Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Russell voert Brits trio aan op weg naar pole voor GP van Groot-Brittannië, Verstappen slechts vierde

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Großbritannien 2024. George Russell Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, British GP 2024. George Russell

Mooier kon het thuispubliek op Silverstone het zich niet wensen: drie Britten veroverden in de kwalificatie voor de GP van Groot-Brittannië de eerste drie startplekken voor de race van zondag. Mercedes-teamgenoten George Russell en Lewis Hamilton monopoliseerden daarbij de eerste rij. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri namen de derde en vijfde tijd voor hun rekening, waarbij ze de RBR van Max Verstappen in de sandwich namen. De Nederlander kwam geen moment in de buurt van de beste tijden, zeker niet na een excursie in Q1 waarmee hij zijn bodemplaat beschadigde. Even daarvoor was zijn teamgenoot Sergio Pérez er op dezelfde plek afgegaan, maar de Mexicaan kwam niet uit de grindbak: een nieuwe tegenslag voor de tweede RBR-coureur. Nico Hülkenberg schitterde voor Haas met een zesde tijd, sneller dan Carlos Sainz in de snelste Ferrari, dat met Charles Leclerc zelfs buiten Q3 viel.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing


Na de volstrekt natte F2-sprintrace was het zonnetje net weer verschenen toen Q1 van de F1-kwalificatie van start zou gaan. Zonder de Alpine van Pierre Gasly, die vanwege een motorwissel 50 (!) gridplaatsen zou verliezen en dus niet gebaat was bij enige ronde. De baan was nog nattig, dus de auto’s kwamen aanvankelijk op intermediates naar buiten. Verstappen en Norris waren de snelsten op hun eerste snelle ronde, voordat Hamilton, Russell en Piastri die tijden verbeterden. Al snel was het tijd voor slicks – en momenten later zagen we de RBR van Pérez in de grindbak van Copse. De Mexicaan gooide er nog meer van zijn eigen glazen mee in, want nu zou hij zeker vanaf de laatste rij moeten starten.

SI202407060208

Of had hij nog kans om zijn P10 te behouden? De regen leek er immers weer aan te komen terwijl zijn auto naar een veilige plek werd getild. Toch bleek iedereen toch nog op tijd. Sterker nog, Valtteri Bottas, die met zijn Sauber als eerste een tijd zette die vier seconden sneller was dan Hamilton op inters, viel uiteindelijk buiten de boot, samen met de andere Alpine van Esteban Ocon en de Haas van Jan Magnussen. Met drie minuten te gaan ging Verstappen er ook nog eens op dezelfde plek af als Pérez, maar de Nederlander pakte het gebrek aan grip op de uitloopstrook slimmer op en kon zijn weg vervolgen. Toch eindigde hij slechts als tiende in de sessie. De Mercedessen waren opnieuw de snelste, net als in de derde vrije training, gevolgd door de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz, de McLaren van Piastri en de verrassende Williams van Alex Albon.

SI202407060267

In Q2 bleek echter al gauw dat Verstappen schade had opgelopen aan zijn bodemplaat. In de eerste reeks snelle ronden kwam de enig overgebleven RBR niet verder dan P5, aanvankelijk achter Sainz, Piastri, de Aston Martin van Fernando Alonso en de opmerkelijke Haas van Hülkenberg, maar vervolgens kwamen Norris en Albon daar nog onderdoor. Nadat Alonso korte tijd de snelste tijd in handen had gehad, ging die halverwege dit kwalificatiepart over in handen van respectievelijk Sainz, Piastri, Hülkenberg en Russell, om uiteindelijk terug te keren in handen van Norris. Opvallend was dat Aston Martin weer wat kwalificatiesnelheid had teruggevonden ten opzichte van de laatste paar weekenden.

SI202407060255

Russell, die aanvankelijk leek te worstelen op een setje oudere banden, ging dus eenvoudig door met een tweede tijd, gevolgd door Alonso, Piastri en Hamilton. Verstappen bleef lang binnen en ging pas laat naar buiten voor één rondje, maar deed genoeg om met een zesde tijd in ieder geval Q3 te halen. Van enige RBR-dominantie was echter in het geheel geen sprake meer. Sainz viel terug naar de zevende plek, maar zijn teamgenoot Leclerc was er erger aan toe: de Monegask werd door een laatste poging van Lance Stroll in de Aston Martin buiten de top-tien geworpen. Terwijl Hülkenberg en Albon Q3 haalden, namen we afscheid van Logan Sargeant (wel keurig 12e voor Williams), de Sauber van Zhou Guanyu en de RB’s van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo. De Japanner eindigde daarbij op de 13e stek, twee plekken voor zijn teamgenoot.

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Großbritannien 2024. Lewis Hamilton Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, British GP 2024. Lewis Hamilton

In Q3 gingen de thuisfavorieten meteen sterk van start: Russell, Norris en Hamilton waren de snelsten, vóór Piastri, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Stroll, Alonso en Albon. Het verschil tussen Russell en Norris bedroeg slechts zes duizendsten van een seconde. Verstappen had er wel een uitstapje in Becketts voor nodig, dus wellicht kon hij dat tijdens zijn tweede run goedmaken.

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Großbritannien 2024. George Russell Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, British GP 2024. George Russell

Maar ondanks een foutloze tweede ronde kwam de Nederlander niet verder dan een vierde tijd, want de twee Mercedessen bleken onstuitbaar: eerst greep Hamilton de macht, maar daarna ging Russell nog onder de tijd van zijn teamgenoot door. Norris moest daarentegen in zijn snelle ronde afhaken en bleef zo steken op P3. Toch werd het droomresultaat voor het thuispubliek gehandhaafd: drie landgenoten op de eerste drie plaatsen. Piastri eindigde als vijfde, terwijl Hülkenberg zijn Haas met de klantenmotor van Ferrari vóór de echte Ferrari van Carlos Sainz wist te plaatsen. De overwinning van Leclerc in Monaco lijkt daarmee een vals keerpunt te zijn geweest in het fortuin van de Italianen. Stroll, Albon en Alonso complementeerden de top-tien – Stroll deze keer dus sneller dan zijn teamgenoot.

F1, GP Groot-Brittannië, Silverstone, kwalificatie, 6 juli 2024

1. George Russell (Mercedes) - 1'25"819 - Q3
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'25"990 - Q3
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'26"030 - Q3
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'26"203 - Q3
5. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) - 1'26"237 - Q3
6. Nico Hülkenberg (Haas-Ferrari) - 1'26"338 - Q3
7. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'26"509 - Q3
8. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'26"585 - Q3
9. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'26"640 - Q3
10. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) - 1'26"917 - Q3
11. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'27"097 - Q2
12. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) - 1'27"175 - Q2
13. Yuki Tsunoda (RB-Honda) - 1'27"269 - Q2
14. Guanyu Zhou (Sauber-Ferrari) - 1'27"867 - Q2
15. Daniel Ricciardo (RB-Honda) - 1'27"949 - Q2
16. Valtteri Bottas (Sauber-Ferrari) - 1'32"431 - Q1
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'32"905 - Q1
18. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'34"557 - Q1
19. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) - 1'38"348 - Q1
20. Pierre Gasly (Alpine-Renault) 1'39"804 - Q1 **

** 50 plaatsen gridstraf wegens complete motorwissel
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet