Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Firestone kondigt Alternate(Soft Compound) voor seizoensfinale Nashville Superspeedway aan

Voor de seizoensfinale van de NTT Indycarseries kondigde bandenfabrikant een verrassing aan. Er komt een zachtere compound beschikbaar die de coureurs en teams nog meers opties en strategieën bieden. Dit betekent voor volgens de NTT Indycarseries-organisatie een verbetering van de wiel-aan-wiel actie en een extra boost voor het finale weekend van het kampioenschap.

2024 Soft Compound
Een nieuw ontwikkelde soft compound voor de kampioenschapsfinale in Nashville volgend weekend.


Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar


Firestone kondigt Alternate(Soft Compound) voor seizoensfinale Nashville Superspeedway aan
Indycar paste tevens voor het slotweekend van het kampioenschap het reglement aan. Elke deelnemer krijgt de beschikking over zes setjes primaire banden(hard compound) en vier setjes van de alternate ofwel de soft compound.

Gedurende de training en de kwalificaties mogen de teams de setjes onbeperkt gebruiken. Voor de wedstrijd moeten de teams een setje primaire banden gebruiken terwijl ze twee setjes Alternate(Soft Compound moeten gebruiken. Beiden in willekeurige volgorde. Net als op de road- en wegcircuits moeten de auto’s op elke set twee ronden voltooien. Het niet naleven van deze regel betekent dat er één rondetijd door de organisatie geschrapt wordt.

Ook nieuw voor het evenement is dat er geen vereisten zijn voor de banden die in de wedstrijd gebruikt gaan worden. Of ze nu “nieuw” of “gebruikt” zijn daarvoor gelden geen beperkingen. Bovendien zijn er ook geen beperkingen voor het gebruik van nieuwe of gebruikte “primaire/alternatie” banden voor de NTT P1 Award kwalificatie.

In de geschiedenis van Indycar is dit de tweede maal dat de “soft compound” op een oval gebruikt gaat worden. Op 27 augustus was er het succesvolle debuut tijdens de Bommarito 500 op World Wide Technology Raceway.

Indycar President Jay Frye: “Met dit uitgebreide formaat heeft men bij Firestone fenomenaal werk geleverd. Het zal interessant om te zien zijn hoe de verschillende strategieën gaan uitpakken. Wij kijken uit naar een geweldige wedstrijd en kampioenschapsfinale van het NTT Indycarkampioenschap op de Nashville Speedway.”

Naast de 10 primaire- alternate setjes ontvangt elke deelnemer tevens nog derde set die alleen tijdens de “highline” groepstrainingen gebruikt mag worden en dat er alleen op gericht is om extra grip aan de tweede “race-groove” toe te voegen. Een sessie die tussen 2023 en 2024 gunstige resultaten opleverde
.
Cara Kristolic van Firestone: “De tijd tussen de aankondiging van een nieuwe locatie in Nashville en de race zelf was slechts zeven maanden. Ons Firestone team ging de uitdaging van een extreem korte ontwerpcyclus en de kortste productietijd ooit aan om banden te produceren voor een zwaardere hybride auto voor een circuit waarop de NTT Indycarseries sinds 2008 niet meer gereden heeft.

2024 Hard Compound
De bandenkeuze is tot op zekere hoogte vrij. Gaat een interessant pokerspel in Nasville worden.


“Na twee tests op de oval van Nashville hebben wij met Indycar samengewerkt om onderscheid in de banden te maken die de fans een deelnemers een spannende wedstrijd zou bieden. Om dit doel te bereiken levert Firestone een alternatieve band voor de Music City Grand Prix. De lessen die wij vorig jaar op de oval van St. Louis hebben geleerd, heeft ook aan deze voorbereidingen bijgedragen. Het doel van de “soft compound” is om significante slijtage en degradatie te hebben tot het punt waarop de teams de pitstopstrategieën kunnen veranderen. Zeker omdat de banden al kunnen verslijten voor het einde van een brandstofstint. Ze zijn ook ontworpen voor de verschillende gripniveau ’s waardoor meer inhaalmogelijkheden geboden worden.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet