Sportscars: Porsche-trio Lotterer/L. Vanthoor/Estre vergroot met tweede zege WEC-voorsprong, Manthey-Porsche-team wint voortijdig GT3-titel
Start van de zes-uursrace van het FIA WEC op Fuji Speedway
De nummer 6-Porsche van André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor is de eerste auto met twee overwinningen in het lopende FIA WEC-seizoen. Met de zege in de zes-uursrace van Fuji vergrootte het trio zijn voorsprong als leiders in de WK-stand. BMW behaalde het eerste podiumresultaat in de hypercar-klasse FIA WEC met de tweede plaats voor Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Marco Wittmann, terwijl de nummer 36-Alpine van Nicolas Lapierre, Mick Schumacher en Matthieu Vaxivière als derde eindigde. De GT3-zege ging naar de nummer 54-Vista AF Corse-Ferrari van Davide Rigon, Thomas Flohr en Francesco Castellacci. De Manthey-PureRxcing-Porsche van Klaus Bachler, Alex Malykhin en Joel Sturm eindigde als tweede, wat voor het team voldoende was voor het voortijdig binnenhalen van de titel. De nummer 46-WRT-BMW van Valentino Rossi, Maxime Martin en Ahmad Al Harthy werd als derde geklasseerd.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, Porsche AG
De voorlaatste race van het seizoen begon turbulent. Het veld kwam zonder problemen door de eerste ronde, maar een ronde later ging het mis toen Robert Kubica in de nummer 83-Ferrari zijn rempunt miste en daarmee voor een massacarambolage in het hypercar-veld zorgde. De nummer 20-BMW met René Rast raakte erbij betrokken, evenals de nummer 5-Porsche met Fred Makowiecki, de nummer 51-Ferrari met Antonio Giovinazzi en de nummer 35-Alpine met Ferdinand Habsburg. Een safety-car-fase volgfe, Kubica kreeg een stopstraf van 30 seconden opgelegd.
Een crash van Earl Bamber maakte een einde aan de hoop van Cadillac op een goed resultaat
De van pole gestarte Cadillac reed aanvankelijk goed voorin mee, maar verloor vervolgens tijd vanwege een klapband. De race was over voor het team toen Earl Bamber in het voorlaatste uur crashte. Ook de Toyota’s konden geen vuist maken. De nummer 7 viel uit na een botsing met de nummer 5-Porsche, die daarmee ook uit de race was. In het laatste halfuur verloor de nummer 8-Toyota het perspectief op een podiumresultaat door een drive-through vanwege het niet reageren op blauwe vlaggen en een wat te heftige strijd met de nummer 6-Porsche. Vervolgens ging de strijd om de derde positie tussen Norman Nato in de nummer 12-Jota-Porsche en Mick Schumacher in de nummer 36-Alpine. Schumacher besliste het spannende duel in zijn voordeel en haalde zo het podiumsucces binnen.
De nummer 6-Porsche ging met de overwinning aan de haal
De overwinning was voor de nummer 6-Porsche met Laurens Vanthoor, André Lotterer en Kévin Estre, die een relatief probleemloze race kenden. Het enige noemenswaardige incident was toen Estre vanwege vochtigheid van de airconditioning met zijn voet van het gaspedaal gleed en het rempedaal raakte, maar dat bleef zonder verdere gevolgen. Zo werd het trio met de nummer 6 na de overwinning bij de seizoensstart in Qatar het eerste team dat dit jaar twee wedstrijden gewonnen heeft. Het trio heeft voorafgaand aan de slotrace op 2 november in Bahrein nu 35 punten voorsprong op het Le Mans-winnende Ferrari-team Fuoco/Molina/Nielsen.
Bij het BMW M Team WRT was de opluchting groot na de tweede plaats van Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Marco Wittmann, het eerste podiumresultaat van BMW in de hypercar-klasse van het FIA WEC. Ook voor Alpine was het de eerste podiumplaats met de dit jaar nieuwe LMDh-auto. De vierde plaats ging naar de nummer 93-Peugeot van Mikkel Jensen, Nico Müller en Jean-Eric Vergne, eindelijk eens een redelijk resultaat voor het zwaar onder druk staande Franse merk. Daarachter eindigden de beide Porsches van het Team Jota, dat daarmee voortijdig de titel in het klassement voor privéteams binnenhaalde. Voor Toyota was de tiende plaats na de drive-through voor de nummer 8-auto van Conway, Kobayashi en De Vries het enige tastbare resultaat.
In de GT3-klasse behaalde het Vista AF Corse-team zijn eerste overwinning van het seizoen met Davide Rigon, Thomas Flohr en Francesco Castellacci in de nummer 53-Ferrari 296. Het Manthey-PureRxcing-team met Alex Malykhin, Joel Sturm en Klaus Bachler in de nummer 92-Porsche had echter aan de tweede plaats genoeg voor het voortijdig veiligstellen van de titel. De Porsche was vanaf de 14e plaats op de grid goed naar voren gereden en eindigde daarmee opnieuw op het podium. De derde plaats was voor de nummer 46-WRT-BMW van Maxime Martin, Valentino Rossi en Ahmad Al Harthy, nadat Martin in de slotfase Grégoire Saucy in de nummer 59-United Autosports-McLaren het nakijken had gegeven. De ook in Japan mateloos populaire Rossi behaalde daarmee zijn eerste podiumplaats in het FIA WEC.
De beide Manthey-Porsches kwamen goed naar voren, maar terwijl de wit-gele PureRxcing-Porsche de titel pakte, viel de oranje-zwarte auto terug na een lekke band
Voor het trio in de andere Manthey-Porsche met Morris Schuring, Yasser Shahin en Richard Lietz zat er uiteindelijk niet meer in dan de 14e plaats in de klasse na een lekke band in de slotfase. Eerder was ook deze Porsche dankzij een goede strategie en een zuinige rijstijl flink opgeklommen, maar de lekke band betekende dat het trio geen punten scoorde, waarmee de rijders in de Manthey-PureRxcing-Porsche voortijdig zeker waren van de titel. Met de TF-Sport-Corvette met Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood op de vierde plaats en de Iron Dames-Lamborghini van Rahel Frey, Sarah Bovy en Michelle Gatting als vijfde eindigden er vijf merken op de eerste vijf plaatsen.