British GT: Penalty's bepalen podiums op Snetterton, Balfe en Smalley slepen Silver-Am-titel binnen
Naast Oulton Park is Snetterton traditioneel gezien het enige andere weekend waarin twee races van ieder een uur worden verreden in het British GT
Het British GT Championship verreed de zesde en zevende ronde van seizoen 2024 op het circuit van Snetterton. Beide races van ieder een uur zorgden voor een boel spektakel, maar de podiums werden vooral bepaald door een aantal straffen. Alex Martin en Sandy Mitchell (Barwell Motorsport) leken een dubbelzege te hebben binnengesleept, maar de overwinning van Race 2 ging uiteindelijk naar Maxi Götz en Kevin Tse (2 Seas Motorsport) na een beslissing van de stewards.
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)
Rob Collard (Barwell Motorsport) was het snelst in de kwalificatie voor de race van zondagochtend. Hij gaf de leiding niet uit handen, maar zijn teamgenoot Martin zat hem tot aan de pitstops constant op de hielen. Collard moest vijf successtrafseconden incasseren vanwege zijn podiumfinish op Spa-Francorchamps vorige maand en dus kwam zijn zoon Ricky Collard achter Mitchell terug de baan op. Het werd een één-tweeresultaat voor Lamborghini-team Barwell Motorsport, maar met Martin en Mitchell dus voorop. De Collards werden tweede, maar waren niet het enige vader-zoon-duo op het podium. Richard en Sam Neary (Team Abba Racing) hielden Phil Keen en Ian Loggie (2 Seas Motorsport) achter zich en reden een indrukwekkende wedstrijd op jacht naar de derde plek algemeen. Daarnaast schreven ze ook de Silver-Am-klasse op hun naam voor Hugo Cook en Sacha Kakad (J&S Racing) die met P5 algemeen hun beste resultaat van het seizoen verdienden.
Martin en Mitchell hebben Snetterton verlaten met een achterstand van 5 punten op ploegmaten Ricky en Rob Collard
Ravi Ramyead en Charlie Robertson (Century Motorsport) moesten zich vanwege een zware crash in de vrije training van de eerstgenoemde terugtrekken op Spa-Francorchamps. De BMW-coureurs kwamen sterk terug door Race 1 in de GT4-categorie te winnen. Robertson moest daarvoor Pro-Am-rivaal Seb Morris (Team Parker Racing) en Silver Cup-leider Freddie Tomlinson (DTO Motorsport) inhalen in de slotfase. William Orton en Marc Warren (Forsetti Motorsport) completeerden het GT4-Pro-Am-podium, vlak achter Charles Dawson en Morris. In de GT4-Silver Cup won Tomlinson nog wel samen met Aston Millar. Jamie Day en Mikey Porter (Forsetti Motorsport) werden tweede in die klasse voor de Mustang van Will Moore en Matt Nicoll-Jones (Academy Motorsport).
Robertson en Tomlinson kwamen nét voor Mitchell over de finish en dat gaf de Century-BMW de kans om de DTO-Ginetta nog te passeren
UITSLAG RACE 1
Mitchell ving de zondagmiddagrace aan vanaf de pole position. Hij domineerde de eerste helft van de wedstrijd en kwam als leider de pitstraat in voor de rijderswissel. Vanwege de overwinning in Race 1 moest Martin een extra tien seconden stilstaan. De voorsprong van de voormalige BTCC-coureur leek groot genoeg om voor Loggie terug de baan op te komen, maar 2 Seas Motorsport duwde de Schotse zakenman de zogeheten fastlane op en blokkeerde Martin. Loggie had dan wel de leiding in handen, maar het kwam niet als een verrassing toen hij een drive-through penalty kreeg van de stewards. Martin kreeg zo de eerste plek weer terug en zag ook als eerste de zwart-witgeblokte vlag. Martin en Mitchell kregen echter een tijdstraf van dertig seconden vanwege het inhalen tijdens een Safety Car-periode en dus moesten ze hun winnaarstrofeeën weer inleveren.
Götz en Tse pakten hun tweede zege van het seizoen na ook al op Spa-Francorchamps te hebben gewonnen
Götz en Tse schoven op naar de eerste positie voor Ricky en Rob Collard, en de McLaren van Tom Gamble en Mark Radcliffe (Optimum Motorsport). Eigenlijk hoorden John Ferguson en Max Hesse, de vervanger van Raffaele Marciello die druk was in Brazilië voor het FIA World Endurance Championship, op het podium te staan. Het gehele team van RAM Racing - naast de GT3-BMW van Ferguson en Hesse dus ook de GT4-Mercedes-AMG van Harry George en Luca Hopkinson - werd echter gediskwalificeerd van beide races op Snetterton, nadat Ferguson en de vader van Hopkinson de stewards hadden bedreigd en uitgescholden. Shaun Balfe en Adam Smalley (Garage 59) werden ondertussen als vierde algemeen geklasseerd. De Duckhams-McLaren won daarnaast de Silver-Am-klasse en ze hebben daar al de titel weten veilig te stellen na zes overwinningen in zeven races. Jonny Adam en Giacomo Petrobelli (Blackthorn) maakten de top vijf af. Martin en Mitchell waren teruggezet op P10, terwijl Keen en Loggie niet verder kwamen dan P14.
Balfe en Smalley waren onverslaanbaar in de Silver-Am en hebben de titel in die klasse al veiliggesteld met nog twee races te gaan
Jack Brown en Zac Meakin (Optimum Motorsport) gaan aan de leiding van het puntenklassement van de GT4-categorie na het verslaan van Day en Porter in Race 2. De laatstgenoemden blijven echter de kampioenschapsleiders in de GT4-Silver Cup. Erik Evans en Marco Signoretti (Academy Motorsport) kwamen als vijfde algemeen over de streep en completeerden daarmee het Silver Cup-podium. Orton en Warren maakten gebruik van contact tussen concurrenten Tim Docker (Steller Motorsport) en Dawson en de GT3-Lamborghini van Rob Collard door de GT4-Pro-Am-klasse op hun naam te schrijven. De ophanging van het linkervoorwiel was bij Docker afgebroken, maar Dawson en Morris konden wel doorrijden naar de tweede plek in de GT4-Pro-Am voor de Lotus van Ian Duggan en Gordie Mutch (Mahiki Racing).
Brown en Meakin deden goede zaken in de GT4-categorie door de tweede race op hun naam te schrijven
UITSLAG RACE 2
De zomerstop is nu aangebroken voor het British GT Championship. De deelnemers zullen pas op 8 september weer in actie komen tijdens een twee-uursrace op Donington Park.