Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Hadjar met winst op Silverstone naar kop klassement, Antonelli pakt eerste F2-overwinning

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. © 2024 Dutch Photo Agency. Isack HADJAR #20 Campos Racing F2, Red Bull Junior Team. © 2024 Dutch Photo Agency

Ondanks een uitvalbeurt op zaterdag heeft Campos-coureur Isack Hadjar zijn stempel gedrukt op het F2-weekend op Silverstone. De Red Bull-junior reed niet alleen naar zijn eerste pole van het seizoen, maar wist op zondag ook de overwinning in de hoofdrace naar zich toe te trekken. Doordat titelrivaal Paul Aron (Hitech) zijn eerste slechte weekend van het seizoen meemaakte, nam Hadjar bovendien de leiding in het kampioenschap over. Op zaterdag scoorde de veelbesproken Mercedes-junior Kimi Antonelli (Prema) intussen de zege die hij broodnodig had voor zijn reputatie: in de stromende regen liet hij zijn natuurtalent gelden, om met grote voorsprong zijn debuutoverwinning in de Formule 2 te laten noteren. Richard Verschoor (Trident) bleef opnieuw puntloos na een tegenvallende kwalificatie, terwijl Franco Colapinto (MP) met een dubbele puntenscore de stercoureur was onder de twee Nederlandse teams.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency


In zijn achtervolging op klassementsleider Aron zette Hadjar op vrijdag al een belangrijke stap door in de laatste seconden van de kwalificatie ruimschoots naar de pole te rijden. Voor de Algerijnse Fransman pakte die slotminuut van de sessie extra gunstig uit doordat zijn Estse rivaal achterstevoren ging en op de 12e positie bleef steken. Achter Hadjar meldden zich nog twee routiniers, Victor Martins (ART) en Dennis Hauger (MP). De laatstgenoemde kreeg zijn teamgenoot Colapinto naast zich, de Williams-junior eerder op de dag zijn F1-debuut had gemaakt in de eerste vrije training. De nieuwe Haas-aanwinst Ollie Bearman (Prema) was vijfde, terwijl zijn teamgenoot Antonelli de tiende tijd liet noteren en daarmee de pole voor de sprintrace cadeau kreeg, met naast zich Zane Maloney (Rodin), die het seizoen sterk was begonnen, maar wiens vorm de laatste weken wat was weggezakt. Verschoor lukte het intussen opnieuw niet om binnen de top-tien te kwalificeren: de Trident-coureur bleef steken op de 13e plek.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. Isack HADJAR #20 Campos Racing F2, Red Bull Junior Team. © 2024 Dutch Photo Agency

Nadat de F3-sprintrace vanwege de stortregens al was doorgeschoven naar de avond, was het in de F2-tegenhanger niet veel beter. Vanaf pole had Antonelli de kans om te laten zien dat hij ‘in koud water kon zwemmen’, zoals de vorige dag de opdracht van Toto Wolff luidde – en dat deed de jonge Italiaan in deze omstandigheden bijna letterlijk. Na elke herstart vanachter de safety car (en dat waren er drie) reed Antonelli weg bij zijn naaste achtervolgers Maloney en de duellerende Virtuosi-teamgenoten Maini en Bortoleto, om met overmacht te winnen in een kletsnatte race waarin het puur ging om talent en minder om de kwaliteit van de Prema-auto. Achter Maloney trok Bortoleto in de laatste bochten aan het langste eind, nadat Maini rondenlang sterk had verdedigd, terwijl daarachter Colapinto en Hauger goed scoorden voor MP. Bortoleto had zijn Indiase teamgenoot echter naast de baan ingehaald, zodat de Braziliaan na de wedstrijd een plek werd teruggezet.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. Andrea Kimi ANTONELLI #04 Prema. © 2024 Dutch Photo Agency

Grote namen haalden het einde niet, sommigen door eigen toedoen, zoals Campos-duo Martí en Hadjar, waarbij de laatste verzuimde om te profiteren van de hardhandige aanvaring tussen zijn teamgenoot Martí met Aron, die evenmin wist te scoren. Sterker nog, het was de allereerste uitvalbeurt van het seizoen voor de Est. Ook Antonelli’s teamgenoot Bearman ging er ondanks kersvers F1-contract bij Haas uit zichzelf eraf en parkeerde daarna zijn auto, terwijl Martins moest opgeven na in de rondte te zijn getikt door de nogal wild rijdende Zak O’Sullivan (ART), die zichzelf daarmee ook uitschakelde en daarvoor een gridstraf van vijf plaatsen in de hoofdrace moest slikken. Verschoor streed intussen dapper mee in het middenveld, maar zijn teamgenoot Roman Stanek bracht het er relatief beter vanaf, door vanaf de 22e en laatste plaats naar het laatste punt te rijden.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. Andrea Kimi ANTONELLI #04 Prema. © 2024 Dutch Photo Agency

Ondanks een slechte start van pole en het feit dat hij als tweede de eindstreep passeerde, kwam Hadjar op zondag toch bovendrijven – niet alleen in de uitslag van de wedstrijd, maar ook in de tussenstand van het kampioenschap. De helft van de race kon de Fransman ondanks een surplus aan snelheid niet voorbijkomen aan de beter gestarte Martins, maar toen het eenmaal lukte, zat Jak Crawford (DAMS) op het vinkentouw: de Amerikaan nam opportunistisch de virtuele kop in de wedstrijd over, gevolgd door Hadjar en Maloney. Crawford had echter een tijdstraf te pakken voor een ‘unsafe release’ tijdens de pitstops, recht in het pad van Maloney. Na de straf voor Crawford, die de race op de baan won, schoof Maloney alsnog door naar de tweede plaats. De coureur uit Barbados achtervolgde Hadjar de hele wedstrijd, maar kon geen vuist maken. Toch was het een zeer vruchtbaar weekend voor de Sauber-junior.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. © 2024 Dutch Photo Agency. Franco COLAPINTO #12 MP Motorsport F2 © 2024 Dutch Photo Agency

Martins viel na zijn mislukte laatste verdedigingspoging terug naar de vierde plek, maar kon ook die niet vasthouden. Franco Colapinto haalde immers het maximale uit de alternatieve strategie en leek op een gegeven moment zelfs op koers voor een podiumplaats, ook doordat Martins en Hadjar tijd verspeelden met hun duel. De Argentijn wist Martins te achterhalen, maar een paar ronden voor het einde hadden zijn softs alweer het beste gehad. Achter de top-vijf vochten Bortoleto, Bearman, Fittipaldi, Hauger en Martí zich naar de resterende punten.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. Isack HADJAR #20 Campos Racing F2, Red Bull Junior Team. © 2024 Dutch Photo Agency

Na zijn eerste mislukte weekend van het seizoen raakte Paul Aron intussen de leiding in het kampioenschap kwijt. De Est kreeg een tijdstraf voor het van de baan drukken van Joshua Dürksen (PHM), maar kon sowieso niet echt meekomen. Dat gold evenzeer voor Richard Verschoor, die na een sterke start zevende lag, maar in het tweede deel van de wedstrijd het tempo niet meer kon volgen. De winnaar van zaterdag, Kimi Antonelli, was op zondag de eerste roemloze uitvaller: de Italiaan kreeg na twee bochten een tik van Maini en kwam daarna niet meer van zijn plek. Maini kreeg deze keer de trofee voor rommeligste coureur van de dag, want de Indiër reed niet alleen Antonelli uit de wedstrijd, maar stapelde vervolgens ook de tijdstraffen voor track limits op elkaar.

Silverstone (UK),  JUL 4-7 2023 - F1 British GP 2024 at Silverstone Circuit. Isack HADJAR #20 Campos Racing F2, Red Bull Junior Team. © 2024 Dutch Photo Agency

FIA F2, Silverstone, 6-7 juli 2024

Race 1
1. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 21 ronden, 1.02'34"856
2. Zane Maloney - Rodin - 8"683
3. Kush Maini - Virtuosi - 11"257
4. Gabriel Bortoleto - Virtuosi - 10"895 *
5. Franco Colapinto - MP Motorsport - 18"064
6. Jak Crawford - DAMS - 18"791
7. Dennis Hauger - MP Motorsport - 20"191
8. Roman Stanek - Trident - 20"932
9. Taylor Barnard - PHM - 21"367
10. Ritomo Miyata - Rodin - 24"232
11. Richard Verschoor - Trident - 25"773
12. Juan Manuel Correa - DAMS - 28"071
13. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 29"749
14. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 32"521
15. Amaury Cordeel - Hitech - 33"104
16. Joshua Dürksen - PHM - 33"960

* 1 plaats teruggezet wegens inhalen naast de baan

Uitgevallen
Victor Martins
Oliver Bearman
Paul Aron
Pepe Martí
Isack Hadjar

Race 2
1. Isack Hadjar – Campos – 29 ronden
2. Zane Maloney – Rodin – 1”657
3. Jak Crawford – DAMS – 1”822 *
4. Franco Colapinto – MP – 11”911
5. Victor Martins – ART – 12”228
6. Gabriel Bortoleto – Virtuosi – 14”510
7. Oliver Bearman – Prema – 17”478
8. Enzo Fittipaldi – VAR – 17”990
9. Dennis Hauger – MP – 23”192
10. Pepe Martí – Campos – 26”778
11. Zak O’Sullivan – ART – 32”662
12. Paul Aron – Hitech – 33”270
13. Richard Verschoor – Trident – 34”951
14. Taylor Barnard – PHM – 37”294
15. Amaury Cordeel – Hitech – 42”346
16. Rafael Villagómez – VAR – 45”649
17. Ritomo Miyata – Rodin – 46”539
18. Roman Stanek – Trident – 50”783
19. Kush Maini – Virtuosi – 1’02”301 **
20. Juan Manuel Correa – 1’32”471

* 5” tijdstraf
** 5” + 5” tijdstraf

Uitgevallen
Joshua Dürksen
Andrea Kimi Antonelli

Stand kampioenschap
1.Hadjar 133; 2.Aron 117; 3.Maloney 101; 4.Bortoleto 98; 5.Colapinto 92; 6.Crawford 84; 7.Hauger 66; 8.Antonelli 59; 9.Maini 58; 10.Fittipaldi 48; 11.O’Sullivan 42; 12.Martí 38; 13.Bearman 34; 14.Martins 31; 15.Correa 30; 16.Cordeel 25; 17.Dürksen 24; 18.Miyata 19; 19.Verschoor 17; 20.Stanek 14; 21.Barnard 14; 22.Villagómez 8.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet