V8 Supercars: Regen zorgt voor geweldige slotthriller tussen Waters en Mostert in Townsville
Het was al een geweldige wedstrijd waarin de Mustangs van Tickford Racing en Walkinshaw Andretti United heersten maar de regen in slotfase deed er nog eens schepje bovenop om het spektakel nog eens extra te verhogen. Uiteindelijk ging de overwinning naar de Cameron Waters voor het team van Tickford Racing. Waters versloeg merkgenoot Chaz Mostert met een voorsprong van 1,8 secs. Red Bull Ampol racer Will Brown reed vanaf een dertiende startplek een geweldige wedstrijd en eindigde als derde.
Verdiende overwinning voor Cameron Waters gedurende de eerste wedstrijd in Townsville.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: DJR Shell V Power Racing, Tickford Racing, Brad Jones Racing, Red Bull Ampol Racing
Twee Ford Mustang-coureurs op het podium in Townsville. Geen geklaag meer over de Mustangs dus. De auto is ny tegenover de Camaro competitief genoeg,
Regen zorgt voor geweldige slotthriller tussen Waters en Mostert in Townsville
De dertiende wedstrijd voor het V8 Supercarkampioenschap eindigde dankzij de regen in Townsville ook nog eens in een geweldige thriller waarbij er ondanks het vochtige asfalt keihard werd door geracet en waarbij er ook nog eens niemand van de baan geraakte. Ontzettend hoog niveau racen dus. De beide Ford Mustangs van Cameron Waters en Chaz Mostert vertrokken vanaf de eerste startrij en beheersten vrijwel de gehele wedstrijd waarin de kop verschillende malen wisselde. Vanaf een dertiende startplek begon Will Brown in de 20e ronde een klein beetje de aansluiting bij de koplopers te vinden.
In de 24e ronde ging Mostert met enigszins versleten banden als eerste naar binnen terwijl Waters pas vier ronden later voor zijn verplichte stop naar binnen kwam. De Tickford-rijder kwam net weer voor zijn rivaal Mostert weer terug op de baan. Omdat de banden van WAU-coureur Mostert duidelijk over een iets betere temperatuur beschikten, slaagde hij erin om zijn merkgenoot Waters op aanvankelijk gemakkelijke wijze te passeren. Nadat Cameron Hill in de 34e ronde als laatste naar binnen was gegaan werd de pitstopcylus definitief afgesloten.
Daarna bestond de kopgroep uit de Mustangs van Mostert, Waters en Will Davison. In de 78e ronde begon het te regenen. De wedstrijdleiding verklaarde het direct een “Wet Race’’ maar omdat het op bepaalde gedeeltes van het circuit gewoon droog bleef werd er gewoon door geracet en vrijwel niemand besloot om dan ook om naar binnen te gaan.
In de 82e ronde plaatste Waters een geslaagde aanval op de WAU Ford Mustang van Chaz Mostert die om contact te vermijden niets anders kon doen dan om plaats te geven en daarmee was de strijd om de kop zes ronden voor het einde eigenlijk definitief beslist. Thomas Randle(Tickford) wist gedurende lange tijd zijn derde plek tegen zowel Will Brown als Matt Payne(Penrite Ford Mustang) te verdedigen maar moest eindelijk zijn positie prijsgeven en werd als vijfde geklasseerd. Voor Will Davison in de DJR Shell V Power eigenlijk hetzelfde verhaal. Die viel zelfs naar de achtste plek terug.
Voor Will Davison was het podium zo dichtbij en toch zo ver weg......
Will Davison: “Tot aan de laatste stint had ik echt een geweldige race. De auto was gewoon geweldig maar de banden begonnen gewoon hun grip te verliezen en dit was best wel een beetje ontmoedigend. We zaten in een competitieve positie en dan is het frustrerend als je de meeste stukjes voor een geweldige dag bij elkaar hebt en je wordt alsnog beroofd. Maar morgen proberen we het in ieder geval opnieuw.”
Will Brown behoudt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap maar die had eigenlijk niets te klagen. Will Brown: “ Over het verloop van de wedstrijd was ik best tevreden. Maar ik had nog niet eens verwacht dat ik op het podium zou komen. Daar was ik heel blij mee. Uiteindelijk kwam ik nog met Thomas Randle in gevecht. Ik passeerde hem maar hij viel mij direct opnieuw aan. Maar uiteindelijk wist ik hem opnieuw te verschalken en daar was ik toch behoorlijk blij mee.”
Top 10 klassering voor André Heimgartner.
Uitslag R13 NT Townsville 500
1 6 Monster Castrol Racing Cameron Waters Ford Mustang GT88 ronden 1:54:21.1327
2 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:22.9865
3 87 Red Bull Ampol Racing William Brown Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:25.8128
4 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:27.4105
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:30.2808
6 9 Erebus Motorsport Jack Le Brocq Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:30.9945
7 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:31.3068
8 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 88 ronden 1:54:35.8113
9 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 88 1:54:55.0334
10 4 Team PPQ Cameron Hill Chev Camaro ZL1 88 ronden 1:54:55.6693
Townsville een prachtig stratencrcuit in North Queensland.