IndyCar: Newgarden spint en wint op WWTR, VeeKay eindigt als tiende
Het blijft gewaagd om een weddenschap in te zetten tegen Josef Newgarden als het gaat om IndyCar-overwinningen op ovals. Ook op de World Wide Technology Raceway bij Madison, Illinois, was de gokker zijn geld kwijt geweest, want de Penske-coureur schreef opnieuw een oval-wedstrijd op zijn naam. Op WWTR was het zelfs zijn vijfde zege in de negen keer dat hij er actief was. Helemaal vanzelf ging het trouwens niet, want Newgarden wist een spin onder controle te houden nadat hij klassementsleider Alex Palou probeerde te passeren. Die Ganassi-coureur profiteerde vervolgens flink van het drama dat Newgarden onbedoeld bij de laatste herstart ontketende. Intussen hield Rinus VeeKay zijn hoofd koel om als tiende over de finish te komen.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: IndyCar
De halve spin van Newgarden – die ‘m vervolgens uit de muur aan de binnenkant hield – kwam na 196 ronden. Daardoor had de Amerikaan nog 54 ronden over om zich weer terug naar de kop te vechten, waar zijn teamgenoten Scott McLaughlin en Will Power de dienst uitmaakten. Voorafgaand aan de laatste herstart had Newgarden polesitter McLaughlin echter alweer gepasseerd, dankzij een ultrarappe laatste pitstop, maar bij die herstart zette hij een reeks gebeurtenissen in gang die slecht afliepen voor zijn andere teamgenoot Power.
Even raakten Newgarden en McLaughlin elkaar immers, waarna de auto’s achter hen instinctief even van het gas afgingen. Power tikte zachtjes Colton Herta (Andretti) aan, waarna hij zo veel tempo verloor dat Alexander Rossi (McLaren) achter bij hem naar binnen reed. Beide auto’s verdwenen onzacht in de binnenmuur. De grote profiteur was de grote Penske-rivaal Palou, want de leider in de tussenstand zette net een inhaalpoging in en kon zo de spinnende auto’s ontwijken. Vervolgens reed de Spanjaard door naar een vierde plaats, een plek vóór Herta, die nu met 59 punten achterstand zijn grootste titelrivaal is. Power zakte terug naar de vierde plek in het kampioenschap, achter nóg een Ganassi-coureur, Scott Dixon. McLaughlin kwam wel een stuk dichterbij in de tussenstand, maar Patricio O’Ward (McLaren) en Kyle Kirkwood (Andretti) vielen door uitvalbeurten terug.
“De schaduwzijde van de overwinning is dat Power de eindstreep niet heeft gehaald”, zei Newgarden na afloop. “Heel erg dat dat helemaal aan het slot gebeurde. Ik heb de beelden bekeken: het leek alsof het groen aanging voordat ik ging – heel even maar – en dat zorgde voor een flink harmonica-effect.”
Achter de twee Penske-coureurs stormde Linus Lundqvist (Ganassi) naar zijn tweede podium van het jaar, door in de slotronden Palou en Herta te passeren. Het was een topresultaat voor de rookie, die de tussenstand aanvoert in de strijd om de Rookie of the Year Award. Herta eindigde op de baan als vierde, maar werd een plek teruggezet omdat hij Lundqvist zou hebben gehinderd. De Amerikaan schoof wel door naar de tweede plaats in de tussenstand, maar met slechts een handjevol punten voorsprong op Dixon, Power en McLaughlin.
Een wiebeltje van Rinus VeeKay (ECR) was in het begin de onbedoelde oorzaak van een aanvaring tussen Conor Daly (JHR) en Kirkwood, waarin ook Daly’s teamgenoot Romain Grosjean werd meegesleurd. Daarna hield de Nederlander het hoofd koel om weer een top-tien-klassering uit het vuur te slepen.
IndyCar, World Wide Technology Raceway, 17 augustus 2024
1. Josef Newgarden- Penske - Dallara-Chevrolet - 260 - 2:22'28.2772
2. Scott McLaughlin- Penske - Dallara-Chevrolet - 260 - 2:22'30.0032 - 1.7260
3. Linus Lundqvist- Ganassi - Dallara-Honda - 260 - 2:22'32.0647 - 3.7875
4. Alex Palou- Ganassi - Dallara-Honda - 260 - 2:22'34.3288 - 6.0516
5. Colton Herta- Andretti - Dallara-Honda - 260 - 2:22'34.5418 - 6.2646
6. Felix Rosenqvist - MSR - Dallara-Honda - 259 - 2:22'34.6343 - 1 ronde /6.3571
7. Nolan Siegel - McLaren - Dallara-Chevrolet - 259 - 2:22'36.4998 - 1 ronde /8.2226
8. Marcus Armstrong- Ganassi - Dallara-Honda - 259 - 2:22'38.4123 - 1 ronde /10.1351
9. Sting Ray Robb - Foyt - Dallara-Chevrolet - 259 - 2:22'38.8118 - 1 ronde /10.5346
10. Rinus VeeKay - ECR - Dallara-Chevrolet - 259 - 2:22'39.8352 - 1 ronde /11.5580
11. Scott Dixon - Ganassi - Dallara-Honda - 258 - 2:22'35.1547 - 2 ronden /6.8775
12. Santino Ferrucci - Foyt - Dallara-Chevrolet - 258 - 2:22'35.5855 - 2 ronden /7.3083
13. Conor Daly - JHR - Dallara-Chevrolet - 258 - 2:22'40.1843 - 2 ronden /11.9071
14. Pietro Fittipaldi - Dallara-Honda - 258 - 2:22'43.0743 - 2 ronden /14.7971
15. Christian Lundgaard - RLL - Dallara-Honda - 257 - 2:22'37.6655 - 3 ronden /9.3883
16. Romain Grosjean - JHR - Dallara-Chevrolet - 257 - 2:22'41.2126 - 3 ronden /12.9354
17. Ed Carpenter - ECR - Dallara-Chevrolet - 252 - 2:22'44.9806 - 8 ronden /16.7034
18. Will Power - Penske - Dallara-Chevrolet - 250 - 2:13'35.4985 - 10 laps
19. Alexander Rossi - McLaren - Dallara-Chevrolet - 250 - 2:13'36.2301 - Contact
20. Jack Harvey - Coyne - Dallara-Honda - 249 - 2:13'44.4603 - Contact
21. David Malukas - MSR - Dallara-Honda - 238 - 2:03'57.2412 - Contact
22. Kyle Kirkwood - Andretti - Dallara-Honda - 207 - 2:06'22.2296 - Contact
23. Graham Rahal - RLL - Dallara-Honda - 161 - 1:25'07.1785 - Mechanical
24. Marcus Ericsson - Andretti - Dallara-Honda - 151 - 1:25'00.0321 - Mechanical
25. Kyffin Simpson - Ganassi - Dallara-Honda - 84 - 44'48.6274 - Contact
26. Patricio O'Ward - McLaren - Dallara-Chevrolet - 42 - 25'20.3456 - Mechanical
27. Katherine Legge - Coyne - Dallara-Honda - 7 - 3'20.9005 – Contact