Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ferrari wint met Charles Leclerc door een afwijkende strategie hun emotionele thuisrace op Monza

16 LECLERC Charles (mco), Scuderia Ferrari SF-24, action during the Formula 1 Pirelli Gran Premio d’Italia 2024, Italian Grand Prix 2024, 16th round of the 2024 Formula One World Championship from August 30 to September 1, 2024 on the Autodromo Nazionale Monza, in Monza, Italy - Photo Florent Gooden / DPPI

Er was wel eens de nodige kritiek op de strategie van het team van Ferrari, verkeerde beslissingen zorgden voor de nodige irritatie. De gok van Ferrari pakt in Monza echter wonderschoon uit. Een fantastisch ingeschatte één stopper voor beide rijders doet het team van McLaren verbleken. Net als in 2019 doet Charles Leclerc het weer voor Ferrari en wint de belangrijkste race voor Ferrari voor de uitzinnige tifosi. Het team van McLaren houdt geen rekening met de één stopper van Ferrari en moet enorm teleurgesteld genoegen nemen met een tweede plek voor Oscar Piastri en een derde voor Lando Norris. Hulde ook voor de jarige Carlos Sainz die geweldig verdedigt tegen Piastri, waardoor de Australiër aan het einde ronden en tijd te kort komt om het Leclerc nog moeilijk te maken. Realisme bij Max Verstappen die achter Lewis Hamilton als zesde eindigt. "Het was weer een dramatische wedstrijd, niets liep, de strategie was niet goed en de pitstop was gewoon klote. We moeten er meer boven opzitten, anders kan ik gewoon wel thuis blijven. Als dit zo door gaat win ik geen race meer dit jaar".

Tekst: Gerrie Hoekstra / PR Verstappen
Foto's: Ferrari en McLaren


Oscar Piastri, McLaren MCL38

De beide McLaren rijders mogen na het doven van de startlichten samen vechten om de overwinning. Als je toch werkelijk om het wereldkampioenschap gaat, wil je niet dat de twee bolides elkaar het moeilijk gaan maken. Na de tweede chicane pakt Oscar Piastri nipt de kop van zijn teamgenoot Norris."Als ik een millimeter later had geremd dan waren we beiden gecrasht", verklaart de Brit teleurgesteld na afloop van de wedstrijd. "Maar hij ging mij voorbij en verdient dus de tweede plaats". Piastri was achteraf verbaast dat de banden het hielden van de beide Ferrari's en vooral die van Leclerc. Hij had ook vraagtekens over hun eigen strategie, en ondanks zijn tweede plaats doet het bij hem toch pijn om hier niet te winnen. Charles Leclerc had dezelfde emoties als in 2019, maar deze winst is wel heel speciaal. "Het gaat natuurlijk om de titel, maar de belangrijkste races voor mij heb ik dit seizoen gewonnen. Mijn eigen thuisrace in Monaco en hier voor al mijn Italiaanse fans, dat is natuurlijk wel heel mooi".

Lando Norris, McLaren MCL38, leads Oscar Piastri, McLaren MCL38, George Russell, Mercedes F1 W15, Charles Leclerc, Ferrari SF-24, Carlos Sainz, Ferrari SF-24, Sir Lewis Hamilton, Mercedes F1 W15, and the rest of the field at the start

Voorafgaand aan de race kiest Oracle Red Bull Racing voor een andere strategie. Max Verstappen en Sergio Perez starten op de harde band. De rest van de top tien start op de mediums. Bij het uitgaan van de lichten zijn de McLarens goed weg. Oscar Piastri heeft de beste start en gaat zij aan zij met teamgenoot Lando Norris voor de eerste plek. Uiteindelijk wint Piastri een aantal bochten later het duel en weet ook Charles Leclerc voorbij te gaan aan Norris. Max wint een plek bij de start, doordat George Russell doorschiet in de eerste bocht. De Brit heeft wat schade aan zijn voorvleugel, maar het lijkt niet ernstig genoeg om naar binnen te gaan en een nieuwe voorvleugel te halen. Achterin is er een aanrijding tussen Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg. Beiden kunnen doorrijden, maar Ricciardo wordt als schuldige aangewezen. Hij krijgt vijf seconden tijdstraf van de wedstrijdleiding.

In ronde vijf probeert Nico Hulkenberg een positie te winnen ten opzichte van Yuki Tsunoda. De Duitser blokkeert en raakt de zijkant van Tsunoda. Hulkenberg moet een ronde later naar binnen voor een nieuwe voorvleugel, maar verder lijkt de schade bij hem mee te vallen. Wel krijgt hij een tijdstraf van tien seconden. Yuki komt er minder goed mee weg. Hij krijgt in ronde acht te horen dat hij zijn pitbox in moet rijden en het einde race is.

Het lukt Perez in ronde tien om het gat dicht te rijden naar Russell, waardoor hij een ronde later een inhaalactie kan plaatsen. Op het lange rechte stuk klapt de DRS open en weet Perez in de eerste chicane P7 over te nemen van de Mercedes-coureur. Een ronde later gaat Russell naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en een set harde banden.

Norris is in ronde vijftien de eerste van de top vijf die naar binnen gaat. Het is een late call van McLaren met het doel om Leclerc in te halen. De Brit verremt zich bij het inrijden van de pitstraat, raakt een sponsorbord, maar komt er goed mee weg. De undercut werkt, want na de pitstops van Hamilton en Leclerc een ronde later, zit Norris voor de Ferrari van Leclerc. In ronde zeventien gaat ook Piastri naar binnen. Hij weet voor zijn teamgenoot te blijven en komt als vierde terug de baan op.

In ronde twintig gaat ook Sainz naar binnen. Hij valt terug op de zesde positie, achter Leclerc. Hierdoor leidt Max de race, voor teamgenoot Checo op de tweede plaats. Piastri ligt derde voor Norris en Leclerc. De Red Bulls moeten als enigen nog hun verplichte pitstop uitvoeren.

Voor Max is het in ronde 23 tijd om naar binnen te gaan. Hij wisselt naar een nieuwe set harde banden, wat betekent dat hij sowieso nog een keer naar binnen moet. Elke coureur moet namelijk, in een droge race, op twee verschillende bandencompounds rijden. De pitstop van Max is langzaam (6.2 seconden), waardoor hij achter Ocon de baan opkomt. Een ronde later is de Fransman prooi voor Max en rijdt de wereldkampioen weer op de zesde positie. Ook Checo wisselt naar een nieuwe set harde banden, waarna hij achter Max op P7 terug de baan op komt.

Russell probeert in ronde 31 een aanval te plaatsen op Checo voor de zevende plaats. Hij komt naast de Red Bull, maar Perez geeft Russell weinig ruimte. De Brit kan niks anders doen dan de bocht afsnijden en achter Checo aansluiten. Een ronde later is het Norris die de chicane niet haalt. Hij is door zijn banden heen en ziet Leclerc steeds sneller dichterbij komen. Daardoor is er geen andere optie dan een tweede en laatste stop in ronde 33. De pitstop is matig en hij komt achter Max op de zevende plek de baan op.

Doordat Norris achter Max zit, vraagt Verstappen aan zijn engineer of hij moet verdedigen ten opzichte van Norris. Hij krijgt te horen dat hij dat wel moet doen. Max weet zijn concurrent in het wereldkampioenschap een aantal rondes achter zich te houden, maar in ronde 41 lukt het Norris om Max in te halen. Een ronde later gaat Verstappen naar binnen voor een nieuwe set mediums, waarmee hij weer terugvalt naar de zesde positie.

Ondertussen is ook Piastri naar binnen gegaan. Hij komt op P3 de baan op achter de Ferrari’s. Zij hebben nog maar één stop gedaan, maar voldoen wel aan het bandenregelement. Norris krijgt over de boordradio te horen dat er kwalificatierondes nodig zijn om de Ferrari’s in te halen. Met nog tien rondes te gaan, leidt Leclerc met ruim tien seconden voorsprong op teamgenoot Sainz. Op de derde plek komt Piastri rap dichterbij voor teamgenoot Norris. Hamilton completeert de top vijf voor Max op de zesde positie.

Sainz verdedigt zijn podiumplek met hand en tand ten opzichte van de McLarens. Toch is het eerst Piastri die voorbij gaat aan Sainz en de jacht opent op Leclerc. Hij heeft zes rondes om iets meer dan negen seconden dicht te rijden. Een aantal rondes later is het Norris die voorbij gaat aan Sainz en zo de derde plek overneemt.

Hoewel Piastri elke ronde inloopt op Leclerc is het uiteindelijk niet genoeg. Voor de uitzinnige Tifosi wint Leclerc Ferrari’s thuisrace. De McLarens van Piastri en Norris finishen op de tweede en derde plaats. In de laatste ronde pakt Norris nog de snelste raceronde, waardoor hij acht punten inloopt in het wereldkampioenschap op Max. Verstappen finisht uiteindelijk als zesde, achter Sainz (P4) en Hamilton (P5).

LECLERC Charles (mco), Scuderia Ferrari SF-24, portrait during the Formula 1 Pirelli Gran Premio d’Italia 2024, Italian Grand Prix 2024, 16th round of the 2024 Formula One World Championship from August 30 to September 1, 2024 on the Autodromo Nazionale Monza, in Monza, Italy - Photo Florent Gooden / DPPI

Uitslag GP van Italië:

1. Charles Leclerc (Ferrari) 53 ronden in 1:14:40.727 (25pnt)
2. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +2.664s (18pnt)
3. Lando Norris (McLaren Mercedes) +6.153s (16pnt-1pnt snelste ronde))
4. Carlos Sainz (Ferrari) +15.621s (12pnt)
5. Lewis Hamilton (Mercedes) +22.820s (10pnt)
6. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) +37.932s (8pnt)
7. George Russell (Mercedes) +39.715s (6pnt)
8. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +54.148s (4pnt)
9. Alexander Albon (Williams Mercedes) +67.456s (2pnt)
10. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) +68.302s (1pnt)

11. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +68.495s
12. Franco Colapinto (Williams Mercedes) +81.308s
13. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) +93.452s
14. Esteban Ocon (Alpine Renault) op 1 ronde
15. Pierre Gasly (Alpine Renault) op 1 ronde
16. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) op 1 ronde
17. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) op 1 ronde
18. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) op 1 ronde
19. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) op 1 ronde
NC. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) opgave na 7 ronden

Oscar Piastri, McLaren F1 Team, 2nd position, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, 1st position, Lando Norris, McLaren F1 Team, 3rd position, and the Ferrari trophy delegate on the podium


Stand rijders:
1. Max Verstappen (NED) 303
2. Lando Norris (GBR) 241
3. Charles Leclerc (MON) 217
4. Oscar Piastri (AUS) 197
5. Carlos Sainz (ESP) 184
6. Lewis Hamilton (GBR) 164
7. Sergio Perez (MEX) 143
8. George Russell (GBR) 128
9. Fernando Alonso (ESP) 50
10. Lance Stroll (CAN) 24
11. Nico Hulkenberg (GER) 22
12. Yuki Tsunoda (JPN) 22
13. Daniel Ricciardo (AUS) 12
14. Pierre Gasly (FRA) 8
15. Oliver Bearman (GBR) 6
16. Kevin Magnussen (DEN) 6
17. Alexander Albon (THA) 6
18. Esteban Ocon (FRA) 5
19. Zhou Guanyu (CHN) 0
20. Logan Sargeant (USA) 0
21. Franco Colapinto (ARG) 0
22. Valtteri Bottas (FIN) 0


Stand constructeurs:
1. Red Bull Racing Honda RBPT 446
2. McLaren Mercedes 438
3. Ferrari 407
4. Mercedes 292
5. Aston Martin Aramco Mercedes 74
6. RB Honda RBPT 34
7. Haas Ferrari 28
8. Alpine Renault 13
9. Williams Mercedes 6
10. Kick Sauber Ferrari 0

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet