DTM: Kelvin van der Linde onder alle omstandigheden klasse apart op de Nürburgring
Kelvin van der Linde: pole-position, winst en snelste raceronde op de Nürburgring
Abt-Audi-coureur Kelvin van der Linde was onder alle omstandigheden op de Nürburgring een klasse apart. Pole-position in de kwalificatie op een droge baan, een onbedreigde start-finishzege in de regen in de race. De voorsprong van ruim 15 seconden op Mirko Bortolotti sprak boekdelen. Van der Linde heroverde daarmee ook weer de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, ten koste van de Italiaan met de SSR-Lamborghini. Mercedes-rijder Maro Engel eindigde als derde.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ADAC/Gruppe C
Kelvin van der Linde behaalde de achtste pole in zijn DTM-carrière
Kelvin van der Linde reed op zaterdagochtend met 1:25,350 minuten de snelste tijd in de kwalificatie. De Abt-Audi-coureur, voor de achtste keer in zijn carrière op pole in de DTM, was 0,021 seconde sneller dan Mirko Bortolotti (SSR-Lamborghini, de leider in de tussenstand. Daarachter de beide Winward-Mercedes-coureurs Lucas Auer en Maro Engel. Thierry Vermeulen, bij wie de snelheid er ook in de vrije trainingen al goed in zat, kwalificeerde zich met de Emil Frey-Ferrari als vijfde, voor Nicki Thiim (SSR-Lamborghini) en Ricardo Feller in de tweede Abt-Audi. Ayhancan Güven (Manthey-Porsche), Jack Aitken in de tweede Frey-Ferrari en Luca Stolz (HRT-Mercedes) completeerden de top tien.
Na twee ronden achter de safety-car werd de race in de derde omloop vrijgegeven. Van der Linde leidt voor Auer en Engel
Voor de start regent het, voor het eerst dit weekeinde, waarop de wedstrijdleiding de race achter de safety-car laat starten, met twee ronden achter Ron Dobmeier in de Cupra. Bij de start van de derde ronde wordt de race vrijgegeven. Er is heel weinig zicht en heel veel spray. Engel valt Auer aan in de strijd om de derde plaats en passeert de Oostenrijker. Kelvin van der Linde leidt, voor Bortolotti en Engel. Vermeulen zit in de Kurzanbindung aan de buitenkant en valt terug naar de zevende plaats. Na de eerste vrije ronde heeft Van der Linde al een voorsprong van 1,8 seconde op Bortolotti.
Vermeulen wordt geraakt door Güven en verliest nog meer terrein, hij valt in de vijfde ronde terug naar de twaalfde positie, twee ronden later verliest hij nog twee posities in het duel met Preining en is nog slechts 14e. In de zevende ronde heeft Kelvin van der Linde al een voorsprong van 3,5 seconden, terwijl Auer kort naast de baan raakt, maar zijn vierde plaats kan behouden. De wedstrijdleiding beslist dat Preining zijn gewonnen positie aan Vermeulen moet teruggeven vanwege het incident in de zevende ronde.
Thierry Vermeulen (startnummer 69) kon zijn goede uitgangspositie niet verzilveren, in tegenstelling tot Preining (91), die een flinke opmars maakte
In de negende ronde passeert Aitken Feller en is daarmee zesde. Van der Linde vergroot zijn voorsprong meer en meer: na elf ronden al zeven seconden. Na 20 minuten gaat het pitstopvenster open, het veld is bezig aan de 13e ronde. Feller is de eerste die binnenkomt vanaf de achtste plaats. Ook Stolz , Engstler en Schmid maken hun stop. Dörr stopt in de 14e ronde, Vermeulen raakt kort van de baan bij de Kurzanbindung, maar kan via het gras zijn race voortzetten. In de 16e ronde zet Kelvin van der Linde Clemens Schmid op een rondje, iets wat in de DTM niet zo vaak gebeurt. Een ronde later stoppen Perera en Vermeulen.
In de 19e ronde maken Maini en Preining hun stop. Geen positiewisselingen tussen de twee, Maini komt voor Preining weer de baan op. Aitken stopt een ronde later. In de 21e ronde maakt Kelvin van der Linde als leider in de wedstrijd zijn stop, die volstrekt probleemloos verloopt. Kort daarna stopt zijn broer Sheldon van der Linde, in de ronde daarna Auer en Thiim. Bortolotti stopt in de 23e ronde, net als Engel, Rast en Wittmann. Alleen Güven moet nog zijn stop maken. Dat doet hij in de 24e ronde, de laatste mogelijkheid voordat de beschikbare tijd afgelopen is. Op koude banden komt Güven in het duel met Thiim in botsing. Beide gaan in de rondte en verliezen veel terrein. Güven krijgt ook nog eens drie ‘penalty laps’ voor de aanrijding.
Spektakel op een natte baan voor volle tribunes, de McLarens vormden de staart van het veld
Nadat iedereen zijn stop gemaakt heeft, leidt Kelvin van der Linde voor Bortolotti, Engel, Auer, Aitken, Wittmann, Thiim, Feller, Maini en Preining. Güven krijgt nog een ‘penalty lap’ vanwege het overschrijden van de witte lijn bij het uitkomen van de pitstraat. Zijn teamgenoot Preining maakt intussen veel goed: hij passeert achtereenvolgens Maini en Feller en klimt zo op naar de achtste plaats. Het voordeel van de 911 in de regen wordt weer eens duidelijk. In de 30e ronde raakt Vermeulen opnieuw van de baan in de Kurzanbindung. Preining zet Thiim rondenlang zwaar onder druk in de strijd om de zevende plaats. Thiim verdedigt voor wat hij waard is. In de 35e ronde is Preining eindelijk succesvol en pakt de zevende plek. Uiteindelijk komt Kelvin van der Linde voor de tweede keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep, voor Bortolotti, Engel, Auer, Aitken, Wittmann, Preining, Thiim, Feller en Maini. Daarmee neemt Van der Linde de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, met één punt voorsprong op Bortolotti. Vermeulen wordt als 16e geklasseerd.
Champagne op het podium voor Kelvin van der Linde (l.) en Maro Engel