Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: NASCAR toont EV Prototype in Chicago

De sleutelwoorden zijn gemeenschap, duurzaamheid en elektrificatie. NASCAR toonde zaterdag haar elektrische raceauto. Het was geen geheim dat er achter de schermen hard aan gewerkt werd. Het is niet waarschijnlijk dat het EV Prototype op korte termijn de huidige Gen3 auto’s zal vervangen maar er zijn wel geruchten dat er misschien in de toekomst een nieuwe raceserie opgezet gaat worden.

ABB NASCAR EV Prototype 4

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR


NASCAR toont EV Prototype in Chicago
ABB is de eerste nieuwe partner van NASCAR Impact, het platform van de toezichthoudende instantie dat zich inzet voor het versterken van gemeenschappen en het bijdragen aan een gezondere planeet. Het ABB Electrification Innovation Partnership zal een belangrijke rol spelen bij het helpen van NASCAR om de doelstelling van netto nul CO2 uitstoot in het komende decennium te bereiken.

Eric Nyquist NASCAR senior vice President en chief Impact Officer: “NASCAR IMPACT is een overkoepelend platform dat duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid en andere belangrijke sociale initiatieven in onze sport onder de aandacht brengt. De kern van NASCAR IMPACT is de toewijding van onze sport om onze CO2 voetafdruk te verkleinen tot netto nul operationele missies tegen het jaar 2035.”

Laten we duidelijk zijn. NASCAR blijft toegewijd aan de historische rol van de verbrandingsmotor in de racerij. Daarom is het ABB NASCAR EV Prototype de eerste stap in een open ended proces met een verscheidenheid aan mogelijke uitkomsten. Zeker omdat men bij NASCAR met verschillende aandrijflijnen experimenteert.

John Probst, senior vice President Development bij NASCAR: “Dit is het grootste project dat men ooit bij NASCAR heeft gedaan.” Het prototype dat zaterdag werd onthuld is een z.g. Cross Over Utility Vehicle(CUV) met een elektromotor die maximaal 756 gelijkstroom volt en 1000 KW piekvermogen kan genereren. Het is overigens een stalen buizenchassis met een bout op de voor- en achterbumpers. Een NASCAR NextGen auto weegt ongeveer 3485 pond. Het EV exemplaar ruim 4000 pond.

ABB NASCAR EV Prototype 5


Mike Plaster lead manager bij ABB: “Het staat ook symbool voor de initiatieven die de basis vormen voor een historische partnership. Wat wij doen is deze energietransitie helpen te versnellen door met bedrijven samen te werken naarmate ze hun activiteiten optimaliseren, hun activiteiten elektrificeren en ze vervolgens duurzaam te maken met een netto nul impact. Als wij kijken naar NASCAR en deze auto als voorbeeld van hun technologische prestatie is dit een onderdeel van een groter partnership tussen NASCAR en ABB. Tot slot heeft NASCAR ook een rijke geschiedenis van prestaties, innovatie en betrokkenheid van de gemeenschap. Dit maakt ze tot een geweldige partner.”

Het Prototype werd ontwikkeld in samenwerking met NASCAR’s partners Chevrolet, Ford en Toyota. De auto werd ook opgebouwd voor de ingenieurs die voor het Garage 59 Project op Le Mans verantwoordelijk waren. Erik Warren, directeur van GM Motorsports: “De reden dat wij racen is om fans met nieuwe auto’s kennis te laten maken.” Collega Patrick DiMarco van Ford Performance: “Die kant gaan wij uit.” Voormalig NASCAR-coureur David Ragan heeft het prototype op drie verschillende circuits mogen testen zoals de tijdelijke kwartmijl in het Los Angeles Colosseum, Z Max Dragway, Charlotte en Martinsville. De ronden die Ragan op Martinsville aflegde waren zelfs een halve seconde van de NextGen auto verwijderd. Er zijn geen versnellingen op de EV auto. Het CUV Prototype heeft alleen maar een voor- en een achteruit maar de acceleratie is intens.

David Ragan: “Het gaspedaal reageer beter dan hetgeen wij nu hebben. Het is gewoon een direct koppel. Er zijn letterlijk honderden aanpassingen met de vermogens/koppelcurve en de verdeling tussen de voor- en achterwielen. Men vond een “sweet spot” waar ik het midden van de bocht kon nemen en het gas kon intrappen. Je moet wel de goede kant uitwijzen want deze “baby’’ gaat versnellen. Dit gebeurde toen de Kilowatts met meer dan duizend pk werden opgevoerd. De acceleratie was ongelofelijk.”

ABB NASCAR EV Prototype 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet