Indycar: Pat O´Ward wint Honda 200 in Mid Ohio na pitstopblunder Palou. VeeKay 20e Sowery verrast bij debuut
Nog voordat de wedstrijd op Mid Ohio begon leek de introductie van de Hybride even wat probleempjes op te leveren omdat er drie auto´s bij het uitrijden van de pits stilvielen. Uiteindelijk bleek alleen Scott Dixon het slachtoffer van een mogelijk software probleem te zijn. Met een grote achterstand kwam de zesvoudige kampioen weer terug op de baan. Voor hem werd de wedstrijd niet meer dan een testsessie. Helaas speelde VeeKay in tegenstelling tot zijn teamgenoot Christian Rasmussen geen rol van betekenis in de wedstrijd. Rasmussen bezorgde het team van ECR een lichtpuntje door als negende te eindigen. Gisteren beklaagde VeeKay zich al over de set-up van de auto en daar leek ook vandaag kennelijk ook weinig verbetering te signaleren. Bij zijn laatste pitstop in de 54e ronde kreeg Ganassi-coureur Alex Palou bij het wegrijden zijn auto niet direct in de versnelling. Het kostte hem uiteindelijk de wedstrijd. Het betekende dat Pato O´Ward voor het team van Arrow McLaren eindelijk weer eens een overwinning kon boeken. De Mexicaan heeft er meer dan twee jaar op moeten wachten. Palou ging in de slotfase nog wel in de aanval maar kwam op O´Ward gewoon tekort.
Twee jaar moest Pat O´Ward op een overwinning wachten. Vandaag behaalde de Mexicaan een verdiende zege in Mid Ohio.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Pat O´Ward wint Honda 200 in Mid Ohio na pitstopblunder Palou. VeeKay 20e Sowery verrast bij debuut
Twee lange jaren moest de Mexicaan Pato O´Ward op een overwinning wachten. Doordat Alex Palou bij zijn laatste stop in de 54e ronde zijn auto niet in de versnelling kreeg kon O´Ward duidelijk profiteren en eindelijk weer eens een overwinning behalen. Scott McLaughlin eindigde voor Team Penske als derde gevolgd door Colton Herta en Marcus Ericsson. Uiteindelijk waren het toch de powerhouses van Arrow McLaren, Ganassi, Penske en Andretti Global die bij het debuut van de hybride de beste resultaten wisten te behalen. Problemen deden zich slechts bij enkele deelnemers bij het uitrijden van de pits voor. De wedstrijd bleef er op zichzelf van verschoond.
Bandenkeuze Mid Ohio
Harde compound
Palou, O´Ward, Malukas, Herta, Ericsson, McLaughlin, Rossi, Rasmussen, Lundgaard, Lundqvist, Armstrong, Grosjean, Dixon, Kirkwood, Siegel, Ferrucci, Simpson, Sowery, Robb, Harvey, Fittipaldi
Zachte compound
Will Power, Newgarden, Rahal, Rosenqvist, VeeKay, Canapino
Race
Nog voordat de wedstrijd begon hadden Malukas, Simpson en Dixon al problemen met het opgang brengen van hun auto´s. Nog voordat de wedstrijd werkelijk begonnen was viel de auto van Scott Dixon opnieuw stil en keerde in de 20eronde opnieuw in de wedstrijd terug. Eigenlijk waren er al twee ronden verreden voordat er in de derde ronde definitief gestart kon worden.
Gedurende lange tijd keek de concurrentie tegen de achterzijde van Palou´s Ganassi Dallara Honda aan.
Polesitter Alex Palou nam direct de leiding gevolgd door O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Lundqvist. Het nieuw geïntroduceerd hybride systeem valt ook een beetje te vergelijken met KERS systeem zoals dit vroeger in de F1 werd gebruikt.
Stand 10e ronde: Palou, O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Lundqvist. VeeKay kende in de openingsfase de nodige moeilijkheden en viel naar P24 terug maar ook Rosenqvist en Armstrong waren voor hun eerste stop naar binnen gegaan. Na 14 ronden racen beschikte Alex Palou al over een voorsprong van meer dan 4.7 secs. op Pato O´Ward. VeeKay´s teamgenoot Christian Rasmussen wist op de zevende plek in de Top 10 overigens goed stand te houden. Zowel Will Power als Agustin Canapino waren na 20 ronden de enigen die zich op de Rode Compound in de Top 15 bevonden.
Stand 20e ronde: Palou, O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Grosjean. VeeKay P23. Inmiddels was ook Scott Dixon na een long oponthoud opnieuw de baan opgegaan. Voor Dixon werd de wedstrijd nu een lange testsessie. ``Wij proberen met de engineers van Honda nu uit te vinden waar de problemen werkelijk liggen´´ verklaarde Dixon voordat hij opnieuw de baan opging. In het eerste wedstrijdgedeelte deden zich weinigen veranderingen voor. Zowel O´Ward, Malukas, Will Power en Alex Palou, Herta, Rossi, Grosjean en Rasmussen gingen in de 27e/28e ronde voor hun eerste stop naar binnen.
Will Power scoorde niet waardoor Alex Palou met een gerust hart huiswaarts kan keren.
Stand 30e ronde: McLaughlin, Palou, O´Ward, Herta, Newgarden, Ericsson, Rasmussen, Armstrong, Lundqvist, Rosenqvist. P17 VeeKay. Een groot aantal rijders bevond zich nu op de rode compound. De auto van Palou liep als een goed gesmeerd uurwerk. De Spanjaard had inmiddels een voorsprong van 5.15 secs. op Pat O´Ward. Vanwege een vroeg geplande stop had Penske-coureur Josef Newgarden tien posities weten goed te maken. Met een 14e plek deed debutant Toby Sowery het overigens nog niet eens zo onaardig bij het draaideur team van Dale Coyne Racing. Een beetje verrassend was het eigenlijk wel. Met een 25e plek werd het voor Newgarden uiteindelijk een zeer teleurstellende dag.
Stand 40e ronde: Palou, O´Ward, McLaughlin, Herta, Ericsson, Rasmussen, Lundqvist, Lundgaard, Rossi, Kirkwood. VeeKay P23. Voor de Canadese Toronto Sun journalist Jeff Peppone kwam met de introductie van de hybride het saaie verloop van de wedstrijd niet echt als een verrassing overigens. Aan het einde van de wedstrijd zou hij ongelijk krijgen want dankzij de blunder van Palou bood de wedstrijd in de slotfase voldoende spektakel tussen de beide koplopers.
Toby Sowery zorgde wel voor een grote verrassing door direct bij zijn Indycar-debuut met niet de beste auto van het veld als dertiende te eindigen. Hij verdient zeker een tweede kans.
Wel had Pato O´Ward wel iets van de voorsprong van Palou´s voorsprong af weten te knabbelen. In de 46e ronde bedroeg het verschil 3,2 secs. tussen de beide koplopers. Overigens wist Palou het extreem lang op de soft compound uit te houden.
Stand 50e ronde: Palou, O´Ward. McLaughlin, Ericsson Herta, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Kirkwood, Malukas. VeeKay P22. Met een 13e plek verraste Toby Sowery in deze wedstrijd boven verwachting. Inmiddels heeft had Arrow McLaren-coureur Pat O`Ward de aanval op Palou ingezet maar besloot in de 54e ronde voor een undercut te gaan. In de 54e ronde kwam Alex Palou voor zijn laatste stop naar binnen maar kwam daarbij bijzonder traag weg waarbij O´Ward bij het uitkomen van de pits de leiding kon overnemen. Vraag bleef natuurlijk of Palou de rangorde opnieuw kon herstellen.
En weer een teleurstellend resultaat voor Rinus VeeKay. Wanneer komt het geluk nu eens een keer zijn kant uit?
Stand 60e ronde: O´Ward, Palou, McLaughlin, Ericsson, Newgarden, Herta, Lundqvist, Armstrong, Rossi, Lundgaard, Kirkwood. VeeKay P20
Newgarden maakte in de 60e ronde een kleine offroad excursie die verder zonder gevolgen bleef. Palou bleek inmiddels weer langzaam terrein op O´Ward goed te maken. In de 61e ronde bedroeg het verschil tussen O´Ward en Palou slechts 0.6602 secs. Eindelijk begon er in de 64e ronde echt spanning in de wedstrijd te komen. Palou begon duidelijk druk op O´Ward uit te oefenen terwijl het voor Josef Newgarden met een ´´drive-through´´ een verloren wedstrijd werd.
Stand 70e ronde: O´Ward, Palou, McLaughlin, Ericsson, Herta, Rossi, Lundgaard, Kirkwood, Rasmussen, Ferrucci. VeeKay P20. Met nog negen ronden te gaan bedroeg het verschil tussen beide koplopers slechts 0.7386 secs. Palou hield werkelijk de druk op de ketel. De achterblijvers Canapino en Simpson bevonden zich voor de beide koplopers en konden als achterblijvers misschien nog de wedstrijd beïnvloeden.
Hierdoor bedroeg het verschil tussen de beide koplopers 0.3461 secs. met nog amper drie ronden te gaan. Kort voor het einde viel Romain Grosjean na een flinke spin naar de 23e positie terug. Over het Indycar-debuut van sportscar-coureur Toby Sowery waren we bijzonder sceptisch. Zeker gezien zijn gebrek aan ervaring met dit soort auto´s. Ondanks dat men bij Dale Coyne Racing nu niet bepaald over het beste materiaal beschikt heeft Sowery bij zijn Indycar debuut op de roadcourse van Mid Ohio met een dertiende plek een meer dan uitstekende indruk achtergelaten. Sowery verdient zeker een tweede kans. Zijn Indycar-debuut zal bij de andere teams zeker ook niet onopgemerkt zijn gebleven.
Derde plek voor Scott McLaughlin. De Nieuw Zeelander hield de vlag voor Team Penske hoog met P3.
Uitslag Honda Indy 200 Mid Ohio
1. Pato O´ Ward Dallara Chevrolet 80 ronden
2. Alex Palou Dallara Honda + 0.4983 secs.
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 16.1559 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 24.9725 secs.
5. Marcus Ericsson Dallara Honda + 31.6809 secs.
6. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 32.2449 secs.
7. Christian Lundgaard Dallara Honda + 32.5614 secs.
8. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 35.2218 secs.
9. Christian Rasmussen Dallara Chevrolet + 40.3182 secs.
10. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 46.9084 secs.
Twee jaar moest Pat O´Ward op een overwinning wachten. Vandaag behaalde de Mexicaan een verdiende zege in Mid Ohio.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Pat O´Ward wint Honda 200 in Mid Ohio na pitstopblunder Palou. VeeKay 20e Sowery verrast bij debuut
Twee lange jaren moest de Mexicaan Pato O´Ward op een overwinning wachten. Doordat Alex Palou bij zijn laatste stop in de 54e ronde zijn auto niet in de versnelling kreeg kon O´Ward duidelijk profiteren en eindelijk weer eens een overwinning behalen. Scott McLaughlin eindigde voor Team Penske als derde gevolgd door Colton Herta en Marcus Ericsson. Uiteindelijk waren het toch de powerhouses van Arrow McLaren, Ganassi, Penske en Andretti Global die bij het debuut van de hybride de beste resultaten wisten te behalen. Problemen deden zich slechts bij enkele deelnemers bij het uitrijden van de pits voor. De wedstrijd bleef er op zichzelf van verschoond.
Bandenkeuze Mid Ohio
Harde compound
Palou, O´Ward, Malukas, Herta, Ericsson, McLaughlin, Rossi, Rasmussen, Lundgaard, Lundqvist, Armstrong, Grosjean, Dixon, Kirkwood, Siegel, Ferrucci, Simpson, Sowery, Robb, Harvey, Fittipaldi
Zachte compound
Will Power, Newgarden, Rahal, Rosenqvist, VeeKay, Canapino
Race
Nog voordat de wedstrijd begon hadden Malukas, Simpson en Dixon al problemen met het opgang brengen van hun auto´s. Nog voordat de wedstrijd werkelijk begonnen was viel de auto van Scott Dixon opnieuw stil en keerde in de 20eronde opnieuw in de wedstrijd terug. Eigenlijk waren er al twee ronden verreden voordat er in de derde ronde definitief gestart kon worden.
Gedurende lange tijd keek de concurrentie tegen de achterzijde van Palou´s Ganassi Dallara Honda aan.
Polesitter Alex Palou nam direct de leiding gevolgd door O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Lundqvist. Het nieuw geïntroduceerd hybride systeem valt ook een beetje te vergelijken met KERS systeem zoals dit vroeger in de F1 werd gebruikt.
Stand 10e ronde: Palou, O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Lundqvist. VeeKay kende in de openingsfase de nodige moeilijkheden en viel naar P24 terug maar ook Rosenqvist en Armstrong waren voor hun eerste stop naar binnen gegaan. Na 14 ronden racen beschikte Alex Palou al over een voorsprong van meer dan 4.7 secs. op Pato O´Ward. VeeKay´s teamgenoot Christian Rasmussen wist op de zevende plek in de Top 10 overigens goed stand te houden. Zowel Will Power als Agustin Canapino waren na 20 ronden de enigen die zich op de Rode Compound in de Top 15 bevonden.
Stand 20e ronde: Palou, O´Ward, Malukas, Herta, McLaughlin, Ericsson, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Grosjean. VeeKay P23. Inmiddels was ook Scott Dixon na een long oponthoud opnieuw de baan opgegaan. Voor Dixon werd de wedstrijd nu een lange testsessie. ``Wij proberen met de engineers van Honda nu uit te vinden waar de problemen werkelijk liggen´´ verklaarde Dixon voordat hij opnieuw de baan opging. In het eerste wedstrijdgedeelte deden zich weinigen veranderingen voor. Zowel O´Ward, Malukas, Will Power en Alex Palou, Herta, Rossi, Grosjean en Rasmussen gingen in de 27e/28e ronde voor hun eerste stop naar binnen.
Will Power scoorde niet waardoor Alex Palou met een gerust hart huiswaarts kan keren.
Stand 30e ronde: McLaughlin, Palou, O´Ward, Herta, Newgarden, Ericsson, Rasmussen, Armstrong, Lundqvist, Rosenqvist. P17 VeeKay. Een groot aantal rijders bevond zich nu op de rode compound. De auto van Palou liep als een goed gesmeerd uurwerk. De Spanjaard had inmiddels een voorsprong van 5.15 secs. op Pat O´Ward. Vanwege een vroeg geplande stop had Penske-coureur Josef Newgarden tien posities weten goed te maken. Met een 14e plek deed debutant Toby Sowery het overigens nog niet eens zo onaardig bij het draaideur team van Dale Coyne Racing. Een beetje verrassend was het eigenlijk wel. Met een 25e plek werd het voor Newgarden uiteindelijk een zeer teleurstellende dag.
Stand 40e ronde: Palou, O´Ward, McLaughlin, Herta, Ericsson, Rasmussen, Lundqvist, Lundgaard, Rossi, Kirkwood. VeeKay P23. Voor de Canadese Toronto Sun journalist Jeff Peppone kwam met de introductie van de hybride het saaie verloop van de wedstrijd niet echt als een verrassing overigens. Aan het einde van de wedstrijd zou hij ongelijk krijgen want dankzij de blunder van Palou bood de wedstrijd in de slotfase voldoende spektakel tussen de beide koplopers.
Toby Sowery zorgde wel voor een grote verrassing door direct bij zijn Indycar-debuut met niet de beste auto van het veld als dertiende te eindigen. Hij verdient zeker een tweede kans.
Wel had Pato O´Ward wel iets van de voorsprong van Palou´s voorsprong af weten te knabbelen. In de 46e ronde bedroeg het verschil 3,2 secs. tussen de beide koplopers. Overigens wist Palou het extreem lang op de soft compound uit te houden.
Stand 50e ronde: Palou, O´Ward. McLaughlin, Ericsson Herta, Rasmussen, Lundgaard, Rossi, Kirkwood, Malukas. VeeKay P22. Met een 13e plek verraste Toby Sowery in deze wedstrijd boven verwachting. Inmiddels heeft had Arrow McLaren-coureur Pat O`Ward de aanval op Palou ingezet maar besloot in de 54e ronde voor een undercut te gaan. In de 54e ronde kwam Alex Palou voor zijn laatste stop naar binnen maar kwam daarbij bijzonder traag weg waarbij O´Ward bij het uitkomen van de pits de leiding kon overnemen. Vraag bleef natuurlijk of Palou de rangorde opnieuw kon herstellen.
En weer een teleurstellend resultaat voor Rinus VeeKay. Wanneer komt het geluk nu eens een keer zijn kant uit?
Stand 60e ronde: O´Ward, Palou, McLaughlin, Ericsson, Newgarden, Herta, Lundqvist, Armstrong, Rossi, Lundgaard, Kirkwood. VeeKay P20
Newgarden maakte in de 60e ronde een kleine offroad excursie die verder zonder gevolgen bleef. Palou bleek inmiddels weer langzaam terrein op O´Ward goed te maken. In de 61e ronde bedroeg het verschil tussen O´Ward en Palou slechts 0.6602 secs. Eindelijk begon er in de 64e ronde echt spanning in de wedstrijd te komen. Palou begon duidelijk druk op O´Ward uit te oefenen terwijl het voor Josef Newgarden met een ´´drive-through´´ een verloren wedstrijd werd.
Stand 70e ronde: O´Ward, Palou, McLaughlin, Ericsson, Herta, Rossi, Lundgaard, Kirkwood, Rasmussen, Ferrucci. VeeKay P20. Met nog negen ronden te gaan bedroeg het verschil tussen beide koplopers slechts 0.7386 secs. Palou hield werkelijk de druk op de ketel. De achterblijvers Canapino en Simpson bevonden zich voor de beide koplopers en konden als achterblijvers misschien nog de wedstrijd beïnvloeden.
Hierdoor bedroeg het verschil tussen de beide koplopers 0.3461 secs. met nog amper drie ronden te gaan. Kort voor het einde viel Romain Grosjean na een flinke spin naar de 23e positie terug. Over het Indycar-debuut van sportscar-coureur Toby Sowery waren we bijzonder sceptisch. Zeker gezien zijn gebrek aan ervaring met dit soort auto´s. Ondanks dat men bij Dale Coyne Racing nu niet bepaald over het beste materiaal beschikt heeft Sowery bij zijn Indycar debuut op de roadcourse van Mid Ohio met een dertiende plek een meer dan uitstekende indruk achtergelaten. Sowery verdient zeker een tweede kans. Zijn Indycar-debuut zal bij de andere teams zeker ook niet onopgemerkt zijn gebleven.
Derde plek voor Scott McLaughlin. De Nieuw Zeelander hield de vlag voor Team Penske hoog met P3.
Uitslag Honda Indy 200 Mid Ohio
1. Pato O´ Ward Dallara Chevrolet 80 ronden
2. Alex Palou Dallara Honda + 0.4983 secs.
3. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 16.1559 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 24.9725 secs.
5. Marcus Ericsson Dallara Honda + 31.6809 secs.
6. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 32.2449 secs.
7. Christian Lundgaard Dallara Honda + 32.5614 secs.
8. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 35.2218 secs.
9. Christian Rasmussen Dallara Chevrolet + 40.3182 secs.
10. Santino Ferrucci Dallara Chevrolet + 46.9084 secs.