Dragracing: David Vegter neemt de leiding in FIA Europees Pro Modified Kampioenschap
Met een runner-up positie bij de SpeedEvents Internationals heeft David Vegter de leiding genomen in de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Bij de openingswedstrijd van het seizoen in Engeland had Vegter al de eerste kwalificatiepositie voor zich opgeëist. Achter het stuur van de Vegter Pro Mod Racing ‘67 Camaro herhaalde de Nederlander dit kunststukje bij ronde twee in Zweden. Bij deze wedstrijd op Tierp Arena wist Vegter vervolgens ten koste van zijn naaste concurrent in de titelstrijd tot de finale door te dringen. De runner-up positie was vervolgens voldoende om met een voorsprong van 35 punten de leiding te nemen in de tussenstand van deze prestigieuze titelstrijd.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Remco Scheelings
Bij de als voorbereiding op de start van het FIA Europees Kampioenschap bedoelde The Doorslammers liet David Vegter al zien dat het huiswerk van de afgelopen maanden goed gedaan was en het met de afstelling van de Vegter Pro Mod Racing ‘67 Camaro wel goed zat. Met tijden van 5,82; 5,77 en 5,76 seconden kwam Vegter al direct dicht in de buurt van zijn persoonlijk record dat sinds vorig seizoen op 5,740 seconden staat.
Een week later stond op dezelfde baan van Santa Pod Raceway met The Main Event de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. In de kwalificatie zette Vegter met twee runs van 5,81 seconden en één van 5,80 seconden opnieuw een indrukwekkende reeks neer en toonde daarmee aan niet alleen snel, maar ook constant te zijn. Met zijn tijd van 5,80 seconden eiste de Vegter Pro Mod Racing-rijder in het 17 auto’s tellende veld de eerste kwalificatiepositie voor zich op en zette de nummer twee op maar liefst 0,09 seconden.
In de eerste eliminatieronde verbeterde Vegter zich nog eens tot 5,76 seconden en noteerde daarmee de snelste tijd van het weekend in de Pro Modified klasse. In de kwartfinales werd Vegter echter uitgeschakeld toen zijn tegenstander het stage-licht tot drie keer toe liet aan- en uitgaan. Vegter reageerde op het knipperende licht en trok rood. Omdat het restant van de eliminaties verregende, bleef het ten opzichte van de directe concurrenten misgelopen aantal punten beperkt.
Drie weken later stond van 14 tot en met 16 juni met de SpeedEvents Internationals op het Zweedse Tierp Arena de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap op de kalender. Met zijn eerste kwalificatierun meldde Vegter zich meteen weer in de kop van het veld, dat dit keer uit 19 deelnemers bestond. Met ook nog eens zes verschillende nationaliteiten is de Pro Modified klasse de sterkst bezette en meest internationale klasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Na wat aanpassingen in de afstelling van de Camaro snelde Vegter in zijn vierde run naar 5,83 seconden en eiste daarmee voor de tweede keer op rij de eerste kwalificatiepositie voor zich op.
In de eliminaties toonde Vegter opnieuw aan snelheid met constantheid te kunnen combineren. In de eerste eliminatieronde was de Nederlander met 5,83 seconden te sterk voor de Zweed Jan Brännvall, om in de kwartfinale met 5,88 seconden ook de lokale favoriet Fredrik Fagerström kansloos te laten. Daarna wachtte in de halve finale de directe confrontatie met zijn naaste rivaal in de titelstrijd, de Fin Jere Rantaniemi. De Vegter Pro Mod Racing Camaro verbeterde zich nog maar eens tot 5,81 seconden, niet alleen te snel voor Rantaniemi, maar ook de snelste Pro Modified run van het weekend, de eer die Vegter dus voor de tweede keer op rij voor zich opeiste.
In de finale moest Vegter het vervolgens opnemen tegen de Zweed Andreas Arthursson. Nadat beide rijders nagenoeg gelijk reageerden op het verspringen van de lichten, nam de Nederlander een kleine voorsprong en leek op weg naar de overwinning, toen een onderdeel in de motor het begaf en de Camaro snelheid verloor. Dat was precies genoeg voor Arthursson om langszij te komen en met 5,85 tegen 6,04 seconden de winst te grijpen. Na de finishlijn beleefde Vegter nog een paar spannende momenten. Door het defect aan de motor blokkeerden de achterwielen, maar de Nederlander wist de glijdende Camaro onder controle en uit de muur te houden om uiteindelijk dwars op de baan tot stilstand te komen.
Door zijn runner-up positie is Vegter met 35 punten voorsprong op Rantaniemi de nieuwe leider in de tussenstand van het kampioenschap. Een terechte eerste positie na in twee wedstrijden twee keer een eerste kwalificatiepositie en twee keer de snelste run van het weekend te hebben gescoord.
Het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing heeft nu een zomerstop voordat de titelstrijd weer terugkeert naar Tierp Arena waar van 8 tot en met 11 augustus met de Summit Racing Equipment Internationals ronde drie van het kampioenschap op het programma staat. In een tijdsbestek van vier weken volgen daarna de NitrOlympX op de HockenheimRing en de European Finals op Santa Pod Raceway.
Vegter Pro Mod Racing wordt gesteund door Red Line Synthetic Oil, Race Winning Brands Europe, Velocity Classics, Romias Robotics, HKR Techniek, tomkart (elektrische karts), LV Performance Racewear & Parts en Post & Dros.
Volg Vegter Pro Mod Racing op Instagram via vegterpromodracing en op Facebook Vegter Pro Mod Racing.