GT: Audi-dubbelzege op spectaculair Queensland, Matsushita en Nojiri bezorgen nieuwe Civic eerste Super GT-overwinning
De GT World Challenge Australia wordt elke wedstrijd weer competitiever met meer en meer Pro-Am deelnemers
Voormalig FIA Formule 3-coureur Alex Peroni mag zich een Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS-winnaar noemen in zijn eerste raceseizoen ooit in zijn thuisland. Samen met Mark Rosser zegevierde hij in Race 1 op Queensland Raceway achter het stuur van de Team BRM-Audi na een allesbepalende herstart. Will Brown en Brad Schumacher (Shaw & Partners / Kelso Electrical) maakten een uitvalbeurt goed door Race 2 op hun naam te schrijven. Ondertussen werd in Japan de Fuji GT 350km Race verreden. Het nieuwe Civic Type R-GT-model domineerde dankzij ARTA-duo Nobuharu Matsushita en Tomoki Nojiri.
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Daniel Kalisz) en GT Association
GT World Challenge Australia
Schumacher mocht de zaterdagavondrace op het circuit in Ipswich vanaf de pole position aanvangen, maar hij verloor direct de leiding aan Paul Stokell (OnlyFans). Achterin het veld viel Marc Cini (Hallmarc) uit na een crash met Theo Koundouris (Supabarn). Rond het begin van de zogeheten pit window kwam de oude V12-Aston Martin van Darren Currie (KMB Motorsport) in de grindbak terecht en dat zorgde voor een ongelukkig getimede safety car-periode. De auto's uit de Am-klasse kregen een ronde eerder de kans om de rijderswissel te doen dan de auto's uit de Pro-Am-klasse en kwamen dus vooraan het veld terecht voor de herstart. Renee Gracie nam de OnlyFans-Audi over van Paul Stokell, maar werd natuurlijk door de gentlemen drivers opgehouden richting de eerste bocht. Brendon Leitch (Dayle ITM) en Peroni doken aan de binnenkant de dame en Declan Fraser (Triple Eight Race Engineering) probeerde mee te gaan, maar spinde Gracie in de rondte. Ze werd vervolgens hard geraakt door Brenton Grove (Grove Racing) en Brown.
Peroni en Rosser waren de grote verrassingen op de zaterdagavond
Leitch kwam samen met Tim Miles als eerste aan de finish, maar werd als derde geklasseerd na twee tijdstraffen van ieder 5 seconden, één voor een unsafe release en één voor een overtreding bij een van de herstarts. Peroni en Rosser kregen de overwinning in de schoot geworpen voor de Tigani Motorsport gerunde Realta-Mercedes-AMG van Paul Lucchitti en Jayden Ojeda. De Arise Racing GT-Ferrari's hadden de snelheid niet. Jaxon Evans en Elliott Schutte werden vierde, terwijl Chaz Mostert en Liam Talbot waren teruggevallen naar P10 algemeen na een trip door de grindbak om Gracie, Grove en Brown te ontwijken. Ben Schoots en Shane Woodman (Black Wolf Motorsport) pakten een verrassende zege in de Am-klasse voor James en Theo Koundouris, ondanks de schade van de startcrash, en Mike Sheargold en Garth Walden (RAM Motorsport). De 997-generatie Porsche van Paul Morris en Scott Taylor (Scott Taylor Motorsport) was automatisch de winnaar in de Trophy-klasse voor oude GT3-auto's na de uitvalbeurt van Currie.
Sheargold en Walden zijn de kampioenschapsleiders in de Am-klasse op de helft van het seizoen
UITSLAG RACE 1
Brown en Schumacher domineerden de zondagmiddagrace en werden de eerste meervoudig winnaars van het Australisch GT-seizoen. Leitch en Miles maakten er een één-twee van voor de Melbourne Performance Centre gerunde Audi R8 LMS Evo II. Fraser en Peter Hackett completeerden het podium voor Mostert en Talbot, die opnieuw geen trofee wisten binnen te slepen. Lucchitti en Ojeda hielden Evans en Schutte achter zich voor de laatste positie in de top vijf. Sheargold en Walden zegevierden in de Am-klasse en breidden hun kampioenschapsleiding uit. De gebroeders Koundouris moesten genoegen nemen met de derde stek achter solorijder Ash Samadi (Team MPC). Valentino Astuti en Currie zagen als eerste het zwart-witgeblokt in de Trophy-klasse.
Brown en Schumacher hebben het gat naar Mostert en Talbot gedicht tot 1 puntje en ze liggen 2 punten voor op Leitch en Miles
UITSLAG RACE 2
Later deze maand komt de Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS weer in actie op het GT Festival op Phillip Island Circuit op 24 en 25 augustus.
Super GT
Matsushita en Nojiri waren het snelst in de kwalificatie op Fuji Speedway. Ze verreden de Fuji GT 350km Race, de vierde ronde van het Japanse GT-kampioenschap, in precies twee uur tijd. De coureurs van ARTA kwamen als eerste aan de finish, maar het werd hen niet makkelijk gemaakt. Het was de eerste overwinning voor de nieuwe Honda Civic Type R-GT en Tadasuke Makino en Naoki Yamamoto maakte er meteen en één-twee van voor Honda. De coureurs van Stanley Team Kunimitsu hijgden de gehele wedstrijd in de nek van Matsushita en Nojiri. Hiroaki Ishiura en Toshiki Oyu (TGR Team KeePer Cerumo) versloegen Takuya Izawa en Riki Okusa (Modulo Nakajima Racing) voor het laatste plekje op het GT500-podium. De laatstgenoemden zouden nog verder teruggevallen achter Nirei Fukuzumi en Kazuya Oshima (TGR Team Eneos Rookie) en de beste Nissan in het veld, Bertrand Baguette en Kazuki Hiramine (Team Impul). Kampioenschapsleiders Sho Tsuboi en Kenta Yamashita (TGR Team au TOM'S) kwamen niet verder dan P7.
Alle drie verschillende merken hebben nu tenminste één GT500-overwinning op zak in Super GT
UITSLAG GT500
Naoya Gamou en Takuro Shinohara (Leon Pyramid) domineerden de GT300-klasse in hun Mercedes-AMG. Ze zijn nu opgeschoven naar de tweede stek in de puntenstand. Goodsmile Racing with Team UKYO behaalde haar eerste podium in twee jaar tijd dankzij Tatsuya Kataoka en Nobuteru Taniguchi. Ze versloegen de Nissan van João Paulo de Oliveira en Daiki Sasaki (Kondo Racing), die als zesde was gestart, in een prachtig gevecht om de tweede positie. Charlie Fagg en Tomonobu Fujii (D'station Racing) en Takashi Kogure en Yuya Motojima (JLOC) houden hun titelkansen in leven met P4 en P5, respectievelijk, terwijl kampioenschapsleiders Hibiki Taira en Yuui Tsutsumi (muta INGING) als achtste aan de finish kwamen na tien posities goed te hebben gemaakt.
Leon Pyramid stond voor het eerst sinds Motegi 2020 op de hoogste trede van het GT300-podium
UITSLAG GT300
Op 1 september zal de Autobacs Super GT beginnen aan de tweede helft van het seizoen met de Suzuka GT 350km Race.