Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Penske-Porsches op 1 en 2 in IMSA-race Road America (lang)

240805 IMSA Race winners
Racewinnaars Mathieu Jaminet en Nick Tandy op Road America

Het Porsche Penske-fabrieksteam stelde in de kwalificatie enigszins teleur, maar deed het in de race des te beter en eindigde op de eerste en tweede plaats in de wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Road America. De overwinning ging naar Mathieu Jaminet en Nick Tandy in de nummer 6-Porsche, nadat Jaminet de nummer 7-Porsche van Filipe Nasr en Dane Cameron in de slotfase net wist voor te blijven. De beide klanten-Porsches met Nederlandse inbreng, de Proton-Porsche met Bent Viscaal en de JDC Miller-Porsche met Tijmen van der Helm, werden respectievelijk vijfde en zesde. De Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande eindigde na een spin van Bourdais in de slotfase in de achterhoede. In LMP2 behaalden Ben Hanley en Ben Keating de eerste overwinning voor United Autosports in de IMSA-LMP2-klasse. In GTD Pro ging de zege naar Giacomo Altoè en Daniel Serra met de Conquest Racing-Ferrari, de Turner Motorsport-BMW met Robby Foley en Patrick Gallagher won de GTD-klasse. Nicky Catsburg werd met de Corvette zesde in GTD-Pro In alle divisies kwam het aan op brandstofverbruik in de twee uur en 40 minuten lange race.


Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: PR


Het duurde een tijd voordat de race op gang kwam. Al in de openingsronde was er een ‘full course yellow’, nadat Alex Sims in de nummer 3-Corvette door Ford-rijder Mike Rockenfeller in de rondte was getikt en in de grindbak stond. Net nadat de race weer was vrijgegeven, was er opnieuw een neutralisatie, omdat Danny Formal de Taylor-Andretti-Lamborghini met rookontwikkeling naast de baan geparkeerd had. Zo werd het eerste halfuur vrijwel volledig achter de safety-car afgelegd. Ook in de eerste racehelft was er een langere neutralisatie nadat Nick Yelloly in de nummer 25-BMW-LMDh van de baan was geraakt en de brokstukken overal verspreid lagen. In de stofwolk raakte ook Sébastien Bourdais in de Ganassi-Cadillac het spoor bijster en liep schade op.

De beide WTR-Andretti-Acura’s, die vanaf de eerste rij gestart waren, domineerden het grootste deel van de race, maar met nog een kwartier te gaan moest Ricky Taylor met de nummer 10-Acura naar binnen voor brandstof, waarop de Porsches konden doorstomen naar de eerste en tweede plaats, die ze vervolgens wisten vast te houden, met de winst voor Tandy en Jaminet, die eerder een drive-through hadden opgelopen omdat Tandy net na de start de nummer 31-Whelen-Cadillac met Derani in de rondte getikt had. De nummer 7-Porsche van Nasr en Cameron completeerde de 1-2 voor het Penske-Porsche-team. Taylor en teamgenoot Albuquerque eindigden als derde, voor de genoemde Whelen-Action Express-Cadillac van Jack Aitken en Pipo Derani. Daarachter volgden de beide klanten-Porsches van Gianmaria Bruni/Bent Viscaal en Richard Westbrook/Tijmen van der Helm.

240805 IMSA Viscaal
Bent Viscaal eindigde samen met Gimmi Bruni in de Proton-Porsche als vijfde

Bent Viscaal zei: “Sinds de afgelopen race op Watkins Glen hebben we duidelijk progressie geboekt. Ik reed dit weekend voor het eerst op Road America en heb veel geleerd, helaas ook op een harde manier wat het rijden op koude banden betreft. Daarbij heb ik helaas veel plaatsen verloren, sorry aan het team. Hierin mis ik gewoon nog ervaring, maar als geheel komen we goed vooruit.” Van der Helm verklaarde: “We hebben vandaag wat foutjes gemaakt, dus met dat in het achterhoofd kunnen we tevreden zijn met dit resultaat. We hebben veel geleerd en weten waaraan we voor de volgende race in Indianapolis moeten werken.”

240805 IMSA Cadillac
De Ganassi-Cadillac van Renger van der Zande en Sébastien Bourdais

Na de opgelopen schade in de eerste racehelft leek de Ganassi-Cadillac van Renger van der Zande en Sébastien Bourdais op weg naar een top-vijf-klassering, totdat Bourdais in de slotfase nog een keer in de rondte ging. Zo zat er niet meer in dan de negende plaats in de klasse. Van der Zande zei: “Ik had een goede stint, kon best veel benzine sparen, waardoor we op de vierde plek reden. Na de rijderswissel kwam Séb als tweede naar buiten, maar hij werd volgens mij geraakt, waardoor we een plek verloren en later ging hij er hard af in de Carrousel waar ook de BMW crashte. Gelukkig konden wij wel doorrijden na het wisselen van de neus en de lekke band en reden in het laatste halfuur op de vijfde plaats, maar uiteindelijk hield de band het niet na een ‘flat spot’, waardoor Séb nog een keer de pits in moest en we als negende en laatste in de klasse eindigden. Dat is wel balen, ook met het oog op het kampioenschap. Ik reed een foutloze race, maar ja, het is een teamsport, je moet het allebei goed doen en dat heeft nu wel wat gekost.”

De LMP2-klasse resulteerde in de overwinning voor Ben Hanley en Ben Keating in de nummer 2-United Autosports-Oreca. De eerste LMP2-klassezege in de IMSA-serie voor het Anglo-Amerikaanse team was een mooie beloning voor het werk van de betrokkenen, nadat de auto vanwege een crash van Keating in de training weer helemaal moest worden opgebouwd. Achter de winnende United-Oreca eindigden de JDC-Miller-rijders Scott Andrews en Gerry Kraut op de tweede plaats, voor de van pole gestarte AO Racing-Oreca van PJ Hyett en Paul-Loup Chatin.

In GTD-Pro verloor het Corvette-fabrieksteam, dat de volledige eerste startrij in handen had, al in de openingsronde de helft van de kansen, nadat Sims door Rockenfeller in de rondte was getikt en in de grindbak stond. Uiteindelijk was brandstof sparen ook in deze klasse het devies, wat het beste uitpakte voor de Conquest Racing-Ferrari van Giacomo Altoè en Daniel Serra. Het duo volstond met slechts één tankstop en bekroonde de pas tweede deelname van het team van Eric Bachelart in GTD-Pro met een glansrijke overwinning. De Paul Miller-BMW van Madison Snow en Bryan Sellers eindigde als tweede, voor de Heart of Racing-Aston Martin van Alex Riberas en Ross Gunn.

240805 IMSA Corvettes
De Corvettes startten vanaf de eerste rij, maar podiumplaatsen zaten er niet in

Voor pole-sitter Nicky Catsburg en teamgenoot Tommy Milner zat er uiteindelijk niet meer in dan de zesde plaats in de klasse. Catsburg meldde: “Dit is één van die dagen waarop ik IMSA helemaal niet zo leuk vind. Het is een beetje een haat-liefdeverhouding. Vandaag hebben we eigenlijk alles goed gedaan: een goede start, aan de leiding gereden, goed huisgehouden met de brandstof, maar ja, toen zat daarna absoluut alles tegen met met de yellows en zijn wij uiteindelijk buiten het podium geëindigd. Dan vraag ik me af wat we beter hadden kunnen doen, maar ik kan eigenlijk niks bedenken. We hadden wat meer geluk moeten hebben, maar dat hadden we niet. Het is soms ook een beetje een loterij. Hoe dan ook, we kunnen terugkijken op een positief weekend, we hebben echt een mooie flow te pakken met de auto en de snelheid zit er goed in, alleen blijft de overwinning voor ons nog even uit.”

IMSA SportsCar WeekendRoad AmericaAugust 1 - 4, 2024
De Turner-BMW won de GTD-klasse

In de GTD-klasse ging de overwinning naar het Turner Motorsport-BMW-duo Robby Foley en Patrick Gallagher, die de Inception Racing-McLaren van Fredrik Schandorff en Brendan Iribe net voor wisten te blijven. De derde plaats was voor Sheena Monk en Stevan McAleer met de Gradient Racing-Acura NSX.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet