Retro: Groeten uit Zandvoort van de Historic Grand Prix 2024
Bij DHG Racing is de ‘Coca-Cola’ Mustang – de auto waarin Olivier Hart het historische racevak heeft geleerd – inmiddels in handen gevallen van Bas Jansen en Bram Bontrup. Omdat Jansen door familieomstandigheden het evenement moest missen, reed Bontrup – een nieuweling in de historische wereld – zijn races alleen. Ook de AC Cobra van DHG had hij anders met Jansen gedeeld.
Nog een spijtige afwezige op de twee racedagen: de bak van de Ferrari 512M van David & Olivier Hart ging op vrijdag helaas al kapot.
De pater familias kijkt goedkeurend toe naar de opnieuw opgebouwde Mini 1275 GT van Timo Span.
Daarnaast een auto die bij Zandvoorters nog meer nostalgie teweegbrengt: het is misschien ‘maar’ een replica, maar Jeroen Feijten heeft knap werk geleverd met deze Rallye 2-hommage aan ‘Jantje’.
En als je Feijten zegt en vorige week ook onze reportage over Classic Wings & Wheels hebt gelezen, dan herken je meteen een andere Simca.
Inderdaad de Rallye 3 in de allerbruutste Groep 5-specificatie, waarin we nu ook zien hoe ongelooflijk diep en naar achteren het Simca-blokje (met enorme turbowokkel) ligt.
Door dit vooraanzicht zie je pas hoe ver de creatie van Per Stureson verwijderd is van een reguliere Simca Rallye. Zoek de verschillen? Wij denken eerder aan ‘Zoek de overeenkomsten’!
De Escort-brigade van het NK GTTC staat gezellig bij elkaar, het rapste exemplaar van zuiderbuur Freddy van Sprundel vooraan.
In de F2-paddock waren wij onder de indruk van de March 762 van Alex Kapadia.
Of is deze 762 mooier? David Thorburn had dit exemplaar van het toenmalige Willi Kauhsen Racing Team meegenomen, met reclame voor kantoorbenodigdheden die allerminst tijdloos zijn gebleken. Onze verslaggever Willem J. Staat komt later vandaag met een persoonlijk kijkje achter de Formule 2-schermen.