Indycar: Will Power heerst in Portland. VeeKay 11e. Grosjean maakt weinig vrienden
In een redelijke monotone wedstrijd op Portland pakte Penske-coureur Will Power zijn derde seizoensoverwinning. Santino Ferrucci wist zijn pole niet in een overwinning te verzilveren en moest met een achtste plek genoegen nemen. Rinus VeeKay vond even aansluiting bij de Top 10 maar slaagde er niet in om voor een vijfde maal Top 10 resultaat te scoren.
Will Power behaalde in Portland zijn 44e Indycar-overwinning. Een mooie prestatie.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Will Power heerst in Portland. VeeKay 11e Grosjean maakt weinig vrienden
In een tamelijk monotone wedstrijd op Portland heerste Penske-coureur Will Power terwijl hij eigenlijk vrijwel de gehele wedstrijd door de Spanjaard Alex Palou geschaduwd wordt. Santino Ferrucci genoot niet lang van zijn goed uitgangspositie en moest al in de eerste ronde P1 aan Will Power afstaan. Zesvoudig kampioen Scott Dixon werd al in de eerste ronde door Pietro Fittipaldi uitgeschakeld. Eigenlijk was het niet meer dan een ´´racing incident´ Ook Dixon zag het eigenlijk wel zo. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden die wel door de wedstrijdleiding bestraft werd. Later in de wedstrijd was Fittipaldi nogmaals bij een incident betrokken. Op Portland behaalde Power zijn derde seizoensoverwinning en deed goede zaken in de tussenstand van het kampioenschap. De titelstrijd lijkt zich voor de resterende wedstrijden in een driestrijd tussen Power. Palou en Herta te ontwikkelen ofwel de powerhouses van Team Penske, Ganassi en Andretti Global.
Ondanks een perfecte wedstrijd van Rinus VeeKay zat er geen vijfde achtervolgende Top 10 klassering in. De Nederlander moest met een 11e plek genoegen nemen. De Brit Toby Sowery viel bij het team van Dale Coyne opnieuw op door met regelmaat aansluiting bij de Top 12 te vinden. Alex Palou slaagde er deze zondag niet in om Power echt te benaderen. De Spanjaard gaf toe teveel rode setjes geconsumeerd te hebben. Juncos Hollinger-coureur Romain Grosjean leek in Portland op een goed resultaat af te stevenen maar verviel traditioneel in zijn oude zonden…..
Regerend kampioen Alex Palou vormde ditmaal geen partij voor Will Power.
Bandenkeuze Portland
Harde Compound
Ferrucci, Power, Palou, Lundgaard, Armstrong, Herta, Dixon, Ericsson, Rahal, VeeKay, Rasmussen, Rossi, Rosenqvist, McLaughlin, Siegel, Robb Malukas,Daly, Harvey, Sowery
Zachte Compound
Newgarden, Grosjean, Kirkwood, Fittipaldi, Vips, Sowery, Lundqvist, O´Ward.
Race
Maar liefst 28 auto´s op de startstreep en maar liefst 110 ronden te gaan op een baan waarin de eerste bocht in het verleden al heel vaak scherprechter speelde. Gelukkig was dit in 2024 niet het geval maar enkele bochten werd Scott Dixon al door Pietro Fittipaldi, die even de controle op de curbstones kwijt was, direct uitgeschakeld. Daarmee verdwenen ook de titelkansen van de zesvoudige kampioen aanmerkelijk. Door dit incident wist VeeKay al vier posities te winnen. Bij de tweede herstart nam Will Power evenals bij de eerste direct de leiding. De wedstrijdleiding legde Fittipaldi overigens korte tijd later een ´´drive-through´´ op. In de zeven de ronde moest polesitter Ferrucci zijn tweede plek aan regerend kampioen Alex Palou prijsgeven. Ook Grosjean maakte met een typische Grosjean-actie na een spin weinig vrienden met zijn concurrenten en de wedstrijdleiding.
Stand 10e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Kirkwood, Newgarden, Lundgaard, Armstrong, Ericsson. P11 VeeKay. In de 13e ronde openden Alexander Rossi en David Malukas als eersten de pitstopcyclus en wisselden beiden naar de soft compound. Tegelijkertijd verremde Christian Lundgaard zich waardoor VeeKay al relatief snel de Top 10 binnensloop. VeeKay ging evenals Pat O´Ward in de 18e ronde voor zijn eerste stop naar binnen.
Stand 20e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Newgarden, Armstong, Ericsson, Rahal Lundgaard. VeeKay, Malukas, Rossi en Malukas waren na hun reguliere stop allemaal naar de Rode Compound gewisseld. Inmiddels ging Pietro Fittipaldi voor de tweede maal in de fout en maakte contact in de strijd om de vijftiende plek contact met Conor Daly. Een beetje vreemde actie. Koploper Will Power werd in deze wedstrijdfase door Alex Palou flink onder druk gezet.
Voor A.J. Foyt Racing geen slecht resultaat maar Santino Ferrucci had waarschijnlijk meer verwacht. De pole werd niet in een overwinning verziverd.
Stand 30e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Newgarden, Armstrong, Ericsson, Rahal, Lundgaard. VeeKay P18. In de 31e ronde kwamen een aantal deelnemers voor hun eerste stop naar binnen waarvan een aantal naar de rode soft compound wisselde. Ferrucci ging aan Herta voorbij. Dit leidde even tot een klein incident tussen eerstgenoemde en Grosjean. De wedstrijdleiding besloot geen verdere actie te ondernemen.
Stand 40e ronde: Power, Palou, Kirkwood, Newgarden, Grosjean, Ferrucci, Herta, Armstrong, Rahal, Rossi. P11 VeeKay. Aan de kop weinig veranderingen. Will Power beschikte in deze wedstrijdfase over een ruime voorsprong van 1.5 secs. op Palou die op zijn beurt weer over een marge van 2,4 secs. op Newgarden en Grosjean had. Alexander Rossi ging voor zijn tweede stop opnieuw naar binnen en wisselde voor de tweede maal naar de rode compound. VeeKay kwam in de 48e ronde voor zijn tweede stop naar binnen en ook VeeKay wisselde opnieuw naar de rode compound.
Toby Sowery deed opnieuw van zich spreken in Portland.
Stand 50e ronde: Power, Palou, Newgarden, Grosje.an, Ferrucci, Herta. Armstrong, Rahal Ericsson, McLaughlin. VeeKay P19. Zowel Alex Palou als Josef Newgarden kwamen in de 57e ronde voor een reguliere stop naar binnen terwijl Will Power en ook Santino Ferrucci daarop direct reageerden. Ferrucci switchte terug naar de harde compound.
Stand 60e ronde: Herta,, Ericsson, Power, Palou, Newgarden, Grosjean, Ferrucci, Kirkwood, Rahal. P12 VeeKay. In de 62e ronde ging Grosjean achterstevoren en zorgde bij het wegkomen voor enkele huiverige momenten door het pad van Christian op een onbeheerste manier te kruisen. Grosjean werd voor dit incident terecht bestraft.
Stand 70e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Ferrucci, Armstrong, Rahal, Ericsson, McLaughlin, Kirkwood P11 VeeKay. Vanwege het afsnijden van de chicane moest David Malukas vier plekken teruggeven en viel naar P19 terug. Op het verloop van de wedstrijd in de kopgroep had het incident geen invloed. Ferrucci had weinig profijt van zijn pole maar wist zich wel kranig in de Top 5 te handhaven. Zowel Alexander Rossi, VeeKay, Rahal en Nolan Siegel begonnen in de 80e ronde aan hun allerlaatste stops. In de 84e ronde kwamen Herta en McLaughlin voor hun laatste stint naar binnen en wisselden eveneens opnieuw naar de rode compound. Zowel Will Power als Josef Newgarden volgden. Palou liet voor zijn laatste stint de harde compound aanbrengen.
Stand 90e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Armstrong, Ericsson, McLaughlin, Ferrucci, Rahal, Kirkwood. P11 VeeKay. Herta moest na zijn stop van de wedstrijdleiding één positie prijsgeven omdat hij bij het uitrijden van de pitlane een hybride start had gemaakt. In WEC/IMSA is dit overigens wel toegestaan.
Ondanks een elfde plek was het toch eem goede wedstrijd voor VeeKay. Jammer dat er geen vijfde achtereenvolgende Top 10 meer inzat.
Stand 100e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Armstrong, Ericsson, McLaughlin, Ferrucci, Rahal, Kirkwood. P11 VeeKay. In de slotfase deden zich in de Top 10 geen veranderingen meer voor en behaalde Will Power zijn derde seizoensoverwinning. Door het verbruik van teveel rode setjes slaagde Alex Palou er in de slotfase niet meer in om tegen Will Power echt een vuist te maken. Voor Power betekende het de 44e overwinning in zijn lange Indycar-carriere.
Uitslag BitNile GP van Portland
1. Will Power Dallara Chevrolet 110 ronden
2. Alex Palou Dallara Honda + 9.8267 secs.
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 23.2046 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 37.1039 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 38.0334 secs.
6. Marcus Ericsson Dallara Honda + 40.7687 secs.
7. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 42.3499 secs.
8. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 44.9556 secs.
9. Graham Rahal Dallara Honda + 49.5911 secs.
10. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 50.9987 secs.
11. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 52.1760 secs.
Will Power behaalde in Portland zijn 44e Indycar-overwinning. Een mooie prestatie.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Will Power heerst in Portland. VeeKay 11e Grosjean maakt weinig vrienden
In een tamelijk monotone wedstrijd op Portland heerste Penske-coureur Will Power terwijl hij eigenlijk vrijwel de gehele wedstrijd door de Spanjaard Alex Palou geschaduwd wordt. Santino Ferrucci genoot niet lang van zijn goed uitgangspositie en moest al in de eerste ronde P1 aan Will Power afstaan. Zesvoudig kampioen Scott Dixon werd al in de eerste ronde door Pietro Fittipaldi uitgeschakeld. Eigenlijk was het niet meer dan een ´´racing incident´ Ook Dixon zag het eigenlijk wel zo. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden die wel door de wedstrijdleiding bestraft werd. Later in de wedstrijd was Fittipaldi nogmaals bij een incident betrokken. Op Portland behaalde Power zijn derde seizoensoverwinning en deed goede zaken in de tussenstand van het kampioenschap. De titelstrijd lijkt zich voor de resterende wedstrijden in een driestrijd tussen Power. Palou en Herta te ontwikkelen ofwel de powerhouses van Team Penske, Ganassi en Andretti Global.
Ondanks een perfecte wedstrijd van Rinus VeeKay zat er geen vijfde achtervolgende Top 10 klassering in. De Nederlander moest met een 11e plek genoegen nemen. De Brit Toby Sowery viel bij het team van Dale Coyne opnieuw op door met regelmaat aansluiting bij de Top 12 te vinden. Alex Palou slaagde er deze zondag niet in om Power echt te benaderen. De Spanjaard gaf toe teveel rode setjes geconsumeerd te hebben. Juncos Hollinger-coureur Romain Grosjean leek in Portland op een goed resultaat af te stevenen maar verviel traditioneel in zijn oude zonden…..
Regerend kampioen Alex Palou vormde ditmaal geen partij voor Will Power.
Bandenkeuze Portland
Harde Compound
Ferrucci, Power, Palou, Lundgaard, Armstrong, Herta, Dixon, Ericsson, Rahal, VeeKay, Rasmussen, Rossi, Rosenqvist, McLaughlin, Siegel, Robb Malukas,Daly, Harvey, Sowery
Zachte Compound
Newgarden, Grosjean, Kirkwood, Fittipaldi, Vips, Sowery, Lundqvist, O´Ward.
Race
Maar liefst 28 auto´s op de startstreep en maar liefst 110 ronden te gaan op een baan waarin de eerste bocht in het verleden al heel vaak scherprechter speelde. Gelukkig was dit in 2024 niet het geval maar enkele bochten werd Scott Dixon al door Pietro Fittipaldi, die even de controle op de curbstones kwijt was, direct uitgeschakeld. Daarmee verdwenen ook de titelkansen van de zesvoudige kampioen aanmerkelijk. Door dit incident wist VeeKay al vier posities te winnen. Bij de tweede herstart nam Will Power evenals bij de eerste direct de leiding. De wedstrijdleiding legde Fittipaldi overigens korte tijd later een ´´drive-through´´ op. In de zeven de ronde moest polesitter Ferrucci zijn tweede plek aan regerend kampioen Alex Palou prijsgeven. Ook Grosjean maakte met een typische Grosjean-actie na een spin weinig vrienden met zijn concurrenten en de wedstrijdleiding.
Stand 10e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Kirkwood, Newgarden, Lundgaard, Armstrong, Ericsson. P11 VeeKay. In de 13e ronde openden Alexander Rossi en David Malukas als eersten de pitstopcyclus en wisselden beiden naar de soft compound. Tegelijkertijd verremde Christian Lundgaard zich waardoor VeeKay al relatief snel de Top 10 binnensloop. VeeKay ging evenals Pat O´Ward in de 18e ronde voor zijn eerste stop naar binnen.
Stand 20e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Newgarden, Armstong, Ericsson, Rahal Lundgaard. VeeKay, Malukas, Rossi en Malukas waren na hun reguliere stop allemaal naar de Rode Compound gewisseld. Inmiddels ging Pietro Fittipaldi voor de tweede maal in de fout en maakte contact in de strijd om de vijftiende plek contact met Conor Daly. Een beetje vreemde actie. Koploper Will Power werd in deze wedstrijdfase door Alex Palou flink onder druk gezet.
Voor A.J. Foyt Racing geen slecht resultaat maar Santino Ferrucci had waarschijnlijk meer verwacht. De pole werd niet in een overwinning verziverd.
Stand 30e ronde: Power, Palou, Ferrucci, Grosjean, Herta, Newgarden, Armstrong, Ericsson, Rahal, Lundgaard. VeeKay P18. In de 31e ronde kwamen een aantal deelnemers voor hun eerste stop naar binnen waarvan een aantal naar de rode soft compound wisselde. Ferrucci ging aan Herta voorbij. Dit leidde even tot een klein incident tussen eerstgenoemde en Grosjean. De wedstrijdleiding besloot geen verdere actie te ondernemen.
Stand 40e ronde: Power, Palou, Kirkwood, Newgarden, Grosjean, Ferrucci, Herta, Armstrong, Rahal, Rossi. P11 VeeKay. Aan de kop weinig veranderingen. Will Power beschikte in deze wedstrijdfase over een ruime voorsprong van 1.5 secs. op Palou die op zijn beurt weer over een marge van 2,4 secs. op Newgarden en Grosjean had. Alexander Rossi ging voor zijn tweede stop opnieuw naar binnen en wisselde voor de tweede maal naar de rode compound. VeeKay kwam in de 48e ronde voor zijn tweede stop naar binnen en ook VeeKay wisselde opnieuw naar de rode compound.
Toby Sowery deed opnieuw van zich spreken in Portland.
Stand 50e ronde: Power, Palou, Newgarden, Grosje.an, Ferrucci, Herta. Armstrong, Rahal Ericsson, McLaughlin. VeeKay P19. Zowel Alex Palou als Josef Newgarden kwamen in de 57e ronde voor een reguliere stop naar binnen terwijl Will Power en ook Santino Ferrucci daarop direct reageerden. Ferrucci switchte terug naar de harde compound.
Stand 60e ronde: Herta,, Ericsson, Power, Palou, Newgarden, Grosjean, Ferrucci, Kirkwood, Rahal. P12 VeeKay. In de 62e ronde ging Grosjean achterstevoren en zorgde bij het wegkomen voor enkele huiverige momenten door het pad van Christian op een onbeheerste manier te kruisen. Grosjean werd voor dit incident terecht bestraft.
Stand 70e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Ferrucci, Armstrong, Rahal, Ericsson, McLaughlin, Kirkwood P11 VeeKay. Vanwege het afsnijden van de chicane moest David Malukas vier plekken teruggeven en viel naar P19 terug. Op het verloop van de wedstrijd in de kopgroep had het incident geen invloed. Ferrucci had weinig profijt van zijn pole maar wist zich wel kranig in de Top 5 te handhaven. Zowel Alexander Rossi, VeeKay, Rahal en Nolan Siegel begonnen in de 80e ronde aan hun allerlaatste stops. In de 84e ronde kwamen Herta en McLaughlin voor hun laatste stint naar binnen en wisselden eveneens opnieuw naar de rode compound. Zowel Will Power als Josef Newgarden volgden. Palou liet voor zijn laatste stint de harde compound aanbrengen.
Stand 90e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Armstrong, Ericsson, McLaughlin, Ferrucci, Rahal, Kirkwood. P11 VeeKay. Herta moest na zijn stop van de wedstrijdleiding één positie prijsgeven omdat hij bij het uitrijden van de pitlane een hybride start had gemaakt. In WEC/IMSA is dit overigens wel toegestaan.
Ondanks een elfde plek was het toch eem goede wedstrijd voor VeeKay. Jammer dat er geen vijfde achtereenvolgende Top 10 meer inzat.
Stand 100e ronde: Power, Palou, Newgarden, Herta, Armstrong, Ericsson, McLaughlin, Ferrucci, Rahal, Kirkwood. P11 VeeKay. In de slotfase deden zich in de Top 10 geen veranderingen meer voor en behaalde Will Power zijn derde seizoensoverwinning. Door het verbruik van teveel rode setjes slaagde Alex Palou er in de slotfase niet meer in om tegen Will Power echt een vuist te maken. Voor Power betekende het de 44e overwinning in zijn lange Indycar-carriere.
Uitslag BitNile GP van Portland
1. Will Power Dallara Chevrolet 110 ronden
2. Alex Palou Dallara Honda + 9.8267 secs.
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 23.2046 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 37.1039 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 38.0334 secs.
6. Marcus Ericsson Dallara Honda + 40.7687 secs.
7. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 42.3499 secs.
8. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 44.9556 secs.
9. Graham Rahal Dallara Honda + 49.5911 secs.
10. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 50.9987 secs.
11. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 52.1760 secs.