappen, die over de boordradio klaagt over een gebrek aan grip. Ook Leclerc plaatst enkele aanvallen op leider Piastri, maar keer op keer weet de Australiër zijn plek te verdedigen.
Lando Norris maakt in ronde 38 eindelijk zijn verplichte pitstop en de Brit komt als zevende terug de baan op, zo’n vijftien seconden achter Verstappen die op de zesde plek rijdt. Norris loopt met rasse schreden in op Verstappen en met nog twee ronden te gaan gaat de McLaren-coureur op zijn versere banden zonder moeite voorbij aan Verstappen voor plek zes.
Aan kop verliest Leclerc in de slotfase de aansluiting met Piastri en de Monegask moet in gevecht met Perez en Sainz achter hem. In de een-na-laatste ronde weet Leclerc ternauwernood een inhaalactie van Perez te pareren bij bocht één. Door deze actie kan Sainz ook voorbij aan Perez. Bij het uitkomen van de tweede bocht haken de wielen van Perez en Sainz in elkaar en de twee heren knallen hard de muur in. Ondanks dat ze ongedeerd hun auto kunnen verlaten, zit de race er voor Perez en Sainz op.
De race eindigt onder de virtual safety car, waardoor Oscar Piastri zijn tweede Grand Prix-zege kan veiligstellen. Leclerc eindigt op P2, terwijl George Russell opschuift naar de derde plek. Lando Norris eindigt zijn inhaalrace op P4 en pakt het punt voor de snelste raceronde. Tevens neemt McLaren de leiding in het constructeurskampioenschap over van Red Bull Racing. Max Verstappen besluit een teleurstellend weekend op P5 met achter hem Fernando Alonso op de zesde plaats. Williams scoort het beste resultaat van het seizoen met Alexander Albon op P7 en rookie Franco Colapinto die, na te zijn gestart vanaf P8, zijn geweldige weekend ook afsluit met de achtste plek in de race, wat zijn eerste punten uit zijn Formule 1-carrière betekenen. Lewis Hamilton eindigt als negende, terwijl ook rookie Oliver Bearman zijn invalbeurt voor de geschorste Kevin Magnussen bij Haas beloont met een punt voor de tiende plek.
Na afloop van de race laat Max teleurgesteld weten: "Voor mij was het natuurlijk heel slecht. We hadden totaal geen snelheid. Op de medium compound banden hadden we iets meer slijtage en op de harde banden ging het eigenlijk wel iets beter. Ik zat echter vast achter Albon en Norris en daardoor overhitte mijn remmen en banden en moest ik een stapje terug doen. Daarna, toen ik achter Russell terugviel, was onze snelheid best wel goed ten opzichte van de kopgroep, maar mijn auto is heel moeilijk te besturen. Tijdens de kwalificatie merkte ik dat de dingen die we hadden veranderd aan de auto niet goed uitpakten. Daar betaal je dan ook de prijs voor in de race. Ik kon totaal niet remmen en geen bochten aanvallen. In de bochten kwam er steeds één wiel los van de grond. Elke keer stuiterde ik in alle langzame bochten alle kanten op. Het was net een kart. Als je geen contact hebt met het asfalt heb je ook geen grip. Je kunt dan niet remmen en dan glijd je ook meer. Deze banden zijn heel gevoelig voor het glijden, want dan wordt de temperatuur hoger. Alle problemen worden verergerd. Daarom ging het voor mijn gevoel voor geen meter."
Verstappen weet dat ook de volgende race in Singapore een lastig verhaal kan worden: "Singapore is ook heel hobbelig. We moeten er goed op letten dat we de auto beter afstellen. Hier hebben we wat dingen geprobeerd, die niet goed uitpakten helaas."
Toch ziet Max ook lichtpuntjes: "Checo had een goede race, het leek erop dat hij zich comfortabeler voelde in de auto. Wij probeerden iets anders met de set-up en dat werkte niet. Je wint en verliest als een team en soms pakt een last minute wijziging ook wel goed uit. We zijn daarnaast niet veel punten verloren in het rijderskampioenschap en ik weet dat we veel beter kunnen presteren dan vandaag, dus dat proberen we ook de volgende race."
Uitslag GP van Azerbaijan:
1. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) 51 ronden in 1:32:58.007 (25pnt)
2. Charles Leclerc (Ferrari) +10.910s (18pnt)
3. George Russell (Mercedes)+31.328s (15pnt)
4. Lando Norris (McLaren Mercedes) +36.143s (13pnt)
5. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) +77.098s (10pnt)
6. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +85.468s (8pnt)
7. Alexander Albon (Williams Mercedes) +87.396s (6pnt)
8. Franco Colapinto (Williams Mercedes) +89.541s (4pnt)
9. Lewis Hamilton (Mercedes) +92.401s (2pnt)
10. Oliver Bearman (Haas Ferrari) +93.127s (1pnt)
11. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) +93.465s
12. Pierre Gasly (Alpine Renault) +117.189s
13. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) +146.907s
14. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) +148.841s
15. Esteban Ocon (Alpine Renault) op 1 ronde
16. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) op 1 ronde
17. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) DNF
18. Carlos Sainz (Ferrari)DNF
19. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) DNF
NC. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) op 14 ronden
Stand rijders:
1. Max Verstappen (NED) 313
2. Lando Norris (GBR) 254
3. Charles Leclerc (MON) 235
4. Oscar Piastri (AUS) 222
5. Carlos Sainz (ESP) 184
6. Lewis Hamilton (GBR) 166
7. George Russell (GBR) 143
8. Sergio Perez (MEX) 143
9. Fernando Alonso (ESP) 58
10. Lance Stroll (CAN) 24
11. Nico Hulkenberg (GER) 22
12. Yuki Tsunoda (JPN) 22
13. Alexander Albon (THA) 12
14. Daniel Ricciardo (AUS) 12
15. Pierre Gasly (FRA) 8
16. Oliver Bearman (GBR) 7
17. Kevin Magnussen (DEN) 6
18. Esteban Ocon 5
19. Franco Colapinto (ARG) 4
Stand constructeurs
1. McLaren Mercedes 476
2. Red Bull Racing Honda RBPT 456
3. Ferrari 425
4. Mercedes 309
5. Aston Martin Aramco Mercedes 82
6. RB Honda RBPT 34
7. Haas Ferrari 29
8. Williams Mercedes 16
9. Alpine Renault 13
10. Kick Sauber Ferrari 0