Rally - ONRK: Duitse overwinning in Achtmaal; Rostek wint de GTC Rally
Achtmaal – We moeten diep graven en komen uit in 1997 voor de laatste editie dat in West Brabant een Duitse overwinning op te tekenen viel. Dieter Depping, de man die later onderdeel zou zijn van de wereldtitels in het WK van Volkswagen, won toen de latere GTC Rally. In 2024 is ’t nog eens zover. Dennis Rostek reed bijna van start tot finish aan de leiding en pakte zo ook nog ’s dure punten voor het kampioenschap weg bij de concurrentie. “Dit is m’n eerste internationale zege en Dieter.. dat is een goede vriend van me, de hartelijke groeten aan hem” lacht Rostek.
Tekst: Dré Galiart
Foto's: Dré Galiart & Steven van Veenendaal
Alweer een natte boel
Het is al weer enkele jaren geleden dat we een echte natte GTC Rally hadden. Vaak waren ’t dan hoosbuien na een lange warme dag, maar nu was ’t eigenlijk zoals bij elke rally met een flinke portie onverhard dit jaar. Een organisatie die alles in ’t werk stelt om het onverhard in een goede conditie te krijgen, om vervolgens toch te moeten concluderen dat schrappen de enige optie is. Al het harde werk van vrijwilligers ten spijt. Met een temperatuur ergens tussen de 18 en 20 graden en regelmatig wat buien en buitjes was deze GTC editie alles behalve een zomer rally, maar wel een waarbij alle deelnemers tot het uiterste werden uitgedaagd in bandenkeuze.
Turbulente start
Zo begon de vrijdagavond direct met een lastige keuze, want op Vosdonk lag alles nat bij aanvang. Langzaam droogde de proef op en zo werd een hoger startnummer plots een voordeel. Zo moest Van Deijne, genavigeerd door Hein Verschuuren (I20 Rally 2) zich tevreden stellen met plaats 8, terwijl Roger Hodenius zich tot eerste leider kroonde. Op driekwart tel volgt de Duitser Dennis Rostek, terwijl lokale held Leemans ruim vier tellen moet toegeven. De top vier (vervolledigd door Pex) zijn louter Skoda Fabia’s en dus vinden we verrassend op plek vijf Henk Vossen met de Hyundai. Maar wacht? Waar zijn dan die andere jongens die dit jaar het kampioenschap zouden beslissen? Ingo Ten Vregelaar en navigator Raoul Werger vinden we op plek 14 en Yannick Vrielink op plaats 24! Dan trekt het veld van het industrieterrein van Vosdonk naar de wegen van ‘de nacht’. De Hel en Ostaayen maken een paar zaken duidelijk. Vrielink en Ten Vregelaar herstellen hun pace en Van Deijne kan iets meer aandringen zonder te overtuigen. Pex verliest iets aan tempo maar zit ‘in de mix’ voor plek vier. Ondertussen bewijst Hodenius dat hij het tempo aan kan, maar heeft hij wel Rostek voor moeten laten gaan in de strijd om de leiding. De Duitser leidt vanaf proef twee. Roald Leemans volgt knap op positie 3.
Verkeerde banden
Het is tijd om de balans op de service op te maken na 1 boucle. Om te beginnen met Vrielink, genavigeerd door Harm van Koppen, die zijn verlies op de eerste proef snel verklaarde; “Ik werd verrast door de regen, verkeerde (hardere) bandjes eronder. Tweede en derde proef werkten ze beter” aldus Vrielink. Ook Ten Vregelaar had last van ’t weer, maar niet alleen dat; “Onwijs lastige start, het is wéér glibberen en glijen. We hadden twee andere banden meegenomen om te wisselen, maar dat hielp ook niet. Daarnaast heb ik ontzettende last van m’n rug. Ik heb van Rostek de gave aanbieding gekregen om even bij zijn fysio langs te gaan”. Rostek had op dat punt niet zozeer oog voor zijn leidende positie, maar leek vooral te genieten. “Heel mooie proeven, jammer dat het onverhard eruit is. Het is mooi en snel en dat geeft veel plezier” zo gaf de Duitser aan. “We zijn erg tevreden, enkel op de tweede proef een aantal seconden verloren in een hairpin toen de auto niet rond wilde en afsloeg” zo verklaart Hodenius het verlies van de leiding. Leemans, genavigeerd door Chris van Waardenburg, is vooral nog aan het wennen. “Ik denk dat ik een iets beter gevoel had met de Polo, maar misschien past die meer bij mijn rijstijl. We zoeken nog naar de juiste afstelling” verklaart de lokale held. En dus is de conclusie dat Leemans nog niet op de limiet lijkt te zitten, Hodenius zonder foutjes dichtbij zit en dus feitelijk nog alles mogelijk is. De top van het kampioenschap vecht daarachter een tweede strijd uit.
Top drie in de prullenbak
Het is amper een paar bochten verder dat er een streep door de eerste naam in de top drie kan. Het is de naam van Leemans die naar eigen zeggen een keer te veel opschakelde, de auto wilde niet meer terugschakelen en in extremis leidde een ruk aan de handrem tot een touché tussen de linker achterband en een stoeprand. De velg explodeerde en ook de schokbreker en ophanging hadden schade. Superrally en dus herstarten op dag twee was het logische gevolg; weg topklassering. De tijden op Vosdonk zijn opnieuw verrassend met Ceriel Klein Kromhof in de Rally 3 Clio met een tweede tijd en een derde tijd voor Ronald van Loon in de Hyundai. Hodenius verliest juist twaalf seconden. Op proef vijf pakt Ten Vregelaar de eerste scratch met de Skoda, de andere proeven zijn een prooi voor Rostek. Zo wordt de ‘Nacht van Achtmaal’ afgesloten en zijn alle verhalen op zich al de moeite waard voor een afzonderlijk verslag.
Aanval van Hodenius
Als de zaterdag start is het beeld eigenlijk hetzelfde als dat van de vrijdag, tenminste voor wat betreft het weer. Lichte neerslag en dus opnieuw de keuze aan de rijders wat het beste schoeisel is voor een proef bijna 20 kilometer verderop. Na de boucle twijfelt Rostek of hij het juiste heeft gedaan, want hij ziet vijf, vier en ruim 1 seconde opgaan in rook. Het is Hodenius die een goede start heeft genomen en tien seconden van de vijfentwintig weet af te rijden. Is dit de pace die er eigenlijk op vrijdag ook in zat voor Hodenius? Of spreekt hier ook de ervaring van navigator Robin Buysmans? Rostek meent dat ’t ook voor een deel bij hem zat “Ik denk niet dat we de juiste banden gekozen hadden, moeten we voor de tweede boucle anders doen”. Hodenius op zijn beurt slaakt oorlogstaal “Het gaat super goed. Inmiddels hebben we er 10 af gereden, nog zes te gaan, het gemiddelde is genoeg” meent hij. En dus is de spanning helemaal terug. Ceriel Klein Kromhof ziet zijn sensationele derde klassering terugvallen naar een vijfde, om later ook uit de wedstrijd te verdwijnen.
Opmars gestuit
En dus is het handenwrijven voor de tweede boucle op zatedag. Dat duurt tot de elfde proef, als Hodenius net weer 2 seconden heeft moeten prijsgeven gaat ’t helemaal mis. Hij vliegt een tuin in en staat daar enige tijd vast. Later blijkt dat er een paar aanwonenden een ‘feestje’ in de voortuin hielden zonder rekening te houden met de wedstrijd. “We gingen ervoor. We hadden regenbanden gekozen, het tegenovergestelde van Rostek en toen ’t begon te regenen dachten we, ‘we moeten er voor gaan’ en de tweede bocht ging beter dan ik had verwacht en de derde bocht gingen we er vanaf. Het was bijzonder spannend en dus een goede les voor publiek, ga alsjeblieft niet in een remzone zitten!”. En zo lijkt het pleit beslecht, want Rostek heeft een minuut te pakken op Ten Vregelaar, Vrielink doet wat hij kan maar krijgt het gat tussen plek twee en drie niet meer dicht.
Bijzondere weken
Rostek sluit zo heel bijzondere weken af. Als hij richting de laatste tijdcontrole rolt doet hij zijn relaas. “We gingen er nog bijna vanaf, omdat ’t zo glad was en we wat rustiger aan deden. Behalve op de Powerstage, dat riep mijn navigator meermaals, ‘als we in het kampioenschap nog wat willen, moeten we de Powerstage winnen’ en dat deden we. Het zijn echt ongelooflijke weken geweest. Met mijn bedrijf Pole Promotion hebben we in twee weken zeven wedstrijden gewonnen. De 24h van Spa, een vieruurs race, Griebel wint in de Saarland Rally, ik heb ’t Masters kampioenschap binnengesleept in Duitsland, we winnen twee keer in DTM en nu vandaag winnen we in Luxemburg een rally met Griebel en ik win hier in Nederland” zo straalt de eigenaar van Pole Promotion aan de finish. Ondanks dat het kampioenschap geen schrapresultaten kent, heeft Nederland dus weer een naam uit Duitsland om rekening mee te houden. Het mag duidelijk zijn dat Rostek honger heeft naar meer.
Van Hoof knap achter de Rally 2
Verderop in de top tien valt op dat Pex nog maar ’s aan ’t podium heeft mogen ruiken, zoals al vaker dit jaar. Opvallend, zeker met de snelheid op vrijdag van de Clio’s, is dat de eerste ‘niet Rally2’ auto een vertrouwde Evo is en wel die van Jari van Hoof. “We zijn zeker tevreden, we hebben een paar plaatsen goed kunnen maken en daar zijn we héél blij mee. Zeker als je meeneemt dat ik in Nederland nog niet veel meters heb gemaakt” aldus Van Hoof. Net achter hem zijn ’t Willem Wouter Overbeek en Ben van de Laar die nog een verhitte strijd uitvechten. De marges zijn miniem, maar drie proeven van het eind weet Van de Laar het voordeel naar zijn kant toe te trekken. Met vrijdag nog meer dan een minuut achter op Klein Kromhof, was dit een onverwachte uitkomst. “Deze zag ik niet meer aankomen, Ceriel was op pure snelheid echt een maatje te groot, maar die is er nog vanaf gegaan. Ik ben hartstikke tevreden!” aldus Van de Laar. En ook deze strijd zag een sleutel in de bandenkeuze, want Overbeek stond de laatste boucle op nat weer banden, terwijl slicks de juiste keuze bleek. Thuisrijder Kuijstermans die koud in een Clio stapte maakte de top tien vol. Bij de Clio’s viel ook al de eerste kampioen van het jaar te noteren. Met hun vierde zege op rij pakken Nard Ippen en Mark Bierbooms de titel in het Rally5 klassement van de Motul Clio Rally Trophy.
Verrassende snelste bij de historic
Bij de historics was het een uitval festijn. Nadat Biesheuvel zijn M3 met een kapotte aandrijfas aan de kant zette, leek de winst tamelijk eenvoudig voor de jarige Van Ballegooijen (Sierra RS Cosworth), maar zijn gaskabel brak. Wie dacht dat de prachtige Ferrari van Maurik van den Heuvel ’t zou redden kwam eveneens bedrogen uit, want zijn versnellingsbak gaf de geest. En zo won, geheel onverwacht, thuisrijder Michiel Sanders “Nee dit had ik niet verwacht, we hadden Maurik al gemist in de voorlaatste boucle” zei een verbouwereerde Sanders. Hij slaagde er wél in foutloos uit te rijden.
Uitslag GTC Rally