Retro: Diverse podia voor Harts op Dix Mille Tours, mooie klassezege voor Jan Gijzen
David & Olivier Hart hebben samen met teamgenoot Bram Bontrup mooie resultaten geboekt op Dix Mille Tours, het grote evenement van Peter Auto op Paul Ricard. De campagne van de Harts in Zuid-Frankrijk leverde diverse podia op, maar op het hoogste treetje stonden ze deze keer – in tegenstelling tot op Silverstone – niet. Wel mocht Nederland een mooie klassezege begroeten voor Jan Gijzen, die in de Sixties Endurance-race de GT3-klasse op zijn naam schreef.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Peter Auto
Na hun zeer succesvolle Silverstone Festival in de Ferrari 512M landden David & Olivier Hart weer even terug op aarde met hun Lola T70 Mk3B, die met nog zeven ronden te gaan moest opgeven in de CER1-wedstrijd. De winst ging naar Henrique Gemperle en Marc Siebenthal in hun Porsche 908, gevolgd door de T70 Mk3B van Armand Mille en de McLaren M6B van Max & Andrew Banks. In de GT-klasse vochten twee GT40’s het uit om de eer: Philippe Scemama troefde in zijn eentje het duo ‘Mr John of B’/Soheil Ayari af. Met 59 auto’s was het veld uitermate sterk bezet.
Meer geluk hadden de Harts in de ERL-wedstrijden, waarvan de velden vanwege de grote toeloop opnieuw in tweeën waren gesplitst. In hun Courage C60 werden ze op zaterdag derde achter de Bentley Speed 8 van Shaun & Max Lynn en de Zytek 04S van Jamie Constable, terwijl Emmanuel Collard in zijn Aston Martin DBR9 met de GT1-eer streek. Een dag later herhaalden de Harts die uitslag, maar nu werden ze voorafgegaan door de Audi R8 van François Perrodo en opnieuw de Bentley van de Lynns. Bij de GT1’s hielden Evgeny Kireev en Ramzan Orusbaev in hun Maserati MC12 Collard van zijn tweede zege af. De Racing for Holland Dome S101 van Ivan Vercoutere en zijn professionele teamgenoot Alex Müller eindigde als vijfde en zesde, maar de kans dat we die auto ooit tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort zien, is zeer gering. Daarvoor is de Belg te veel een pure Peter Auto-rijder. In de beide GT2-races verdeelden Sebastian Glaser (Porsche 993 GT2 Evo) en François Perrodo (Ferrari 430 GT2) de buit.
In de twee Groep C-races trok Vercoutere op zondag opnieuw aan het langste eind, deze keer met Ralf Kelleners als teamgenoot in de Porsche 962C. De dag ervoor had Olivier Galant in een Nissan R90CK de race op zijn naam geschreven. Twee keer stonden de Harts op het podium, nu dankzij de Lola T92/10 die ooit van Cor Euser en Charles Zwolsman was, in het 3.5-liter-tijdperk van de Groep C. Op zaterdag werd het Nederlands duo tweede, op zondag derde achter nóg een Nissan R90CK, nu die van Richard Meins en Andrew Bentley.
27 auto’s gingen er intussen in CER2 van start, waarin Kyle Tilley’s Chevron B27 nét de Lola T286 van Maxime Guenat te snel af was. De Toj SC303 van die andere Guenat, Dominique, eindigde als derde. De vierde plaats – én de eerste plaats in het GT-veld – ging naar de Porsche 935 van Emmanuel Brigand, die zo’n zelfde 935 van Dennis & Marc Busch voorbleef.
In de reguliere Cobra van het team ging Hart Jr van start samen met Abraham Bontrup, die dit jaar zijn historische racecarrière is begonnen. In de weer royaal bezette Sixties Endurance-wedstrijd moesten ze de Cobra’s van Christophe Van Riet en Urs Beck/Patrick Simon voorlaten, net als de Jaguar E-type van Jonathan Mitchell, maar een vierde plaats was toch een zeer verdienstelijk resultaat. Voor Jan Gijzen was er intussen groot klassesucces, want samen met zijn Belgische kompaan Anthony Schrauwen schreef hij in hun Austin Healey 3000 de GT3-klasse op zijn naam, en nog met ruime voorsprong op de concurrentie ook.
In de 2.0L Cup voor de oorspronkelijke Porsche 911 kwam David Verzijlbergen deze keer niet aan de finish. De uitvalbeurt na vijf ronden zette een streep door een sterke reeks van de Nederlander, die vanaf de zijlijn de 911 van Kyle Tilley en Olly Bryant zag overwinnen.
Weer veel GTA’s en daarnaast een BMW en een Volvo stonden er aan het vertrek bij de Classic Touring Challenge, het nieuwe pre-66-toerwagenkampioenschap van Peter Auto, dat zo meer een continentale indruk biedt dan de tegenhanger bij Masters – en begrijpelijk ook. Toch ging er een Lotus Cortina als winnaar over de streep, met een net zo Britse coureur achter het stuur: Max Chilton. Bram Bontrup deed het uitstekend door in de ‘Nederlandse’ Mustang een tweede plaats voor zich op te eisen, ruim voor de eerste GTA van Yves & Carlo Vögele. Dat Mark Drain in zijn Cortina vijfde werd, voor nog een hele rits GTA’s, geeft wel goed het krachtsverschil weer tussen de twee kampioenschappen en laat ook zien waarom er bij Masters zo weinig Alfa’s rijden: Drain is daar een middenmoter.
In de strijd tussen de CSL’s en de Capri’s in de Heritage Touring Cup reden de Beierse auto’s de dubbel naar huis, met Michael Kammermann/Sebastian Glaser vóór Dominique Guenat/Guillaume Mahe. De eerste Capri RS3100 werd derde, in handen van Maxime Guenat.
De ‘Breadvan’ van Lukas Halusa kwam, zag en overwon tenslotte twee maal in de Gentlemen Challenge. De auto op basis van de Ferrari 250 GT SWB hield op beide dagen de Cooper-Jaguar T38 van Fred Wakeman en Patrick Blakeney-Edwards en de Lister-Chevrolet ‘Knobbly’ van Luc-Pierre Verquin van zich af.