Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Briljante Bortoleto nadert stevig op Hadjar, Bearman wint sprintrace op Monza, Verschoor verovert podium

Monza (ITA) AUG 29-SEP 1, 2024 - Italian Grand Prix at the Autodromo di Monza. Gabriel BORTOLETO #10 Invicta Racing. © 2024 Dutch Photo Agency

Op vrijdag stond hij nog in de grindbak, zodat hij beide races vanaf de 22e en laatste plaats moest vertrekken. Maar McLaren-junior Gabriel Bortoleto reed voor Virtuosi twee virtuoze races op weg naar een half punt in de sprintrace en vervolgens – wel met flinke hulp van de safety car – naar een overwinning in de hoofdrace van het Formule 2-weekend op Monza. Doordat klassementsleider Isack Hadjar (Campos) twee keer op nul bleef staan, verkleinde de Braziliaanse rookie zijn achterstand op de Red Bull-junior stevig. Oliver Bearman (Prema) won de sprintrace na een stel ijzersterke openingsronden, terwijl Richard Verschoor met een podium in de hoofdrace naar huis ging. De Trident-coureur kwam net als Bortoleto van ver en profiteerde op identieke wijze van de safety car, om het vervolgens net zo knap af te maken.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency


Na een kwalificatie die werd gedomineerd door titelkandidaten Zane Maloney, Isack Hadjar en Paul Aron, grepen heel andere coureurs de hoofdrol in de sprintrace. Natuurlijk kwam dat door de omgekeerde startopstelling voor de eerste tien uit de kwalificatie, maar dat was niet het hele verhaal. De uiteindelijke winnaar Bearman had als derde moeten starten – een positie met volop overwinningsperspectief – maar door een gridstraf werd hij teruggezet naar de achtste plek. Maar ook daarvandaan bleek de Haas-coureur van 2025 naar de winst te kunnen rijden.

Monza (ITA) AUG 29-SEP 1, 2024 - Italian Grand Prix at the Autodromo di Monza. Start race 1. © 2024 Dutch Photo Agency.

Na een voortreffelijke start ging hij het duel aan met Victor Martins (ART), om vervolgens al relatief snel de leiding over te nemen van Pepe Martí (Campos) toen die zich verremde voor de Rettifilio-chicane. Daarna hield hij zijn voorsprong op Martins tot aan de meet beheerst in stand. Martí zakte daarna verder terug, zodat Joshua Dürksen (PHM) het tweede podium van zijn seizoen kon bemachtigen. De eerste vier overleefden een chaotische start waarin Zak O’Sullivan (ART) een kettingreactie in gang zette door in de aanloop naar de eerste bocht opzij te sturen. De Williams-junior die voor het vrije F1-zitje van Logan Sargeant werd gepasseerd door Franco Colapinto, raakte vervolgens Colapinto’s vervanger Oliver Goethe, waarna ook Andrea Antonelli (Prema) in de melée verwikkeld raakte. De Italiaan, die tien plaatsen gridstraf had gekregen, moest door met flinke schade aan de voorkant van zijn Dallara en kwam niet verder dan de 18e plaats.

Monza (ITA), AUG 29 - SEP 1 2024 - Italian Grand Prix at Autodromo di Monza. Oliver BEARMAN #03 Prema Racing, FDA. © 2024 Dutch Photo Agency

Zane Maloney reed een sterke race naar de vijfde plaats en liep zo iets in op zijn titelrivalen, van wie ook Bortoleto uitblonk door van de laatste plaats (vanwege een kwalificatiecrash) naar het laatste punt te sturen. Dat werd uiteindelijk het laatste halve punt, want de Braziliaan kwam exact tegelijk met Dennis Hauger (MP Motorsport) over de streep, in een tot op de duizendste seconde identieke tijd. Het is een volstrekt unicum dat de FIA om deze reden de punten tussen twee coureurs verdeelt.

Monza (ITA), AUG 29 - SEP 1 2024 - Italian Grand Prix at Autodromo di Monza. Oliver BEARMAN #03 Prema Racing, FDA. © 2024 Dutch Photo Agency

Maloney en Bortoleto liepen zo marginaal in op Hadjar en Aron, die beiden niet wisten te scoren – Hadjar door een weinig verheffende race naar de tiende plaats, Aron door opnieuw een fout na een ambitieuze inhaalactie op Maloney. VAR-coureur Enzo Fittipaldi, die van pole was gestart, beging diverse missers op weg naar de zevende plaats achter Jak Crawford (DAMS). Na een teleurstellende kwalificatie eindigde Richard Verschoor als 14e, terwijl Niels Koolen op zijn debuut als F2-coureur als 19e en laatste eindigde. Niemand had ook beter verwacht van de Nederlander die niet vanwege zijn eerdere resultaten de auto van Taylor Barnard heeft overgenomen.

Monza (ITA) AUG 29-SEP 1, 2024 - Italian Grand Prix at the Autodromo di Monza. Zane MALONEY #05 Rodin Carlin © 2024 Dutch Photo Agency

In de hoofdrace kwam de kijker vervolgens ogen tekort. Het begon al bij de start, waarin Martí zich verremde en Aron uit de wedstrijd ramde. Waar voor de Est in de eerste helft van het seizoen alles vlotjes verliep, is het nu zijn beurt voor een pechfase. Van die aanrijding had ook Hadjar last, want die moest uitwijken en daardoor rechtdoor bij de chicane. Zo verloor hij meteen al drie plaatsen. Een zeer trage pitstop wierp de Fransman daarna ver naar achteren, vanwaaruit hij net als in de sprintrace geen vuist kon maken: de Campos-auto miste duidelijk snelheid op het rechte stuk en eindigde roemloos als 11e.

Monza (ITA), AUG 29 - SEP 1 2024 - Italian Grand Prix at Autodromo di Monza. Gabriel BORTOLETO #10 Invicta Racing. © 2024 Dutch Photo Agency

Wie wel enórme snelheid op het rechte stuk had, was Dürksen in zijn PHM-auto. De Paraguayaan maakte er echter een rommelige wedstrijd van en kwam regelmatig naast de baan terecht na zijn mislukte inhaalacties, anders had hij ongetwijfeld opnieuw op het podium gestaan. Die plekken gingen nu naar Bortoleto, Maloney en Verschoor. De eerst- en laatstgenoemde profiteerden stevig van de safety car die naar buiten kwam toen Ritomo Miyata (Rodin) Hauger achterstevoren tikte in de eerste chicane: de leiders hadden toen net hun pitstop al gehad, terwijl zij met hun neus in de boter vielen.

Monza (ITA), AUG 29 - SEP 1 2024 - Italian Grand Prix at Autodromo di Monza. Joshua DUERKSEN #24 AIX Racing F2 © 2024 Dutch Photo Agency

Zo verloor poleman Maloney de overwinning aan Bortoleto, maar het moet gezegd dat de Braziliaan ook zonder die safety car een briljante wedstrijd reed. Ook zijn Virtuosi-auto had volop snelheid, zodat hij net zoals in de sprintrace in rap tempo plekken kon goedmaken, maar in tegenstelling tot Dürksen deed hij dat secuur en beslist. Eenmaal aan kop reed hij bovendien een indrukwekkende acht seconden weg van Maloney: een straatlengte in F2-termen. Verschoor reed achter die twee beheerst naar het podium, terwijl Prema-teamgenoten Bearman en Antonelli soms meer met elkaar vochten dan met hun rivalen Dürksen en Martins. Antonelli besliste de strijd uiteindelijk in zijn voordeel, geholpen door Dürksens overmoed, Bearman kwam er bekaaid af.

Monza (ITA), AUG 29 - SEP 1 2024 - Italian Grand Prix at Autodromo di Monza. Gabriel BORTOLETO #10 Invicta Racing. © 2024 Dutch Photo Agency

In hun kielzog reed Rafael Villagómez voor VAR naar een keurige achtste plaats, terwijl teamgenoot Fittipaldi achter Crawford het laatste punt veroverde. Het was geen verheffende dag voor MP, dat Hauger verloor door de touché met Miyata (die daarvoor een tijdstraf kreeg en daarmee zijn negende plaats kwijtraakte), terwijl de kansen van Goethe waren verkeken door de safety car. De nieuwkomer was gestart op de alternatieve strategie en reed bij de herstart zelfs even aan de leiding, maar wist dat hij kansloos was, net als Kush Maini die lange tijd tweede reed achter teamgenoot Bortoleto. Niels Koolen zat ook bij het groepje doorrijders, maar hij verspeelde op koude banden na de herstart al snel zijn vijfde plek en zakte vervolgens weg naar de laatste plaats. Als we eerlijk zijn, hoort de tweede Nederlander in het veld op merites eigenlijk niet thuis in de Formule 2, maar hij reed in ieder geval beide races netjes uit.

F2, Monza, 31 augustus-1 september 2024

Race 1
1. Oliver Bearman – Prema – 21 ronden
2. Victor Martins – ART – 1”694
3. Joshua Dürksen – AIX – 7”254
4. Pepe Martí – Campos – 12”880
5. Zane Maloney – Rodin – 13”442
6. Jak Crawford – DAMS – 13”486
7. Enzo Fittipaldi – VAR – 13”587
8. Gabriel Bortoleto – Virtuosi – 14”840
8. Dennis Hauger – MP Motorsport – 14”840
10. Isack Hadjar – Campos – 16”126
11. Kush Maini – Virtuosi – 17”120
12. Amaury Cordeel – Hitech – 19”164
13. Ritomo Miyata – Rodin – 22”808
14. Richard Verschoor – Trident – 23”376
15. Roman Stanek – Trident – 24”990
16. Rafael Villagómez – VAR – 29”441
17. Juan Manuel Correa – DAMS – 29”713
18. Andrea Kimi Antonelli – Prema – 32”510
19. Niels Koolen – AIX – 48”820
20. Paul Aron – Hitech – 1 ronde

Uitgevallen
Oliver Goethe – MP Motorsport
Zak O’Sullivan – ART

Race 2
1. Gabriel Bortoleto – Virtuosi – 30 ronden, 50'30"337
2. Zane Maloney – Rodin – 9”436
3. Richard Verschoor – Trident – 11”628
4. Andrea Kimi Antonelli – Prema – 14”173
5. Joshua Dürksen – AIX – 14”558
6. Victor Martins – ART – 15”047
7. Oliver Bearman – Prema – 15”399
8. Rafael Villagómez – VAR – 15”753
9. Jak Crawford – DAMS – 17”054
10. Enzo Fittipaldi – VAR – 17”372
11. Isack Hadjar – Campos – 17”864
12. Pepe Martí – Campos – 18”600
13. Zak O’Sullivan – ART – 25”424
14. Ritomo Miyata – Rodin – 31”720
15. Kush Maini – Virtuosi – 46”981
16. Oliver Goethe – MP Motorsport – 51”605
17. Roman Stanek – Trident – 1’02”455
18. Amaury Cordeel – Hitech – 1’21”694
19. Niels Koolen – AIX – 1’26”773

Uitgevallen
Juan Manuel Correa – DAMS
Dennis Hauger – MP Motorsport
Paul Aron – Hitech

Stand kampioenschap
1. Hadjar 165; 2. Bortoleto 154,5; 3. Maloney 135; 4. Aron 124; 5. Crawford 105; 6. Antonelli 99; 7. Colapinto 96; 8. Hauger 83,5; 9. Martins, Maini 74; Fittipaldi, 11. Verschoor 60; 13. O’Sullivan 59; 14. Bearman 50; 15. Martí 43; 16. Dürksen 42; 17. Correa 31; 18. Cordeel, Miyata 29; 20. Barnard 18; 21. Stanek 14; 22. Villagómez 13.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet