BetCity Mazda MX-5 Cup: Broederstrijd
Bij de raceklassen van V-Max Racing is een tendens te bespeuren. Jonge rijders die in de voetsporen treden van hun ouders en gaan racen. Daan en Timo de Graaff, de zonen van meervoudig kampioen Robert de Graaff, racen elk in een eigen Mazda MX-5. Na de wedstrijden op TT Circuit Assen blijft Timo koploper in de strijd om de titel, maar ook Daan heeft de stijgende lijn te pakken met zijn eerste overwinning op zaterdag. Tijd om even kennis te maken met deze enthousiaste familie.
Tekst: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse
Foto’s: PR en Gerrie Hoekstra
Van jongs af aan zijn de verschillende circuits voor Daan (24) en Timo (20) de Graaff bekend terrein. Het is de plek waar zij als kind speelden en leverde hen dierbare herinneringen op. “Met onze vader mee tijdens de raceweekenden was altijd een feest”, vertelt Daan. “Het was spannend omdat hij altijd erg competitief was in de races, maar voor ons was het toch vooral leuk om onze eigen gang te kunnen gaan. Overal rondkijken, het was voor ons één grote speeltuin. Toen we wat ouder werden konden we met een brommertje experimenteren en dat was helemaal spannend.”
Vader Robert: “Ik heb ze nooit gepusht. Op een gegeven moment kwamen ze zelf met het idee om buiten te gaan karten, maar ze hebben nooit aan kampioenschappen meegedaan. Alles ging puur om het plezier en het was ook nooit de bedoeling dat zij naar de autosport zouden overstappen. Uitgerekend mijn vrouw kwam met het idee dat ze een racelicentie moesten gaan halen. Timo ging als verjaardagscadeau voor zijn racelicentie en ook Daan volgde de cursus met succes. Dat was niet met de intentie om te gaan racen, maar meer als onderdeel van hun opvoeding, zeker in ons gezin, want we hebben veel met racen te maken gehad en het is ook goed voor je wagenbeheersing, en het is leuk, dus hebben we het gedaan”, legt Robert uit.
Robert
Zelf nam Robert de Graaff eind 2014 afscheid van de autosport, na een zeer succesvolle racecarrière die hij begon in 1996. Hij werd in die periode zes maal kampioen in zijn klasse in de Supercar Challenge en vijf maal tweede. “Mijn mooiste herinneringen heb ik aan de karttijd en de tijd met de ETEC-Viper. In die jaren reed ik samen met Philippe Ribbens. Dat was een fantastische tijd met mooie gevechten op de baan tegen Cor Euser, Martin Short, Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek.”
Eerste jaar
Daan en Timo hadden echter de smaak zozeer te pakken, dat zij hun vader zover kregen om op zoek te gaan naar een laagdrempelige raceklasse, om zo toch aan de autosport te kunnen proeven. Dat werd de DNRT Peugeot 206 GTI Cup, waar ze onder begeleiding van Arjen Heeck en René Cardol in 2022 twee auto’s inzetten. Het ging na een voorzichtige start steeds beter. Zelfs zodanig goed dat Timo overall én rookie kampioen werd en Daan derde overall en tweede bij de rookies.
Volgende stap
Tijd dus voor een volgende stap voor de jonge broers. Al snel, met advies van hun sponsors, viel hun oog op, uiteraard, een V-Max raceklasse, de Mazda MX-5 Cup. “We zagen dat het elke race ontzettend spannend was met vrijwel elke ronde een nieuwe koploper. Dat is natuurlijk hoe je wil racen en daar wilden we graag aan meedoen”, is Daan enthousiast.
Honderd bedrijven
Om te kunnen racen is natuurlijk een behoorlijk budget nodig. “Ik wil mijn kinderen zo goed mogelijk opvoeden en daar hoort ook bij dat ze goed met geld om kunnen gaan”, zegt Robert met een glimlach. “Ik heb hen uitgelegd hoe zij sponsors zouden kunnen vinden en die taak hebben ze serieus op zich genomen.” Uiteindelijk kwamen de gesprekken opgang met BetCity. Zij zagen wel mogelijkheden en kansen in de ambitieuze broers. BetCity wilde zelfs hoofdsponsor worden, wat resulteerde in twee mooie blauwe BetCity Mazda’s waarmee Daan en Timo hun droom werkelijkheid zagen worden. Robert vult aan: “Timo heeft vorig seizoen eigenlijk altijd één, twee of drie gereden. Maar ook hebben we één keer een kapotte motor gehad. Toen hebben we een race niet kunnen rijden omdat we geen auto hadden en we zijn uitgevallen met een versnellingsbakprobleem, anders had hij gewoon vol meegedaan in zijn eerste seizoen. Dat is eigenlijk nog nooit vertoond.”
Tachyon
“We hebben gekozen voor Tachyon omdat zij een goede reputatie hebben en ook veel ervaring met de Mazda MX-5”, legt Robert uit. Tachyon-teammanager Arjen Heeck is al sinds de opstart van de cup in 2019 bij de klasse betrokken en is de vaste begeleider van Daan en Timo.
Dit seizoen
“Maar nu het tweede jaar, dat gaat een stuk beter. Timo heeft dit jaar volgens mij al vijf of zes wedstrijden gewonnen. Soms zit Marcel Dekker erbij, Wouter Janssen maar nu ook Daan. Het was super dat hij op Assen naar zijn eerste overwinning reed. Dat zat er al een tijdje aan te komen, hij heeft dit jaar al zulke grote stappen gemaakt.
Daan de Graaff is blij met zijn eerste overwinning in Assen.
Onze toekomstplannen zijn nog niet duidelijk. Ik hoef niet uit te leggen dat het moeilijk is om in de autosport verder te komen. Je moet echt geluk hebben om van de autosport je professie te kunnen maken. Timo wil dat heel graag, die is daar echt mee bezig. Voor Daan is het gevoel wat minder en hij heeft wel de blik vooruit maar het is niet direct zijn doel om er zijn professie van te maken. Maar zowel Daan als Timo realiseren zich ook heel goed dat het al bijzonder is waar ze nu rijden en vergeten vooral ook niet te genieten van het moment”, aldus vader Robert.
“Nou ja, kijk, als zij natuurlijk bijvoorbeeld in de Le Mans Series met z'n tweeën in een LMP3 auto kunnen racen, lijkt mij dat prima, dan gaan we die kant op. Het overgrote deel van de jonge rijders kiest de richting van de Porsches, maar ik twijfel nog of dat de juiste keuze is in deze huidige tijd. Maar begrijp me niet verkeerd als de kans zich voordoet laten we hem ook niet zomaar schieten. Maar als ik twee Porsches neer moet zetten, dan heb je zes ton nodig. Wij zullen dus eerder kiezen voor één auto waar ze met z’n tweeën in kunnen rijden, maar de keuze blijft moeilijk. Misschien dat ik ooit voor de lol een endurance wedstrijd met z’n drieën wil rijden, maar ik weet nog niet of ik daar de “drive” of de drang voor kan vinden. Ik vind het nog zo leuk om de jongens nu zo bezig te zien.”