Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Sterke premiere Endurance formaat ADAC GT Masters op de Nürburgring. Zege voor Owega/Schumacher. Köhler/Oosten vierde

In het kader van de Truck Grand Prix op de Nürburgring vond gisteren de eerste wedstrijd van de ADAC GT Masters dit weekend plaats. Voor de serie heeft men nu een nieuw Endurance formaat bedacht wat direct ook wat meer inschrijvingen opleverde. Voor de Duitse combinatie Salman Owega/David Schumacher betekende het de eerste seizoensoverwinning en voor laatstgenoemde betekende het zijn allereerste overwinning in de ADAC GT Masters. De AMG Landgraf Motorsport-combinatie Tom Kalender/Elias Seppänen(D/SF) waren eigenlijk de enigen die oppositie konden voeren.

ADAC GT Masters, 5. + 6. Rennen Nürburgring, Truck GP 2024 - Foto: Gruppe C Photography
David Schumacher en Salman Owega konden hun eerste seizoensoverwinning in de ADAC GT Masters boeke
n.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: ADAC Motorsport


Sterke premiere Endurance formaat ADAC GT Masters op de Nürburgring. Zege voor Owega/Schumacher. Köhler/Oosten vierde

De eerste Endurance-wedstrijd van de ADAC GT Masters op de Nürburgring vond onder heerlijke weersomstandigheden van ongeveer 17 graden Celsius plaats. David Schumacher: “Nadat ik in de tweede stint de leiding had genomen kon ik consistent snelle ronden rijden en afstand nemen van het veld. Geweldig dat wij eindelijk een keer bovenaan het podium staan. Ook team collega Salman Owega was bijzonder enthousiast. Owega: “Eindelijk hebben we de knoop doorgehakt. Via de boordradio werd ik door mijn ingenieur enorm hard gepusht wat extra motivatie gaf. Ik ben erg verheugd dat het harde werken nu eindelijk wordt beloond. Met een vierde plek miste de combinatie Leon Köhler/Maxime met de FK Peformance BMW M4 GT3 nipt het podium.

ADAC GT Masters, 5. + 6. Rennen Nürburgring, Truck GP 2024 - Foto: Gruppe C Photography
De winnende HRT Mercedes AMG GT3 van de combinatie Schumacher/Owega.

De vijfde wedstrijd van de ADAC GT Masters duurde 80 minuten en telde twee pitstops. Tim Zimmermann(D/Grasser Racing Team) nam direct de leiding gevolgd door Finn Wiebelhaus(D/HRT Racing) Vanwege een safetycar interruptie werd de voorsprong van Zimmermann al na twee ronden teniet gedaan. Bij de herstart liet de Lamborghini-rijder zich niet verrassen en nam meteen een voorsprong. Omdat de teams verschillende bandenstrategieën hanteerden waren er na de eerste pitstop de nodige verschuivingen in het veld. Toen Zimmermann het stokje aan zijn collega Benjamin Hites overdroeg leek het er aanvankelijk op dat GRT Lamborghini combinatie de toppositie kon behouden.

ADAC GT Masters, 5. + 6. Rennen Nürburgring, Truck GP 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Na een tijdje aan de leiding gelegen te hebben werd ht voor de combinatie Zimmermann/Hites slechts een vijfde plek.


David Schumacher dwong de Chileen echter in een fout en kon de GRT Lamborghini aan het einde van het rechte stuk passeren waarna Owega voor zijn tweede set een nieuw setje vers Pirelli rubber kreeg toebedeeld. Het bleek een slimme zet van het team want juist deze verse Pirelli’s brachten de HRT AMG Mercedes GT3 in een ideaal werkvenster. Tom Kalender: “Over mijn prestatie vandaag ben ik niet helemaal tevreden. De mindere banden waren gewoon mijn ondergang. Er was zeker vandaag meer aan de hand maar zondag komen wij weer terug. “ De combinatie Marcel Marcewicz/Julian Hanses(D/D) eindigde voor met de Schnitzelalm AMG Mercedes GT3 als derde. Marcewicz: “Het was een geweldige wedstrijd en Julian deed het geweldig en de verschillende duels op de baan waren erg leuk.

ADAC GT Masters, 5. + 6. Rennen Nürburgring, Truck GP 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Jammer genoeg net geen podium voor de combinatie Kóhler/Oosten.

De combinatie Leon Köhler(D)/Maxime Oosten miste met de FK Performance BMW M4 GT3 nipt het podium en eindigde als vierde. De polesittende GRT Lamborghini van de combinatie Tim Zimmermann(D)/Benjamin Hites(CHL) volgde op de vijfde plek. Het tweelingcombinatie Michael en Johannes Kapfinger(beiden D) kwam met de Joos Sportwagentechnik Porsche 911 GT3 R als zesde over de eindstreep. De zevende plek werd door een andere tweelingcombinatie ingenomen, nl. door Sandro en Juliano Holzem met de Land Motorsport Audi R8 LMS GT3 Evo daarachter volgde de combinatie Mike David Ortmann/Denis Bulatov(D/D) in de Walkenhorst Motorsport Aston Martin Vantage GT3. De Top 10 werd gecompleteerd door de combinatie Simon Connor Primm/Jonas Greif (beiden D) in Paul Motorsport Lamborghini Huracan GT3 Evo 2.


ADAC GT Masters Race 1 ResultList 1.1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet