V8 Supercars: Driestopper levert Matt Payne zege in Townsville op
Een driestopper tijdens de tweede wedstrijd in Townsville dit weekend leverde Matt Payne voor het team van Grove Racing zijn eerste seizoensoverwinning op en de tweede in zijn carriere. Voor Will Brown, de leider in de tussenstand van het kampioenschap werd de wedstrijd in Townsville een drama. Direct in de eerste ronde was hij bij een incident met David Reynolds betrokken en moest direct naar binnen. In de puntenstand liep hij dan ook een flinke deuk op waardoor zijn Red Bull Ampol Racing teamgenoot Broc Feeney flink kon inlopen.
Eerste seizoensoverwinning voor het team van Grove Racing en Matthew Payne.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Ford Performance, Brad Jones Racing/PR
Driestopper levert Matt Payne zege in Townsville op
Matt Payne kwalificeerde zich met de Penrite Mustang slechts als tiende en was ook in de openingsstint ook niet bepaald de snelste man op de baan. Maar een vroege stop stelde hem in staat flink gas te geven op de vrije baan voor zich. Toen na 88 ronden het zwartwit geblokt werd gezwaaid beschikte Payne over een voorsprong van 6.0575 secs. op de Tickford en WAU Mustangs van Cameron Waters en Chaz Mostert. Jack Le Brocq eindigde voor het team van Erebus als vierde en was daarmee de snelste Chevrolet-rijder.
Slechte dag voor Will Brown. Die leverde behoorlijk veel punten in.
In de tussenstand van het kampioenschap liep Will Brown nogal wat averij op nadat hij in de openingsfase met David Reynolds contact had gemaakt. Waters had een uitstekende start maar LeBrocq had een hele slechte en viel al snel van P2 naar P4 terug. Matt Payne maakte evenals Chaz Mostert snel progressie in de wedstrijd. Al in de negende ronde bevond Payne in zich derde positie nadat hij Will Davison was gepasseerd. Inmiddels was het net zoals gisteren opnieuw beginnen te regenen en Payne kwam in de 19e ronde voor vers rubber naar binnen. Met een undercut nam Grove Racing-coureur Payne dan ook de leiding. In de 34e ronde beschikte Payne’s Mustang al over een voorsprong van 15 seconden terwijl Wil Davison met de DJR Shell V Power Mustang veel tijd had verloren omdat de rijhoogte achter aangepast moest worden en er wederom een goede klassering in rook opging.
Voor teamgenoot Broc Feeney was het een goede zaak dat Brown minder punten in de wacht sleepte.
In de 52e ronde ging Payne aan de Tickford Mustang van Thomas Randle voorbij en had daarna eigenlijk nog maar acht seconden nodig om opnieuw de kop te bereiken. In de 63e ronde kwam Payne voor zijn allerlaatste stop naar binnen en kwam in vijfde positie weer terug op de baan. Met nog ruim 21 ronden te gaan kwam Payne opnieuw aan de leiding en beschikte over een marge van 7.7 secs. op de Tickford Mustang van Cameron Waters die net zoals gisteren opnieuw onder veel druk van WAU-coureur Chaz Mostert stond. Uiteindelijk wist Waters merkgenoot Mostert van zich af te schudden en mocht de tweede positie innemen. Voor Payne betekende het de tweede Supercar-overwinning in zijn nog betrekkelijk jonge carriere.
Cameron Waters zou weleens een serieuze bedreiging voor T8 kunnen gaan vormen.
Uitslag NTI Townsville 500
1 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:21.9164
2 6 Monster Castrol Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:27.9739
3 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:29.5720
4 9 Erebus Motorsport Jack Le Brocq Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:37.0362
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:38.3169
6 2 Mobil 1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:48.2670
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:48.9465
8 18 Dewalt Racing Mark Winterbottom Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:57.7736
9 4 Team PPQ Cameron Hill Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:59.3722
10 31 PremiAir Nulon Racing James Golding Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:59.8928
Townsville blijft een prachtige baan en voor het eerst dit seizoen geen podiumplekken voor de Chevrolets.
Eerste seizoensoverwinning voor het team van Grove Racing en Matthew Payne.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull Ampol Racing, Ford Performance, Brad Jones Racing/PR
Driestopper levert Matt Payne zege in Townsville op
Matt Payne kwalificeerde zich met de Penrite Mustang slechts als tiende en was ook in de openingsstint ook niet bepaald de snelste man op de baan. Maar een vroege stop stelde hem in staat flink gas te geven op de vrije baan voor zich. Toen na 88 ronden het zwartwit geblokt werd gezwaaid beschikte Payne over een voorsprong van 6.0575 secs. op de Tickford en WAU Mustangs van Cameron Waters en Chaz Mostert. Jack Le Brocq eindigde voor het team van Erebus als vierde en was daarmee de snelste Chevrolet-rijder.
Slechte dag voor Will Brown. Die leverde behoorlijk veel punten in.
In de tussenstand van het kampioenschap liep Will Brown nogal wat averij op nadat hij in de openingsfase met David Reynolds contact had gemaakt. Waters had een uitstekende start maar LeBrocq had een hele slechte en viel al snel van P2 naar P4 terug. Matt Payne maakte evenals Chaz Mostert snel progressie in de wedstrijd. Al in de negende ronde bevond Payne in zich derde positie nadat hij Will Davison was gepasseerd. Inmiddels was het net zoals gisteren opnieuw beginnen te regenen en Payne kwam in de 19e ronde voor vers rubber naar binnen. Met een undercut nam Grove Racing-coureur Payne dan ook de leiding. In de 34e ronde beschikte Payne’s Mustang al over een voorsprong van 15 seconden terwijl Wil Davison met de DJR Shell V Power Mustang veel tijd had verloren omdat de rijhoogte achter aangepast moest worden en er wederom een goede klassering in rook opging.
Voor teamgenoot Broc Feeney was het een goede zaak dat Brown minder punten in de wacht sleepte.
In de 52e ronde ging Payne aan de Tickford Mustang van Thomas Randle voorbij en had daarna eigenlijk nog maar acht seconden nodig om opnieuw de kop te bereiken. In de 63e ronde kwam Payne voor zijn allerlaatste stop naar binnen en kwam in vijfde positie weer terug op de baan. Met nog ruim 21 ronden te gaan kwam Payne opnieuw aan de leiding en beschikte over een marge van 7.7 secs. op de Tickford Mustang van Cameron Waters die net zoals gisteren opnieuw onder veel druk van WAU-coureur Chaz Mostert stond. Uiteindelijk wist Waters merkgenoot Mostert van zich af te schudden en mocht de tweede positie innemen. Voor Payne betekende het de tweede Supercar-overwinning in zijn nog betrekkelijk jonge carriere.
Cameron Waters zou weleens een serieuze bedreiging voor T8 kunnen gaan vormen.
Uitslag NTI Townsville 500
1 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:21.9164
2 6 Monster Castrol Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:27.9739
3 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:29.5720
4 9 Erebus Motorsport Jack Le Brocq Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:37.0362
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:38.3169
6 2 Mobil 1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:48.2670
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:48.9465
8 18 Dewalt Racing Mark Winterbottom Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:57.7736
9 4 Team PPQ Cameron Hill Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:59.3722
10 31 PremiAir Nulon Racing James Golding Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:59.8928
Townsville blijft een prachtige baan en voor het eerst dit seizoen geen podiumplekken voor de Chevrolets.