Retro: AVD Oldtimer Grand Prix succesvol historisch Festival op de Nürburgring
Afgelopen weekend vond op de Nürburgring voor de 51e maal de AVD Oldtimer Grand Prix plaats. Ruim 42.000 toeschouwers waren getuige van een allround succesvolle mix. Veel merkenclubs waren aanwezig en alleen in de paddock werden al meer dan 600 historische voertuigen geëxposeerd. En ook eregast Arturo Merzario was uiteraard van de partij. Ditmaal kwam de immens populaire Italiaan, die ooit Niki Lauda het leven redde, zelfs met een moderne Ferrari 458 GT2 in de wedstrijden voor de Ferrari Club Deutschland uit.
De AVD Oldtimer Grand Prix lijkt na een behoorlijke dip weer uit het dal te klimmen. Formuleklasses zijn relatief schaars maar Sportscars, DTM, GT's en Toerwagens hebben de overhand. Voor het Schumacher tijdperk was de interesse in de Formuleklasses in Duitsland eigenlijk slechts beperkt. Het reflecteert zich nu eigenlijk wel een klein beetje in de Historische evenementen.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
AVD Oldtimer Grand Prix succesvol historisch Festival
Het was duidelijk waarneembaar dat met de komst van verzekeringsmaatschappij BELMOT de AVD Oldtimer Grand Prix uit het dal lijkt te klimmen en op weg is naar een succesvolle doorstart. De komst van drie unieke CanAm bolides was voor het grote publiek alvast een begin. Maar ook de DRM Revival en Touring Car Golden Era beleefden een opmerkelijke klassereünie van veel voormalige toprijders. Vele ex-DTM coureurs zoals Harald Grohs, Poldi von Bayern, Olaf Manthey, Kris Nissen, Peter Oberndorfer en Kurt Thiim waren bij dit jaarlijkse “familietreffen’’ op de Nürburgring uiteraard van de partij. Ford fabrieks-coureur Christopher Mies kon het niet laten om achter het stuur van de befaamde Sachs Zakspeed Turbo Capri te kruipen. Daarnaast was ook de Britse HGPCA series met twee klasses met motor voor-en achterin te gast.
De paddock puilde werkelijk uit. Meer mensen met diverse clubs in de paddock dan op de tribunes.
Daarnaast vormt de HRA-formulewagen serie van Marcel Biehl met hoofdzakelijk F3’s eveneens al jarenlang een vast bestanddeel van het evenement. In de toerwagen/GT wedstrijden kwamen enkele bijzondere auto’s zoals de Bizzarini 5300 GT, Ferrari 246 SP, OSCA 37 en Mercedes Benz 300 SL aan de start. En ook de jaarlijkse Le Mans Start waarbij de deelnemers als demo te voet naar hun auto’s sprinten mocht uiteraard niet ontbreken. Maar voor velen was brandstofspecialist Aspen misschien nog belangrijker. Deze firma ontwikkelt momenteel aan een duurzaamheidsproject voor de racerij dat tot CO2 neutrale autosport moet leiden. Positieve ontwikkelingen voor de historische autosport dus.
Het DRM geweld daar komt het grote publiek voor. Lang geleden maar de DRM blijft met de imposante Capri's, BMW's en Porsches onsterfelijk. Zelfs bij de jeugdige generaties.
Voor velen is de DRM Revival met de fantastische DRM Groep 4 en Groep 5 wagens het absolute hoogtepunt van de AVD Oldtimer Grand Prix en dit was in 2024 geen uitzondering. In beide wedstrijden waren de Mücke Motorsport Ford Capri’s succesvol. In de eerste wedstrijd zegevierde Stefan Mücke terwijl vader Mücke in de tweede race als derde over de finish kwam.
Ook in de historische autosport zet het team van Peter Mücke de toon.
De tweede wedstrijd kwam op naam te staan van Ronny Scheer die voor het team van Mücke Motorsport met befaamde D&W Capri de overwinning wist te behalen. Vooral de Groep 4 BMW’s en Groep 4 Porsches waren in beide wedstrijden erg sterk. De Zwitser Michael Kammermann eindigde met zijn Procar BMW M1 tussen het Capri-geweld in de tweede wedstrijd als tweede. In de eerste wedstrijd eindigde de Twin Busch Porsche 934/5 van Marc en Dennis Busch als tweede. Beiden waren in het verleden in de ADAC GT Masters met een Audi R8 LMS actief.
Valerio Leone verving zijn zoon en zorgde ervoor dat de concurrentie in de tussenstand van het HRA kampioenschap niet al teveel punten af kon knabbelen.
De HRA heeft altijd prachtige historische startvelden waarin om de Wolfgang Graf Berghe von Trips Pokal wordt gestreden. Het merendeel van het startveld bestaat uit F3’s die ook weer in twee klasses zijn onderverdeeld. Tegenwoordig omvat het startveld ook enkele Formule 2 bolides terwijl ook FF2000 en Sports 2000’s zijn toegelaten. Een hele mooie klasse die door Marcel Biehl gerund wordt. In de eerste wedstrijd zegevierde Valerio Leone met een Dallara F390 met traditionele Jägermeister decoratie. Leone verving zijn zoon Davide die op vakantie was en slaagde er op deze wijze in om toch mooi wat puntjes bij de concurrentie weg te sprokkelen. Alexander Weiss, die met een Reynard 873 Alfa Novamotor lange tijd aan de leiding had gelegen, wist met een tweede plek ondanks een tijdstraf de schade nog enigszins beperkt te houden.
Een gouden weekend voor Patrick Andriessen op de Nürburgring.
Voor Weiss verliep de tweede wedstrijd vlekkeloos en behaalde na meerdere fraaie gevechten met Leone en Daniel Hornung(Ralt RT3/85 Toyota) ditmaal een vlekkeloze overwinning. Polesitter Leone eindigde met een beschadigde voorvleugel nipt als derde.
Zware weekend voor Bert Du Toy van Hees. Bert eindigde wel tweemaal in de Top 10.
Bert du Toy van Hees eindigde met zijn Ralt RT30/86 Brabham Judd tweemaal in de Top 10. Voor Patrick Andriessen werd het op de Nürburgring een mooi weekend. De Nederlander pakte in Class 2 met zijn Ralt RT3/83 Novamotor tweemaal de overwinning op de Nürburgring.