DTM: 33 jaar na vader Kurt wint ook Nicki Thiim DTM-race Norisring
Nicki Thiim was in de zondagsrace van de DTM op de Norisring een klasse apart
Zijn vader Kurt Thiim won op 30 juni 1991 met Mercedes de DTM-race op de Norisring, nu werd Nicki Thiim met de SSR-Lamborghini op het stratencircuit in Neurenberg de eerste DTM-rijder van de tweede generatie die een race wint. De Deen, die een week geleden deel uitmaakte van het winnende Aston Martin-team in de 24 Uur van Spa-Francorchamps, reed een dominante race vanaf pole-position, maakte geen fouten en won, voor Maro Engel, die in zijn 100e DTM-race op het podium eindigde. Thiims SSR-Lamborghini-teamgenoot Mirko Bortolotti eindigde als derde.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: ADAC/Gruppe C
Net als gisteren was de tweede kwalificatiegroep het snelst, waardoor Nicki Thiim (SSR-Lamborghini) zijn eerste pole-position in de serie behaalde met een tijd van 48,758 seconden. Achter hem op de grid staan Maro Engel (Winward-Mercedes), Maximilian Paul (Paul-Lamborghini) en Arjun Maini (HRT-Mercedes). Thierry Vermeulen reed in deze groep de zesde tijd en start daarmee als elfde. Mirko Bortolotti (SSR-Lamborghini) was met 48,892 seconden het snelst in de eerste kwalificatiegroep en start als tweede, met achter zich Kelvin van der Linde (Abt-Audi), Luca Stolz (HRT-Mercedes) en Lucas Auer (Winward-Mercedes) op de plaatsen vier, zes en acht. René Rast, die zich als negende in de eerste groep kwalificeerde en daarmee op de 18e startplaats zou staan, kreeg één startplek straf vanwege het blokkeren van Jack Aitken en start daarmee als 19e.
Lamborghini's controleren het veld na de start
Bij de start pakt Thiim de leiding, voor Bortolotti, Engel, Kelvin van der Linde en Stolz. Vermeulen heeft geen ruimte en moet binnendoor in de Grundigkehre, waarop hij terugvalt naar de staart van het veld. Maximilian Paul krijgt een ‘penalty lap’ vanwege een valse start, ook Wittmann moet ook eenmaal door de strafzone. Wittmann strijdt vervolgens met zijn teamgenoten Sheldon van der Linde en Rast, maar trekt daarbij aan het kortste eind en valt ver terug. In de 15e ronde heeft Maximilian Paul een klapband links achter, waarmee de race voor hem ten einde is, hij parkeert zijn auto in de pits.
Thiim leidt voor Bortolotti, Engel, Kelvin van der Linde, Stolz, Auer, Aitken, Preining, Maini en Sheldon van der Linde. In de 22e ronde gaat het pitstopvenster open. Stolz, Preining, Sheldon van der Linde en Engstler zijn de eerste rijders die stoppen. Bij Preining verloopt de stop niet optimaal, hij verliest in de pits een plek aan Sheldon van der Linde. Een ronde later stoppen Engel en Kelvin van der Linde. Clemens Schmid is de volgende, daarna stoppen Bortolotti en Güven. In de 26e ronde stoppem Auer, Aitken en Perera, in ronde 27 komt Thiim als leider in de wedstrijd binnen. Ondertussen is er op de baan een spannend diel tussen Engel en Bortolotti, waarbij Engel bij het uitkomen van de Schöller-S een betere lijn heeft, op het gas blijft en de Italiaan passeert.
Kelvin van der Linde zat in de hoek waar de klappen vielen
Rast heeft met zijn stop heel veel terrein goedgemaakt en rijdt virtueel al op de vijfde plaats, een enorme progressie in vergelijking met zijn 19e startplaats. Na de stops passeert ook Maini Bortolotti, maar moet korte tijd later de Lamborghini-rijder toch weer voor zich dulden. Na 33 ronden moeten alleen Feller en Vermeulen nog naar binnen. Op 18 seconden daarachter Thiim als de eerste die al gestopt is, voor Engel, Bortolotti, Maini, Rast, Stolz, Sheldon van der Linde en Auer. Kelvin van der Linde is in duel met Aitken en gaat na contact met de Ferrari in de rondte, waarmee hij terugvalt naar de 14e plaats. Wittmann raakt vervolgens de Audi van Kelvin van der Linde en loopt daarbij, net als gisteren, flinke schade op aan de rechter voorkant van de auto.
In de 44e ronde stopt Feller als voorlaatste, waarmee Vermeulen kort de race aanvoert. Feller komt voor Kelvin van der Linde op de 13e plaats weer de baan op. Vermeulen stopt in de 46e ronde als laatste. Na de stops leidt Thiim voor Engel, Bortolotti, Maini, Rast, Stolz, Sheldon van der Linde, Auer, Preining en Aitken. Preining en Auer strijden rondenlang om de achtste plaats. In de 53e ronde komt Preining er eindelijk voorbij bij het uitkomen van de Grundigkehre, Aitken maakt gebruik van de gelegenheid en passeert Auer ook. Een ronde later passeert Kelvin van der Linde Auer eveneens op hetzelfde punt.
In de 57e ronde stuurt de wedstrijdleiding de safety-car de baan op, omdat de rechter koplamp van Marco Wittmanns BMW op de baan ligt bij de Dutzendteichkehre. De volgorde: Thiim voor Engel, Bortolotti, Maini, Rast, Stolz, Sheldon van der Linde, Preining, Aitken en Güven. In de 63e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Er staan nog vijf minuten op de klok. Thiim behoudt bij de herstart de leiding en slaat gelijk een gat naar Engel. Preining passeert Sheldon van der Linde voor de zevende plaats. Daarachter een flinke strijd met Aitken, Güven en Kelvin van der Linde, waarbij Aitken terrein verliest en terugvalt naar de elfde plaats.
Thiim maakt in de slotfase geen fouten meer en komt als winnaar over de eindstreep, voor Engel, Bortolotti, Maini, Rast, Preining, Stolz, Sheldon van der Linde, Güven en Kelvin van der Linde.
Podium met vlnr Stefan Schlund van SSR, Maro Engel met dochter Sophia, winnaar Nicki Thiim en Mirko Bortolotti