Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Thierry Vermeulen behaalt eerste DTM-podiumplaats, maar slordige teamfout kost overwinning; Stolz profiteert en wint

DTM, 11. + 12. Rennen Sachsenring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Thierry Vermeulen was in de zondagsrace op de Sachsenring een klasse apart, alleen een fout van het team stond de zege in de weg

Thierry Vermeulen heeft zijn eerste podiumplaats in de DTM te pakken. In de zondagsrace op de Sachsenring startte de Limburgse rijder vanaf de pole-position en maakte lange tijd aanspraak op de overwinning, maar moest door een fout van zijn Ferrari-team Emil Frey Racing bij de verplichte pitstop uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats. HRT-Mercedes-rijder Luca Stolz profiteerde en ging uiteindelijk met de overwinning aan de haal, voor Kelvin van der Linde met de Abt-Audi, die daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap heroverde. Ondanks een penalty lap, omdat een monteur het linker achterwiel tijdens de pitstop niet, zoals voorgeschreven, de hele tijd had vastgehouden, eindigde Vermeulen nog als derde.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Emil Frey Racing/Gruppe C


Al in de kwalificatie op zondagochtend liet Thierry Vermeulen zien dat de snelheid er vandaag bij hem heel goed in zat. Met een tijd van 1:17,311 minuten sloot de coureur met de Emil Frey-Ferrari als snelste af, waarmee er voor het eerst sinds Robin Frijns op 23 augustus 2020 op de Lausitzring weer eens een Nederlander op pole-position voor een DTM-race stond. Kelvin van der Linde eindigde op acht duizendste van een second van Vermeulen als tweede, voor Mercedes-rijder Stolz en Jack Aitken met de tweede Emil Frey-Ferrari. Op de derde startrij stonden Luca Engstler met de snelste Lamborghini en Thomas Preining als snelste Porsche-rijder.

DTM, 11. + 12. Rennen Sachsenring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Start van de zondagsrace op de Sachsenring met Vermeulen voor Stolz, Kelvin van der Linde, Engstler en Aitken

In de eerste helft van de race controleerde Vermeulen ogenschijnlijk zonder problemen het tempo aan de kop van het veld. Halverwege de race, toen het pitstopvenster al geopend was, kwam het tot een incident tussen de beide Schubert-BMW-rijders René Rast en Marco Wittmann en invaller Jordan Pepper in de Grasser-Lamborghini, die ditmaal de na operatie nog steeds niet fitte Clemens Schmid verving. Pepper probeerde zijn positie te verdedigen tegen de aanvallend rijdende René Rast, waarbij Rast de Lamborghini van Pepper raakte, die daarop op zijn beurt in botsing kwam met de BMW van Wittmann.

Peppers Lamborghini en de BMW van Wittmann strandden met flinke schade in de grindbak, waarop de wedstrijdleiding de safety-car de baan op stuurde. Normaliter gebeurt dat in de DTM niet tijdens het pitstopvenster, om zo een voordeel voor de coureurs die al hun stop gemaakt hebben te voorkomen, maar omdat toch alle rijders al binnen waren geweest voor hun bandenwissel, was er geen bezwaar tegen de neutralisatie. Vermeulen had op dat moment de leiding in handen, voor Stolz en Kelvin van der Linde, Engel, Preining, Engstler, Aitken en Bortolotti.

DTM, 11. + 12. Rennen Sachsenring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Pitstop van Thierry Vermeulen

Naderhand sprak de wedstrijdleiding de genoemde straf in de vorm van een ‘penalty lap’ voor Vermeulen uit, omdat zoals gemeld een van zijn monteurs het linker achterwiel tijdens de pitstop niet de hele tijd met de hand had vastgehouden, zoals het reglement om veiligheidsredenen voorschrijft. Kort voor de safety-car-interventie had Mercedes-rijder Maini vanwege eenzelfde vergrijp ook een ‘penalty lap’ als straf opgelegd gekregen.

DTM, 11. + 12. Rennen Sachsenring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Ander perspectief op de pitstop. Let op het linker achterwiel. Een wiel plat neerleggen mag, een wiel op de grond neerzetten mag niet

Na zijn strafrondje kon Vermeulen achter Stolz en Kelvin van der Linde als derde weer aansluiten en zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot het vallen van de finishvlag na 44 ronden. Stolz zorgde voor de eerste Mercedes-overwinning in de DTM sinds een jaar, toen hijzelf eveneens op de Sachsenring gewonnen had. “Zonder de straf voor Vermeulen was het lastig geworden, want die was vandaag gewoon de snelste”, gaf Stolz naderhand onomwonden toe. Kelvin van der Linde eindigde als tweede en haalde daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap terug, die hij gisteren had verloren aan Lamborghini-rijder Bortolotti. Vermeulen completeerde als derde het podium en zorgde daarmee voor het eerste Nederlandse DTM-podiumresultaat sinds 17 oktober 2020 op Zolder, toen Robin Frijns als tweede eindigde.

“Natuurlijk, je wint als team en je verliest als team, maar ik ben hier natuurlijk niet gekomen om derde te worden, zeker na een race als deze”, stak Thierry Vermeulen na afloop van de race zijn teleurstelling over de misgelopen overwinning niet onder stoelen of banken. “We waren vandaag met beide auto’s heel snel, dus dan is het zuur dat we niet beloond werden met de overwinning, want die had er zeker in gezeten. Maar goed, ook hier leren we van, nu op naar de volgende race!”

DTM, 11. + 12. Rennen Sachsenring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Vermeulen in het parc fermé

Thomas Preining werd met de Manthey-EMA-Porsche vierde, voor Maro Engel (Winward-Mercedes), Aitken in de tweede Ferrari en Mirko Bortolotti, die gezien het extra gewicht in zijn Lamborghini en het via een BoP-aanpassing van de concurrentie tevreden was met zijn zevende plaats. De race kende een opvallend groot uitvalpercentage, want van de 20 gestarte auto’s kwamen er maar 13 aan de finish.

Over drie weken vindt het zevende en voorlaatste DTM-weekeinde van het seizoen plaats op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. Kelvin van der Linde voert de tussenstand aan met zeven punten voorsprong op Bortolotti, terwijl Engel met 15 punten achterstand op de derde plaats ook nog alle kansen heeft.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet