Column: Veiligheid in autosport schiet nog steeds te kort
In principe had uw redacteur afgelopen vrijdag op de Nürburgring aanwezig moeten zijn. Voor een lang weekend op de Ring gingen helaas logistiek een aantal dingen mis. Hoewel ik er vrijdagavond nog steeds van droomde om richting Nürburgring te vertrekken kwam er even na 18.00u een onheilspellende pushmelding in mijn telefoon. Langzaam druppelde de gruwelijke waarheid binnen. Bij een explosie in zowel pit als paddock zouden meerdere mensen verwondingen opgelopen hebben. Daarna had ik weinig behoefte meer om nog richting Ring te gaan. Uiteindelijk bleken 22 mensen verwondingen opgelopen te hebben, waarvan drie aanvankelijk levensbedreigend.
Persluchtstarters zoals ze sinds eind tachtiger begin negentiger jaren in de racerij gebruikt worden.
Alhoewel dit gevaar zaterdagmorgen bij 21 slachtoffers bleek te zijn geweken. Slechts één persoon verkeerde zaterdagochtend nog in levensgevaar. Een aantal mensen liep een knaltrauma op, maar ook enkelen verloren ledematen. De meeste slachtoffers bevonden zich overigens achter de pits in de paddock. Gruwelijke taferelen speelden zich op een mooie zomerse vrijdagavond af. Even werd er zelfs aan een aanslag gedacht. Medische hulp was direct ter plaatse omdat het medisch centrum slechts enkele tientallen meters van het pitgebouw verwijderd ligt. Misschien een geluk bij een ongeluk waardoor levens gered konden worden.
Een F3000 archiefopname uit 1996. Eveneens toevallig op de Nürburgring.
Opmerkingen in de social media dat het een amateurteam betrof gaan helaas mank want dit tragische ongeval had zelfs ook in de Formule 1 kunnen gebeuren. Afgelopen weekend uitgebreid research gedaan en verschillende mensen gebeld, gesproken en gemaild. Persluchtflessen worden in de autosport al jaren standaard gebruikt. Vooral in professionele raceklasses zoals de Formule 1, maar ook in de vele GT3 series. Nu is in de autosport bijna alles streng gereguleerd, gecontroleerd en geregeld. Volgens een goed ingevoerde anonieme bron is hier vanuit kostenoverwegingen nauwelijks of geen controle op. Globaal zouden teams gewoon afgekeurde gas- en zuurstofflessen vaak voor weinig op de kop tikken. Want er is simpel gezegd geen controle op. Wel bevatten deze flessen een stempel waarna ze na een bepaalde datum niet meer gebruikt mogen worden.
In de GT3's zijn persluchtstarters een noodzakelijk kwaad geworden.
Perslucht is in de GT-sport en diverse andere categorieën een noodzakelijk kwaad. Omdat deze auto’s over centraale wielmoeren beschikken moet je wel van perslucht gebruik maken om ze met pneumatische wielsleutels los en vast te zetten. Voor het gebruik van airjacks zou men in de toekomst elektrisch moeten gaan, maar dit vereist voor alle teams enorme investeringen. De Duitse justitie beschreef het voorval direct als een bedrijfsongeval, wat voor alle betrokken partijen in ieder geval duidelijkheid verschaft.
Het team van Smyrlis Racing werd zwaar getroffen. De teameigenaar en enkele medewerkers belandden zwaar gewond in het ziekenhuis. Dit team trof zelf geen enkele blaam voor het incident.
Minder duidelijk is hoe de verzekeringen hierop zullen gaan reageren. Een menselijke fout, een technische fout, fabricagefout etc? Daar kunnen wij op dit moment geen antwoord op geven. Met een dergelijke schade zullen er mogelijk miljoenen aan schadeclaims uitgekeerd moeten worden. Het enige dat duidelijk is, is dat ook de veiligheidsnormen in zowel pits als paddock mogelijk aangescherpt gaan worden. Of de fan beleving in de toekomst hetzelfde blijft? Dit zal afhangen van de rapporten die de FIA van de DMSB hierover ontvangt en wat de beslissingen zijn. In de diverse NASCAR-series worden bouten, moeren en kruissleutels gebruikt. Voor de veiligheid van deze sport en haar miljoenen fans dan toch maar back to the roots? De sport is er niet minder om. Safety first toch?
Vanwege justitieel onderzoek in de aangrenzende pitbox kon het team van Manthey afgelopen zaterdag niet deelnemen. Voor de goede orde.Het team van Manthey Racing was niet bij het incident betrokken en hun medewerkers liepen geen verwondingen op.
De VLN/NLS- organisatie heeft sinds op maandagochtend een rekening geopend waarop financiële bijdrages voor de slachtoffers gestort kunnen. Want zij zullen de komende periode de nodige financiële offers moeten brengen. Gisteravond kwam er nog een update dat er in totaal 29 mensen verwondingen hadden opgelopen maar gelukkig verkeert niemand meer in levensgevaar.
Spendenkonto für den Unfall am 02.08.24
VLN VV GmbH & Co. KG
Bank: Kreissparkasse Ahrweiler
IBAN: DE61 5775 1310 0000 3001 37
BIC: MALADE51AHR
Willem J. Staat
Persluchtstarters zoals ze sinds eind tachtiger begin negentiger jaren in de racerij gebruikt worden.
Alhoewel dit gevaar zaterdagmorgen bij 21 slachtoffers bleek te zijn geweken. Slechts één persoon verkeerde zaterdagochtend nog in levensgevaar. Een aantal mensen liep een knaltrauma op, maar ook enkelen verloren ledematen. De meeste slachtoffers bevonden zich overigens achter de pits in de paddock. Gruwelijke taferelen speelden zich op een mooie zomerse vrijdagavond af. Even werd er zelfs aan een aanslag gedacht. Medische hulp was direct ter plaatse omdat het medisch centrum slechts enkele tientallen meters van het pitgebouw verwijderd ligt. Misschien een geluk bij een ongeluk waardoor levens gered konden worden.
Een F3000 archiefopname uit 1996. Eveneens toevallig op de Nürburgring.
Opmerkingen in de social media dat het een amateurteam betrof gaan helaas mank want dit tragische ongeval had zelfs ook in de Formule 1 kunnen gebeuren. Afgelopen weekend uitgebreid research gedaan en verschillende mensen gebeld, gesproken en gemaild. Persluchtflessen worden in de autosport al jaren standaard gebruikt. Vooral in professionele raceklasses zoals de Formule 1, maar ook in de vele GT3 series. Nu is in de autosport bijna alles streng gereguleerd, gecontroleerd en geregeld. Volgens een goed ingevoerde anonieme bron is hier vanuit kostenoverwegingen nauwelijks of geen controle op. Globaal zouden teams gewoon afgekeurde gas- en zuurstofflessen vaak voor weinig op de kop tikken. Want er is simpel gezegd geen controle op. Wel bevatten deze flessen een stempel waarna ze na een bepaalde datum niet meer gebruikt mogen worden.
In de GT3's zijn persluchtstarters een noodzakelijk kwaad geworden.
Perslucht is in de GT-sport en diverse andere categorieën een noodzakelijk kwaad. Omdat deze auto’s over centraale wielmoeren beschikken moet je wel van perslucht gebruik maken om ze met pneumatische wielsleutels los en vast te zetten. Voor het gebruik van airjacks zou men in de toekomst elektrisch moeten gaan, maar dit vereist voor alle teams enorme investeringen. De Duitse justitie beschreef het voorval direct als een bedrijfsongeval, wat voor alle betrokken partijen in ieder geval duidelijkheid verschaft.
Het team van Smyrlis Racing werd zwaar getroffen. De teameigenaar en enkele medewerkers belandden zwaar gewond in het ziekenhuis. Dit team trof zelf geen enkele blaam voor het incident.
Minder duidelijk is hoe de verzekeringen hierop zullen gaan reageren. Een menselijke fout, een technische fout, fabricagefout etc? Daar kunnen wij op dit moment geen antwoord op geven. Met een dergelijke schade zullen er mogelijk miljoenen aan schadeclaims uitgekeerd moeten worden. Het enige dat duidelijk is, is dat ook de veiligheidsnormen in zowel pits als paddock mogelijk aangescherpt gaan worden. Of de fan beleving in de toekomst hetzelfde blijft? Dit zal afhangen van de rapporten die de FIA van de DMSB hierover ontvangt en wat de beslissingen zijn. In de diverse NASCAR-series worden bouten, moeren en kruissleutels gebruikt. Voor de veiligheid van deze sport en haar miljoenen fans dan toch maar back to the roots? De sport is er niet minder om. Safety first toch?
Vanwege justitieel onderzoek in de aangrenzende pitbox kon het team van Manthey afgelopen zaterdag niet deelnemen. Voor de goede orde.Het team van Manthey Racing was niet bij het incident betrokken en hun medewerkers liepen geen verwondingen op.
De VLN/NLS- organisatie heeft sinds op maandagochtend een rekening geopend waarop financiële bijdrages voor de slachtoffers gestort kunnen. Want zij zullen de komende periode de nodige financiële offers moeten brengen. Gisteravond kwam er nog een update dat er in totaal 29 mensen verwondingen hadden opgelopen maar gelukkig verkeert niemand meer in levensgevaar.
Spendenkonto für den Unfall am 02.08.24
VLN VV GmbH & Co. KG
Bank: Kreissparkasse Ahrweiler
IBAN: DE61 5775 1310 0000 3001 37
BIC: MALADE51AHR
Willem J. Staat