Indycar: Titelkandidaten Palou en Power door pech getroffen. Zege voor Scott McLaughlin. VeeKay 7e
De Milwaukee Mile is het oudste circuit ter wereld. Hier lag eigenijk de basis van de formulewagensport. Want er werd al vanaf 1903 gereden. In de openingsfase van de tweede wedstrijd dit weekend werd een aantal deelnemers het slachtoffer van diverse technische problemen. Grootste slachtoffer was de titelkandidaat Alex Palou die met 26 ronden achterstand terug in de wedstrijd kwam. De pech van Will Power leverde tijdelijk voordeel voor de Australiër op. Na een herstart in de 132e ronde verloor de Penske-coureur na een spin de aansluiting. Met een zevende plek behaalde Rinus VeeKay andermaal een uitstekend resultaat op de Milwaukee Mile.
De wedstrijd begon na een aantal ronden onder safetycar geweest te zijn bijzonder chaotisch
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Titelkandidaten Palou en Power door pech getroffen. Zege voor Scott McLaughlin. VeeKay 7e
Noch Alex Palou noch Will Power behaalden voordeel uit hun positie in de tussenstand van het kampioenschap. Palou werd direct bij het begin het slachtoffer van technisch malheur terwijl Power zijn tijdelijke voordeel in de tussenstand van het kampioenschap zelf teniet deed gaan. Het was bijzonder opvallend dat in de beginfase van de wedstrijd een groot aantal auto´s met technische problemen te kampen kregen. Uiteindelijk was Scott McLaughlin de lachende derde en pakte voor Team Penske de zege. Vanaf een 17e startpositie wist Scott Dixon na een clever gereden wedstrijd als tweede te eindigen. In deze wedstrijd een prachtige opsteker voor Penske-coureur Scott McLaughlin.
Dankzij de spin van Will Power na een herstart bleef de schade voor Alex Palou in de tussenstand van het kampioenschap beperkt. Power bezorgde Palou bij zijn omstreden herstart wel een cadeautje. Omdat de auto zich in de tweede i.p.v. de eerste bevond ging hij achterstevoren verklaarde de Australiër na afloop. Omdat zowel Palou als Power kostbare punten lieten liggen en McLaughlin de wedstrijd op zijn naam schreef zijn er voor de finale op de Speedway van Nashville over 14 dagen nu ineens zelfs drie titelkandidaten. De tweestrijd is een driestrijd geworden. Een mooiere finale kun je je natuurlijk voor de NTT Indycarseries niet wensen. Opvallend was dat bij de tweede wedstrijd op de Milwaukee Mile nogal wat auto´s met technische problemen te kampen kregen. Met de bandensetjes was voor VeeKay bij het team van ECR aanvankelijk wel enige voorzichtigheid geboden. Neutralisaties en pech van anderen speelden de Nederlander volledig in de kaart. De Hoofddorper reed andermaal een zeer clevere wedstrijd en werd als zevende geklasseerd. Jammer dat hij in de slotfase zijn zesde plek aan Alexander Rossi moest prijsgeven.
Nog voordat de wedstrijd eigenlijk echt begonnen is ligt Marcus Armstrong er al uit.
Race
Nog voordat de wedstrijd begon viel de Ganassi-Dallara Honda van titelkandidaat Alex Palou aan het einde van de pitlane stil terwijl de wedstrijd in de vijfde ronde werd vrijgegeven klapten de auto´s van Newgarden en Armstrong op elkaar nadat Lundqvist tegen de achterkant van laatstgenoemde was aangereden. Terwijl de wedstrijd maar moeizaam op gang leek te komen kwam Palou opnieuw in de problemen. Achteraf bleken elektronische problemen de oorzaak te zijn. Eindelijk kon de wedstrijd in de 16e ronde definitief vrijgegeven worden. Het was natuurlijk wel erg bizar dat nog voordat er groen werd gegeven al drie auto´s in de problemen waren.
Stand 20e ronde: McLaughlin, Power, Lundqvist, Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Ferrucci, Grosjean, Malukas, Ericsson. P15 VeeKay. Op 26 ronden achterstand kwam titelkandidaat Alex Palou opnieuw terug op de baan. In de 46e ronde nam Power tijdelijk niet alleen de leiding van zijn teamgenoot McLaughlin over maar tevens ook kortstondig de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Die vreugde was, zoals uit het verdere wedstrijdverloop blijkt, maar van korte duur.
Stand 50e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Ferrucci, Grosjean, Malukas, Herta, Ericsson. VeeKay P13. Twaalf ronden later viel de Meyer Shank Racing Dallara Honda van David Malukas op het rechte stuk voor de pits stil. Het was wel opvallend dat een aantal auto´s in het begin van de wedstrijd met zoveel problemen te kampen hadden. In de 72e ronde volgde de herstart. Zes ronden later wist VeeKay zich voor de eerste maal gedurende de wedstrijd in de Top 10 te nestelen.
War een drama voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Alex Palou had vandaag zelfs kampioen kunnen worden maar de tweestrijd is nu zelfs een driestrijd geworden.
Stand 85e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, Ferrucci, O´Ward, Ericsson, Herta, Grosjean, VeeKay, Kirkwood. Drie ronden later kwam Pato O´Ward eveneens met problemen naar binnen. Inmiddels was er al een record aan auto´s met technische problemen genoteerd. De Mexicaan moest met versnellingsbakproblemen opgeven. Kort daarna was er een incidentje tussen Sting Ray Robb en Rinus VeeKay. Er werd door de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernomen.
Stand 110e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, Ferrucci, Ericsson, Herta, Dixon, Grosjean, Harvey, VeeKay. Drie ronden later moest er vanwege een spin van Sting Ray Robb geneutraliseerd worden. Kort daarna werd Power door zijn teamgenoot Scott McLaughlin gepasseerd. Gedurende de neutralisatie kregen Alexander Rossi en Scott Dixon de leiding in handen omdat zij nog niet eerder naar binnen waren gegaan.
Prachtige dag voor Rinus VeeKay vandaag. Zelfs de Arrow McLaren fans zijn van kamp geswitcht.
De herstart volgde in de 125e ronde waarbij Christian Rasmussen tegen de achterkant van Graham Rahal reed. De Amerikaan uitte, na te zijn uitgestapt, direct zijn ongenoegen tegenover de Deen die terecht met een drive-through werd bestraft. Bij de herstart in de 132e ronde ging Will Power achterstevoren. Gelukkig zonder iets te raken maar moest opnieuw naar binnen om de neus te laten vervangen. Vervolgens kwam Alexander Rossi met de Arrow McLaren Dallara Chevrolet op kop.
Stand 150e ronde: Rossi, Dixon, McLaughlin, Ferrucci, Herta, Ericsson, VeeKay, Grosjean, Kirkwood Harvey, Lundqivst, Power. Alleen de eerste negen bevonden zich nog in dezelfde ronde. 22 ronden later bevond VeeKay zich in tweede positie achter Colton Herta. Omstreeks de 185e ronde zou de Nederlander voor zijn laatste stop naar binnen komen. Power kwam in ronde 176 voor zijn laatste stop naar binnen.
Katherine Legge had geen goed woord over voor de praktijken van Santino Ferrucci.
Na deze laatste stops streden Andretti Global-coureur Colton Herta en Penske-coureur Scott McLaughlin om de leiding. In de 215e ronde zette McLaughlin zijn eerste aanval op de Andretti Global-rijder in. Die werd afgeslagen. Eén ronde later nam McLaughlin opnieuw de leiding en die was eigenlijk definitief.
Stand 225e ronde: McLaughlin, Herta, Rossi, Dixon, Ferrucci, Grosjean, VeeKay, Ericsson, Kirkwood, Power. Drie ronden later moest er opnieuw geneutraliseerd worden nadat Sting Ray Robb contact met de muur had gemaakt. Katherine Legge was via de boordradio bepaald niet over Santino Ferrucci te spreken. Bewoordingen die we hier even niet zullen herhalen.
In de 238e ronde volgde de herstart. Daarbij leverden Scott Dixon en Colton Herta een fraai duel om de tweede plek. Scott McLaughlin wist direct van zijn achtervolgers afstand te nemen. VeeKay moest in de 246e ronde zijn zesde positie aan Andretti Global-coureur Marcus Ericsson prijsgeven maar behaalde een uitstekend Top 10 resultaat.
Uiteindelijk een goede zondag voor Scott McLaughlin(hier gisteren overigens)
Uitslag HyVee Milwaukee 250
1. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 250 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 250 ronden
3. Colton Herta Dallara Honda 250 ronden
4. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 250 ronden
5. Marcus Ericsson Dallara Honda 250 ronden
6. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 250 ronden
7. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 250 ronden
8. Kyle Kirkwood Dallara Honda 250 ronden
9. Romain Grosjean Dallara Chevrolet 250 ronden
10. Will Power Dallara Chevrolet 250 ronden
De wedstrijd begon na een aantal ronden onder safetycar geweest te zijn bijzonder chaotisch
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Titelkandidaten Palou en Power door pech getroffen. Zege voor Scott McLaughlin. VeeKay 7e
Noch Alex Palou noch Will Power behaalden voordeel uit hun positie in de tussenstand van het kampioenschap. Palou werd direct bij het begin het slachtoffer van technisch malheur terwijl Power zijn tijdelijke voordeel in de tussenstand van het kampioenschap zelf teniet deed gaan. Het was bijzonder opvallend dat in de beginfase van de wedstrijd een groot aantal auto´s met technische problemen te kampen kregen. Uiteindelijk was Scott McLaughlin de lachende derde en pakte voor Team Penske de zege. Vanaf een 17e startpositie wist Scott Dixon na een clever gereden wedstrijd als tweede te eindigen. In deze wedstrijd een prachtige opsteker voor Penske-coureur Scott McLaughlin.
Dankzij de spin van Will Power na een herstart bleef de schade voor Alex Palou in de tussenstand van het kampioenschap beperkt. Power bezorgde Palou bij zijn omstreden herstart wel een cadeautje. Omdat de auto zich in de tweede i.p.v. de eerste bevond ging hij achterstevoren verklaarde de Australiër na afloop. Omdat zowel Palou als Power kostbare punten lieten liggen en McLaughlin de wedstrijd op zijn naam schreef zijn er voor de finale op de Speedway van Nashville over 14 dagen nu ineens zelfs drie titelkandidaten. De tweestrijd is een driestrijd geworden. Een mooiere finale kun je je natuurlijk voor de NTT Indycarseries niet wensen. Opvallend was dat bij de tweede wedstrijd op de Milwaukee Mile nogal wat auto´s met technische problemen te kampen kregen. Met de bandensetjes was voor VeeKay bij het team van ECR aanvankelijk wel enige voorzichtigheid geboden. Neutralisaties en pech van anderen speelden de Nederlander volledig in de kaart. De Hoofddorper reed andermaal een zeer clevere wedstrijd en werd als zevende geklasseerd. Jammer dat hij in de slotfase zijn zesde plek aan Alexander Rossi moest prijsgeven.
Nog voordat de wedstrijd eigenlijk echt begonnen is ligt Marcus Armstrong er al uit.
Race
Nog voordat de wedstrijd begon viel de Ganassi-Dallara Honda van titelkandidaat Alex Palou aan het einde van de pitlane stil terwijl de wedstrijd in de vijfde ronde werd vrijgegeven klapten de auto´s van Newgarden en Armstrong op elkaar nadat Lundqvist tegen de achterkant van laatstgenoemde was aangereden. Terwijl de wedstrijd maar moeizaam op gang leek te komen kwam Palou opnieuw in de problemen. Achteraf bleken elektronische problemen de oorzaak te zijn. Eindelijk kon de wedstrijd in de 16e ronde definitief vrijgegeven worden. Het was natuurlijk wel erg bizar dat nog voordat er groen werd gegeven al drie auto´s in de problemen waren.
Stand 20e ronde: McLaughlin, Power, Lundqvist, Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Ferrucci, Grosjean, Malukas, Ericsson. P15 VeeKay. Op 26 ronden achterstand kwam titelkandidaat Alex Palou opnieuw terug op de baan. In de 46e ronde nam Power tijdelijk niet alleen de leiding van zijn teamgenoot McLaughlin over maar tevens ook kortstondig de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Die vreugde was, zoals uit het verdere wedstrijdverloop blijkt, maar van korte duur.
Stand 50e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Ferrucci, Grosjean, Malukas, Herta, Ericsson. VeeKay P13. Twaalf ronden later viel de Meyer Shank Racing Dallara Honda van David Malukas op het rechte stuk voor de pits stil. Het was wel opvallend dat een aantal auto´s in het begin van de wedstrijd met zoveel problemen te kampen hadden. In de 72e ronde volgde de herstart. Zes ronden later wist VeeKay zich voor de eerste maal gedurende de wedstrijd in de Top 10 te nestelen.
War een drama voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Alex Palou had vandaag zelfs kampioen kunnen worden maar de tweestrijd is nu zelfs een driestrijd geworden.
Stand 85e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, Ferrucci, O´Ward, Ericsson, Herta, Grosjean, VeeKay, Kirkwood. Drie ronden later kwam Pato O´Ward eveneens met problemen naar binnen. Inmiddels was er al een record aan auto´s met technische problemen genoteerd. De Mexicaan moest met versnellingsbakproblemen opgeven. Kort daarna was er een incidentje tussen Sting Ray Robb en Rinus VeeKay. Er werd door de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernomen.
Stand 110e ronde: Power, McLaughlin, Rossi, Ferrucci, Ericsson, Herta, Dixon, Grosjean, Harvey, VeeKay. Drie ronden later moest er vanwege een spin van Sting Ray Robb geneutraliseerd worden. Kort daarna werd Power door zijn teamgenoot Scott McLaughlin gepasseerd. Gedurende de neutralisatie kregen Alexander Rossi en Scott Dixon de leiding in handen omdat zij nog niet eerder naar binnen waren gegaan.
Prachtige dag voor Rinus VeeKay vandaag. Zelfs de Arrow McLaren fans zijn van kamp geswitcht.
De herstart volgde in de 125e ronde waarbij Christian Rasmussen tegen de achterkant van Graham Rahal reed. De Amerikaan uitte, na te zijn uitgestapt, direct zijn ongenoegen tegenover de Deen die terecht met een drive-through werd bestraft. Bij de herstart in de 132e ronde ging Will Power achterstevoren. Gelukkig zonder iets te raken maar moest opnieuw naar binnen om de neus te laten vervangen. Vervolgens kwam Alexander Rossi met de Arrow McLaren Dallara Chevrolet op kop.
Stand 150e ronde: Rossi, Dixon, McLaughlin, Ferrucci, Herta, Ericsson, VeeKay, Grosjean, Kirkwood Harvey, Lundqivst, Power. Alleen de eerste negen bevonden zich nog in dezelfde ronde. 22 ronden later bevond VeeKay zich in tweede positie achter Colton Herta. Omstreeks de 185e ronde zou de Nederlander voor zijn laatste stop naar binnen komen. Power kwam in ronde 176 voor zijn laatste stop naar binnen.
Katherine Legge had geen goed woord over voor de praktijken van Santino Ferrucci.
Na deze laatste stops streden Andretti Global-coureur Colton Herta en Penske-coureur Scott McLaughlin om de leiding. In de 215e ronde zette McLaughlin zijn eerste aanval op de Andretti Global-rijder in. Die werd afgeslagen. Eén ronde later nam McLaughlin opnieuw de leiding en die was eigenlijk definitief.
Stand 225e ronde: McLaughlin, Herta, Rossi, Dixon, Ferrucci, Grosjean, VeeKay, Ericsson, Kirkwood, Power. Drie ronden later moest er opnieuw geneutraliseerd worden nadat Sting Ray Robb contact met de muur had gemaakt. Katherine Legge was via de boordradio bepaald niet over Santino Ferrucci te spreken. Bewoordingen die we hier even niet zullen herhalen.
In de 238e ronde volgde de herstart. Daarbij leverden Scott Dixon en Colton Herta een fraai duel om de tweede plek. Scott McLaughlin wist direct van zijn achtervolgers afstand te nemen. VeeKay moest in de 246e ronde zijn zesde positie aan Andretti Global-coureur Marcus Ericsson prijsgeven maar behaalde een uitstekend Top 10 resultaat.
Uiteindelijk een goede zondag voor Scott McLaughlin(hier gisteren overigens)
Uitslag HyVee Milwaukee 250
1. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 250 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 250 ronden
3. Colton Herta Dallara Honda 250 ronden
4. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 250 ronden
5. Marcus Ericsson Dallara Honda 250 ronden
6. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 250 ronden
7. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 250 ronden
8. Kyle Kirkwood Dallara Honda 250 ronden
9. Romain Grosjean Dallara Chevrolet 250 ronden
10. Will Power Dallara Chevrolet 250 ronden