VLN/NLS: Team AMG Advan X HRT behaalt eerste AMG Mercedes Nordschleife-zege in kleurloze wedstrijd
Afgelopen vrijdag begon het NLS-weekend met een afschuwelijk drama waarbij in de pits een persluchtfles bij één van de teams explodeerde. Daarbij raakten 22 mensen min of meer zwaar gewond. Volgens de Duitse media verloor één man beide benen terwijl het Porsche Smyrlis Team zwaar getroffen werd. Vrijwel alle teamleden bevinden zich met zware verwondingen in het ziekenhuis. In overleg met de organisatie en de teams werd besloten om de wedstrijd vandaag alsnog doorgang te laten vinden. Door het traditionele verraderlijke Eifelweer werden vrijwel alle GT3 toppers al in de tweede ronde uitgeschakeld waardoor het evenement in een passende kleurloze vertoning veranderde.
Eindelijk zegevierde teameigenaar Hubert Haupt op de Nordschleife. Hij had er wel bijna 25 jaar voor nodig.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: VLN/NLS/Falken
Team AMG Advan X HRT behaalt eerste AMG Mercedes Nordschleife-zege in kleurloze wedstrijd
Door het paddock incident op de Nürburgring werd de autosportwereld dit weekend behoorlijk wakker geschud. Een ontploffende persluchtfles zorgde afgelopen vrijdagavond voor een verschrikkelijk oorlogsslachtveld. Een incident dat in elke paddock ter wereld had kunnen gebeuren en wat nu zeker de hoogste prioriteit moet hebben. Verwijten maken heeft geen zin maar niet alleen veiligheid op de baan maar ook in de paddocks waar zich traditioneel veel mensen bevinden. Hier ligt nu een taak voor de overkoepelende organisaties om dit aan te pakken.
De wedstrijd lijkt niet onder een goed gesternte te staan want vanwege plotselinge regenval crashten vrijwel alle GT3 Toppers al in de tweede ronde. Een aantal mensen was op handgesneden slicks gestart in de hoop dat de regen niet al te heftig zou worden. Pluvius zorgde voor een GT3 Kerkhof waardoor de wedstrijd direct vanaf het begin al haar glans verloor zover die er eigenlijk nog was. Na de gebeurtenissen van vrijdag zag een aantal deelnemers verder van deelname af of waren zoals Manthey Racing niet in staat om deel te nemen omdat hun pitboxen door de autoriteiten bezet waren. De volgende teams kwamen na de crash in de tweede ronde niet meer aan de start:. #5 Kolb / Stippler (Porsche 911 GT3 R)#4 Glock / Menzel (Porsche 911 GT3 R)#54 De Leener / Buus (Porsche 911 GT3 R)#48 Auer / Aron / Gounon (Mercedes-AMG GT3)#17 Dumarey / Böckmann / Balcaen (Aston Martin Vantage GT3)\#3 Lynn / Picariello (Porsche 911 GT3 R)#8 Veremenko / ‚SELV‘ (Audi R8 LMS GT3)#35 Trogen / Mazatis / Buchardt / Aust (Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO)
Drama bij Falken Motorsport. Vrijwel alle races gewonnen en na twee ronden beide Porsches uitgeschakeld.
Erg triest omdat men juist bij het team van Falken Motorsport erg veel van deze wedstrijd had voorgesteld. Men verloor beide auto’s nog voordat de wedstrijd goed en wel begonnen was en ook het GT3 debuut van Timo Glock ging volledig de mist in. De voormalige DTM-rijder kwam niet meer aan rijden toe. Door dit incident werd de wedstrijd voor meer dan 1 uur en 45 minuten onderbroken.
De wedstrijd werd met een Code Rood afgebroken waarna bij de herstart de AMG Advan X HRT Mercedes van de combinatie Salman Owega, David Schumacher en teameigenaar Hubert Haupt vrij baan had. Teambaas Hubert Haupt werd na de herstart nog wel bestraft maar op de uitkomst van de wedstrijd had het weinig effect.
Er werd nog een klein beetje geschiedenis geschreven want Salman Owega is met zijn 19-jaar de jongste NLS/VLN-winnaar na Jörg van Ommen in 1981. Salman en zijn broer Yusuf Owega hebben het autosportvirus van geen vreemde want hun vader was jarenlang wedstrijdarts op de Nürburgring. Van Ommen was in 1981 slechts een paar dagen jonger dan Salman Owega. Achter de winnende Mercedes eindigden de GT3 Cup Porsches van de combinaties Steve Jans/Tobias Müller/Gabriele Piana(Black Falcon Team 48 Losch) en Daniel Blickle/Tim Scheerbarth en David Jahn voor het team van Avia W&S Sport. Uiteindelijk werd het geen 6 uurs- maar een vieruurswedstrijd.
Hubert Haupt: “Wij zijn supergelukkig dat wij deze wedstrijd konden winnen. We hadden concurrentie maar ze konden ons in het tweede deel van de wedstrijd niet bijhouden. Het winnen van mijn eerste wedstrijd in de Groene Hel is natuurlijk een geweldig resultaat.” David Schumacher: “ De Groene Hel liet zich vandaag van zijn beste kant zien en wij hadden best wel veel fun.”
Salman Owega: “Voor het team ben ik erg verheugd. Dank aan hen voor deze topprestatie. Achteraf was het best wel behoorlijk warm in de auto. Van Ommen kan ik ook niet meer inhalen en ik word er ook niet jonger op.”
Tobias Müller: “P2 met een Cup-auto is natuurlijk enorm maar we weten ook allemaal dat we van de crashes geprofiteerd hebben. We zijn er gewoon doorheen gekomen. De wedstrijd was allesbehalve gemakkelijk. Ik zat in de auto toen de regen kwam. Het voelde als vrijuit zwemmen. Voor Giorgio Piana was de laatste wedstrijdfase een flinke uitdaging. “Ik ben gewoon uitgeput” aldus de Porsche-rijder. Tobias en Steve presteerden goed maar ik moest de auto wel over de streep heen zien te krijgen.” In het Am-klassement van de SP9 klasse ging de GT3-zege naar de combinatie Michael Heinrich/Lorenzo Rocco/VLN-veteraan Arno Klasen met een Audi R8 LMS GT3 van equipe vitesse. De snelste ProAM GT3 was in handen van de combinatie Hans Wehrmann/Joachim Thyssen/Thomas Kiefer met een Huber Motorsport Porsche 911 GT3 R.
Succesvolle premiere oud voetbal international Max Kruse
17-voudig voetbal international Max Kruse maakte een succesvol debuut in zijn eigen team. Hij vormde samen met Nico Otto en Thomas Menden een combinatie. Max Kruse: “Dit was een spannende fase. Benny Leuchter had mij al verteld dat mijn voeten vanwege de hitte zouden verbranden. Hij had gelijk. Het begon in de zevende ronde. Desondanks was het vandaag een leuke dag en ik ook blij met mijn rondetijden in de eerste wedstrijd. Wat ik meegenomen heb, is een hoop adrenaline met het besef dat ik het kan volhouden. Heb mij hier wel zes jaar op voor moeten bereiden.
Eindelijk weer eens een HRT-overwinning op de Nordschleife.
AVIA W&S Racing behoudt leiding tussenstand
De combinatie Joshua Bednarski/Lucas Daugaard/Moritz Oberheim behaalde in hun zesde wedstrijd hun vijfde klasse-overwinning en behaalde vandaag al voortijdig de zege in de Cup 3 klasse. Qua punten kunnen zij niet meer voorbijgestreefd worden. Ondanks het feit dat de wedstrijd slechts vier uur duurde konden voor iedereen de volledige punten toegekend worden. In de VT2R+4WD klasse ging de overwinning naar de combinatie Piet Jans Ooms/Kurt Strube/Vingilis KasparasFrancesco Bugano met een Team Sorg Rennsport BMW 330i
Het voltallige podium. Vanwege de tragische gebeurtenissen op de vrijdag terecht geen bekers en geen champagne.
Uitslag Top 10
1. #9 Owega / Schumacher / Haupt (Mercedes-AMG GT3)
2. #148 Jans / Müller / Piana (Porsche 911 GT3 Cup)
3. #120 Blickle / Scheerbarth / Jahn (Porsche 911 GT3 Cup)
4. #121 Di Martino / Brück (Porsche 911 GT3 Cup)
5. #50 Heimrich / Rocco / Klasen (Audi R8 LMS GT3)
6. #122 Brundle / ‚Leo Messenger‘ (Porsche 911 GT3 Cup)
7. #105 Fugel / Fugel (Porsche 911 GT3 Cup)
8. #124 Terting / Hoffmeister / Rump (Porsche 911 GT3 Cup)
9. #103 Kaya / Piana / Stursberg (Porsche 911 GT3 Cup)
10. #25 Wehrmann / Thyssen / Kiefer (Porsche 911 GT3 R)
Eindelijk zegevierde teameigenaar Hubert Haupt op de Nordschleife. Hij had er wel bijna 25 jaar voor nodig.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: VLN/NLS/Falken
Team AMG Advan X HRT behaalt eerste AMG Mercedes Nordschleife-zege in kleurloze wedstrijd
Door het paddock incident op de Nürburgring werd de autosportwereld dit weekend behoorlijk wakker geschud. Een ontploffende persluchtfles zorgde afgelopen vrijdagavond voor een verschrikkelijk oorlogsslachtveld. Een incident dat in elke paddock ter wereld had kunnen gebeuren en wat nu zeker de hoogste prioriteit moet hebben. Verwijten maken heeft geen zin maar niet alleen veiligheid op de baan maar ook in de paddocks waar zich traditioneel veel mensen bevinden. Hier ligt nu een taak voor de overkoepelende organisaties om dit aan te pakken.
De wedstrijd lijkt niet onder een goed gesternte te staan want vanwege plotselinge regenval crashten vrijwel alle GT3 Toppers al in de tweede ronde. Een aantal mensen was op handgesneden slicks gestart in de hoop dat de regen niet al te heftig zou worden. Pluvius zorgde voor een GT3 Kerkhof waardoor de wedstrijd direct vanaf het begin al haar glans verloor zover die er eigenlijk nog was. Na de gebeurtenissen van vrijdag zag een aantal deelnemers verder van deelname af of waren zoals Manthey Racing niet in staat om deel te nemen omdat hun pitboxen door de autoriteiten bezet waren. De volgende teams kwamen na de crash in de tweede ronde niet meer aan de start:. #5 Kolb / Stippler (Porsche 911 GT3 R)#4 Glock / Menzel (Porsche 911 GT3 R)#54 De Leener / Buus (Porsche 911 GT3 R)#48 Auer / Aron / Gounon (Mercedes-AMG GT3)#17 Dumarey / Böckmann / Balcaen (Aston Martin Vantage GT3)\#3 Lynn / Picariello (Porsche 911 GT3 R)#8 Veremenko / ‚SELV‘ (Audi R8 LMS GT3)#35 Trogen / Mazatis / Buchardt / Aust (Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO)
Drama bij Falken Motorsport. Vrijwel alle races gewonnen en na twee ronden beide Porsches uitgeschakeld.
Erg triest omdat men juist bij het team van Falken Motorsport erg veel van deze wedstrijd had voorgesteld. Men verloor beide auto’s nog voordat de wedstrijd goed en wel begonnen was en ook het GT3 debuut van Timo Glock ging volledig de mist in. De voormalige DTM-rijder kwam niet meer aan rijden toe. Door dit incident werd de wedstrijd voor meer dan 1 uur en 45 minuten onderbroken.
De wedstrijd werd met een Code Rood afgebroken waarna bij de herstart de AMG Advan X HRT Mercedes van de combinatie Salman Owega, David Schumacher en teameigenaar Hubert Haupt vrij baan had. Teambaas Hubert Haupt werd na de herstart nog wel bestraft maar op de uitkomst van de wedstrijd had het weinig effect.
Er werd nog een klein beetje geschiedenis geschreven want Salman Owega is met zijn 19-jaar de jongste NLS/VLN-winnaar na Jörg van Ommen in 1981. Salman en zijn broer Yusuf Owega hebben het autosportvirus van geen vreemde want hun vader was jarenlang wedstrijdarts op de Nürburgring. Van Ommen was in 1981 slechts een paar dagen jonger dan Salman Owega. Achter de winnende Mercedes eindigden de GT3 Cup Porsches van de combinaties Steve Jans/Tobias Müller/Gabriele Piana(Black Falcon Team 48 Losch) en Daniel Blickle/Tim Scheerbarth en David Jahn voor het team van Avia W&S Sport. Uiteindelijk werd het geen 6 uurs- maar een vieruurswedstrijd.
Hubert Haupt: “Wij zijn supergelukkig dat wij deze wedstrijd konden winnen. We hadden concurrentie maar ze konden ons in het tweede deel van de wedstrijd niet bijhouden. Het winnen van mijn eerste wedstrijd in de Groene Hel is natuurlijk een geweldig resultaat.” David Schumacher: “ De Groene Hel liet zich vandaag van zijn beste kant zien en wij hadden best wel veel fun.”
Salman Owega: “Voor het team ben ik erg verheugd. Dank aan hen voor deze topprestatie. Achteraf was het best wel behoorlijk warm in de auto. Van Ommen kan ik ook niet meer inhalen en ik word er ook niet jonger op.”
Tobias Müller: “P2 met een Cup-auto is natuurlijk enorm maar we weten ook allemaal dat we van de crashes geprofiteerd hebben. We zijn er gewoon doorheen gekomen. De wedstrijd was allesbehalve gemakkelijk. Ik zat in de auto toen de regen kwam. Het voelde als vrijuit zwemmen. Voor Giorgio Piana was de laatste wedstrijdfase een flinke uitdaging. “Ik ben gewoon uitgeput” aldus de Porsche-rijder. Tobias en Steve presteerden goed maar ik moest de auto wel over de streep heen zien te krijgen.” In het Am-klassement van de SP9 klasse ging de GT3-zege naar de combinatie Michael Heinrich/Lorenzo Rocco/VLN-veteraan Arno Klasen met een Audi R8 LMS GT3 van equipe vitesse. De snelste ProAM GT3 was in handen van de combinatie Hans Wehrmann/Joachim Thyssen/Thomas Kiefer met een Huber Motorsport Porsche 911 GT3 R.
Succesvolle premiere oud voetbal international Max Kruse
17-voudig voetbal international Max Kruse maakte een succesvol debuut in zijn eigen team. Hij vormde samen met Nico Otto en Thomas Menden een combinatie. Max Kruse: “Dit was een spannende fase. Benny Leuchter had mij al verteld dat mijn voeten vanwege de hitte zouden verbranden. Hij had gelijk. Het begon in de zevende ronde. Desondanks was het vandaag een leuke dag en ik ook blij met mijn rondetijden in de eerste wedstrijd. Wat ik meegenomen heb, is een hoop adrenaline met het besef dat ik het kan volhouden. Heb mij hier wel zes jaar op voor moeten bereiden.
Eindelijk weer eens een HRT-overwinning op de Nordschleife.
AVIA W&S Racing behoudt leiding tussenstand
De combinatie Joshua Bednarski/Lucas Daugaard/Moritz Oberheim behaalde in hun zesde wedstrijd hun vijfde klasse-overwinning en behaalde vandaag al voortijdig de zege in de Cup 3 klasse. Qua punten kunnen zij niet meer voorbijgestreefd worden. Ondanks het feit dat de wedstrijd slechts vier uur duurde konden voor iedereen de volledige punten toegekend worden. In de VT2R+4WD klasse ging de overwinning naar de combinatie Piet Jans Ooms/Kurt Strube/Vingilis KasparasFrancesco Bugano met een Team Sorg Rennsport BMW 330i
Het voltallige podium. Vanwege de tragische gebeurtenissen op de vrijdag terecht geen bekers en geen champagne.
Uitslag Top 10
1. #9 Owega / Schumacher / Haupt (Mercedes-AMG GT3)
2. #148 Jans / Müller / Piana (Porsche 911 GT3 Cup)
3. #120 Blickle / Scheerbarth / Jahn (Porsche 911 GT3 Cup)
4. #121 Di Martino / Brück (Porsche 911 GT3 Cup)
5. #50 Heimrich / Rocco / Klasen (Audi R8 LMS GT3)
6. #122 Brundle / ‚Leo Messenger‘ (Porsche 911 GT3 Cup)
7. #105 Fugel / Fugel (Porsche 911 GT3 Cup)
8. #124 Terting / Hoffmeister / Rump (Porsche 911 GT3 Cup)
9. #103 Kaya / Piana / Stursberg (Porsche 911 GT3 Cup)
10. #25 Wehrmann / Thyssen / Kiefer (Porsche 911 GT3 R)