Rally - ONRK: Van Deijne wint Vechtdal Rally
Kevin van Deijne en Hein Verschuuren hebben afgelopen weekend de Vechtdal Rally gewonnen. Met de winst nemen ze tevens de leiding in het ONRK klassement stevig in handen, mede door het slechte resultaat van de sensatie van de eerste twee wedstrijden, Yannick Vrielink.
Tekst en foto’s: Steven van Veenendaal
Na het waterballet van de ELE Rally dreigde ook de Vechtdal Rally een natte aangelegenheid te worden. De voorspelling waren slecht en in de aanloop naar de wedstrijd teisterde hoosbuien de wegen rond Hardenberg en Coevorden. Vooral het onverhard had het zwaar te verduren en de organisatie zag zich dan ook genoodzaakt om de meeste onverharde stroken uit het parcours te schrappen. Wat overbleef was een bloedsnelle wedstrijd met veel lange rechte stukken, een ‘slow zone’ en een virtuele chicane die nog voor de nodige reuring zouden zorgen.
Drie man maken dit jaar de dienst uit op de Nederlandse rallypaden. Regerend kampioen Kevin van Deijne krijgt titelprolongatie zeker niet cadeau gezien de opmars die supertalent Yannick Vrielink maakt. In zijn eerste jaar in R5 materiaal weet hij direct de spotlights op zich gericht door de Zuiderzee Rally en ELE Rally te winnen en als beste Nederlander te eindigen in Sulingen. Ingo ten Vregelaar is door pech al zo goed als kansloos voor de titel maar leert zijn Skoda Fabia steeds beter kennen en doet qua snelheid niet onder voor de twee anderen.
Door het ‘recht-toe recht-aan’ karakter van de proeven is de verwachting dat de verschillen klein zullen zien. “Het gaat hier zo snel, dat het moeilijk wordt om echt ergens het verschil te maken” legt Kevin van Deijne uit. Toch gebeurt er in de openingsfase al genoeg. Ingo ten Vregelaar vertrekt op gebruikte banden maar klokt toch de snelste tijd op de eerste proef, zei het slechts 0,2 seconden voor Van Deijne. Laatstgenoemde pareert meteen en dendert vier seconden sneller dan wie dan ook over de tweede proef. Vrielink en Ten Vregelaar zijn hier exact even snel maar Vrielink komt even later in de problemen.
Op de derde proef, met rondkoers, komt Vrielink niet langs voor zijn tweede rondje. Hij is van de weg geschoten en komt vast te zitten. Twintig minuten laten komt Vrielink alsnog langs maar hij rijdt direct naar de finish. Hoewel de schade vooral oppervlakkig lijkt neemt Vrielink geen risico. Hij schakelt over naar ‘road mode’ en rijdt de wedstrijd rustig uit. Daarmee maakt hij geen kans meer op de zege, maar kan misschien toch nog een paar puntjes sprokkelen voor het kampioenschap.
Vooraan baalt Ten Vregelaar van zijn keuze om op gebruikte banden te starten en ook de afstelling van zijn Skoda laat te wensen over. “We hadden totaal geen grip met de banden en de afstelling was veel te zacht waardoor we echt door de bochten zwabberden. Op de service konden we dat aanpassen waardoor het meteen veel beter ging.” Het brengt Ten Vregelaar tot op 6,5 seconde van Van Deijne.
Hoewel… Bij aanvang van de laatste twee proeven is er grote onduidelijkheid over wat de stand nu precies is. Enerzijds zijn er de tijden van proeven, anderzijds zijn er berichten over het al dan niet teruggeven van tijd voor de gele vlag situatie rond de gestrandde Vrielink en om het verhaal nog wat complexer te maken strooit de wedstrijdleiding met straffen voor het niet (juist) naleven van de ‘slow zone’ en/of virtuele chicane. Van Deijne is vooral verbolgen over teruggeven van tijd wegens de gele vlag. “Hij stond op de rondkoers, de eerste keer dat je er langs komt moet je van het gas af, de tweede keer weet je waar hij staat en kun je gewoon door. Ik startte ervoor, dus was kwam er maar een keer langs en moest van het gas af. Degene achter hem hoeven volgens mij ook maar een keer van het gas af dus waarom moet je dan tijd terug krijgen?”
De ‘slow zone’ zorgde bij zo ongeveer het hele veld voor gefronste wenkbrauwen. In de Motul Clio Rally Trophy was een prachtige strijd gaande om de tweede plaats in de Rally5 klasse tussen Elbert Deij, John Coumans en Henri Kamphuis die elke proef met een aantal seconden stuivertje wisselden en zelfs enkele keren exact dezelfde tijd noteerden. Coumans en Kamphuis hing echter plots een straf boven het hoofd, terwijl geen van beide echt wist wat ze precies fout hadden gedaan. Van Deijne kreeg geen straf, maar liet toch tijd liggen, “er stonden bordjes langs de weg die de ‘slow zone’ markeerden, maar het Rallysafe kastje geeft hem ook aan. Die is leidend, alleen klopte het niet helemaal met de bordjes. Daardoor reden we 50 meter te vroeg al langzaam.”
De meesten besloten alle consternatie omtrent de ‘slow zone’ en potentiële straftijden maar te laten voor wat het was en gewoon naar de tijden op de proeven te kijken voor hun onderlinge strijd. Van Deijne stelt op de afsluitende proeven orde op zaken en roept de opmars van Ten Vregelaar een halt toe. Hij houdt uiteindelijk vijf seconden over om zijn eerste zege van het jaar te pakken. Hoewel Ten Vregelaar uiteindelijk nipt geklopt werd, kijkt hij toch tevreden terug. Na de teleurstellende ELE Rally was hij allang blij de wedstrijd weer uit te rijden en bovendien zeer competitief te zijn.
Richard Pex maakte in zijn Skoda het podium vol en doet ook goede zaken voor het kampioenschap. Stefan ter Reehorst reed pas zijn tweede wedstrijd van het jaar en mag dan ook tevreden zijn met zijn vierde plaats. De tweede Hyundai in de top vijf is die van Martin van Iersel en Willem Vissenberg. Ze houden de sterk rijdende Ceriel Klein Kromhof in zijn Renault Clio Rally3 net achter zich. Klein Kromhof reed ook pas zijn tweede wedstrijd van het seizoen maar deed van zich spreken met een tweede tijd algemeen op proef vier en de zesde plek in het algemeen klassement. Daarmee won hij ook de Motul Clio Rally Trophy en het roept de vraag op waar hij toe in staat is met meer wedstrijdritme.
Stig Andervang gooide vorig jaar hoge ogen in de twee wedstrijden die hij in Nederland reed. Het inspireerde hem om dit jaar een heel seizoen te rijden, maar de resultaten zijn helaas wat minder. In de Vechtdal Rally finisht hij als zevende. De tweede Klein Kromhof, Jeroen wordt achtste voor Edwin Wils als negende en publiekslieveling Edwin Wolves die zijn Kadett weer op dwarse wijze naar de laatste top tien plek jaagt. Maar liefst 16(!) Peugeot 206 in Cup uitvoering verschenen aan de start. De succesvolle instapklasse maakte daarmee een substantieel deel van het deelnemersveld uit en biedt velen de kans om de eerste stappen in de sport te zetten. Lars Lammertink en Peter van Teunenbroek waren de snelste in de uitdagende Cup. In de Historic wedstrijd staat er geen maat op Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg. Ze zijn met hun spectaculaire BMW M3 vijf minuten sneller dan de rest.
Uitslag Vechtdal Rally