Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Hyundai-groep stapt met luxemerk Genesis in lange-afstandsracerij

IMG 7736
Jacky Ickx was dit jaar voor het eerst als ambassadeur van Genesis in Le Mans

Genesis, het luxemerk van de Hyundai-groep, is het volgende merk dat in de lange-afstandsracerij met prototypes stapt. Geruchten over een ophanden zijnde aankondiging deden al een tijdlang de ronde. Vandaag volgde de officiële bevestiging met de bekendmaking dat Genesis “in de nabije toekomst in de lange-afstandsracerij” stapt, inclusief het voorbehoud dat een “mogelijke deelname aan het afhangt van toelating door het selectiecomité van het WEC. Meer details werden nog niet bekendgemaakt.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto: Rebocar/R. de Boer


De eerste indicaties waren er al. In het voorjaar maakte Genesis bekend dat het zesvoudig Le Mans-winnaar Jacky Ickx had aangetrokken als ambassadeur van het merk. Een interessante move, want Ickx, die vier van zijn zes overwinningen in Le Mans met Porsche behaalde, was zo ongeveer synoniem voor het Duitse sportwagenmerk en deed, vooral in Azië, als ambassadeur in bredere zin ook belangrijke dingen voor de Volkswagen-groep. “Ik ben heel gelukkig met Genesis”, verklaarde Ickx toen we hem spraken in Le Mans, waar hij ook graag even met zijn nieuwe dienstauto op de foto wilde.

Naast Ickx was er ook een flinke delegatie van het Hyundai-concern in Le Mans aanwezig. De afgelopen weken ontstonden er ook steeds meer vraagtekens rondom het voortzetten van het fabrieksprogramma van Hyundai in het WK Rally, niet in de laatste plaats toen werd aangekondigd dat het contract van kopman Thierry Neuville met slechts één jaar was verlengd, terwijl alom bekend was dat Neuville graag een tweejarige deal wilde, tot aan het einde van de huidige homologatiecyclus van de Rally1-auto’s. Tevens doen berichten de ronde dat het Franse PH Sport het runnen van de Hyundai’s in het WK in 2026 zou overnemen, net als het Belgische Kronos dat ooit deed met de fabrieksauto’s van Citroën.

Het fabrieksteam Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau zou zich gaan bezighouden met de prototypes voor de lange-afstandsracerij. Genesis kiest voor een LMDh-variant, wat ook deelname aan de Noord-Amerikaanse IMSA-serie gemakkelijker zou maken. Verwacht wordt dat het Franse Oreca daarbij de gekozen chassispartner is. Vanuit IMSA-kringen wordt in verband met Genesis ook steeds weer de naam van Chip Ganassi Racing genoemd, dat zoals bekend eind dit jaar de fabrieksdeal met Cadillac verliest aan Wayne Taylor Racing with Andretti. Over een mogelijke GT3 van Genesis of Hyundai voor de lange-afstandsracerij, waarover ook gespeculeerd werd, is nog geen aankondiging gedaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet