Retro: CanAm Shadows blazen AVD Oldtimer Grand Prix nieuw leven in
Een publiekstrekker van jewelste tijdens de 51e AVD Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring afgelopen weekend. Na het verlies van de Masters F1 Legends in 2023 moesten de organisatoren wat nieuws bedenken om het evenement wat nieuw leven in te blazen. Tijdens de Goodwood Members meeting kreeg men het op een presenteerblaadje bij het aanschouwen van een Shadow demonstratie.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Amerikaanse PK-ridders in de Eifel. Wat een schitterend gezicht en wat een geluid!
CanAm Shadows blazen AVD Oldtimer Grand Prix nieuw leven in
Tijdens de Goodyear Members Meeting eerder dit jaar waren er twee 15 minuten demosessies voor de CanAm auto’s uit eind zestiger en begin zeventiger jaren. Daar kwamen de unieke CanAm Shadows in actie. De auto’s zijn eigendom van Jim Bartell maar worden door het team van ERA Motorsport van de Britse Amerikaan Kyle Tilley onderhouden. Voor de sportscarfans is Tilley geen onbekende want hij is al jaren in de IMSA- en zelfs de NASCAR scene actief. Het team kwam met maar liefst drie verschillende CanAm Shadows naar de Nürburgring. Een Shadow MK3, een Shadow DN2 en de Shadow DN4 die in 1974 als laatste het eerste originele kampioenschap won. Deze auto was voor team eigenaar Kyle Tilley ingeschreven, terwijl de MK3 en DN2 door de Amerikanen Kurt Bennett en Jason Miller bemand werden.
Kyle Tilley van Era Motorsport racet niet alleen historisch maar ook in de moderne sportscar categorieën. Ook zijn helm maakt het duidelijk.
Een stukje geschiedenis
De Shadow Mk111 werd in 1972 door Peter Bryant ontworpen. Verder was de auto voorzien van grote Chevrolet stock block motor. Jackie Oliver slaagde er niet in om tegen de oppermachtige Penske Porsche 917/10 Turbo van George Follmer echt een vuist te maken. Op Mid Ohio eindigde Oliver als tweede achter George Follmer en sloot het kampioenschap als achtste af. Het was in die tijd niet ongewoon dat F1 rijders een uitstapje naar de CanAm-series maakten. Grote namen zoals Jackie Stewart, François Cevert, Chris Amon en Jody Scheckter waren met regelmaat in de serie actief. Maar ook de Braziliaan Carlos Pace kwam zelfs voor het team van Don Nichols uit en behaalde met de MKIII versie op Edmonton zelfs een vijfde plek.
Van zo'n machtig Chevrolet blok daar worden we nu helemaal warm van en nog meer van het geluid toch?
In het daaropvolgende jaar was men bij Shadow absoluut niet tegen het Team Penske “Porsche 917-30 pantservoertuig” opgewassen. Een nogal bespottende benaming van de concurrentie. De legendarische Mark Donohue was met de 917-30 gewoon onverslaanbaar Jackie Oliver behaalde met de DN2 een derde plek op Edmonton en een tweede op Laguna Seca maar sloot het kampioenschap slechts als negende af.
1974 Het jaar van de Shadows
Zelfs James Hunt zat ooit in de cockpit van een CanAm Shadow. Omdat de Shadow tegen de Porsches gewoon pk's te kort kwam vond de Brit het totaal niks....
Vanwege het dominerende karakter van de 917/10 Turbo besloot de overkoepelende SCCA-organisatie voor 1974 het merk en team Penske wat restricties op te leggen. Het betekende dat Team Penske met Brian Redman dat seizoen nog slechts eenmaal aan de start verscheen. Redman eindigde in zijn enige deelname voor het team als tweede op Mid Ohio. Voor het seizoen 1974 ontwierp Tony Southgate de fantastische DN4 zoals we die op de Nürburgring in handen van Kyle Tilley afgelopen weekend aan het werk zagen. Oorspronkelijk zou het team van Don Nichols voor de CanAm-series over de diensten van Peter Revson beschikken maar die kwam in maart van dat jaar tijdens een F1 testdag in Zuid Afrika om het leven. Als plaatsvervanger wees teameigenaar Don Nichols George Follmer aan. Tien dagen voor de wedstrijd op Mosport crashte Follmer zwaar en brak daarbij enkele ribben. Toch verscheen Follmer in de daaropvolgende week gewoon aan de start en ook toen bestonden er “dubieuze stalorders”
Jason Miller in de Shadow MK111 maar eigenlijk is het weer een Shadow DN2
Teambaas Don Nichols kwam kort voor de start naar Follmer toe en verklaarde dat Oliver moest winnen. Eind zestiger jaren genoten de fans in de flower power periode van de overbekende Bruce(McLaren) en Denny(Hulme) show in de CanAm-series. In 1974 werden de fans op de “Georg en Ollie Show” getrakteerd. En die was bepaald minder vriendschappelijk want evenals in NASCAR nu, gingen beiden regelmatig met elkaar op de vuist. George Follmer: “Jackie Oliver was zeker een goede coureur maar beschikte over een nogal “s..tty attitude.”
Een blik in de cockpit van de MK 111. George Follmer crashte ooit eens met een CanAm Shadow in Mosport en liep daarbij wat gebroken ribben op. Tien dagen later stond George gewoon in Mosport aan de start,
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Amerikaanse PK-ridders in de Eifel. Wat een schitterend gezicht en wat een geluid!
CanAm Shadows blazen AVD Oldtimer Grand Prix nieuw leven in
Tijdens de Goodyear Members Meeting eerder dit jaar waren er twee 15 minuten demosessies voor de CanAm auto’s uit eind zestiger en begin zeventiger jaren. Daar kwamen de unieke CanAm Shadows in actie. De auto’s zijn eigendom van Jim Bartell maar worden door het team van ERA Motorsport van de Britse Amerikaan Kyle Tilley onderhouden. Voor de sportscarfans is Tilley geen onbekende want hij is al jaren in de IMSA- en zelfs de NASCAR scene actief. Het team kwam met maar liefst drie verschillende CanAm Shadows naar de Nürburgring. Een Shadow MK3, een Shadow DN2 en de Shadow DN4 die in 1974 als laatste het eerste originele kampioenschap won. Deze auto was voor team eigenaar Kyle Tilley ingeschreven, terwijl de MK3 en DN2 door de Amerikanen Kurt Bennett en Jason Miller bemand werden.
Kyle Tilley van Era Motorsport racet niet alleen historisch maar ook in de moderne sportscar categorieën. Ook zijn helm maakt het duidelijk.
Een stukje geschiedenis
De Shadow Mk111 werd in 1972 door Peter Bryant ontworpen. Verder was de auto voorzien van grote Chevrolet stock block motor. Jackie Oliver slaagde er niet in om tegen de oppermachtige Penske Porsche 917/10 Turbo van George Follmer echt een vuist te maken. Op Mid Ohio eindigde Oliver als tweede achter George Follmer en sloot het kampioenschap als achtste af. Het was in die tijd niet ongewoon dat F1 rijders een uitstapje naar de CanAm-series maakten. Grote namen zoals Jackie Stewart, François Cevert, Chris Amon en Jody Scheckter waren met regelmaat in de serie actief. Maar ook de Braziliaan Carlos Pace kwam zelfs voor het team van Don Nichols uit en behaalde met de MKIII versie op Edmonton zelfs een vijfde plek.
Van zo'n machtig Chevrolet blok daar worden we nu helemaal warm van en nog meer van het geluid toch?
In het daaropvolgende jaar was men bij Shadow absoluut niet tegen het Team Penske “Porsche 917-30 pantservoertuig” opgewassen. Een nogal bespottende benaming van de concurrentie. De legendarische Mark Donohue was met de 917-30 gewoon onverslaanbaar Jackie Oliver behaalde met de DN2 een derde plek op Edmonton en een tweede op Laguna Seca maar sloot het kampioenschap slechts als negende af.
1974 Het jaar van de Shadows
Zelfs James Hunt zat ooit in de cockpit van een CanAm Shadow. Omdat de Shadow tegen de Porsches gewoon pk's te kort kwam vond de Brit het totaal niks....
Vanwege het dominerende karakter van de 917/10 Turbo besloot de overkoepelende SCCA-organisatie voor 1974 het merk en team Penske wat restricties op te leggen. Het betekende dat Team Penske met Brian Redman dat seizoen nog slechts eenmaal aan de start verscheen. Redman eindigde in zijn enige deelname voor het team als tweede op Mid Ohio. Voor het seizoen 1974 ontwierp Tony Southgate de fantastische DN4 zoals we die op de Nürburgring in handen van Kyle Tilley afgelopen weekend aan het werk zagen. Oorspronkelijk zou het team van Don Nichols voor de CanAm-series over de diensten van Peter Revson beschikken maar die kwam in maart van dat jaar tijdens een F1 testdag in Zuid Afrika om het leven. Als plaatsvervanger wees teameigenaar Don Nichols George Follmer aan. Tien dagen voor de wedstrijd op Mosport crashte Follmer zwaar en brak daarbij enkele ribben. Toch verscheen Follmer in de daaropvolgende week gewoon aan de start en ook toen bestonden er “dubieuze stalorders”
Jason Miller in de Shadow MK111 maar eigenlijk is het weer een Shadow DN2
Teambaas Don Nichols kwam kort voor de start naar Follmer toe en verklaarde dat Oliver moest winnen. Eind zestiger jaren genoten de fans in de flower power periode van de overbekende Bruce(McLaren) en Denny(Hulme) show in de CanAm-series. In 1974 werden de fans op de “Georg en Ollie Show” getrakteerd. En die was bepaald minder vriendschappelijk want evenals in NASCAR nu, gingen beiden regelmatig met elkaar op de vuist. George Follmer: “Jackie Oliver was zeker een goede coureur maar beschikte over een nogal “s..tty attitude.”
Een blik in de cockpit van de MK 111. George Follmer crashte ooit eens met een CanAm Shadow in Mosport en liep daarbij wat gebroken ribben op. Tien dagen later stond George gewoon in Mosport aan de start,