Div: Geert Jan Keijzer wint F1 Stockcar World Cup op Raceway Venray
Afgelopen weekend vond op Raceway Venray één van de jaarlijkse hoogtepunten plaats. De F1 Stockcar World Cup. Daarnaast waren er nog World Cups voor de F2, 2L Saloon stockcars en een kampioenschapsronde voor de MiniStox. Een klasse volledig gebaseerd op de Britse Mini. Zowel de F1, F2 als de Ministox zijn professionele klasses geworden. Geavanceerde raceklasses maar wel terecht met een budget cap. De Formule 1 Stockcars zijn voor velen natuurlijk het hoogtepunt van het jaar.
Een mooi persoonlijk moment voor Geert Jan Keijzer. Hij heeft zojuist een lang vervulde droom in vervulling zien gaan. Het winnen van de F1 Stockcar World Cup op Raceway Venray.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
F1 Stockcars. Een prachtige tak van autosport. De Engelsen en de Amerikanen noemen het vaak grassroots motorsports maar je kunt er heel ver mee komen.
Geert Jan Keijzer wint F1 Stockcar World Cup op Raceway Venray
Het F1 Stockcar racen op zowel dirt als op de ovals is niet alleen enorm populair maar ook veel professioneler geworden. Zelfs gerenommeerde autosportmedia besteden er tegenwoordig aandacht aan. Het Britse vakblad Racecar Engineering dat zich vaak met de hightech technologieën van het FIA F1 wereldkampioenschap, Indycar, WEC etc. bezighoudt publiceert evenals haar zuster magazine RaceTech met regelmaat belangrijke features over deze sport die een enorme groei heeft doorstaan. Deze tak van autosport, misschien ook wel grassroots motorsport genoemd, bestaat in GB in ieder geval 70 jaar. De sport is inmiddels zo geëvolueerd dat de techniek van de moderne F1/F2 stockcars al bijna het equivalent van de Amerikaanse Sprintcars is. Beide categorieën rijden zowel op ovals als op het dirt. Merken bestaan er eigenlijk niet maar de meeste bolides worden zelf door de teams en de coureurs opgebouwd.
De kosten voor het bouwen van een auto variëren tussen de 20.000 en 50.000 Euro(ramingen van de diverse magazines) maar daar heb je ook jarenlang wedstrijdplezier van. Vooral V8 Chevrolet en Ford-motoren zijn natuurlijk veel gevraagd.
Professionals zoals de Britten Tom Harris en Luke Davidson bouwen hun eigen auto’s die heel vaak het verschil maken. Maar het geeft geen garantie om vooraan te rijden zoals we afgelopen weekend op Raceway Venray zagen. Een belangrijke factor is dat juist deze vorm van racen wel een “contactsport” is en daar is bij de bouw van de auto’s dan ook degelijk rekening mee gehouden. Voor de ovals is het een hele goede leerschool maar grote namen als Martin Brundle en Derek Warwick zijn ooit met deze tak van autosport begonnen. Een harde leerschool. Kort na de Coronaperiode signaleerden we zelfs Lexus fabrieksrijder Ben Barnicoat zelfs op Raceway Venray.
Geert Jan Keijzer op zijn thuiscircuit op weg naar de mooiste overwinning in zijn carriere.
Geert Jan Keijzer wint seizoenshoogtepunt
Met een gridwalk van ruim een uur voor de liefhebbers het absolute seizoenshoogtepunt. Voor de diehards misschien wel te vergelijken met de F1 Grand Prix dit weekend op Zandvoort. Vorig jaar werd de World Cup gewonnen door Wim Peeters Jr. maar voor dit jaar waren er genoeg andere kapers op de kust. Dit jaar kon Wim eigenlijk niet echt met de kop meestrijden. Maar ook een grote favoriet als Frankie Wainman Jr. werd al direct in de openingsfase uitgeschakeld evenals enkele Nederlanders die veel te gretig waren. In elke tak van motorische sporten is er nog nooit een wedstrijd in de eerste ronde gewonnen.
Wim Peeters Jr. verblijdt de fotografen voor een fraaie opname.
Een gouden stelregel die niet altijd begrepen wordt. Maar dit terzijde. Nadat de wedstrijd in de openingsfase even met een Code Rood werd onderbroken kon er daarna snel hervat worden. Het betekende dat de lokale favoriet Geert Jan Keijzer aan de leiding kwam. Voor de uit Helmond afkomstige rijder betekende het één van de grootste successen in zijn carriere waarop hij lang heeft moeten wachten. Keijzer won met een voorsprong van ruim 5.6 secs. op Liam Gilbank en Ron Kroonder. Wim Peeters Jr. kwam niet echt naar voren en moest met een vierde plek genoegen nemen.
Cadeautjes worden hier niet uitgedeeld. Dit is de F2 overigens.
Voor Keijzer betekende het waarschijnlijk mooie, emotionele maar ook gemengde gevoelens want ruim 19 jaar geleden kwam zijn vader op het oude circuit in Venray tijdens een tragisch ongeval om het leven. Maar na een verdiende en prachtig gereden wedstrijd overheerste bij iedereen de vreugde waarop Geert Jan zolang heeft moeten wachten. Een prachtige zondag waarbij de kaarten eindelijk na jaren wachten eindelijk zijn kant uitvielen. “Zijn vader doet nu in de hemel een vreugdedans” was de uitspraak van een enthousiaste bezoekster. Een betere winnaar kon men zich eigenlijk niet wensen.
Zes World Cups voor de Brit Gordon Moody in de F2.
Gordon Moodie wint F2 World Cup
De 43-jarige Brit Gordon Moodie is op Raceway recordhouder in de F2. Afgelopen zaterdag kon hij alweer een World Cup-zege aan zijn palmares toevoegen. Hij versloeg Tom Bennet met een voorsprong van ruim 1,4 secs. Sebastiaan Vohwinkel eindigde als derde. Wim Peeters Jr. eindigde hier ook als vierde. Wout Hoffmans, die speciaal vanuit Amerika was overgekomen werd jammer genoeg in de voorkwalificatie uitgeschakeld. Hoffmans werd in het begin van de wedstrijd door een andere deelnemer aangereden en viel ver terug. De Nederlandse Amerikaan eindigde als 15e en was voor de grote finale helaas definitief uitgeschakeld. Heel jammer.
Archie Grindey winnaar bij de MiniStox.
MiniStox en F2 Stock Saloons
In de populaire MiniStox klasse ging de Europese zege naar de Brit Archie Grindey gevolgd door zijn landgenoten Thomas Holcroft en Jamie Hanson. In de F2 Stockcar saloons werd de World Cup opgeëist door Stuart Shevill Jr. Die mocht afgelopen weekend als eerste een World Cup mee naar huis nemen.
Stuart Shevill Jr. viste afgelopen vrijdagavond de eerste World Cup binnen.
Een mooi persoonlijk moment voor Geert Jan Keijzer. Hij heeft zojuist een lang vervulde droom in vervulling zien gaan. Het winnen van de F1 Stockcar World Cup op Raceway Venray.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
F1 Stockcars. Een prachtige tak van autosport. De Engelsen en de Amerikanen noemen het vaak grassroots motorsports maar je kunt er heel ver mee komen.
Geert Jan Keijzer wint F1 Stockcar World Cup op Raceway Venray
Het F1 Stockcar racen op zowel dirt als op de ovals is niet alleen enorm populair maar ook veel professioneler geworden. Zelfs gerenommeerde autosportmedia besteden er tegenwoordig aandacht aan. Het Britse vakblad Racecar Engineering dat zich vaak met de hightech technologieën van het FIA F1 wereldkampioenschap, Indycar, WEC etc. bezighoudt publiceert evenals haar zuster magazine RaceTech met regelmaat belangrijke features over deze sport die een enorme groei heeft doorstaan. Deze tak van autosport, misschien ook wel grassroots motorsport genoemd, bestaat in GB in ieder geval 70 jaar. De sport is inmiddels zo geëvolueerd dat de techniek van de moderne F1/F2 stockcars al bijna het equivalent van de Amerikaanse Sprintcars is. Beide categorieën rijden zowel op ovals als op het dirt. Merken bestaan er eigenlijk niet maar de meeste bolides worden zelf door de teams en de coureurs opgebouwd.
De kosten voor het bouwen van een auto variëren tussen de 20.000 en 50.000 Euro(ramingen van de diverse magazines) maar daar heb je ook jarenlang wedstrijdplezier van. Vooral V8 Chevrolet en Ford-motoren zijn natuurlijk veel gevraagd.
Professionals zoals de Britten Tom Harris en Luke Davidson bouwen hun eigen auto’s die heel vaak het verschil maken. Maar het geeft geen garantie om vooraan te rijden zoals we afgelopen weekend op Raceway Venray zagen. Een belangrijke factor is dat juist deze vorm van racen wel een “contactsport” is en daar is bij de bouw van de auto’s dan ook degelijk rekening mee gehouden. Voor de ovals is het een hele goede leerschool maar grote namen als Martin Brundle en Derek Warwick zijn ooit met deze tak van autosport begonnen. Een harde leerschool. Kort na de Coronaperiode signaleerden we zelfs Lexus fabrieksrijder Ben Barnicoat zelfs op Raceway Venray.
Geert Jan Keijzer op zijn thuiscircuit op weg naar de mooiste overwinning in zijn carriere.
Geert Jan Keijzer wint seizoenshoogtepunt
Met een gridwalk van ruim een uur voor de liefhebbers het absolute seizoenshoogtepunt. Voor de diehards misschien wel te vergelijken met de F1 Grand Prix dit weekend op Zandvoort. Vorig jaar werd de World Cup gewonnen door Wim Peeters Jr. maar voor dit jaar waren er genoeg andere kapers op de kust. Dit jaar kon Wim eigenlijk niet echt met de kop meestrijden. Maar ook een grote favoriet als Frankie Wainman Jr. werd al direct in de openingsfase uitgeschakeld evenals enkele Nederlanders die veel te gretig waren. In elke tak van motorische sporten is er nog nooit een wedstrijd in de eerste ronde gewonnen.
Wim Peeters Jr. verblijdt de fotografen voor een fraaie opname.
Een gouden stelregel die niet altijd begrepen wordt. Maar dit terzijde. Nadat de wedstrijd in de openingsfase even met een Code Rood werd onderbroken kon er daarna snel hervat worden. Het betekende dat de lokale favoriet Geert Jan Keijzer aan de leiding kwam. Voor de uit Helmond afkomstige rijder betekende het één van de grootste successen in zijn carriere waarop hij lang heeft moeten wachten. Keijzer won met een voorsprong van ruim 5.6 secs. op Liam Gilbank en Ron Kroonder. Wim Peeters Jr. kwam niet echt naar voren en moest met een vierde plek genoegen nemen.
Cadeautjes worden hier niet uitgedeeld. Dit is de F2 overigens.
Voor Keijzer betekende het waarschijnlijk mooie, emotionele maar ook gemengde gevoelens want ruim 19 jaar geleden kwam zijn vader op het oude circuit in Venray tijdens een tragisch ongeval om het leven. Maar na een verdiende en prachtig gereden wedstrijd overheerste bij iedereen de vreugde waarop Geert Jan zolang heeft moeten wachten. Een prachtige zondag waarbij de kaarten eindelijk na jaren wachten eindelijk zijn kant uitvielen. “Zijn vader doet nu in de hemel een vreugdedans” was de uitspraak van een enthousiaste bezoekster. Een betere winnaar kon men zich eigenlijk niet wensen.
Zes World Cups voor de Brit Gordon Moody in de F2.
Gordon Moodie wint F2 World Cup
De 43-jarige Brit Gordon Moodie is op Raceway recordhouder in de F2. Afgelopen zaterdag kon hij alweer een World Cup-zege aan zijn palmares toevoegen. Hij versloeg Tom Bennet met een voorsprong van ruim 1,4 secs. Sebastiaan Vohwinkel eindigde als derde. Wim Peeters Jr. eindigde hier ook als vierde. Wout Hoffmans, die speciaal vanuit Amerika was overgekomen werd jammer genoeg in de voorkwalificatie uitgeschakeld. Hoffmans werd in het begin van de wedstrijd door een andere deelnemer aangereden en viel ver terug. De Nederlandse Amerikaan eindigde als 15e en was voor de grote finale helaas definitief uitgeschakeld. Heel jammer.
Archie Grindey winnaar bij de MiniStox.
MiniStox en F2 Stock Saloons
In de populaire MiniStox klasse ging de Europese zege naar de Brit Archie Grindey gevolgd door zijn landgenoten Thomas Holcroft en Jamie Hanson. In de F2 Stockcar saloons werd de World Cup opgeëist door Stuart Shevill Jr. Die mocht afgelopen weekend als eerste een World Cup mee naar huis nemen.
Stuart Shevill Jr. viste afgelopen vrijdagavond de eerste World Cup binnen.