DTM: Bortolotti neemt de leiding in tussenstand kampioenschap. Jack Aitken zelfverzekerd naar de overwinning op de Sachsenring
De Brit Jack Aitken leverde voor het team van Emil Frey Racing een sterke zelfverzekerde prestatie door in de elfde DTM wedstrijd van dit seizoen vrijwel onbedreigd naar de overwinning te rijden. Voor de derde maal dit seizoen stond de Brit op de hoogste trede van het podium. Mirko Bortolotti(I/SSR Performance Lamborghini Huracan Evo GT3) en Maro Engel(D/AMG Team Winward) eindigden respectievelijk als tweede en derde.
Met Bortolotti in zijn kielzog beschikte Aitken over een superstart en stond de leiding eigenlijk niet meer af.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: ADAC Motorsport
Bortolotti neemt de leiding in tussenstand kampioenschap. Jack Aitken zelfverzekerd naar de overwinning op de Sachsenring
Voor Aitken(GB/Emil Frey Racing 296) betekende het zijn derde seizoensoverwinning. De 28-jarige Jack Aitken: “In het begin en direct na de bandenwissel voelde ik de druk van Mirko Bortolotti maar ik reed een foutloze wedstrijd. Dus echt gevaar gelopen heb ik eigenlijk niet. Tijdens de pitstop werd ik wel een beetje zenuwachtig toen de wielmoer van de voorband vast kwam te zitten. Met hoge temperaturen kan dit natuurlijk gebeuren. Mirko Bortolotti behaalde voor het team van SSR Performance in de Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 op 1.879 seconden achterstand de tweede plek. Daarmee nam de Italiaan opnieuw de leiding in het kampioenschap. Kelvin van der Linde(ZA/ABT Sportsline) eindigde in de ABT Audi R8 LMS GT3 EVO 2 als achtste. Met een derde plek bewees Maro Engel opnieuw zijn consistentie en behaalde daarmee zijn vierde achtereenvolgende podiumresultaat dit seizoen.
Mirko Bortolotti eindigde als tweede en leidt opnieuw in de tussenstand van het kampioenschap.
Aitken startte vanaf pole, wist zijn voorsprong na de start vast te houden en naarmate de wedstrijd vorderde steeds verder uit te breiden. Ook Bortolotti wist zijn tweede plek vast te houden terwijl Engel twee posities wist goed te maken. Op de vierde en vijfde plek volgden de merkgenoten Arjun Maini(IND/AMG Mercedes Team HRT) en Luca Stolz(D/Mercedes Team HRT). Na de verplichte pitstops wist de Top 5 hun positie vast te houden terwijl Aitken bij zijn stop iets aan tijd verloor. De Brit beschikte over voldoende snelheid om het veld onder controle te houden en werd als eerste afgevlagd.
Het duel van de dag leverden Kelvin van der Linde en Thomas Preining die tijdens de kwalificatie eigenlijk de snelste man was maar werd na een straf vijf plekken naar achteren gezet. Van der Linde had zich vanaf de tiende naar de zesde plek op weten te werken en liet ook Van der Linde achter zich. De regerende kampioen behield de aansluiting en ging constant in de aanval. In de 34e ronde slaagde de regerende kampioen er met een prachtige manoeuvre in om Van der Linde te passeren en eindigde als zesde. René Rast werd naar de laatste startplek teruggezet en slaagde er eveneens nog in om de Zuid Afrikaan te passeren en eindigde als zevende. Kelvin van der Linde wist de achtste plek te behouden en kwam voor zijn broer Sheldon(ZA/Schubert Motorsport) en zijn landgenoot Jordan Pepper(ZA/Lamborghini Team TGI) in de Top 10.
Vierde achtereenvolgende podiumresultaat voor Maro Engel. Een mooie prestatie.
Mirko Bortolotti: “Ik had graag voor de overwinning willen vechten, maar Jack Aitken was vandaag een klasse apart. In deze hitte was het belangrijk om voorzichtig met de banden om te gaan. Met deze tweede plekl sta ik weer bovenaan de ranglijst, het had voor ons niet beter kunnen verlopen dankzij een geweldige pitstop."
Derde zege voor de Brit Jack Aitken in de DTM. Bortolotti eindigde als tweede.
Maro Engel: "De race was erg leuk. Bij de start kon ik meteen een positie veroveren en kort daarna de derde plaats behalen. Het is mijn vierde DTM-podium op rij, het gaat momenteel erg goed. We willen op dezelfde manier doorgaan.”
Top 5 Sachsenring R11
1. Jack Aitken (GB/Emil Frey Racing)
2. Mirko Bortolotti (I/SSR Performance), +1,878 seconden
3. Maro Engel (D/Mercedes) -AMG Team Winward), +3,174 seconden
4. Luca Stolz (D/Mercedes-AMG Team HRT), +4,717 seconden
5. Arjun Maini (IND/Mercedes-AMG Team HRT), +10,843 seconden
Met Bortolotti in zijn kielzog beschikte Aitken over een superstart en stond de leiding eigenlijk niet meer af.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: ADAC Motorsport
Bortolotti neemt de leiding in tussenstand kampioenschap. Jack Aitken zelfverzekerd naar de overwinning op de Sachsenring
Voor Aitken(GB/Emil Frey Racing 296) betekende het zijn derde seizoensoverwinning. De 28-jarige Jack Aitken: “In het begin en direct na de bandenwissel voelde ik de druk van Mirko Bortolotti maar ik reed een foutloze wedstrijd. Dus echt gevaar gelopen heb ik eigenlijk niet. Tijdens de pitstop werd ik wel een beetje zenuwachtig toen de wielmoer van de voorband vast kwam te zitten. Met hoge temperaturen kan dit natuurlijk gebeuren. Mirko Bortolotti behaalde voor het team van SSR Performance in de Lamborghini Huracan GT3 EVO 2 op 1.879 seconden achterstand de tweede plek. Daarmee nam de Italiaan opnieuw de leiding in het kampioenschap. Kelvin van der Linde(ZA/ABT Sportsline) eindigde in de ABT Audi R8 LMS GT3 EVO 2 als achtste. Met een derde plek bewees Maro Engel opnieuw zijn consistentie en behaalde daarmee zijn vierde achtereenvolgende podiumresultaat dit seizoen.
Mirko Bortolotti eindigde als tweede en leidt opnieuw in de tussenstand van het kampioenschap.
Aitken startte vanaf pole, wist zijn voorsprong na de start vast te houden en naarmate de wedstrijd vorderde steeds verder uit te breiden. Ook Bortolotti wist zijn tweede plek vast te houden terwijl Engel twee posities wist goed te maken. Op de vierde en vijfde plek volgden de merkgenoten Arjun Maini(IND/AMG Mercedes Team HRT) en Luca Stolz(D/Mercedes Team HRT). Na de verplichte pitstops wist de Top 5 hun positie vast te houden terwijl Aitken bij zijn stop iets aan tijd verloor. De Brit beschikte over voldoende snelheid om het veld onder controle te houden en werd als eerste afgevlagd.
Het duel van de dag leverden Kelvin van der Linde en Thomas Preining die tijdens de kwalificatie eigenlijk de snelste man was maar werd na een straf vijf plekken naar achteren gezet. Van der Linde had zich vanaf de tiende naar de zesde plek op weten te werken en liet ook Van der Linde achter zich. De regerende kampioen behield de aansluiting en ging constant in de aanval. In de 34e ronde slaagde de regerende kampioen er met een prachtige manoeuvre in om Van der Linde te passeren en eindigde als zesde. René Rast werd naar de laatste startplek teruggezet en slaagde er eveneens nog in om de Zuid Afrikaan te passeren en eindigde als zevende. Kelvin van der Linde wist de achtste plek te behouden en kwam voor zijn broer Sheldon(ZA/Schubert Motorsport) en zijn landgenoot Jordan Pepper(ZA/Lamborghini Team TGI) in de Top 10.
Vierde achtereenvolgende podiumresultaat voor Maro Engel. Een mooie prestatie.
Mirko Bortolotti: “Ik had graag voor de overwinning willen vechten, maar Jack Aitken was vandaag een klasse apart. In deze hitte was het belangrijk om voorzichtig met de banden om te gaan. Met deze tweede plekl sta ik weer bovenaan de ranglijst, het had voor ons niet beter kunnen verlopen dankzij een geweldige pitstop."
Derde zege voor de Brit Jack Aitken in de DTM. Bortolotti eindigde als tweede.
Maro Engel: "De race was erg leuk. Bij de start kon ik meteen een positie veroveren en kort daarna de derde plaats behalen. Het is mijn vierde DTM-podium op rij, het gaat momenteel erg goed. We willen op dezelfde manier doorgaan.”
Top 5 Sachsenring R11
1. Jack Aitken (GB/Emil Frey Racing)
2. Mirko Bortolotti (I/SSR Performance), +1,878 seconden
3. Maro Engel (D/Mercedes) -AMG Team Winward), +3,174 seconden
4. Luca Stolz (D/Mercedes-AMG Team HRT), +4,717 seconden
5. Arjun Maini (IND/Mercedes-AMG Team HRT), +10,843 seconden