Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: Grasser-Lamborghini pakt eerste zege sinds 2017 op Nürburgring, vijf Nederlanders op het podium

240728 Start1
48 auto's namen deel aan de start op de Nürburgring na een crash in de formatieronde

Een maand na de spectaculaire CrowdStrike 24 Hours of Spa stond een wedstrijd van drie uur op de Nürburgring op het programma, de derde ronde van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS. Marco Mapelli, Jordan Pepper en Franck Perera bezorgden het populaire GRT Grasser Racing Team de eerste algemene overwinning in 2632 dagen tijd. Maar liefst vijf Nederlanders wisten met trofeeën naar huis te gaan met als hoogtepunt de Bronze Cup-zege voor Loek Hartog met zijn Rutronik-Porsche.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)


Julien Andlauer, Sven Müller en Patric Niederhauser (Rutronik Racing) sleepten op de vroege zondagochtend de pole position binnen. De kwalificatie was de eerste zonnige sessie na dagen van regen en mist. Toen het in de middag tijd was om te racen op het circuit in de Eifel, ging het al mis in de opwarmronde. Ralf Bohn, de gentleman-teamgenoot van Morris Schuring in de Herberth-Porsche, wilde zijn positie op de grid terug innemen, maar raakte daarbij de Aston Martin van Matisse Lismont (Comtoyou Racing). Bohn moest zijn wagen in het gras stilzetten, resulterend in een extra opwarmronde, terwijl Lismont elf ronden verloor vanwege reparaties.

240728 Start2
Er bleek niet genoeg ruimte voor iedereen in de krappe, eerste haarspeldbocht en zeven GT3-bolides gingen in de rondte

De lichten boven start-finish gingen op groen met nog 48 van de 50 deelnemers over en de openingsronde was niet minder chaotisch. Niederhauser nam de eerste stint op zich vanaf de pole en werd op de voorste rij vergezeld door Ayhancan Güven (Schumacher CLRT). De Turk kwam niet lekker weg en werd direct voorbijgestoken door Lucas Auer (Mercedes-AMG Team MANN-FILTER) en Pepper. Het was echter David Vidales (AF Corse) vanaf de zesde plek die als laatste durfde te remmen, maar dat liep slecht af. De jonge Spanjaard dook aan de binnenkant van Niederhauser en forceerde de Porsche tegen Auer. Het gevolg was dat Niederhauser naar de pitstraat moest met een lekke band, maar Rutronik Racing concludeerde in de garage dat de schade te groot was om verder te gaan. Vidales kreeg een drive-through penalty aan zijn broek.

240728 MapelliPepperPerera1
De zogeheten 'Mamba'-gekleurde AMG bleef de eerste twee en een half uur binnen een autolengte van de GRT-Lamborghini

Ook Valentino Rossi (Team WRT), Louis Machiels (AF Corse), Klaus Bachler (Pure Rxcing), Miguel Ramos (Garage 59) en Andrey Mukovoz (Tresor Attempto Racing) spinden in de haarspeldbocht. Twee coureurs in de top tien, Luca Stolz (Mercedes-AMG Team GetSpeed) en Augusto Farfus (ROWE Racing), gingen in de rondte na contact in de tweede bocht. Halverwege de openingsronde stond de Ford Mustang van Christopher Mies (Proton Competition) achterstevoren na een tik van Arjun Maini (Haupt Racing Team). Aangezien Auer indirect door Vidales naar buiten werd gedrukt, kon Pepper de leiding overnemen voor Auer.

240728 MapelliPepperPerera2
Mapelli, Pepper en Perera zijn 16 punten verwijderd van Drudi, Sørensen en Thiim, en 1 punt van Aka, Feller en Haase

De Lamborghini van GRT Grasser Racing Team en de door Winward Racing gerunde Mercedes-AMG van Team MANN-FILTER zouden vanaf de start tot aan het laatste half uur constant strijden om de eerste positie. In de slotfase kon Perera eindelijk een voorsprong opbouwen, nadat Daniel Morad de MANN-FILTER-auto had overgenomen van Maro Engel. Mapelli, Pepper en Perera zegevierden op de Nürburgring en het was de eerste Endurance Cup-overwinning in het algemeen klassement voor GRT Grasser Racing Team sinds de race op Silverstone in 2017. De Oostenrijkse renstal had sindsdien wel kampioenschappen gewonnen in andere klasses, maar succes in de Pro-klasse bleef dus lang uit.

240728 BuusKolbVerhagen
Verhagen kroop voor het eerst achter het stuur van een GT3-auto en mocht direct naar het podium in de Bronze Cup

Laurin Heinrich dook aan de binnenkant van Morad met nog drie ronden te gaan en werd tweede samen met Dorian Boccolacci en Güven in de Schumacher CLRT-Porsche. Alex Aka, Ricardo Feller en Christopher Haase (Tresor Attempto Racing) versloegen Mattia Drudi, Marco Sørensen en Thiim op de baan voor de vierde positie achter Auer, Engel en Morad. De Aston Martin van Drudi en 'The Dane Train' verloor P5 aan Philipp Eng, Marco Wittmann en Nick Yelloly (ROWE Racing) na een tijdstraf voor een unsafe release. Thomas Drouet, Ellis en Maxi Götz kwamen als zevende aan de finish. Alessandro Pier Guidi, Davide Rigon en Alessio Rovera (AF Corse) maakten maar liefst 40 posities goed op jacht naar P8 voor Mirko Bortolotti, Matteo Cairoli en Andrea Caldarelli (Iron Lynx). Vincent Abril, Thomas Neubauer en Vidales pakten het laatste puntje na de drive-through. Farfus, Dan Harper en Max Hesse evenals Jules Gounon, Fabian Schiller en Stolz vielen net buiten de prijzen na het drama bij de start. Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor en Charles Weerts (Team WRT) verloren een kans op punten, toen hun BMW schade op had gelopen nadat Vanthoor een tik aan Pier Guidi had uitgedeeld.

240728 EvrardMagnusPla
Evrard, Magnus en Pla hebben hun voorsprong op Baumann, Grenier en Al Zubair uitgebreid van 1 naar 9 punten in de Gold Cup

Het was stuivertje wisselen in de Gold Cup. Uiteindelijk versloeg de Saintéloc-Audi van Paul Evrard, Gilles Magnus en Jim Pla twee van de Mercedes-AMG's. Dominik Baumann, Mikaël Grenier en Al Faisal Al Zubair (AlManar Racing by GetSpeed) moesten genoegen nemen met de tweede positie in hun klasse voor Michele Beretta, Maini en Jusuf Owega. De CSA-Audi van Romain Carton, Hugo Cook en Arthur Rougier liep het podium mis op acht tienden van een seconde.

240728 GazeauMeyuhasPanis
Na P2 op Paul Ricard en de zege op de Nürburgring pakten Gazeau, Meyuhas en Panis hun tweede podium van het seizoen in de Silver Cup

César Gazeau, Roee Meyuhas en Aurélien Panis domineerden de Silver Cup met de Mercedes-AMG van Boutsen VDS. Colin Caresani en Daan Pijl, uitkomend onder de naam 'Daan Arrow', startten als allerlaatste op de Nürburgring samen met Tanart Sathienthirakul. Er stond namelijk geen rondetijd van het Winward Racing-trio in de resultaten van de kwalificatie vanwege een crash in Q1. De twee Nederlanders en de Thai reden echter een solide race en werkten zich langzaam maar zeker naar voren en verdienden de tweede positie in hun klasse. Jop Rappange maakte het Silver Cup-podium af samen met Théo Nouet en Guilherme Moura de Oliveira in de Dinamic GT-Porsche. Patrick Assenheimer, Tom Kalender en Ezequiel Pérez Companc (Madpanda Motorsport) moesten P4 opgeven aan Loris Cabirou, Mateo Llarena en Haytham Qarajouli (GRT Grasser Racing Team) na een tijdstraf voor het veroorzaken van contact.

240728 ArrowCaresaniSathienthirakul
Caresani, Pijl en Sathienthirakul leiden het Silver Cup-klassement nog relatief comfortabel met 20 punten voorsprong

In de Bronze Cup kon niemand in de buurt komen van Dustin Blattner, Hartog en Dennis Marschall, en ze wonnen hun klasse vanaf de pole met de Rutronik-Porsche. Michael Verhagen, die we wel een Porsche-expert mogen noemen, maakte zijn GT World Challenge-debuut en werd indrukwekkend tweede. Hij deelde een Lionspeed GP-Porsche met Bastian Buus en Patrick Kolb. De Century-BMW van Jake Dennis, Darren Leung en Toby Sowery zag als derde het zwart-witgeblokt, maar verloor het Bronze Cup-podium vanwege het overtreden van een regel in de pitstraat. Till Bechtolsheimer, Antoine Doquin en Sandy Mitchell (Barwell Motorsport) kregen de derde positie in hun schoot geworpen vanwege de tijdstraf voor de drie Britten. Eddie Cheever, Chris Froggatt en Jonathan Hui (SKY – Tempesta Racing) zagen een kans op een trofee in rook opgaan, toen Froggatt in de rondte werd getikt door Yannick Mettler (GetSpeed), maar werden nog wel vijfde. Mex Jansen (Walkenhorst Motorsport) kwam net buiten de punten terecht, terwijl Job van Uitert (Comtoyou Racing) überhaupt niet achter het stuur kon kruipen, toen zijn Aston Martin de geest gaf met John De Wilde aan boord.

240728 BlattnerHartogMarschall
Hartog mag zichzelf een winnaar in de GT World Challenge noemen na een oppermachtig optreden in de Bronze Cup met Blattner en Marschall

UITSLAG RACE

De Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS keert volgende maand terug met twee races van ieder een uur op 24 en 25 augustus, wanneer Circuit de Nevers Magny-Cours in Frankrijk de Sprint Cup organiseert. Op 22 september zal de volgende ronde van de Endurance Cup worden gehouden op het gerenoveerde Autodromo Nazionale Monza.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet