Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Wehrlein wint voorlaatste seizoensrace en neemt WK-leiding over, De Vries vierde na sterke inhaalrace

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, 1st position, lifts the trophy in celebration
Pascal Wehrlein behaalde een zeer waardevolle zege en leidt nu voorafgaand aan de finale van morgen in de WK-stand

In Londen behaalde Pascal Wehrlein in de voorlaatste Formule E-race van het seizoen zijn derde overwinning van het jaar en ongetwijfeld de belangrijkste, want Nick Cassidy kwam na een verprutste kwalificatie niet verder dan de zevende plaats en Mitch Evans eindigde als tweede, waarmee Wehrlein de leiding in de WK-stand kon overnemen en daarmee voor de slotrace van morgen een uitstekende uitgangspositie heeft. Achter Wehrlein en Evans eindigde Buemi als derde. Nyck de Vries reed vanaf de 14e startplaats een uitstekende inhaalrace en eindigde heel sterk als vierde. Voor Robin Frijns was de race na een aarijding met Jake Dennis in de openingsronde al ten einde.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formula E


Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, celebrates with the Julius Baer Pole Position Award
Evans behaalde de pole-position 

Mitch Evans behaalde de pole-position en scoorde daarmee drie extra punten in de WK-stand, terwijl zijn Jaguar-teamgenoot Nick Cassidy, de leider in het kampioenschap, niet verder kwam dan de 17e plaats. In de finale versloeg Evans Buemi (Envision), die een kleine fout maakte en daarmee kostbare tijd verloor. Daarachter starten Pascal Wehrlein (Porsche) en Norman Nato (Andretti), voor Jean-Eric Vergne (DS Penske) en Nico Müller (ABT). Robin Frijns (Envision) kwalificeerde zich als achtste. Nyck de Vries (Mahindra) behaalde de 14e startplaats.

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, leads Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6, and Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3, at the start (Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6,
Startfase van de race met Evans voor Buemi en Wehrlein

Op het ExCel-circuit in de Londense Docklands, dat deels in de open lucht en deels in een hal gelegen is, gingen op zaterdag om 17.05 uur lokale tijd de lichten uit voor de race van 37 ronden. Evans is het beste weg, Werhlein trekt aan de buitenkant tegen Buemi aan het kortste eind en verliest een plek aan Nato. Dennis tikt Frijns in de chicane aan, waarop onze landgenoot in de afgrenzing belandt en ook Sam Bird meeneemt. De safety-car komt de baan op. Evans leidt voor Buemi, Nato, Wehrlein, Vergne, Rowland, Félix da Costa, Dennis, Günther en De Vries.

Nico Müller maakt achter de safety-car melding van een mogelijke lekke band. In de vijfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Evans slaat gelijk een gaatje naar Buemi, daarachter verliest Nato wat tijd. Fenestraz en Vandoorne zijn de eersten die de ‘attack mode’ activeren. Cassidy probeert dat ook, maar bij hem lukt het niet. Dennis krijgt in de tussentijd een tijdstraf van tien seconden voor de aanrijding met Frijns.

Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6 overtakes Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6  (Sebastien Buemi, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6 overtakes Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6 , ASCII, 109 components, 109 byte
Strijd tussen Buemi en Evans

Vergne en Dennis komen in de zesde ronde met elkaar in botsing en verderop crashen Félix da Costa en Rowland. De Vries, die al zijn lange ‘attack mode’ geactiveerd heeft, rijdt al op de zesde plaats. Voor Félix da Costa is de race met een beschadigde ophanging ten einde, teamgenoot Wehrlein heeft de derde plaats veroverd van Nato. In de negende ronde passeert Buemi Evans voor de leiding. In de twaalfde ronde komt Dennis in botsing met Cassidy, maar beide kunnen hun race voortzetten. In de 16e ronde haalt Buemi voor de eerste keer extra vermogen en valt daarmee terug naar de tweede plaats. Een ronde later haalt hij de leiding weer terug. Halverwege leidt Buemi voor Evans, Wehrlein, Günther, De Vries, Nato, Fenestraz, Mortara, Dennis en Vergne.

In de 18e ronde raken Cassidy en Vandoorne elkaar, opnieuw kunnen beide doorrijden. In ronde 20 passeert Wehrlein Buemi en neemt zo de tweede plaats over, al moet Wehrlein nog wel beide malen ‘attack mode’ halen. In de 22e ronde pakt Wehrlein met een sterke aanval de leiding ten koste van Evans. In ronde 23 haalt Wehrlein zijn extra vermogen en komt na de omweg net voor Evans uit, waarmee de Duitser de leiding dus vasthoudt. Een ronde later haalt Evans voor de tweede keer extra vermogen.

Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Porsche 99X Electric Gen3
Wehrlein reed met een goede strategie naar voren

In ronde 27 haalt Wehrlein voor de tweede keer zijn extra vermogen en komt opnieuw voor Evans terug, tot grote vreuge van het voltallige Porsche-team in de pitbox, inclusief sportdirecteur Thomas Laudenbach. Zo leidt Wehrlein voor Evans, Günther, Buemi, De Vries, Fenestraz, Nato, Mortara, Dennis en Vergne. Günther plaatst in de 30e ronde de aanval op Evans en passeert de Nieuw-Zeelander, waarmee hij tweede is achter Wehrlein. In de 31e ronde crasht Nato in de eerste bocht na te zijn afgesneden door Fenestraz, maar kan de race voortzetten. Vanwege brokstukken op de baan komt in de 33e ronde nog een keer de safety-car de baan op.

Norman Nato, Andretti Global, Porsche 99X Electric Gen3, crashes at the first corner
Nato belandt in de afgrenzing van de baan

Na een ronde wordt de race weer vrijgegeven. Wehrlein behoudt de leiding voor Günther en Evans. Günther wordt langzaam: bij hem is er sprake van een probleem, waarmee zijn tweede plek weg is. De auto van Günther strandt, terwijl de wedstrijdleiding meldt dat er nog twee ronden bij de geplande afstand worden opgeteld. Vanwege de gestrande auto van Günther is er een ‘full-course yellow’. Ondertussen komen Vergne en Daruvala met elkaar in botsing, Daruvala rijdt de pits in. In de 37e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Uiteindelijk komt Wehrlein als winnaar over de eindstreep, voor Evans en Buemi. Nyck de Vries heeft veel terrein goedgemaakt en eindigt heel keurig als vierde, voor Dennis en Fenestraz, die echter beide tijdstraffen hebben. Daarmee erft Mortata de vijfde plaats, voor Müller en Cassidy, Bird, Vandoorne en Nato. Met nog één race te gaan leidt Wehrlein in de WK-stand met 180 punten, voor Evans met 177 en Cassidy met 173. Dat belooft morgen om 18.00 uur een spannende finale!

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 2nd position, Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, 1st position, and Sebastien Buemi, Envision Racing, 3rd position, on the podium (Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 2nd position, Pascal Wehrlein, TAG Heuer
De top drie met vlnr Evans, Wehrlein en Buemi op het podium
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet