Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IndyCar: Rinus VeeKay andermaal in top 10 na chaotische race op Gateway

rinis 1

Voor de vierde keer in evenveel races heeft Rinus 'VeeKay' van Kalmthout een toptienfinish gescoord. Na een vijfde en een negende plaats in Iowa en een achtste plek in Toronto kwam de 23-jarige Nederlander op de oval van Gateway als tiende over de meet.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: VeeKay PR


Gateway en VeeKay: het rijmt niet alleen, het is ook een bijzonder sterke combinatie. Bij zijn allereerste races op de World Wide Technology Raceway, zoals de 1,25 mijl lange oval officieel door het leven gaat, stuurde de Nederlandse coureur van Ed Carpenter Racing zijn bolide tijdens een doubleheader weekend naar een vierde en een zesde plaats. VeeKay is door de jaren heen altijd competitief geweest op Gateway en hoopte zijn sterke resultaten van voor de Olympische zomerstop door te trekken.

Met een veertiende kwalificatietijd, die door andermans gridstraffen werd omgezet in een hoopvolle twaalfde startplaats, was VeeKay tevreden. Anno 2024 is het IndyCar-veld immers sterker verdeeld dan ooit: de vier topteams hebben duidelijk een streepje voor op de rest en het middenveld is een plaats waar werkgever Ed Carpenter Racing tot voor kort moeite mee had om tot toe te reiken. VeeKay, in Gateway weer gehuld in het vertrouwde zwartgroen van de #21 Chevrolet, rook een volgende toptienklassering.

rinus 3

Daarvoor moest eerst wel hard worden gewerkt. Liefst 260 ronden stonden er op de planning, om zo tot een totaal van iets meer dan 500 kilometer te reiken – het evenement heet immers de Bommarito Automotive Group 500. Als vanouds liet VeeKay zijn spierballen direct na het zwaaien van de groene vlag zien: bij de start van de wedstrijd greep de Nederlander al drie tegenstanders bij het nekvel, om enkele ronden later reeds op een ijzersterke zevende plaats door te komen. De Hoofddorper wist zich in de eerste fase keurig te handhaven in de top.

Na de tweede van vier geplande pitstops staken er echter problemen de kop op. De #21 Chevrolet van Ed Carpenter Racing voelde ongebalanceerd – de anti roll-bar van de racewagen besloot een eigen leven te gaan leiden en zijn bestuurder het bijzonder lastig te maken. Waar VeeKay alle hens aan dek moest houden om het pijlsnelle gevaarte überhaupt in een recht spoor te houden, daar konden zijn concurrenten stappen vooruit zetten. Vanwege de onwillige raceauto zakte VeeKay gaandeweg zijn derde stint enigszins terug.

De herkenbare chaos van Gateway bood een strohalm. In verschillende incidenten zagen kanshebbers als bijvoorbeeld Will Power, die een groot gedeelte van de race op koers lag voor de winst, een DNF achter de naam verschijnen. In een knotsgekke slotfase hield VeeKay het hoofd koel, om her en der nog een plekje weg te snoepen. Tijdens de rodevlagsituatie, acht ronden voor het einde, vond VeeKay zichzelf terug op P6. Deze positie mocht hij echter niet behouden omdat ECR een noodreparatie moest uitvoeren, waardoor hij werd teruggezet naar P10. Uiteindelijk bleek die positie zijn eindklassering.

“Een knettergekke race”, laat VeeKay vanuit Madison, Illinois, optekenen. “Er was een moment gedurende de race waarop ik een toptienfinish niet meer tot de mogelijkheden zag, want de wagen was ernstig in onbalans. Tijdens de race hebben we er behoorlijk wat downforce af gehaald, net zoals latere winnaar Josef Newgarden deed, maar zijn vleugel stond uiteindelijk nog wat platter dan die van ons – waarschijnlijk omdat zijn wagen daar iets makkelijker mee kan omgaan.”


rinus 2

“Ik miste grip en op bepaalde momenten was het een handvol om de wagen überhaupt op de baan te houden. De rode vlag kwam mij heel erg slecht uit. Ik lag zesde, maar de IndyCar-officials zagen dat mijn remlicht kapot was, dus die moest ik per se laten repareren. Omdat je officieel niet mag repareren gedurende een code rood werd ik teruggezet – mijn geluk daarin was dat de coureurs vanaf P11 een rondje achter mij lagen. De strategie was goed en we hebben hard gewerkt, dus ik ben blij dat ik iedereen binnen Ed Carpenter Racing heb kunnen belonen met onze vierde achtereenvolgende toptienfinish”, besluit VeeKay strijdvaardig.

De coureurs van de NTT INDYCAR SERIES hoeven niet lang stil te zitten, want na de Olympische zomerstop worden er in sneltreinvaart vijf races afgewerkt. De volgende is de BitNile.com Grand Prix of Portland, de laatste road course van het seizoen. Deze wedstrijd wordt aanstaande zondag 25 augustus verreden: de start vindt plaats rond 21.30 uur Nederlandse tijd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet