Indycar: Arrow McLaren-coureur Pato O´Ward behaalt overtuigende overwinning in R1 Milwaukee. VeeKay P14
Scott McLaughlin behaalde op de Milwaukee Mile voor de eerste wedstrijd de pole. Tevens waren er ook wat jubilea te vieren. Voor Will Power werd het zijn 300e Indycar wedstrijd en voor Scott Dixon de 400e. Voor Alex Palou en Will Power brak er met 250 Hy Vee in Milwaukee een spannende fase in de titelstrijd in. Power maakte afgelopen weekend met zijn overwinning in Portland een flinke inhaalslag. Het verschil tussen beide titelkandidaten bedroeg voorafgaande aan de Hy Vee 250 in Milwaukee slechts 54 punten. Na negen jaar keerde het NTT Indycarseries circus weer naar Milwaukee terug. De verwachting was dat het een vierstopper zou worden. De korte maar vrij brede baan van Milwaukee beschikt meer over het karakter van een roadcourse waar je met meerdere auto´s naast elkaar kunt rijden.
Mooie dag voor he team van Arrow McLaren in zowel de F1 als in Indycar.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Arrow McLaren-coureur Pato O´Ward behaalt overtuigende overwinning in R1 Milwaukee. VeeKay P14
Voor het team van Zak Brown werd het na de pole van Lando Norris in Monza in Milwaukee een uitstekende dag. Pato O´Ward behaalde met een uitstekende strategie een fraaie overwinning op de oval van Milwaukee waar Indycar na negen jaar afwezigheid weer terugkeerde. De 1.633 km lange oval van Milwaukee is bijzonder breed en is eigenlijk meer een mix van een oval en een roadciruit waarop prachtige acties te bewonderen vielen. Voor Pato O´Ward kwam de overwinning eigenlijk op het juiste moment. De bekendmaking dat de NASCAR-organisatie in 2025 een kampioenschapswedstrijd in Mexico organiseert was de Mexicaan eigenlijk in het verkeerde keelgat geschoten omdat de Indycar organisatie hier te passief in is geweest. O´Ward probeert de Indycar- organisatie voor de toekomst wel onder druk te zetten. Inmiddels maakte O´Ward bekend dat hij voor 2026 naar een one-off deal met mogelijk Hendrick Motorsports op zoek is. Volgend jaar is er echter een clash in de kalenders waarbij deelname in Mexico uitgesloten is.
Geweldige wedstrijd van Conor Daly, Van P18 naar P3. Wat een mooie prestatie van het Juncos Hollinger Team.
Uitstekende prestatie Conor Daly. Mindere wegligging kost VeeKay Top 10 klassering
Als vervanger van Augustin Canapino leverde Conor Daly voor het team van Juncos Hollinger Racing een uitstekende prestatie. Vanaf een 18e startplek wist de supersub in de beginfase van de wedstrijd al snel een groot aantal concurrenten te passeren en aansluiting bij de Top 10 te vinden. En met een uitstekende strategie van het team behaalde Conor met P3 tevens zijn beste Indycar resultaat. Ook concurrent Will Power, die als tweede eindigde, vierde uitbundig dit heugelijke feit met Conor na de wedstrijd. Rinus VeeKay bevond zich meermaals in de Top 10 maar moest uiteindelijk op één ronde achterstand met een elfde plek genoegen nemen. Met een auto die aan het einde van de wedstrijd steeds minder werd kon de Nederlander weinig uitrichten en eindigde ondanks een goed gereden wedstrijd op één ronde achterstand slechts als veertiende.
Race
De wedstrijd kende een perfecte start waarbij Penske-coureur Scott McLaughlin direct de leiding nam en VeeKay als snel vier posities wist goed te maken terwijl Conor Daly in de openingsfase al elf posities wist te winnen terwijl Alexander Rossi er enkele verloor.
VeeKay bevond zich regelmatig in de Top 10 maar eindigde als veertiende.
Stand 10e ronde: McLaughlin, Lundqvist, Malukas, O´Ward, Herta, Power Rossi, Rosenqvist, Ericsson, VeeKay. In de 19e ronde moest VeeKay zijn 10e positie aan Josef Newgarden afstaan. Daarna kwam de Nederlander onder druk van A.J. Foyt Racing-coureur Santino Ferrucci te staan en moest zijn positie prijsgeven. In de kopgroep deden zich weinig veranderingen voor en ook regerend kampioen Alex Palou leek in de beginfase van de wedstrijd weinig progressie te maken. De drie RLL bolides bevonden zich dramatisch genoeg aan de staart van het veld. De auto´s van Rahal, Lundgaard en Fittipaldi werden dramatisch genoeg als eerste op een ronde gezet. Met steun van teamgenoot Kyffin Simpson kon Linus Lundqvist in de 49e ronde de leiding nemen.
Stand 50e ronde: Lundqvist, McLaughlin, Malukas, Herta, O´Ward, Power, Rossi, Rosenvist, Newgarden, Ericsson. VeeKay P12. Arrow McLaren-coureur Nolan Siegel was de eerste coureur die in deze fase voor brandstof en banden naar binnen kwam. Kort daarna volgde Juncos Hollinger-Romain Grosjean als tweede. Daarna volgde de rest van het veld en daarbij was er even een momentje tussen Arrow McLaren coureur Nolan Siegel en Sting Ray Robb.
Stand 70e ronde: O´Ward, Herta, McLaughlin, Lundqvist, Rossi, Malukas, Ferrucci, Armstrong, Grosjean.VeeKay P20. Twee ronden later had Josef Newgarden een lichte touché met de muur die voor de Penske-coureur gelukkig weinig gevolgen had. In de 78e ronde nam Colton Herta(Andretti Global) voor de eerste maal de leiding van Pato O´Ward over. Een spin van Katherine Legge in de 82e ronde leverde de eerste neutralisatie van de wedstrijd op. Veel deelnemers maakten van dit incident gebruik om naar binnen te gaan terwijl Penske-coureur Scott McLaughlin opnieuw de leiding in handen kreeg. Kyle Kirkwood reed bij het binnenkomen één van zijn crewleden omver waarvoor hij later in de wedstrijd bestraft werd. Bij de herstart in de 95e ronde nam Scott McLaughlin opnieuw de leiding.
Andermaal sterk optreden van Santino Ferrucci, De Amerikaan rijdt soms wel tot op het randje.
Stand 100e ronde: McLaughlin, Herta, O´Ward, Ferrucci, Malukas, Palou, Grosjean, Ericsson, Power. VeeKay P18. Zowel Conor Daly als Rinus VeeKay begonnen in deze wedstrijdfase weer aansluiting bij de Top 10 te krijgen. Daly bevond zich voor het team van Juncos Hollinger Racing in 12e en VeeKay voor het team van ECR in 17e positie.
Stand 130e ronde: O´Ward, McLaughlin, Herta, Ferrucci, Rossi, Malukas, Palou, Grosjean, Power, Lundqvist. VeeKay P15. Na de pitstop cycles in de 141e ronde bevond VeeKay zich met P9 opnieuw in de Top 10. Vijf ronden later spinde Andretti Global-coureur Marcus Ericsson en elimineerde niet alleen zichzelf maar ook Penske-coureur Josef Newgarden die met deze actie definitief voor de titel werd uitgeschakeld. Tevens besloot de wedstrijdleiding Alex Palou met een geldboete te bestraffen vanwege het raken van een luchtslang van Team Penske. De herstart volgde in de 158e ronde waarbij VeeKay direct enkele posities wist te winnen en naar P5 doorschoof.
Stand 170e ronde: O´Ward, Palou, Power, Ferrucci, McLaughlin, Rossi, Herta, VeeKay, Dixon, Grosjean. Juncos Hollinger-coureur Conor Daly had opnieuw aansluiting bij de Top 10 gevonden en dat deed daarmee goede zaken in het Leader´s Circle programma van Indycar. M.a.w. dit m.b.t het prijzengeld wat de teams binnenhalen. In de 186e ronde kwamen vrijwel alle deelnemers voor hun voorlaatste stop naar binnen. Daarbij ging men bij het team van Andretti Global in de fout door bij Colton Herta het linker voorwiel niet goed vast te zetten. Dit kwam vervolgens op de baan terecht waardoor opnieuw geneutraliseerd moest worden. Herta werd terecht met een 30 seconden tijdstraf bestraft en viel naar P22 terug.
Katherine Legge zorgde voor de eerste neutralisatie in de wedstrijd,
De herstart volgde in de 203e ronde met Pato O´Ward aan de leiding gevolgd door Ferrucci, Power, Daly, Lundqvist, Palou, Lundgaard, McLaughlin, Dixon, Rossi en VeeKay. Kirkwood beleefde even een momentje maar wist uitstekend te corrigeren. VeeKay wist zijn Top 10 positie niet te handhaven en viel naar P14 terug. Conor Daly bevond zich in uitstekende vorm en had inmiddels Santino Ferrucci op P3 weten te verschalken. Bovendien beschikte Penske-coureur Will Power wel over een bandenvoordeel in deze wedstrijdfase en ging in deze wedstrijdfase duidelijk bij O´Ward in de aanval maar slaagde er niet in om de Mexicaan werkelijk te benaderen.
Alex Palou deed andermaal goede zaken in Milwaukee. Alleen Will Power zit hem in de titelstrijd nog op de hielen.
Uitslag HyVee Milwaukee 250
1. Pato O´Ward Dallara Chevrolet 250 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 250 ronden
3. Conor Daly Dallara Chevrolet 250 ronden
4. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet 250 ronden
5. Alex Palou Dallara Honda 250 ronden
6. Linus Lundqvist Dallara Honda 250 ronden
7. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 250 ronden
8. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet 250 ronden
9. Christian Lundgaard Dallara Chevrolet 250 ronden
10. Scott Dixon Dallara Honda 250 ronden
14. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 249 ronden