GT: Vader en zoon Collard dominant in British GT, Milner en Udell maken achterstand goed op Barber
Net als de eerste race op Donington Park, was ook deze British GT-wedstrijd in Leicestershire een waar spektakel
Ricky en Rob Collard hebben een grote stap gezet richting de titel in het British GT Championship door op Donington Park te winnen vanaf de pole position. Hun kampioenschapsrivalen Alex Martin en Sandy Mitchell leken er een één-twee van te kunnen maken voor Lamborghini-renstal Barwell Motorsport, maar een lekke band gooide roet in het eten. Tommy Milner en Alec Udell (DXDT Racing) zullen ondertussen kans maken op het kampioenschap in de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS. De dubbelzege in Alabama brengt het Corvette-duo tot 7 punten van Adam Adelson en Elliott Skeer (Wright Motorsports).
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey en Fabian Lagunas)
British GT Championship
Ricky en Rob Collard waren het snelst in de kwalificatie op Donington Park en het was de oudere van de twee die de race vanaf de eerste plek mocht aanvangen. Kevin Tse (2 Seas Motorsport) vergezelde Rob Collard op de voorste rij, maar hij werd bij de start meteen in de rondte gespind door John Ferguson (RAM Racing). De in Hong Kong geboren Macauer kwam direct op twee ronden achterstand, omdat hij vaststond in de grindbak, terwijl Ferguson moest opgeven met schade. In het middenveld verloor Matt Topham (Blackthorn) de leiding in de Silver-Am-klasse, nadat hij door Mark Radcliffe (Optimum Motorsport) en Carl Cavers (Century Motorsport) werd geraakt. Collard en Martin bouwden een voorsprong op van bijna twintig seconden, gevolgd door de andere Blackthorn-Aston Martin van Giacomo Petrobelli. Richard Neary (Team Abba Racing) en Shaun Balfe (Garage 59) vochten om de Silver-Am-leiding na de pech van Topham. Morgan Tillbrook (Garage 59) moest een extra pitstop maken om gras uit de grille te halen en verloor een kans op een top vijf-resultaat.
De Collards hebben een comfortabele voorsprong in het kampioenschap met 24.5 punten voor teamgenoten Martin en Mitchell
Martin liep in zijn jacht op Rob Collard een lekke band op, helaas voor hem net voordat het tijd was voor de verplichte pitstop, en viel terug naar de zesde stek achter de nieuwe Porsche van Ian Loggie (2 Seas Motorsport). Na de rijderswissels lag zoon Ricky, die een successtraf moest incasseren, dertien seconden voor op Jonny Adam en Petrobelli’s ploegmaat kwam steeds dichterbij de Barwell-Lamborghini. Het gat werd echter helemaal gedicht vanwege een lange safety car-periode. GT4-Silver Cup-leider Freddie Tomlinson (DTO Motorsport) was rechtdoor geschoten bij de Melbourne Hairpin vanwege een remprobleem. Er was na de neutralisatie tijd voor slechts één ronde, en omdat er een achterblijver tussen de leiders zat, wonnen vader en zoon Ricky en Rob Collard alsnog relatief comfortabel voor Adam en Petrobelli. Silver-Am-winnaars Balfe en Adam Smalley completeerden het podium in het algemeen klassement, nadat Richards zoon Sam Neary crashte in de laatste ronde vanwege een klapband. Martin en Mitchell gingen voorbij aan Phil Keen en Loggie voor de vierde positie. Cavers en Lewis Plato sleepten de tweede plek binnen in Silver-Am voor Jessica Hawkins en Andrew Howard (Beechdean AMR).
Ramyead en Robertson wonnen voor het tweede raceweekend op rij in de GT4-divisie
Ravi Ramyead en Charlie Robertson (Century Motorsport) reden een uitstekende race vanaf de negende positie en zegevierden niet alleen in GT4-Pro-Am, maar ook algemeen in de GT4-divisie. Charles Dawson en Seb Morris (Team Parker Racing) deden goede zaken in het kampioenschap met de tweede plek voor Ian Gough en Tom Wrigley (RACE LAB). Pro-Am-kampioenschapsleiders William Orton en Marc Warren (Forsetti Motorsport) verdienden geen punten, nadat schade bij de start gerepareerd moest worden. Jack Brown en Zac Meakin (Optimum Motorsport) kwamen als eerste over de streep in de GT4-Silver Cup na de crash van Tomlinson, maar werden teruggezet naar P4 in hun klasse na te snel te hebben gereden tijdens de Full Course Yellow. Erik Evans en Marco Signoretti (Academy Motorsport) kregen de Silver Cup-zege in handen voor Harry George en Luca Hopkinson (RAM Racing) en Jamie Day en Mikey Porter (Forsetti Motorsport).
Day en Porter gaan als GT4- én GT4-Silver Cup-kampioenschapsleiders richting Brands Hatch
UITSLAG RACE
Het British GT Championship wordt op zondag 29 september afgesloten met een twee-uurswedstrijd op Brands Hatch.
GT World Challenge America
Milner en Udell stonden de gehele zaterdagsrace op Barber Motorsports Park onder druk van de Random Vandals-BWM van IndyCar-coureur Conor Daly en Kenton Koch, maar deinsden niet terug van het gevecht en wonnen met iets meer dan een seconde voorsprong. Luca Mars en Zach Veach (Racers Edge Motorsports) versloegen Bill Auberlen en Varun Choksey (ST Racing) voor de laatste plek op het podium. Adelson en Skeer hadden hun dag niet en werden kleurloos vijfde. Bryson Morris en Bryan Sellers zorgden voor een dubbelzege voor DXDT Racing door in Pro-Am te winnen voor Trent Hindman en Jake Pedersen (RS1). Justin Rothberg (Turner Motorsport) spinde in de openingsronde na een tik van Samantha Tan (ST Racing), maar hij herstelde zich samen met Robby Foley door Jeff Burton (Regulator Racing) in de laatste minuut in te halen voor de derde plek. Door de drive-through voor het contact met Rothberg, evenals een tweede straf voor een valse start, kwamen Tan en Neil Verhagen niet verder dan P7.
Milner en Udell hebben acht races achtereenvolgend gewonnen om het gat naar Adelson en Skeer te dichten
UITSLAG RACE 1
Op de zondag waren Daly en Koch zes minuten verwijderd van de eerste GT3-overwinning voor Random Vandals Racing, maar een probleem met het tanksysteem stak een spaak in het wiel. De BMW moest in de slotfase vanaf de leiding opnieuw naar binnen voor meer benzine. Milner en Udell kregen de overwinning op een presenteerblaadje voor Auberlen en Choksey. Mars en Veach versloegen Adelson en Skeer voor de derde positie in de Pro-klasse. De laatstgenoemden zagen hun voorsprong in de tussenstand krimpen tot 7 punten. Milner en Udell maken nog zeker kans op de titel, ondanks dat ze de eerste twee raceweekenden van het seizoen misten. Burton en Ellis maakten goed gebruik van een safety car voor de gespinde Flying Lizard-BMW van Elias Sabo en wonnen in de Pro-Am-klasse voor Rothberg en Foley, en Tan en Verhagen.
Ondanks een weekend waarin het Tan en Verhagen tegenzat, liggen ze toch nog 33 punten voor op Foley en Rothberg in Pro-Am
UITSLAG RACE 2
De Indianapolis 8 Hour presented by AWS zal niet alleen de laatste race van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli zijn, maar ook de seizoensfinale van de Fanatec GT World Challenge America powered by AWS. Er zullen dubbele punten verdiend worden in de endurancerace van zaterdag 5 oktober.