Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Morris Schuring in jubileumeditie 24 Uur Spa-Francorchamps

CrowdStrike 24 Hours of Spa 2024 - Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS - Foto: Gruppe C Photography
Morris Schuring (2e van rechts) rijdt in Spa samen met Ralf Bohn, Robert Renauer en Alfred Renauer (l-r)

Na zijn grandioze klasse-overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans staat voor coureur Morris Schuring dit weekeinde alweer de volgende race op het programma, de 24 Uur van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. “De derde 24-uursrace deze maand, al reden we op de Nürburgring vanwege de mist uiteindelijk een stuk korter dan gepland”, zegt de rijder uit Den Dolder. Aan het circuit van Spa-Francorchamps heeft Schuring uitstekende herinneringen: vorig jaar behaalde hij er zijn eerste overwinning in de Porsche Mobil 1 Supercup, begin mei won hij er de klasse in het FIA WEC. “Het zou natuurlijk geweldig zijn om daaraan dit weekeinde nog een succes te kunnen toevoegen”, zegt hij.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR


Morris Schuring komt op Spa-Francorchamps in actie met de Porsche 911 GT3 R van het Duitse team Herberth Motorsport onder het startnummer 91. Hij deelt de auto met Ralf Bohn en de beide broers Robert en Alfred Renauer, alle drie met veel ervaring in lange-afstandsraces.  Het kwartet komt uit in de Bronze Cup, met 21 auto’s een van de grootste categorieën in het veld. “De concurrentie is sterk, dus het is nog moeilijk in te schatten wat een realistische verwachting is, maar als we uit de problemen blijven, moeten we voorin mee kunnen rijden”, schat Schuring in. “Samen met Robert en Ralf ging het tijdens de vorige race al heel goed, nu hebben we Alfred er als extra aanwinst bij.”

Tijdens de test op dinsdag legde Schuring zijn eerste ronden op het circuit van Spa-Francorchamps af. “Een flink deel van het circuit is opnieuw geasfalteerd, er is veel meer grip”, bericht hij. “Van Blanchimont tot aan Eau Rouge, vanaf Les Combes en vanaf Stavelot ligt er nieuw asfalt en ook de hobbels zijn weg. De baan is zo’n tweeënhalve seconde sneller, het is echt ‘Spa 2.0’.”

CrowdStrike 24 Hours of Spa 2024 - Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS - Foto: Gruppe C Photography

“In vergelijking met de Nürburgring en Le Mans is Spa-Francorchamps fysiek zeker het zwaarste circuit”, zegt Morris Schuring. “Er zijn veel hoogteverschillen, veel snelle passages waar je echt op en top geconcentreerd moet zijn en je je geen fouten kunt veroorloven. En dan is er ook nog het weer, dat in de Ardennen vaak wisselvallig is. Ook ditmaal is er een kans op regen tijdens de race, al is de waarschijnlijkheid niet zo groot en ziet het ernaar uit dat het mooi zomerweer blijft, tot en met donderdag zelfs heel warm, daarna iets koeler. Dat vind ik wel lekker, want bij temperaturen als vandaag 24 uur te rijden zou wel heel zwaar zijn.”

De race op het Circuit de Spa-Francorchamps is dit jaar bijzonder, want het is precies 100 jaar geleden dat er in de Ardennen voor het eerst een etmaalrace plaatsvond, een jaar nadat er in Le Mans voor het eerst zo’n wedstrijd gehouden werd. Anders dan in Le Mans, toen er alleen in de oorlogsjaren niet geracet werd, kent de race in Spa wat meer gaten in de historie, want ook in 1934, 1935 en 1937 vond er daar geen wedstrijd plaats, terwijl ook in de naoorlogse jaren met alleen races in 1948, 1949 en 1953 de herstart wat moeizaam was. Vanaf 1964 echter vond de race ieder jaar weer plaats, met name voor toerwagens. Dat er tussentijds, van 1967 tot en met 1969, drie keer op rij een Porsche won, kwam doordat er creatief gebruik gemaakt werd van het reglement, waardoor een Porsche 911 als vierzitter en daarmee als toerwagen erkend werd.

CrowdStrike 24 Hours of Spa 2024 - Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS - Foto: Gruppe C Photography

In 2001 volgde een belangrijke verandering met de overstap naar GT’s onder leiding van de Fransman Stéphane Ratel, die voortaan als promotor van de race optrad. Het was het begin van een enorme opbloei van het evenement, die tot op de dag van vandaag aanhoudt. De ‘CrowdStrike 24 Hours of Spa’, zoals het evenement voor het tweede jaar op rij heet, is het vlaggenschip van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS en de Intercontinental GT Challenge, met dit jaar een indrukwekkend deelnemersveld van 66 auto’s, allemaal volgens het GT3-reglement. “Mooi om bij mijn eerste deelname aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps gelijk zo’n bijzondere race te mogen rijden”, aldus Schuring.

Qua strategie kent de etmaalrace in de Ardennen weinig bijzonderheden, zo legt hij uit: “Je hebt te maken met de maximale rijtijd per coureur, dus je kunt qua strategie niet zoveel bijzonders doen. Het gaat er vooral om, geen problemen te hebben en de race goed door te komen.” Op woensdag starten de activiteiten met de traditionele en altijd zeer druk bezochte parade van de raceauto’s van het circuit naar het centrum van Spa, waar een handtekeningsessie en de rijdersbespreking plaatsvinden. Op donderdag zijn er trainingen en de kwalificatie, op vrijdag de Superpole en warm-up en op zaterdag start de race om 16.30 uur. De wedstrijd is live te volgen via een stream op de website https://www.crowdstrike24hoursofspa.com/watch-live, ook met Nederlandstalig commentaar.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet