Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Mercedes bevestigt Antonelli voor seizoen 2025

Formel 1 - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, George Russell, Kimi Antonelli, Toto Wolff Formula One - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, George Russell, Kimi Antonelli, Toto Wolff

Mercedes heeft aan het lange wachten een eind gemaakt: vanochtend maakte het team eindelijk officieel bekend dat Andrea ‘Kimi’ Antonelli volgend jaar de tweede Mercedes-coureur is naast George Russell. De bevestiging kwam na een lange periode waarin al duidelijk was dat het team uit Brackley de 18-jarige Italiaan meteen zijn kans in de Formule 1 wilde geven.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Mercedes AMG F1


Dat de aankondiging op Antonelli’s thuiscircuit Monza zou gebeuren, was voor velen wel duidelijk. Toch wachtte Mercedes nog tot na de vrije training van gisteren om het nieuws officieel te bevestigen, in plaats van donderdag al het persbericht uit te sturen. Antonelli reed in deze eerste vrijdagtraining in de auto van Lewis Hamilton, was even de snelste en crashte de W15 toen in de Parabolica. Meteen kwamen herinneringen op aan het debuut van Gilles Villeneuve, die er in 1977 op Silverstone in de McLaren er ook meteen afging (weliswaar zonder schade tot gevolg).

De toekomst zal uitwijzen of Mercedes er wijs aan doet. Het is breed bekend dat Mercedes-teambaas Toto Wolff niet nog eens een supertalent wilde mislopen zoals bij Max Verstappen tien jaar geleden, toen Mercedes hem alleen een GP2-zitje wilde en durfde te geven, terwijl Red Bull meteen toesloeg. De noodzaak om Antonelli vroeg te promoveren volgde toen Lewis Hamilton onverwacht besloot te vertrekken naar Ferrari en zijn optie op het seizoen 2025 liet schieten. Zo zat een dubbel seizoen Formule 2 er voor Antonelli plotseling niet meer in.

Een tussenoplossing via bijvoorbeeld Carlos Sainz of een andere coureur heeft Mercedes nooit echt met het hart overwogen, al wilde het team wel eerst zien hoe Antonelli zich zou ontwikkelen in het lopende F2-seizoen. De tiener begon weinig indrukwekkend, maar heeft inmiddels twee overwinningen op zijn naam gezet, al komt hij nog lang niet toe aan de dominantie waarmee hij in 2022 kampioen werd in de Italiaanse en Duitse F4 en in 2023 de eerste coureur werd die in zijn debuutseizoen – en met overmacht – het Formula Regional European Championship by Alpine in de wacht sleepte.

Formel 1 - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, George Russell, Kimi Antonelli Formula One - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, George Russell, Kimi Antonelli

Aan de prestaties van teamgenoot Oliver Bearman is echter af te lezen dat het Prema-team van Bearman en Antonelli nog steeds het lek niet boven heeft. Het Italiaanse topteam is dit seizoen voorbijgestreefd door onder meer Rodin, Hitech, Virtuosi en Campos, die de nieuwe Dallara F2-2024 veel beter onder de knie hebben. Bearman was vorig jaar een viervoudig racewinnaar en vooraf een van de favorieten voor het seizoen. Dit jaar staat Bearman 15e in de tussenstand en is hij ook dit weekend in de kwalificatie op Monza weer twee tienden langzamer dan Antonelli.

Ook de Brit heeft bij Ferrari en Haas blijkbaar toch genoeg laten zien om het team van Haas het vertrouwen te schenken dat zij met Bearman een groot talent voor 2025 in huis hebben. Datzelfde heeft Antonelli gedaan via de vele testkilometers in oudere Mercedes-auto’s. Ondanks hun 15e en zevende plaats in de tussenstand van het F2-kampioenschap krijgen zij daardoor de voorkeur boven coureurs als Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto, Paul Aron en Zane Maloney, die nu top-vier in het kampioenschap vormen.

Formel 1 - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, Kimi Antonelli Formula One - Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, Kimi Antonelli

Dat laat zien dat F1-teams liever op hun eigen data afgaan in plaats van naar de prestaties in de FIA F2 te kijken. Voor de Formule 2 is dat een bedenkelijke ontwikkeling. Er is nog een minieme kans dat Sauber-junior Zane Maloney dit jaar kampioen wordt, maar het is volstrekt onwaarschijnlijk dat dat zou worden beloond met een F1-contract naast Nico Hülkenberg. Daardoor kunnen we nu al stellen dat de F2-kampioen van dit jaar geen plaats krijgt in de Formule 1 – voor het derde achtereenvolgende jaar, en eigenlijk het vierde, als we Oscar Piastri’s tussenjaar meerekenen.

De waarde van een F2-titel – en daarmee de hele formuleladder – neemt zo nog verder af. Die worden zo kampioenschappen waarin de juniors van de diverse F1-teams (tegenwoordig doorgaans al van goede afkomst) ervaring kunnen opdoen, strijdend tegen andere coureurs die hun budget aan hun afkomst te danken hebben. Talenten zonder zo’n afkomst zoeken inmiddels rechtstreeks hun weg in de sportscars. Dat doet niets af aan het intrinsieke talent van Antonelli, die in staat moet geacht om zichzelf te handhaven in de F1-top. Hij volgt zo bijna dezelfde weg als zijn naamgenoot Kimi Räikkönen, die rechtstreeks vanuit de Formule Renault in de Formule 1 belandde, mede via de begeleiding van onze onlangs overleden landgenoot Gerrit van Kouwen. De Italiaanse Kimi zal nu moeten bewijzen dat hij net zo’n kouwe kikker is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet