Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton terug als GP-winnaar na spannende Britse GP op Silverstone

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Großbritannien 2024. Lewis Hamilton Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, British GP 2024. Lewis Hamilton

Het weerzien duurde ruim twee-en-een-half jaar, maar voor zijn uitzinnige thuispubliek stond Lewis Hamilton eindelijk weer een keer op de hoogste trede van het podium: de Brit kwam als winnaar uit de strijd in een geweldige GP van Groot-Brittannië waarin het spannend bleef tot het eind. In wisselende omstandigheden nam Hamilton bij de eerste regen het roer over van Mercedes-teamgenoot George Russell, die van pole was vertrokken. Na een middenfase waarin McLaren sterker was, trok Hamilton het initiatief naar zich toe, ook met dank aan een te trage pitstop en een verkeerde bandenkeuze voor Lando Norris. Max Verstappen leek het grootste deel van de race kansloos voor de overwinning – een nieuwe realiteit voor Red Bull Racing en zijn supporters – maar kwam aan het slot sterk terug, om Hamilton op te jagen naar de streep. Het was alleen niet genoeg om alsnog te winnen.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing


De Britse Grand Prix ging van start met de dreiging van regen, net zoals gold voor alle andere sessies en races in het raceweekend op Silverstone. Sergio Pérez zou met zijn Red Bull vanuit de pits vertrekken, maar voordat het zover was, kwam Pierre Gasly alweer de pits opzoeken: zijn Alpine was nog vóór de start de eerste uitvaller. Bij de start kwamen de Mercedessen goed weg, Russell voor Hamilton, terwijl Verstappen in The Loop de derde plaats van Norris afpikte. Achter hen verloor Nico Hülkenberg (Haas) een stel plekken ten koste van Carlos Sainz (Ferrari), Stroll (Aston Martin) en de goed gestarte Charles Leclerc (Ferrari). Alex Albon (Williams) verloor enkele plekken én stukken van zijn carrosserie tijdens een carambolage in diezelfde Loop.

Vooraan gebeurde er verder weinig tot aan de eerste pitstops, met ongeveer dezelfde afstanden tussen de koplopers, op weg naar de eerste regen die rond de 15e ronde werd verwacht. De Mercedessen voelden zich uitstekend thuis in deze koele omstandigheden en wachtten af tot de regen daadwerkelijk zou vallen – pas dan zou een bandenwissel zin hebben. Verstappen liep op de derde plaats niet in op Russell en Hamilton, het tegendeel was waar: al hield de McLarens van Norris en Oscar Piastri af, het gat naar Hamilton liep langzaam op naar drie seconden.

Helemaal achteraan was teamgenoot Pérez tot aan de 16e plaats gekomen, met alleen de Saubers van Valtteri Bottas en Zhou Guanyu en de Alpine van Esteban Ocon achter zich, terwijl vooraan Leclerc in de 14e ronde de eerste passeeractie in de top-tien volbracht, ten koste van Stroll. Iets verder naar voren zat Norris inmiddels bijna op de versnellingsbak van Verstappen. Een ronde later was het al zover: op Hangar Straight stormde de McLaren voorbij, niet verdedigd door de Nederlander. Een moment later gingen op de tribunes bij Stowe de eerste regenjassen aan, maar het drupte alleen nog maar. Piastri was vervolgens de volgende McLaren die aan de RBR voorbijstak.

SI202407070406

Vooraan voelde Hamilton zich prettiger thuis op het vochtige asfalt: in de 18e ronde moest Russell eraan geloven. Een ronde later gingen beide Mercedessen er echter af in Abbey, zodat Norris kon naderen en de Mercedes van Russell kon passeren in The Loop. De McLarens waren nóg beter thuis op het gladde oppervlak, want Norris nam in de 20e ronde de leiding over van Hamilton, terwijl Russell terugviel achter Piastri. Verderop ging de Australiër vervolgens ook langs de tweede Mercedes: nu lag McLaren opeens 1-2. Leclerc, Pérez, Ocon en Zhou waren al naar binnen gekomen voor intermediates, maar dat leek veel te vroeg. Ocon kwam zelfs op zijn beslissing terug, maar de andere drie bleven maar wachten op het moment – enkele ronden later – dat het écht zou gaan regenen. Intussen verloren ze 20 seconden per ronde…

We waren nu halverwege de race, maar het regende nog steeds niet hard genoeg voor inters. De McLarens reden nog altijd 1-2, maar Piastri zat boven op Norris, met Hamilton en Russell twee seconden daarachter. Verstappen was acht seconden teruggevallen op de vier auto’s voor hem en kwam nu samen met Sainz naar binnen voor inters: was ook dat niet te vroeg? Een ronde later was het toch zo ver: drie van de vier koplopers kwamen naar binnen, want Piastri reed door. Door het ‘double-stacken’ van Russell was de Brit teruggevallen achter Verstappen, maar het extra rondje kwam de Australiër nog duurder te staan: de andere McLaren viel zelfs terug achter Sainz. Achter Piastri was Hülkenberg intussen voorbijgegaan aan de Aston Martins van Stroll en Alonso. Tsunoda’s RB lag inmiddels tiende, vóór Albon, Magnussen en Sargeant. Pérez moest intussen alweer naar binnen komen: zijn eerste set inters was al opgerookt, het weekend van de Mexicaan werd maar erger.

Heel nat was de baan niet, dus ook de leiders joegen hun inter-rubber er snel doorheen. De andere RBR voelde zich er ook niet lekker op: Verstappen moest in de 33e ronde Hamilton al met zeven seconden laten gaan, hele plakken rubber vlogen van de banden af. Een ronde later volgde de volgende wending: Russell kwam de pits in – niet voor een bandenwissel, maar om uit te vallen met een koelwaterprobleem. Zijn tegenstanders probeerden intussen de laatste druppels regen uit te zitten, al liep Hamilton wel op Norris in.

SI202407070494

Het zonnetje was doorgekomen en in de 39e ronde gingen Hamilton (soft) en Verstappen (hard) voor de undercut op Norris. McLaren was het enige team met mediums voor zowel Norris als Piastri, maar alleen de Australiër koos voor de medium. Norris ging voor softs, maar die verloor tijd tijdens zijn pitstop doordat hij om de monteurs van Ferrari moest rijden en doorgleed. Hamilton nam zodoende de kop over, met 2,7 seconden voorsprong op de McLaren. Verstappen lag zes seconden achter op het leidende Britse duo. De Nederlander had op zijn beurt 11 seconden over op Piastri, die tijdens de pitstops over Sainz was gesprongen.

De harde banden op de RBR voelden zich echter uitstekend en het gat naar Norris en Hamilton verdween net zoals de regen voor de zon. Sterker nog, Verstappen verbeterde in de 43e ronde de snelste rondetijd van Piastri – de hele wedstrijd had de Red Bull kansloos geleken, nu kon je er toch weer een weddenschap op inzetten. Hamilton probeerde als eerste negen Britse GP’s te winnen en sowieso zijn eerste overwinning in tijden binnen te halen, maar Norris liep voorzichtig op hem in, terwijl Verstappen inliep op beiden. Het werd een uitermate spannende finale. Verderop was Albon intussen aan Tsunoda voorbijgegaan om P9 te veroveren.

Vijf ronden waren er nog te gaan op het moment dat Verstappen de DRS-zone van Norris had bereikt. De volgende ronde denderde de RBR al voorbij op Hangar Straight. Nu ging ’t tussen Hamilton en Verstappen. 3,3 seconden scheidden de twee nog. Zou de oude vos vooraan het houden en het thuispubliek gek maken? Een ronde later had Verstappen er nog maar een tiende vanaf gesnoept: de Mercedes leek veilig. Twee tienden gingen er in de voorlaatste ronde af, maar het was niet genoeg. Hamilton had het voor elkaar: hij kreeg het zwartwitgeblokt van Queen-legende Brian May, voor zijn eerste GP-zege sinds de GP van Saoedi-Arabië in 2021. De McLarens werden drie en vier, waarbij Piastri op zijn mediums nog flink was ingelopen. Sainz werd vijfde, met de snelste ronde van de wedstrijd, vóór de voortreffelijke Hülkenberg, die de Astons nipt van zich afhield. Albon en Tsunoda voltooiden de top-tien.

F1, GP Groot-Brittannië, Silverstone, 7 juli 2024

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 52 ronden
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1"465
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 7"547
4. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 12"429
5. Carlos Sainz (Ferrari) - 47"318
6. Nico Hülkenberg (Haas-Ferrari) - 55"722
7. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 56"529
8. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'03"577
9. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'08"387
10. Yuki Tsunoda (RB-Honda) - 1'19"303
11. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'28"960
12. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'30"153
13. Daniel Ricciardo (RB-Honda) - 1 ronde
14. Charles Leclerc (Ferrari) - 1 ronde
15. Valtteri Bottas (Sauber-Ferrari) - 1 ronde
16. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 2 ronden
17. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) - 2 ronden
18. Guanyu Zhou (Sauber-Ferrari) - 2 ronden

Uitgevallen
George Russell
Pierre Gasly

Stand WK coureurs

1.Verstappen 255: 2.Norris 171; 3.Leclerc 150; 4.Sainz 146; 5.Piastri 124; 6.Perez 118; 7.Russell 111; 8.Hamilton 110; 9.Alonso 45; 10.Stroll 23; 11.Hülkenberg 22; 12.Tsunoda 20; 13.Ricciardo 11; 14.Bearman, Gasly 6; 16.Magnussen 5; 17.Albon 4; 18.Ocon 3.

Stand WK constructeurs
1.Red Bull-Honda 373; 2.Ferrari 302; 3.McLaren-Mercedes 295; 4.Mercedes 221; 5.Aston Martin-Mercedes 68; 6.RB-Honda 31; 7.Haas-Ferrari 27; 8.Alpine-Renault 9; 9.Williams-Mercedes 4.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet