Indycar: Colton Herta wint chaotische wedstrijd in Toronto. VeeKay met P8 beste Chevrolet-coureur
Een dubbeloverwinning voor Andretti Global met Colton Herta en Kyle Kirkwood op P1 en P2 in een chaotisch verlopen wedstrijd. Rinus VeeKay eindigde vanaf een 22e startplek keurig als achtste waarbij enkele incidenten toch wel in zijn voordeel uitvielen. Een gigantische klapper in de 73e ronde veroorzaakt door een falende wedstrijdleiding zorgde voor een Code Rood. Nadat Pato O´Ward de muur in was gegaan kwam er te laat een ``Yellow`` Het betekende dat meerdere deelnemers bij de crash betrokken waren er voor de tweede achtereenvolgende week een auto op zijn dak belandde. Gelukkig kon Santino Ferrucci ongedeerd uitstappen.

Rinus Veekay van zero naar hero en beste Chevrolet-coureur op P8.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar

VeeKay´s teamgenoot Rasmussen lag er direct in het begin al uit.
Colton Herta wint chaotische wedstrijd in Toronto. VeeKay met P8 beste Chevrolet-coureur
Na een 22e startplek als achtste eindigen was ECR-coureur Rinus VeeKay eigenlijk een droomresultaat. De Nederlander vond relatief snel aansluiting bij de Top 15 maar de massacrash in de 73e pakte gedeeltelijk in zijn voordeel uit. Het team van ECR liet snel de groene compound noteren alhoewel Rinus gedurende hectiek nog door een andere deelnemer geraakt werd. Daardoor moest de neus van de auto ook nog even gewisseld worden. Het verder geen consequenties en op de groene compound moesten Grosjean, Newgarden, Rahal en Will Power er bij de Nederlander allemaal aan geloven. Overigens was hij de enige coureur die in de Top 10 op de groene compound wist te eindigen. Ook Scott McLaughlin probeerde hetzelfde maar die werd er door zijn eigen teamgenoot Will Power na de laatste herstart flink vanaf gebukt. De Honda-aangedreven Dallara´s waren gewoon dominant maar het is goed voor de CV van de Nederlander om juist in deze fase van het kampioenschap de best geklasseerde Chevrolet-coureur te zijn.Een falende wedstrijdleiding zorgde kort voor het einde voor een megacrash waarbij zowel Pato O´Ward en Santino Ferrucci verwijten richting de officials maakten. Een incident waarover zeker het laatste woord niet gesproken is.Met een vierde plek deed ook Alex Palou opnieuw goede zaken in Toronto.

Evenals Agustin Canapino die zijn beste kwalificatie had. Die werd mogelijk door Scott Dixon geraakt. Al is de Nieuw Zeelander zich daarvan niet bewust omdat hij niets heeft opgemerkt.
Bandenkeuze Toronto
Soft compound
McLaughlin, Armstrong, Lundgaard, Siegel, Sowery, McElrea, O´Ward
Harde compound
Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, Malukas, Newgarden, Rahal, Power, Canapino, Ericsson, Rasmussen, O´Ward, Ferrucci, Palou, Simpson, VeeKay, Fittipaldi, McElrea, Pourchaire, Robb.

Alex Palou deed goede zaken in Toronto.
Race
Herta nam direct de leiding terwijl Christian Rasmussen en Santino Ferrucci direct contact maakten waardoor de safetycar al direct in de eerste ronde moest uitrukken. Ferrucci kon na vervanging van zijn neus de wedstrijd vervolgen. Ook maakte VeeKay contact met een andere deelnemer. In de vierde ronde volgde de herstart. Direct na de herstart maakten Dixon en Canapino eveneens contact met elkaar. De Argentijn moest na een goede kwalificatie direct opgeven. Tegen de beide coureurs werd door de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernomen. De tweede herstart volgde in de 8e ronde waarbij Herta opnieuw de leiding nam.
Stand 10e ronde: Herta, Kirkwood, McLaughlin, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Power, Malukas, Rahal, Armstrong. VeeKay P17. Felix Rosenqvist nam in de 10e ronde opnieuw de derde plek van McLauglin over. Op de soft compound begon de Penske-coureur iets terug te vallen. Achter McLaughlin op de soft compound bevond zich een treintje bestaande uit Grosjean, Power, Malukas en Graham Rahal.

Kyle Kirkwood duidelijk tweede man bij Andretti Global.
Stand 20e ronde: Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Power, Malukas, Rahal, Dixon, Armstrong. VeeKay P14. Doordat een aantal deelnemers de zachte compound liet vervangen kon Rinus mooi naar deze positie doorschuiven. Vrijwel iedereen bevond zich in deze wedstrijdfase op de harde compound. In de 25e ronde gingen Palou en Lundgaard naar binnen. Palou switchte nu naar de weinig geliefde zachte compound. Twee ronden later had VeeKay aansluiting bij de Top 10 gevonden.

De arme Pato O´Ward moest flink wat klappen incasseren.
Stand 30e ronde: Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Malukas, VeeKay, Simpson, Rahal. Eén ronde later gingen VeeKay gingen Rahal voor hun eerste stop naar binnen. Beiden wisselden van de harde naar de softe compound. Vervolgens was het de beurt aan Newgarden en Grosjean om eveneens van compound te wisselen. Een fraaie move van Josef Newgarden op Felix Rosenqvist in de 35e ronde leverde de Amerikaan de vierde plek op. Een groot deel van het startveld bevond zich nu op de weinig geliefde zachte compound.
Stand 40e ronde: Herta, Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, McLaughlin, Dixon, Power, O´Ward, Grosjean, Armstrong. VeeKay P16. In de achterhoede vochten Theo Pourchaire en Toby Sowery wel een fraai duel om de 21e plek uit. Voor beide rijders is Indycar nog steeds een leerproces. Wel leek VeeKay na zijn reguliere stop iets aan tijd verloren te hebben. De verwachting was dat VeeKay in de 52e ronde voor zijn tweede stop naar binnen zou gaan.

Voor de tweede achtereenvolgende week een Indycar over de kop, Gelukkig was de snelheid niet zo hoog.
Stand 50e ronde: Herta, Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, McLaughlin, Dixon, Power, O´Ward, Grosjean, Ericsson. Tevens kwam Alex Palou voor zijn laatste stop naar binnen terwijl Penske-coureur als één van de weinig opnieuw voor de softe groene compound opteerde. De reguliere stop van Josef Newgarden ging totaal de mist in waarop de Amerikaan kansloos voor de overwinning werd. Linus Lundqvist en Theo Pourchaire maakten in de 56e ronde contact met elkaar maar het had verder geen vervolgen. Ook Felix Rosenqvist en Marcus Ericsson volgden kort daarna hun voorbeeld. Ook dit had geen verdere consequenties.
Stand 60e ronde: Herta, Kirkwood, Dixon, McLaughlin, Power, O´Ward, Palou, Newgarden, Malukas, Armstrong. VeeKay P13. Van alle deelnemers was Scott McLaughlin de enige rijder die zich nog op de soft compound bevond. Twintig ronden voor het einde bevond de Top 3 bestaande uit Herta, Kirkwood en Dixon binnen twee 1,5 secs. In de 68e ronde zorgde Kyffin Simpson voor de derde neutralisatie van de wedstrijd door in de bandenstapels te belanden.

Scott McLaughlin voor de tweede maal dit jaar door Will Power geelimineerd.
Stand 70e ronde: Herta, Kirkwood, Dixon, McLaughlin, Power, O´Ward, Palou, Newgarden, Malukas, Armstrong. VeeKay P13. De herstart volgde in de 71e ronde terwijl Scott Dixon even een flink momentje beleefde. In de 73e ronde een onnodige flinke klapper waarbij direct Code Rood werd gehanteerd. Pato O´Ward miste de eerste bocht. Zijn auto werd maar liefst driemaal geraakt terwijl Ferrucci zich als een blinde over de stilstaande auto van O´Ward heen lanceerde. Voor de tweede maal in de wedstrijd was Ferrucci bij een crash betrokken. Ook Marcus Ericsson, Pietro Fittipaldi en Nolan Siegel liepen bij het incident de nodige schade op. Het team van A.J. Foyt Racing had Ferrucci duidelijk beter moeten instrueren om deze onnodige crash te vermijden. Ferrucci achteraf geen informatie van zijn spotters ontvangen te hebben maar ook geen gele vlaggen gezien te hebben.
Ook O´Ward verklaarde achteraf verbaasd te zijn dat Indycar geen ``Yellow` had gehanteerd te hebben. Gelukkig waren alle rijders na dit incident OK. Bij de herstart in de 75e ronde bevonden zich nog zestien auto´s in de zelfde ronde. Direct na de herstart werd Scott McLaughlin door zijn Penske-teamgenoot Will Power geëlimineerd. Het zorgde andermaal voor een neutralisatie. Vijf ronden voor het einde volgde opnieuw de herstart. Kirkwood had gedurende de wedstrijd al duidelijk te kennen gegeven dat hij bij zijn Andretti Global teamgenoot niet in de aanval ging en duidelijk Scott Dixon tegen zijn teamgenoot afschermde. In de allerlaatste ronde wist VeeKay Romain Grosjean te verschalken en kwam als achtste over de eindstreep. Tevens was de Nederlander de best geklasseerde Chevrolet-coureur.

De overwinning waarop Colton Herta twee jaar moest wachten.
Twee jaar geleden behaalde Herta zijn allerlaatste overwinning op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway en wist eindelijk een pole in een zege te verzilveren. Waarbij duidelijk aangetekend moet worden dat Kyle Kirkwood een uitstekende teamplayer bij Andretti Global was.
Uitslag Honda Dealers Toronto
1. Colton Herta Dallara Honda 85 ronden
2. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 0.3489 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda + 0.9689 secs.
4. Alex Palou Dallara Honda + 1.6911 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 2.7710 secs.
6. David Malukas Dallara Honda + 3.0853 secs.
7. Christian Lundgaard Dallara Honda + 3.8925 secs.
8. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 4.6356 secs.
9. Romain Grosjean Dallara Honda + 5.6735 secs.
10. Graham Rahal Dallara Honda + 8.1456 secs.

Rinus Veekay van zero naar hero en beste Chevrolet-coureur op P8.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar

VeeKay´s teamgenoot Rasmussen lag er direct in het begin al uit.
Colton Herta wint chaotische wedstrijd in Toronto. VeeKay met P8 beste Chevrolet-coureur
Na een 22e startplek als achtste eindigen was ECR-coureur Rinus VeeKay eigenlijk een droomresultaat. De Nederlander vond relatief snel aansluiting bij de Top 15 maar de massacrash in de 73e pakte gedeeltelijk in zijn voordeel uit. Het team van ECR liet snel de groene compound noteren alhoewel Rinus gedurende hectiek nog door een andere deelnemer geraakt werd. Daardoor moest de neus van de auto ook nog even gewisseld worden. Het verder geen consequenties en op de groene compound moesten Grosjean, Newgarden, Rahal en Will Power er bij de Nederlander allemaal aan geloven. Overigens was hij de enige coureur die in de Top 10 op de groene compound wist te eindigen. Ook Scott McLaughlin probeerde hetzelfde maar die werd er door zijn eigen teamgenoot Will Power na de laatste herstart flink vanaf gebukt. De Honda-aangedreven Dallara´s waren gewoon dominant maar het is goed voor de CV van de Nederlander om juist in deze fase van het kampioenschap de best geklasseerde Chevrolet-coureur te zijn.Een falende wedstrijdleiding zorgde kort voor het einde voor een megacrash waarbij zowel Pato O´Ward en Santino Ferrucci verwijten richting de officials maakten. Een incident waarover zeker het laatste woord niet gesproken is.Met een vierde plek deed ook Alex Palou opnieuw goede zaken in Toronto.

Evenals Agustin Canapino die zijn beste kwalificatie had. Die werd mogelijk door Scott Dixon geraakt. Al is de Nieuw Zeelander zich daarvan niet bewust omdat hij niets heeft opgemerkt.
Bandenkeuze Toronto
Soft compound
McLaughlin, Armstrong, Lundgaard, Siegel, Sowery, McElrea, O´Ward
Harde compound
Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Grosjean, Malukas, Newgarden, Rahal, Power, Canapino, Ericsson, Rasmussen, O´Ward, Ferrucci, Palou, Simpson, VeeKay, Fittipaldi, McElrea, Pourchaire, Robb.

Alex Palou deed goede zaken in Toronto.
Race
Herta nam direct de leiding terwijl Christian Rasmussen en Santino Ferrucci direct contact maakten waardoor de safetycar al direct in de eerste ronde moest uitrukken. Ferrucci kon na vervanging van zijn neus de wedstrijd vervolgen. Ook maakte VeeKay contact met een andere deelnemer. In de vierde ronde volgde de herstart. Direct na de herstart maakten Dixon en Canapino eveneens contact met elkaar. De Argentijn moest na een goede kwalificatie direct opgeven. Tegen de beide coureurs werd door de wedstrijdleiding geen verdere actie ondernomen. De tweede herstart volgde in de 8e ronde waarbij Herta opnieuw de leiding nam.
Stand 10e ronde: Herta, Kirkwood, McLaughlin, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Power, Malukas, Rahal, Armstrong. VeeKay P17. Felix Rosenqvist nam in de 10e ronde opnieuw de derde plek van McLauglin over. Op de soft compound begon de Penske-coureur iets terug te vallen. Achter McLaughlin op de soft compound bevond zich een treintje bestaande uit Grosjean, Power, Malukas en Graham Rahal.

Kyle Kirkwood duidelijk tweede man bij Andretti Global.
Stand 20e ronde: Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Power, Malukas, Rahal, Dixon, Armstrong. VeeKay P14. Doordat een aantal deelnemers de zachte compound liet vervangen kon Rinus mooi naar deze positie doorschuiven. Vrijwel iedereen bevond zich in deze wedstrijdfase op de harde compound. In de 25e ronde gingen Palou en Lundgaard naar binnen. Palou switchte nu naar de weinig geliefde zachte compound. Twee ronden later had VeeKay aansluiting bij de Top 10 gevonden.

De arme Pato O´Ward moest flink wat klappen incasseren.
Stand 30e ronde: Herta, Kirkwood, Rosenqvist, Newgarden, Grosjean, Malukas, VeeKay, Simpson, Rahal. Eén ronde later gingen VeeKay gingen Rahal voor hun eerste stop naar binnen. Beiden wisselden van de harde naar de softe compound. Vervolgens was het de beurt aan Newgarden en Grosjean om eveneens van compound te wisselen. Een fraaie move van Josef Newgarden op Felix Rosenqvist in de 35e ronde leverde de Amerikaan de vierde plek op. Een groot deel van het startveld bevond zich nu op de weinig geliefde zachte compound.
Stand 40e ronde: Herta, Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, McLaughlin, Dixon, Power, O´Ward, Grosjean, Armstrong. VeeKay P16. In de achterhoede vochten Theo Pourchaire en Toby Sowery wel een fraai duel om de 21e plek uit. Voor beide rijders is Indycar nog steeds een leerproces. Wel leek VeeKay na zijn reguliere stop iets aan tijd verloren te hebben. De verwachting was dat VeeKay in de 52e ronde voor zijn tweede stop naar binnen zou gaan.

Voor de tweede achtereenvolgende week een Indycar over de kop, Gelukkig was de snelheid niet zo hoog.
Stand 50e ronde: Herta, Kirkwood, Newgarden, Rosenqvist, McLaughlin, Dixon, Power, O´Ward, Grosjean, Ericsson. Tevens kwam Alex Palou voor zijn laatste stop naar binnen terwijl Penske-coureur als één van de weinig opnieuw voor de softe groene compound opteerde. De reguliere stop van Josef Newgarden ging totaal de mist in waarop de Amerikaan kansloos voor de overwinning werd. Linus Lundqvist en Theo Pourchaire maakten in de 56e ronde contact met elkaar maar het had verder geen vervolgen. Ook Felix Rosenqvist en Marcus Ericsson volgden kort daarna hun voorbeeld. Ook dit had geen verdere consequenties.
Stand 60e ronde: Herta, Kirkwood, Dixon, McLaughlin, Power, O´Ward, Palou, Newgarden, Malukas, Armstrong. VeeKay P13. Van alle deelnemers was Scott McLaughlin de enige rijder die zich nog op de soft compound bevond. Twintig ronden voor het einde bevond de Top 3 bestaande uit Herta, Kirkwood en Dixon binnen twee 1,5 secs. In de 68e ronde zorgde Kyffin Simpson voor de derde neutralisatie van de wedstrijd door in de bandenstapels te belanden.

Scott McLaughlin voor de tweede maal dit jaar door Will Power geelimineerd.
Stand 70e ronde: Herta, Kirkwood, Dixon, McLaughlin, Power, O´Ward, Palou, Newgarden, Malukas, Armstrong. VeeKay P13. De herstart volgde in de 71e ronde terwijl Scott Dixon even een flink momentje beleefde. In de 73e ronde een onnodige flinke klapper waarbij direct Code Rood werd gehanteerd. Pato O´Ward miste de eerste bocht. Zijn auto werd maar liefst driemaal geraakt terwijl Ferrucci zich als een blinde over de stilstaande auto van O´Ward heen lanceerde. Voor de tweede maal in de wedstrijd was Ferrucci bij een crash betrokken. Ook Marcus Ericsson, Pietro Fittipaldi en Nolan Siegel liepen bij het incident de nodige schade op. Het team van A.J. Foyt Racing had Ferrucci duidelijk beter moeten instrueren om deze onnodige crash te vermijden. Ferrucci achteraf geen informatie van zijn spotters ontvangen te hebben maar ook geen gele vlaggen gezien te hebben.
Ook O´Ward verklaarde achteraf verbaasd te zijn dat Indycar geen ``Yellow` had gehanteerd te hebben. Gelukkig waren alle rijders na dit incident OK. Bij de herstart in de 75e ronde bevonden zich nog zestien auto´s in de zelfde ronde. Direct na de herstart werd Scott McLaughlin door zijn Penske-teamgenoot Will Power geëlimineerd. Het zorgde andermaal voor een neutralisatie. Vijf ronden voor het einde volgde opnieuw de herstart. Kirkwood had gedurende de wedstrijd al duidelijk te kennen gegeven dat hij bij zijn Andretti Global teamgenoot niet in de aanval ging en duidelijk Scott Dixon tegen zijn teamgenoot afschermde. In de allerlaatste ronde wist VeeKay Romain Grosjean te verschalken en kwam als achtste over de eindstreep. Tevens was de Nederlander de best geklasseerde Chevrolet-coureur.

De overwinning waarop Colton Herta twee jaar moest wachten.
Twee jaar geleden behaalde Herta zijn allerlaatste overwinning op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway en wist eindelijk een pole in een zege te verzilveren. Waarbij duidelijk aangetekend moet worden dat Kyle Kirkwood een uitstekende teamplayer bij Andretti Global was.
Uitslag Honda Dealers Toronto
1. Colton Herta Dallara Honda 85 ronden
2. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 0.3489 secs.
3. Scott Dixon Dallara Honda + 0.9689 secs.
4. Alex Palou Dallara Honda + 1.6911 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 2.7710 secs.
6. David Malukas Dallara Honda + 3.0853 secs.
7. Christian Lundgaard Dallara Honda + 3.8925 secs.
8. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet + 4.6356 secs.
9. Romain Grosjean Dallara Honda + 5.6735 secs.
10. Graham Rahal Dallara Honda + 8.1456 secs.